Warszawa Główna na nowo: lepsze przesiadki
Kolej odtworzy przystanek w rejonie dawnego dworca Warszawa Główna. – Wykorzystując okazję, chcemy zbliżyć perony do Towarowej i stworzyć prawdziwy węzeł multimodalny – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.
mat. PKP
Przyporządkowane tagi:
Warszawa Główna (7) , PKP PLK (3390)
Kolejarze planują w okolicach 2018 r. oddać nowy przystanek w rejonie placu Zawiszy i dawnego dworca Warszawa Główna. – Wykorzystując to, że infrastrukturę będziemy tworzyć od nowa, chcemy zbliżyć perony do osi ulicy Towarowej i uczynić z placu Zawiszy prawdziwy węzeł multimodalny, integrujący nowy przystanek z istniejącym przystankiem Warszawa Ochota i istniejącymi liniami tramwajowymi. Tramwaje zapewnią dobre połączenia z jeszcze nieotwartą stacją metra Rondo Daszyńskiego – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK. Plany zakładają m.in. przedłużenie peronów Warszawy Ochoty na drugą stronę Towarowej i stworzenie tam dodatkowego wejścia. Nowy przystanek ułatwi też organizację ruchu w czasie przebudowy linii średnicowej, choć przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że jego powstanie nie jest warunkiem koniecznym dla sprawnego przeprowadzenia prac.
Zdecydowano, że Warszawa Główna będzie połączona z linią kolejową nr 8 (w kierunku lotniska, Piaseczna i Radomia). Jednocześnie odrzucono pomysły łączenia z innymi trasami, w tym z linią obwodową, która w najbliższych latach – jeszcze przed przebudową linii średnicowej – też przejdzie remont. W przeszłości pojawiały się takie właśnie pomysły na domknięcie linii obwodowej. – To rzecz skomplikowana technicznie. Mamy wybór: albo włączyć linię obwodową w Warszawę Główną, albo linię obwodową połączyć z linią nr 8 (do Radomia). Mamy tutaj wejście bardzo ciasnym łukiem – jeżeli tory odegnie się w jedną stronę, to w drugą nie ma za bardzo takiej możliwości – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK.
Dlaczego wybrano akurat taki wariant? – W konsultacjach z Zarządem Transportu Miejskiego doszliśmy do wniosku, że korzystniejsze będzie zbudowanie nowych połączeń linii radomskiej z linią legionowską i możliwość jeżdżenia północ-południe – mówi Kaczorek. ZTM planuje m.in. uruchomienie przewozów SKM na trasie z Piaseczna do Legionowa i Wieliszewa przez Warszawę Gdańską (z możliwością wydłużenia do Zegrza albo w kierunku Radzymina). W najbliższym czasie będzie przebudowany układ torowy w rejonie Warszawy Zachodniej, który umożliwi w miarę bezkolizyjny przejazd pociągów w takiej relacji.
Linia radomska ma najlepsze warunki do obsługi Warszawy Gdańskiej. – Wyłączenie z linii skierniewickiej wymagałoby przejechania przez cały układ torowy i przecięcia całej linii dalekobieżnej. To eksploatacyjnie niedopuszczalne z uwagi na częstotliwość ruchu. Natomiast z linii radomskiej jest dobrze zorganizowany, bezkolizyjny przejazd – zwraca uwagę Maciej Kaczorek.
Plany PKP SA zakładają zagospodarowanie terenów nad Warszawą Główną. Mieszczące się tutaj Muzeum Kolejnictwa zostanie przeniesione na Szczęśliwice. Ostateczny kształt zabudowy na uwolnionym terenie zależny będzie od koncepcji partnera PKP SA, wybranego do realizacji inwestycji. – Mamy projekty złożone i w części zakładają przykrycie linii średnicowej – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Jak dodaje, w celu lepszego skomunikowania Ochoty i Woli miasto przewiduje przerzucenie ulicy Spiskiej nad torami kolejowymi.
Ktoś wie, gdzie można by znaleźć powyższy obrazek w oryginale (wyższej rozdzielczości)?
P.S. Również kawałek dalej na zachód zapowiadają zmiany:
Nowa koncepcja stacji Warszawa ZachodniaWarszawa Zachodnia zmieni się nie do poznania. Nowoczesna infrastruktura pasażerska, w tym windy, a do tego budowa nowego peronu, zwiększenie prędkości pociągów, wzrost przepustowości oraz powiązanie z reaktywowaną stacją Warszawa Główna – to główne założenia koncepcji przebudowy stacji Warszawa Zachodnia przygotowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Realizacja prac budowlanych planowana jest na lata 2018-2022.
– Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. Głównym założeniem w opracowaniu koncepcji jej przebudowy było zwiększenie częstotliwości ruchu pociągów i poprawienie obsługi podróżnych – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu ds. inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Układ peronów i istniejący podział stacji Warszawa Zachodnia na część podmiejską i dalekobieżną nie zmieni się. Jednak infrastruktura, z której korzystają pasażerowie oczekujący na pociąg, zostanie zbudowana od nowa. Nowoczesne funkcjonalne perony, wiaty, ławki, czy nagłośnienie, a do tego ułatwienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się w postaci wind przy każdym peronie – tak w skrócie można opisać zmiany, jakie zajdą na Zachodniej.
Koncepcja PLK przewiduje również oddanie pasażerom do dyspozycji dodatkowego, nowego peronu przeznaczonego dla pociągów wyjeżdżających z reaktywowanej stacji Warszawa Główna. Pozwoli to na sprawną obsługę pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze stacji Warszawa Centralna. Powstanie także dodatkowy tor odstawczy dla pociągów podmiejskich, z którego będzie można skorzystać w razie ewentualnych zakłóceń.
Plany PLK zakładają również budowę łącznika pomiędzy linią nr 8 (kierunek Radom) i linią obwodową nr 20 (kierunek Warszawa Gdańska). Da to możliwość uruchomienia połączeń z Piaseczna do Legionowa, czy kursowanie pociągów między Lotniskiem Chopina a lotniskiem w Modlinie.
Modernizacji stacji zakłada poprawę elastyczności prowadzenia ruchu, a przebudowa układu torowego będzie realizowana przy maksymalnym ograniczeniu utrudnień dla pasażerów. - Ściśle współpracujemy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Zależy nam, by podróżni w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia spowodowane remontem. W zależności do harmonogramu prac, będziemy dostosowywać kolejne obiekty do odpowiedniej obsługi pasażerów oraz z odpowiednim wyprzedzeniem informować podróżnych o zmianach - mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. Zaplanowane przez PLK działania obejmują również podniesienie prędkości pociągów na rozjazdach – nawet do 80 km/h, co pozwoli na zwiększenie częstotliwości ruchu pociągów przejeżdżających przez stację.
Założenia przebudowy stacji Warszawa Zachodnia opracowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą stanowić wytyczne dla wykonawcy projektu budowlanego, realizowanego od 2015 r. Roboty zaplanowano na lata 2018-2022 równolegle z pracami na liniach średnicowych (dalekobieżnej i podmiejskiej).
Przebudowa jednej z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce jest wielkim wyzwaniem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są otwarte na merytoryczną dyskusję w tej sprawie z wszystkimi, którym zależy na wprowadzeniu przemyślanych i funkcjonalnych rozwiązań w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia.
– Jestem przekonany, że proponowane przez nas zmiany będą miały korzystny wpływ na układ komunikacyjny jednej z najważniejszych stacji kolejowych w kraju. Koncepcja znajduje się jednak w fazie, która umożliwia wprowadzenie modyfikacji. Wszelkie merytoryczne uwagi zgłoszone do nas w tej sprawie będą więc na pewno rozpatrzone – podkreśla Marcin Mochocki.
W tym celu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomiły specjalny kanał komunikacji. Osoby lub organizacje, które chcą się zapoznać ze szczegółami koncepcji przebudowy stacji Warszawa Zachodnia opracowanej przez zarządcę narodowej sieci infrastruktury proszone są o przesłanie informacji w tej sprawie na adres
nowawarszawazachodnia@plk-sa.pl.