http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,3488 ... most_.htmlTramwaje dobre na kryzys - czy zbudują most?
Jarosław Osowski
2009-07-08, ostatnia aktualizacja 2009-07-07 20:29
W najbliższych dniach Hanna Gronkiewicz-Waltz ma ogłosić, że miasto zabiera się do budowy torów wzdłuż ul. Powstańców Śląskich. Brakuje tylko 1,5 km, żeby tramwaje połączyły Górczewską z Radiową. - Pani prezydent dała nam zielone światło i zaczęliśmy już przygotowywać tę inwestycję. Początek prac w wakacje przyszłego roku - potwierdza szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.
Do niedawna urzędnicy wymieniali lata 2014-16. Skąd więc to przyspieszenie? Wykonawcy powstającej właśnie trasy ekspresowej w poprzek Bemowa wkrótce oddadzą nad nią wiadukt dla tramwajów. Wystarczy więc dociągnąć z obu stron tory i trakcję elektryczną. Lada dzień ma być gotowa koncepcja ich podłączenia do istniejącej sieci. Potem czeka nas przetarg na projekt i wykonanie nowej linii.
Oszczędności i dotacje
Budować jest za co, bo tramwajowa spółka ma spore oszczędności: aż 300 mln zł z kontraktu na 186 nowych wagonów z bydgoskiej Pesy. Tramwaje zabiegają też o dotacje Unii Europejskiej na modernizację najważniejszych tras. Szanse są duże. Warszawa bez problemu dostała np. 120 mln zł na zeszłoroczną przebudowę linii wzdłuż Al. Jerozolimskich i Grójeckiej. Teraz staramy się o pieniądze na trwający w tym roku remont torów wzdłuż al. "Solidarności", planowany na przyszły wzdłuż Targowej i al. Zielenieckiej koło Stadionu Narodowego oraz w al. Jana Pawła II od Rakowieckiej do Potockiej i os. Piaski.
Prace przy tej ostatniej linii jeszcze w czerwcu zapowiadano na "po Euro 2012". Wczoraj "Gazeta" dowiedziała się, że zaczną się jednak wcześniej. Będą tylko podzielone na kilka etapów. ZTM ustalił z Tramwajami, że najpierw spółka ogłosi przetarg na projekt remontu. Musi on uwzględniać nowe rozwiązania, które rozładują tramwajowe korki: osobne tory do skrętu w lewo z al. Jana Pawła II w ul. Broniewskiego i na rondzie Babka z Żoliborza w stronę mostu Gdańskiego czy przesunięcie przystanków za skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Chałubińskiego z Nowowiejską. W tym miejscu remont miałby się zacząć najszybciej - w 2011 r. Prace przy innych odcinkach przełożono na lata 2012-13. W tym czasie powinna być też gotowa nowa linia tramwajowa ze stacji metra Młociny przez most Północny na Tarchomin i Nowodwory.
Z ratusza do spółki
Niewykluczone, że to dzięki Tramwajom powstanie inna przeprawa przez Wisłę. Chodzi o most Krasińskiego z torami między pl. Wilsona a ul. Budowlaną na Bródnie. Jego budowa wydawała się zagrożona, bo z powodu kryzysu ratusz zapowiedział cięcia w wydatkach. - Mamy gotowy projekt, niebawem będzie decyzja środowiskowa, chcemy uratować tę inwestycję. Rozważamy więc, żeby powierzyć ją naszej spółce - planuje wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz. Wskazuje na Tramwaje Warszawskie, które w zastępstwie miasta mogłyby zaciągnąć kredyt na budowę mostu.Ratusz nie chce bowiem bardziej obciążać swojego budżetu. Jak niedawno pisaliśmy, w najbliższych latach spodziewa się znacznego spadku dochodów. To zaś oznacza, że poziom zadłużenia Warszawy niebezpiecznie zbliży się do dopuszczanych przez prawo 60 proc. budżetu. Jednocześnie kryzys sprzyja inwestycjom, bo firmy, walcząc o kontrakty, znacznie obniżają ceny.
Zabezpieczeniem mostowego kredytu byłaby umowa na przewozy, którą Tramwaje Warszawskie podpisały z miastem aż do 2027 r. Teraz urzędnicy sprawdzają, czy to wystarczy. Inna możliwość to budowa mostu Krasińskiego w systemie partnerstwa prywatno-publicznego - miasto spłacałoby go przez 20-30 lat.