Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz maja 04, 2017 16:15 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2587
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 81540.html

Martyn Janduła napisał(a):
PKP PLK ogłosiły właśnie przetarg na przebudowę nieczynnej od dwudziestu lat stacji Warszawa Główna Osobowa. Inwestycja ma być gotowa za dwa i pół rok. Według wcześniejszych zapowiedzi, kończyć bieg na tej stacji mają przede wszystkim pociągi z kierunku Radomia. Nowy przystanek ułatwi też organizację ruchu w czasie przebudowy linii średnicowej, choć przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że jego powstanie nie jest warunkiem koniecznym dla sprawnego przeprowadzenia prac.
Przetarg na budowę stacji Warszawa Główna Osobowa ogłoszono w systemie projektuj i buduj, a to oznacza, że przyszły wykonawca będzie musiał wykonać dokumentację projektową, a potem uzyskać wszelkie niezbędne decyzje i pozwolenia, tak by móc w późniejszym etapie przystąpić do prac budowlanych. Prace odbywają się w ramach projektu dofinansowanego z POIiŚ-u pod nazwą „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”.

PKP PLK oszacowały, że podstawowy zakres prac wyniesie 69 mln zł netto. Wykonawca będzie miał maksimum 29 miesięcy na wykonanie wszystkich prac. Premiowane będą najtańsze oferty – 60%, a także skrócenie terminu realizacji – 20% oraz doświadczenie koordynatora projektu – 20%. Wadium w tym zamówieniu wynosi 2 mln zł. Dodatkowo oferenci muszą wykazać się w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert wykonali dwa zadania – każde w systemie „projektuj i buduj”, o wartości minimum 50 mln zł netto, polegające na budowie lub przebudowie stacji kolejowej wraz z budową lub przebudową minimum 2 torów głównych i minimum 20 rozjazdów. Składanie ofert trwa do 12 czerwca do godz. 10.

Stacja na nowo

Stacja Warszawa Główna Osobowa przeznaczona będzie do obsługi zespołów trakcyjnych oraz składów zestawionych z wagonów i lokomotywy. Istniejący układ torowy i peronowy jest nieczynny i przeznaczony do rozbiórki. Tory zostaną położone na nowo, natomiast wykonawca przedstawi PKP PLK – w miarę możliwości technicznych – koncepcję wydłużenia nowych peronów do 350 m. Projektowana ich wysokość będzie standardowa i wyniesie 0,76 m nad główką szyny. W zakresie zadania przewidziano budowę dwóch dwukrawędziowych peronów i pięciu torów. Pomiędzy peronami nr 1 i 2 znajdzie się tor manewrowy – nr 5 – dla lokomotyw objeżdżających składy wagonowe. Do ostawiania pociągów kończących bieg przewidziano tory nr 101 i 103.

Obrazek
Mat. PKP PLK

Nowa stacja kolejowa zaprojektowana będzie w zagłębieniu na poziomie zbliżonym do linii średnicowej. Wykonawca będzie musiał uwzględnić również miejscowe obniżenie głowicy rozjazdowej na głębokość ok. 1 m względem obecnego poziomu dla późniejszego przeprowadzenia wiaduktu drogowego na wysokości ul. Spiskiej, łączącego Al. Jerozolimskie z ul. Kolejową i dalej z ul. Karolkową.

Ponadto układ torowy od strony południowej ma być tak zaprojektowany, aby zapewnić w przyszłości możliwość dosunięcia projektowanych torów linii średnicowej do torów stacji Warszawa Główna. PKP PLK wnoszą również o konieczność zapewnienia możliwości późniejszej budowy ściany oporowej zabezpieczającej odsłonięty nasyp podczas przebudowy stacji Warszawa Główna bez zamykania któregokolwiek z torów stacyjnych.

Zwarty węzeł komunikacyjny

W zakresie inwestycji znalazła się także budowa kładki dla pieszych łącząca od strony zachodniej perony stacji Warszawa Główna z ul. Kolejową oraz Al. Jerozolimskimi. Piesi będą mieli przestrzeń o szerokości 3 m. Znajdzie się na niej również ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 m. Konstrukcja zyska zadaszenie i będzie przystosowana dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

W założeniach znalazł się zapis, że układ dróg dojścia do peronów ma być jak najlepiej dopasowany do istniejących i planowanych przystanków innych środków transportu miejskiego w okolicy Warszawy Głównej. W tym rejonie planuje się powstanie zwartego węzła komunikacyjnego, dającego możliwość sprawnego i szybkiego przemieszczania się podróżnych w jego obszarze. Wejścia na perony mają powstać od strony wschodniej od ul. Towarowej, natomiast ze strony zachodniej powstanie zejście z kładki, która ma biec od ul. Kolejowej do Alei Jerozolimskich.

Obrazek
Mat. PKP PLK

Układ torowo-peronowy od wschodniego czoła peronów w kierunku zachodnim, na długości 150 m ma zostać zadaszony. Na pozostałej długości peronów planuje się wiatę ciągłą. Od wschodniego czoła peronów do jezdni ul. Towarowej powstanie z kolei plac dworcowy, który dodatkowo zyska zadaszenie. Znajdzie się na nim m.in. miejsce postoju taksówek oraz parking Kiss&Ride z miejscami dla 15 samochodów. PKP PLK planują w tym miejscu również miejsce dla stacji rowerów publicznych, stojaki dla rowerów.

Wykonawca w ramach zamówienia ma wykonać również wizualizacje 2D oraz 3D części wspomnianych obiektów użyteczności publicznej – peronów i kładek dla pieszych oraz placu dworcowego między jezdnią ul. Targowej a peronami. W ramach zadania planuje się również budowę tymczasowej nastawni do sterowania stacją Warszawa Główna. Docelowo stacja ta ma być sterowana ze stacji Warszawa Zachodnia, gdy powstanie tam LCS. Koncepcja przewiduje m.in. zachowanie budynku starego dworca.

Nieczynna od 20 lat

Stacja Warszawa Główna Osobowa obsługiwała pociągi dalekobieżne do roku 1976. W latach 1976-97 odprawiano tutaj już tylko tabor elektryczny w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska Kamiennej i Kielc. W 1997 roku podjęto decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu pasażerskiego na stacji. Obecnie tory w większości porośnięte są krzewami i drzewami. Stacja położona jest na linii nr 23, która umożliwia kierunkowy wjazd z części dalekobieżnej stacji Warszawa Zachodnia.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So maja 06, 2017 2:51 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): Cz lis 06, 2014 18:08
Posty: 5
No i po grzyba nam stacja czołowa? Przecież tak jak jest obecnie, jest bardzo dobrze - pociąg zatrzymuje się na trzech stacjach - Wschodnia-Centralna-Zachodnia. Teraz będzie tylko na jednej (bo Zachodnia pewnie za blisko i tam się nie będzie zatrzymywał). Toż to krok wstecz w stosunku do obecnego rozwiązania! Do tej pory wsiadało się na jednej z trzech stacji - która komu pasowała. Teraz trzeba będzie zasuwać na "Główną". Bez sensu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn maja 08, 2017 10:18 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2019
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Maciek1024 napisał(a):
No i po grzyba nam stacja czołowa?


Ograniczona przepustowość średnicy.

Pewnie, wolałbym żeby kolejarze budowali nową średnicę zamiast stacji czołowej. Ale to jednak inna skala kosztów, 6 miliardów a nie 60 mln zł.

Cytuj:
Przecież tak jak jest obecnie, jest bardzo dobrze - pociąg zatrzymuje się na trzech stacjach - Wschodnia-Centralna-Zachodnia. Teraz będzie tylko na jednej (bo Zachodnia pewnie za blisko i tam się nie będzie zatrzymywał).


Stawiam, że jednak będzie. Chociażby na potrzeby przesiadek.

Cytuj:
Toż to krok wstecz w stosunku do obecnego rozwiązania!


Może być krok wstecz, może być do przodu. Zobaczymy. Wolałbyś mieć do miejscowości X 4 pociągi dziennie z Centralnej, czy 4 pociągi dziennie z Centralnej i 2 pociągi z Głównej?

Wg mnie są 2 możliwe nisze dla Głównej:

- low-costowe połączenia dalekobieżne, a la Ouigo we Francji (u nas było Interregio, ale PKP wycięły);

- dowóz do zagłębia biurowego na Woli - i tak trzeba od pociągu podjechać 1-2 przystanki tramwajem, wszystko jedno czy z Ochoty, czy z Głównej.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn maja 08, 2017 10:47 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 10:45
Posty: 627
Maciek1024 napisał(a):
No i po grzyba nam stacja czołowa?

Wileńska i WKD Śródmieście też po grzyba?

_________________
Rowerowe mądrości http://rowerozofia.blox.pl/html
Rondo Zesłańców Syberyjskich dla piszych i rowerzystów https://www.facebook.com/RowerZnosSchodami
Rowerowy Ursus https://www.facebook.com/RowerowyUrsus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn maja 08, 2017 13:45 
Offline
Sympatyk

Dołączył(a): Wt sty 12, 2016 16:26
Posty: 23
Również uważam, że "po grzyba".

Cytuj:
kończyć bieg na tej stacji mają przede wszystkim pociągi z kierunku Radomia


Przecież dla połączeń z linii radomskiej szykuje się małą obwodnicę (Zachodnia - Gdański) - m.in. pod kątem tej relacji jest zaplanowana przebudowa układu torowego Zachodniej (http://www.transport-publiczny.pl/img/ukladtorow2.jpg). I jest to imho dużo lepsza opcja dla podróżnych. Po co więc jeszcze Główna?

Jedyny sens w ułatwieniach w trakcie remontu średnicy, ale sami mówią, że "jego powstanie nie jest warunkiem koniecznym dla sprawnego przeprowadzenia prac". Śmierdzi mi to reaktywacją dworca na siłę tylko po to, żeby zrealizować projekt developerski.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn maja 08, 2017 16:54 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2019
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
qwerty napisał(a):
Po co więc jeszcze Główna?
Jedyny sens w ułatwieniach w trakcie remontu średnicy, ale sami mówią, że "jego powstanie nie jest warunkiem koniecznym dla sprawnego przeprowadzenia prac". Śmierdzi mi to reaktywacją dworca na siłę tylko po to, żeby zrealizować projekt developerski.


Za cenę fistaszków (69 mln zł to żadne pieniądze w porównaniu do innych inwestycji komunikacyjnych) masz możliwość wprowadzenia do Warszawy od zachodu dodatkowych nawet kilkunastu par pociągów na godzinę. Czyli dowiezienia w szczycie dodatkowych 20 tys. osób z przedmieść do zagłebia biurowego na Woli i kampusu na Ochocie. Albo wywiezienia podobnej liczby na majówkę. Do tego większa elastyczność w sytuacjach awaryjnych.

Mnie sie to podoba, bo jest to zalążek myślenia przyszłościowego na kolei, a nie jak dotąd, tylko reagowania z wieloletnim opóźnieniem na zaległe problemy.

Zarzutu deweloperskiego kompletnie nie rozumiem. Pro-deweloperski to był poprzedni projekt zaorania i sprywatyzowania całego terenu Głównej. Albo wepchania centrum handlowego między stację a skrzyżowanie na Wileńskim.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt maja 09, 2017 0:26 
Offline
Sympatyk

Dołączył(a): Wt sty 12, 2016 16:26
Posty: 23
Wszystko fajnie, ale z jakiego kierunku te dodatkowe kilkanaście par na godzinę?

Bo wspomniana linia radomska ma "dedykowaną" małą linię obwodową - nawet gdyby chcieć kilkukrotnie zwiększyć częstotliwość jazdy pociągów to wcześniej problem pojawiłby się na samej LK8 Okęcie - Zachodnia.
Zaś dla KM/SKM z kierunku Ożarowa, Pruszkowa oraz WKD rzeczywiście przydałaby się poprawa przepustowości, ale akurat z tych kierunków nie będzie możliwości wjazdu na Dw. Główny! (chyba, że się mylę albo coś się zmieniło to mnie poprawcie)

Za cenę fistaszków wolałbym poprawę dostępności paru przystanków kolejowych (np. dwustronne dojścia) lub nieoszczędzanie przy innych planowanych inwestycjach (np. bublowaty przystanek przy Radzymińskiej). A co do kwestii deweloperskich to chodzi mi o grunty m.in. kolei czy poczty, które są tuż obok - ciekawe, czy nie chodzi o zwiększenie ich atrakcyjności tytułem inwestycji kolejowej.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz maja 11, 2017 18:02 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2019
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
qwerty napisał(a):
Bo wspomniana linia radomska ma "dedykowaną" małą linię obwodową - nawet gdyby chcieć kilkukrotnie zwiększyć częstotliwość jazdy pociągów to wcześniej problem pojawiłby się na samej LK8 Okęcie - Zachodnia.


Jeśli zostanie uruchomiona dla ruchu pasażerskiego duża obwodnica kolejowa, to wąskim gardłem może stać się jej wspólny odcinek z mała obwodnicą. O ile w rejonie Powązkowskiej łatwo dołożyć dodatkowy tor, to gorzej z mostem Gdańskim. Ale generalnie zgoda, nie widzę potrzeby wrzucania na Główną pociągów z Radomia.

qwerty napisał(a):
Zaś dla KM/SKM z kierunku Ożarowa, Pruszkowa oraz WKD rzeczywiście przydałaby się poprawa przepustowości, ale akurat z tych kierunków nie będzie możliwości wjazdu na Dw. Główny! (chyba, że się mylę albo coś się zmieniło to mnie poprawcie)


Fakt. Ale z tego co widzę na schemacie, to jest możliwość wjazdu z torów dalekobieżnych. Więc można wrzucić na Główny np. przyspieszone ze Skierniewic, które od Grodziska do Zachodniej jechałyby non-stop (a tym samym zwiększyć liczbę pociągów zaczynających w Grodzisku, które nie byłyby zapchane pasażerami np. z Żyrardowa).

W nowych informacjach na ten temat pojawia się też to, o czym pisałem parę dni temu:

http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7, ... padek.html
Cytuj:
W PLK liczą więc na nowych przewoźników zagranicznych, którzy w latach 20. mogliby obsługiwać połączenia dalekobieżne, np. Warszawa Główna – Kraków.


Główna daje możliwość wpuszczenia do Warszawy połączeń np. Leo Express bez rozwalania taktów aglomeracyjnych albo czekania pół godziny pod semaforem na wolny slot na średnicy.

qwerty napisał(a):
Za cenę fistaszków wolałbym poprawę dostępności paru przystanków kolejowych (np. dwustronne dojścia) lub nieoszczędzanie przy innych planowanych inwestycjach (np. bublowaty przystanek przy Radzymińskiej).


Nie neguję potrzeby takich zmian. Ale wolałbym hejtować modernizację Sochaczew - Swarzędz za 2,6 mld zł, drugą jezdnię Łodygowej czy bezsensowny peron na metro Stadion.

qwerty napisał(a):
A co do kwestii deweloperskich to chodzi mi o grunty m.in. kolei czy poczty, które są tuż obok - ciekawe, czy nie chodzi o zwiększenie ich atrakcyjności tytułem inwestycji kolejowej.


To już jest atrakcyjny teren. Kolej mogłaby spokojnie sprzedać całość za grube miliony. Albo zrobić centrum handlowe z dworcem jako listkiem figowym (Warszawa Wileńska, Poznań Główny). Na tle innych działań PKP ten projekt wygląda naprawdę propasażersko i przyszłościowo. Zwróć uwagę na detale, np. możliwość zmiany czoła czy kolizyjność wyjazdów - na ile jestem w stanie ogarnąć, to wszystko jest pomyślane lepiej niż na Wileńskiej.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn maja 15, 2017 14:28 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Cz wrz 06, 2007 20:35
Posty: 292
Lokalizacja: Bemowo
Też uważam, że reaktywacja Głównej to dobry pomysł. Chociażby dlatego, że stwarza to po prostu nowe możliwości (wszelkie nowe połączenia na które na średnicy nie ma już miejsca) i daje szanse reagowania w sytuacjach awaryjnych, które na kolei zdarzają się często (np. w razie jakiegoś przestoju na średnicy można puszczać część pociągów od zachodu na Główną zamiast skracania do zachodniego albo przez tory dalekobieżne).

olek napisał(a):
qwerty napisał(a):
Fakt. Ale z tego co widzę na schemacie, to jest możliwość wjazdu z torów dalekobieżnych. Więc można wrzucić na Główny np. przyspieszone ze Skierniewic, które od Grodziska do Zachodniej jechałyby non-stop (a tym samym zwiększyć liczbę pociągów zaczynających w Grodzisku, które nie byłyby zapchane pasażerami np. z Żyrardowa).


Jest też możliwość 'przeskoczenia' za Włochami z torów podmiejskich na dalekobieżne. Nawet jest specjalny tor do tego celu, przechodzący górą nad torem podmiejskim w stronę zachodnią czyli nie powoduje to specjalnych utrudnień. Czasem jak jest jakiś przestój na średnicy to puszczają tak osobowe (w obecnym rozkładzie chyba tego nie ma, albo jakieś pojedyncze, ale wcześniej na pewno były zwykłe osobowe zatrzymujące się na Włochach i jadące w ten sposób dalej przez tory dalekobieżne i dalej na Centralny).

Czyli nawet nie tylko pociągi przyspieszone, ale część zwykłych osobowych, po ruszeniu z Włoch, nie pomijając żadnej stacji mogłoby jechać na Główną (oczywiście też uważam, że powinny to być 'bonusowe' pociągi, bez uszczuplania obecnej oferty na Średnicy).


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL