Pomysły na uwagi:
Cytuj:
§5, ust. 3, pkt 3, tiret b „uspokojenie ruchu”
Tiret powinien zostać przeformułowany na „strefowe uspokojenie ruchu na drogach lokalnych i dojazdowych”. Uspokojenie ruchu samochodowego powinno być rozwiązaniem domyślnym na ulicach lokalnych i dojazdowych. Wdrożenie go w sposób strefowy przyczynia się zarówno do poprawy bezpieczeństwa (czytelna hierarchia dróg) jak i jakości przestrzeni (zdecydowanie mniejsza liczba znaków drogowych względem odcinkowego i punktowego uspokojenia ruchu).
Tym samym w planie powinny znaleźć się zapisy zobowiązujące do wprowadzenia strefy ruchu uspokojonego (Tempo 30) w kwartałach pomiędzy ulicami wyższych klas, z dopuszczeniem objęcia uspokojeniem ruchu również odcinków ulic zbiorczych.
§5, ust. 3, pkt 6, tiret d „wskaźniki parkingowe”
W dokumencie powinny zostać ustalone maksymalne wskaźniki miejsc parkingowych dla samochodów i minimalne dla rowerów. W dalszej części dokumentu (§12) słusznie wskazano jedynie minimalną liczbę miejsc parkingowych dla rowerów.
§5, ust. 4, „ulice handlowo-spacerowe”
W dokumencie słusznie uwzględniono potrzebę tworzenia reprezentacyjnych i funkcjonalnych przestrzeni publicznych w ciągu Al. Jerozolimskich i ulicy Świętokrzyskiej.
§5, ust. 5, „Trakt Sztuki”
W dokumencie słusznie przyjęto założenie wytworzenia ciągu funkcjonalno-przestrzennego jako zespołu powiązanych ze sobą ulic i placów jest słuszne. W punkcie brakuje jednak zaznaczenia, że na tym ciągu powinien być szczególnie uprzywilejowany ruch pieszy, np. poprzez doprecyzowanie określenia „jako zespołu powiązanych ze sobą ulic spacerowych i placów publicznych”.
§8, ust. 2, pkt 4 „dostosowanie ciągów pieszych do potrzeb osób niepełnosprawnych”
Wśród rozwiązań dostosowujących ciągi piesze do potrzeb wszystkich użytkowników powinno zostać umieszczone wyniesienie jezdni na przejściach dla pieszych do poziomu chodnika (zachowanie ciągłości niwelety dzięki poprowadzeniu przejścia grzbietem progu spowalniającego lub wyniesionej tarczy skrzyżowania). Jest to rozwiązanie zdecydowanie korzystniejsze dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, jako że likwiduję konieczność pokonywania różnic wysokości. Równocześnie poprawia ono bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i promuje ruch pieszy. Takie rozwiązanie powinno być wskazane jako domyślne przy ulicach klasy L i D.
Plan powinien też zalecać zachowanie nawierzchni i niwelety chodnika na przejściach dla pieszych przez ulice lokalne i dojazdowe wzdłuż ulic wyższych klas. Takie rozwiązanie stanowi równocześnie element zapewniający dostępność, poprawiający bezpieczeństwo, zwiększający czytelność hierarchii dróg oraz zapewniający spójność wizualną. Obecne sformułowanie sugeruje, że infrastruktura powinna sugerować podporządkowanie ruchu pieszego drogowemu (poprzez obniżenie chodnika do poziomu jezdni) również w miejscach, gdzie powinien on być traktowany priorytetowo.
§12, ust. 2, „prowadzenie ruchu rowerowego”
Sformułowanie „ustala się prowadzenie ruchu rowerowego w liniach rozgraniczających” jest niezrozumiałe. Zgodnie z prawem, ruch rowerowy może odbywać się na każdej drodze publicznej z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad. Można domniemywać, że wskazane ulice to te, przy których powinna zostać w jakiś sposób wydzielona infrastruktura rowerowa (w postaci dróg dla rowerów lub pasów rowerowych). Jednak wśród nich znajdują się również ulice lokalne i dojazdowe, gdzie co do zasady najkorzystniejszym rozwiązaniem jest uspokojenie ruchu i prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych.
Należy określić, co oznacza „prowadzenie ruchu rowerowego”, np. definiując je jako zastosowanie jednego lub więcej z następujących rozwiązań: wydzielona droga dla rowerów, pasy dla rowerów, uspokojenie ruchu.
§12, ust. 2 „drogi rowerowe”
Wytyczne dotyczące ruchu rowerowego powinny przewidywać dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na wszystkich ulicach jednokierunkowych objętych planem. W połączeniu z opisanym w poprzednim punkcie katalogiem rozwiązań rowerowych, zapewni to stworzenie sieci infrastruktury rowerowej. Obecne zapisy przewidują jedynie pojedyncze odcinki takiej infrastruktury, co stanowi element utrudniający, a nie promujący ruch rowerowy.
§12, ust. 3, pkt 7 „nowe przejścia dla pieszych”
W planie słusznie przewidziano przejścia dla pieszych łączących ciągi piesze.
§12, ust. 4, pkt 2 „transport zbiorowy”
Powinna zostać dopuszczona możliwość prowadzenia komunikacji tramwajowej w ciągu Aleje Ujazdowskie-plac Trzech Krzyży-Nowy Świat. Trasa ta została wskazana w wykonanej na zlecenie miasta analizie rozwoju sieci tramwajowej jako wskazana do realizacji w pierwszej kolejności.
§19, ust. 5, pkt 5 „zakaz przegradzania ciągów pieszych”
W planie słusznie umieszczono zakaz czynienia wewnętrznych ciągów pieszych bezużytecznymi w komunikacji poprzez przerywanie ich ciągłości.
§78. Teren C.23 KD-Z/KPP/KS – pl. Powstańców
Szpalery drzew powinny zostać przewidziane również w centralnej części placu.
§153. Teren 2 KD-Z Al. Jerozolimskie
Zapis dotyczący infrastruktury rowerowej powinien przewidywać obustronne prowadzenie ruchu rowerowego przy pomocy dróg lub pasów rowerowe. Jednostronna infrastruktura jest niewystarczająca w przypadku tak istotnego ciągu komunikacyjnego i ulicy o szerokości >40m.
§78, 154, 155. Tereny 4 KD-Z, 5 KD-Z, C-23.KD-Z.
Ciąg ul. Krucza-Szpitalna-plac Powstańców-Mazowiecka Przekrój jezdni powinien zostać doprecyzowany, tak by nie dopuszczał więcej niż 2 pasy ruchu, przy czym ustalenie to nie dotyczy pasów dla ruchu rowerowego.
Taki przekrój ulicy umożliwia swobodne i bezpieczne przekraczanie ulicy przez pieszych, zapobiega wyprzedzaniu na przejściach i zapewnia odpowiednią ilość przestrzeni do obsługi zarówno komunikacji pieszej, jak i obsługi budynków (ogródki, przestrzeń na oglądanie witryn), odpoczynku itp.
§156. Teren 5 KD-Z ciąg ul. Krucza – Szpitalna
Na skrzyżowaniu ciągu z ulicą Chmielną powinien zostać wydzielony teren pod plac miejski, tak by zachowana została ciągłość deptaka.
§156, Rysunek. Teren 5 KD-Z ciąg Krucza – Szpitalna
Na rysunku planu jezdnia ulicy Kruczej na północ od Al. Jerozolimskich powinna zostać zwężona – do szerokości odpowiadającej tej po południowej stronie Alej.
(Termin składania przedłużono do 26 stycznia.)
_________________
Pozostanie po nas
..............|
................Włóczykije euta smutna legenda,
.-....__...|
.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono
...........|_________________________________
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)