Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt cze 23, 2015 7:43 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Poza wspomnianym w http://www.zm.org.pl/?a=odlatujace_miliony-153 dotowaniu bezpośrednim linii lotniczych, stosowane są bardzo niskie opłaty lotniskowe. Temat został ostatnio poruszony w Rzepie:

http://www4.rp.pl/artykul/1210119-Lotni ... zenie.html

Cytuj:
Dyrektor generalny europejskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów Lotniczych (Airports Council International, ACI) Oliver Jankovec (...) podkreśla, że przewoźnicy nie płacą dziś pełnych opłat za korzystanie z infrastruktury portów lotniczych, a przychody z opłat pobieranych od linii i pasażerów nie pokrywają kosztów operacyjnych lotnisk - są o 3 miliardy euro rocznie za małe. ACI wskazuje też, że lotniska konkurują ze sobą, właśnie obniżając opłaty.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt cze 26, 2015 19:49 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
Myślałem że prawo zabrania praktyki dumpingowe...

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lip 01, 2015 17:23 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pn cze 21, 2010 21:03
Posty: 277
Moim zdaniem to nie jest dumping jako taki. To tak, jakby powiedzieć, że dumpingiem są ceny biletów nie pokrywające całości kosztów zbiorkomu (o budowie metra nawet nie wspominając).

_________________
Powyższa wypowiedź stanowi wyłącznie moje prywatne stanowisko. Nie może być uznawana za oficjalne lub nieoficjalne stanowisko jednostki, organizacji bądź firmy z którą byłem, jestem lub będę zawodowo lub prywatnie związany.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lip 29, 2015 17:34 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,184 ... naira.html

Cytuj:
Pozew został skierowany do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, bo Francja nie zdołała odzyskać prawie 10 mln euro nielegalnych subsydiów. Pieniądze te miały otrzymać dwie tanie linie lotnicze w zamian za to, że zdecydują się na loty z lokalnych francuskich lotnisk.

Pozew to pokłosie decyzji KE z lipca ubiegłego roku. Wtedy Bruksela nakazała Francji odzyskanie prawie 10 mln euro nielegalnej pomocy publicznej, którą lokalne władze miały przekazać dwóm tanim liniom: irlandzkiemu Ryanairowi i holenderskiej Transavii (to spółka zależna od Air France-KLM). To częsty proceder wśród tanich linii: w ramach pomocy publicznej obie linie miały podpisane z lotniskami tzw. umowy marketingowe. Dostały także ogromne rabaty na opłaty lotniskowe. W całej sprawie chodzi o trzy lotniska: Pau (na które latały Ryanair i Transavia), a także Nimes i Angouleme (tu sprawa dotyczy tylko Ryanaira).

Subsydia zaburzyły konkurencję

Zdaniem Komisji te subsydia oznaczały nielegalną przewagę konkurencyjną i w związku z tym powinny być zwrócone. Francji nie udało się odzyskać tych pieniędzy. Francuskie władze tłumaczą, że wysłały już żądania do obu linii, jednak te zdecydowały się odwołać od tej decyzji. A według francuskiego prawa, w takich przypadkach wszelkie egzekucje należności są wstrzymywane.

W ramach tej samej decyzji KE domaga się od obu linii zwrotu pomocy publicznej. Od Ryanaira: 6,3 mln euro od lotniska w Nimes, 2,4 mln euro otrzymanego od Pau i 420 tys. euro od Angouleme. W przypadku Transavii chodzi o 760 tys. euro od lotniska Pau. Zgodnie z unijnymi przepisami Bruksela może się domagać zwrotu pomocy publicznej od każdej firmy działającej na terenie UE.

Sprawa dotyczy umów z przeszłości, bo obie linie nie latają już z tych lotnisk - Ryanair wycofał się z Nimes w 2010 r. (miał dostawać subsydia od 2000 do 2010 r.), a z Pau w 2011 r. (subsydia od 2003 r.).

Wkrótce podobne problemy w Polsce?

Ostry kurs Komisji Europejskiej może oznaczać wkrótce problemy dla niektórych polskich lotnisk. Część z nich także kusi tanie linie "umowami marketingowymi", które są zakamuflowaną pomocą publiczną. Celuje w tym przede wszystkim Ryanair. W Polsce takie umowy Ryanair ma podpisane m.in. z samorządami województwa kujawsko-pomorskiego i podkarpackiego. W pierwszym trzyletnia umowa na promocję jest warta 13,8 mln zł, Podkarpacie płaciło zaś 23,9 mln zł z tytułu umowy na lata 2011-14, a nowa czteroletnia umowa opiewa na kwotę 30 mln zł. Oficjalnie nie był to warunek lotów, ale bez umów Ryanair mógłby się nie zdecydować na loty z lotnisk w Bydgoszczy i Rzeszowie.

- Prędzej czy później polskie porty regionalne będą poproszone o szczegółowy wykaz publicznych środków przekazanych na rzecz tanich linii i wtedy mogą pojawić się poważne kłopoty - komentuje Jacek Krawczyk, ekspert lotniczy i przewodniczący Grupy Pracodawców Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lip 29, 2015 18:37 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pn cze 21, 2010 21:03
Posty: 277
Wolny rynek, dobre sobie... i nie krytykuję tu bynajmniej postawy KE.

_________________
Powyższa wypowiedź stanowi wyłącznie moje prywatne stanowisko. Nie może być uznawana za oficjalne lub nieoficjalne stanowisko jednostki, organizacji bądź firmy z którą byłem, jestem lub będę zawodowo lub prywatnie związany.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn sie 31, 2015 19:30 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/1,668167-P ... edaje.html

Danuta Walewska napisał(a):
Mariaż lotniska Okęcie z Modlinem
30-08-2015, ostatnia aktualizacja 30-08-2015 08:31

PPL nie chce zarządzać zbudowanymi za unijne miliardy mniejszymi lotniskami regionalnymi. Zdaniem firmy to się nie opłaca.
Lotnisko w Modlinie
ź
tniczą chcą pozbyć się udziałów w mniejszych polskich lotniskach, a zwiększyć wpływ na zarządzanie w dużych portach. Przede wszystkim chcą przejąć większościowy pakiet w lotnisku w Modlinie, gdzie są właścicielem 30,39 proc. akcji, a praktycznie nie mają wpływu na zarządzanie tym portem.

(...)

Strategia jest już wdrażana. Do końca roku PPL zamierza wycofać się z udziałów w lotnisku w zielonogórskim Babimoście, do którego musi dopłacać po 4 mln złotych rocznie. Portami, z których PPL ma zamiar się wycofać, są także Bydgoszcz, Rzeszów, Szczecin i Poznań. Zdaniem PPL mają one znaczenie wyłącznie regionalne, więc powinny nimi zarządzać samorządy.
Mazowsze zwleka

(...)

Lotnisko w Modlinie przynosi straty: w 2014 było to 18,6 mln złotych przy przychodach wynoszących 43 mln. Ta strata ma zostać pokryta z przyszłych zysków. Z kolei niepokryta strata z lat ubiegłych wyniosła na koniec 2014 roku 106 mln złotych. Płynność finansowa Modlina jest zapewniana dzięki dotacjom z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Ale rok 2015 jest ostatnim, kiedy mają one być wypłacone.

– Niebezpieczne jest uzależnienie portu w Modlinie od jednego tylko przewoźnika, którym jest Ryanair – uważa Adrian Furgalski, analityk rynku lotniczego, wiceprezes ZDG Tor. – Komisja Europejska zajęła się już umowami Ryanaira we Francji i przewoźnik musi zwrócić publiczne pieniądze. KE zajmie się teraz dopłatami lotniczymi w nowych krajach UE – mówi.

– Czy lotnisko Chopina nie odbierze ruchu Modlinowi, jeśli już będą jednym przedsiębiorstwem? – zastanawia się Grzegorz Sobczak, red. naczelny „Skrzydlatej Polski". Jego zdaniem zagrożenie jest także ze strony Ryanaira, który tak łatwo jak przylatuje na lotniska, tak samo łatwo z nich odlatuje. – Ma przecież w odwodzie Łódź i Radom i wtedy port w Modlinie będzie w kłopotach – dodaje.
(...)

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt sie 30, 2016 13:24 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiado ... 55193.html

Cytuj:
– Port Lotniczy Bydgoszcz posiada środki na funkcjonowanie do dnia 8 grudnia – poinformował na posiedzeniu Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki. Jak podaje portal „portalkujawski.pl” - ratunkiem dla lotniska ma być zwiększenie liczby udziałów Torunia, co skutkować będzie również zmianą nazwy.
Ratunkiem dla Portu Lotniczego Bydgoszcz może być zwiększenie liczby udziałów Torunia. Jednak w tej sytuacji konieczna będzie zmiana nazwy, a to ma swoich przeciwników. Pomóc bydgoskiemu portowi może też ministerstwo infrastruktury i budownictwa, które ma swoje udziały w porcie. Jutro ma ją zostać przeprowadzone rozmowy w tej sprawie.

Temat na obradach wywołał radny Maciej Świątkowski, który krytycznie ocenił propozycję zmiany nazwy lotniska. – Pytanie jest proste – czy chcemy ten port lotniczy utrzymać? – odniósł się marszałek Piotr Całbecki – Mamy pieniądze na funkcjonowanie do 8 grudnia i potem musimy ogłosić upadłość – dodał.

Toruń, za zmianę nazwy lotniska na „Port Lotniczy Bydgoszcz-Toruń” chce zapłacić 5 mln zł. Pieniądze potrzebne są na inwestycje. Tą najważniejszą jest rozbudowa przyciasnego i mało komfortowego dla pasażerów terminalu. Zdaniem Całbeckiego szansą dla lotniska jest skorzystanie z ręki wyciągniętej przez samorząd Torunia.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn mar 13, 2017 12:55 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiado ... 57749.html

Justyna Urbaniak napisał(a):
Decyzja o budowie CPL przesądzona

Jak ustalił „Puls Biznesu” powstanie Centralnego Portu Lotniczego jest już przesądzone. Projekt ma pełne wsparcie Jarosława Kaczyńskiego i Mateusza Morawieckiego. W najbliższych dniach Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zatwierdzi decyzję o budowie gigantycznego lotniska.
Po zatwierdzeniu decyzji Ministerstwo Infrastruktury wyda oficjalne stanowisko w sprawie inwestycji. W ciągu dwóch miesięcy działający w tym resorcie zespół ds. Centralnego Portu Lotniczego przedstawi efekty swojej pracy.

„PB” ustalił również, że lotnisko powstanie od zera, a nie na miejscu Modlina. Najprawdopodobniejsza lokalizacja to ta między Łodzią a Warszawą. Nowy port ma się stać flagowym projektem PiS w ramach Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. „PB” podaje, że w finansowanie budowy zaangażowana zostanie grupa Polskiego Funduszu Rozwoju oraz BGK. Wcześniej politycy PiS mówili również o ściągnięciu kapitału chińskiego, choć nie wiadomo, na jakiej zasadzie.

Koszt budowy nowego lotniska szacuje się obecnie na 25-30 mld zł. Jako jego wstępną lokalizację podaje się bliską odległość Mszczonowa, a więc niedaleko granicy z województwem łódzkim, pomiędzy dwoma dużymi miastami (Łodzią i Warszawą), w miejscu przecięcia ważnych szlaków komunikacyjnych (w pobliżu linii kolejowej nr 1, Centralnej Magistrali Kolejowej i drogi szybkiego ruchu S8 a także stosunkowo niedaleko autostrady A2). Poza prezesem PiS, projekt wspiera również prezes PLL LOT Rafał Milczarski, który otwarcie mówi o tym, że bez tej inwestycji strategia rozwoju narodowego przewoźnika nie będzie miała racji bytu. Aby się rozwijać, LOT musi mieć bowiem gdzie. A Lotnisko Chopina powoli, acz skutecznie, wyczerpuje swoją przepustowość.

Sytuacja Lotniska Chopina jest zresztą decydującym argumentem zwolenników budowy gigantycznego lotniska. Stołeczny port, zdaniem prezesa LOT-u, na przełomie 2020/2021 roku może już nie być w stanie obsłużyć prognozowanego ruchu pasażerskiego. Już teraz w szczytowych godzinach na lotnisku bywa bowiem tłoczno.

Maksymalna przepustowość Lotniska Chopina szacowana jest na 22 – 25 mln pasażerów rocznie, przy czym jest przepustowość czysto teoretyczna, gdyż zakłada równomierne rozłożenie ruchu w ciągu dnia i tygodnia. Tymczasem są takie godziny, w których linie lotnicze już teraz mogłyby mieć problem z uruchomieniem połączeń.

Centralny Port Lotniczy miałby przejąć rolę Lotniska Chopina i stać się hubem PLL LOT. Czas budowy lotniska to minimum 8 lat.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt mar 17, 2017 7:34 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Mnie się akurat pomysł centralnego portu lotniczego podoba. Zwłaszcza w okolicach Mszczonowa. Oczywiście, jest milion rzeczy, które można spartaczyć podczas realizacji, ale widzę sensowne argumenty za:

- Rozbudowa Okęcia została przeprowadzona straszliwie bez pomyślunku (nieprzelotowa stacja kolejowa na uboczu terminala z okrężnym dojazdem, długie drogi dojścia); żeby poprawić teraz funkcjonalność, trzeba by i tak w zasadzie wszystko zaorać i zrobić od nowa.

- Okęcie jest jednak dość uciążliwe pod względem hałasu i chociażby to ogranicza jego możliwości rozwoju.

- W południowo-zachodniej części aglomeracji warszawskiej brak większych terenów zielonych. W Warszawie ogółem parki mają charakter raczej kieszonkowy, nie mamy nic na miarę Prater czy Phoenix Parku. Okęcie ma ~5 km rozpiętości, mogłoby być naszym pierwszym naprawdę dużym parkiem.

- Odnosiłem się sceptycznie do pomysłu lotniska w Modlinie, ale ostatnio empirycznie stwierdziłem że dojazd tamże zajmuje mi mniej więcej tyle czasu co na Okęcie. Jakby nie było dziur w rozkładzie, a był wspólny bilet KM/TLK z Modlina, to byłoby nawet szybciej. Mszczonów jest w podobnej odległości.

- Być może to perspektywa warszawocentryczna, ale mam wrażenie, że i tak ludzie z Bydgoszczy, Lublina czy Olsztyna częściej przyjeżdżają na Okęcie niż czekają na ten dzień tygodnia, w który mają połączenie ze swojego lotniska regionalnego. Więc zlokalizowanie lotniska i przebudowa infrastruktury kolejowej tak, by mogły przez nie przejeżdżać przelotowo pociągi w zasadzie ze wszystkich miast wojewódzkich, powinno skrócić czas dojazdu.

Oczywiście, żyjemy w Polsce, więc może się okazać, że dojazd na nowe lotnisko będzie wymagać dwóch przesiadek bez wspólnego biletu, stacja kolejowa będzie 15 minut pieszo od terminala, plan zagospodarowania dla Okęcia zostanie uchwalony z 20 letnim opóźnieniem, teren zostanie przecięty trzecią równoległą ekspresówką, a przypadkowe fragmenty sprywatyzowane. Ale sam w sobie pomysł jest OK, a dotychczas podnoszone argumenty przeciw raczej słabe.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sie 18, 2017 8:07 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://wyborcza.pl/7,155287,22239550,lo ... olsce.html
Cytuj:
Z jednej strony przy budowie kolejnych lotnisk pojawiają się głosy krytyki, że to zbyt drogie i nieopłacalne inwestycje (stratnych jest dziewięć z 14 portów regionalnych). Z drugiej strony można jednak usłyszeć, że porty lotnicze - podobnie jak komunikacja miejska czy infrastruktura drogowa - nie mają na siebie zarabiać, tylko służyć rozwojowi i mieszkańcom.

To, że Polacy coraz chętniej decydują się na loty, pokazują dane. W 2016 roku ruch pasażerski wzrósł o 12,5 proc. i przekroczył 34 mln osób. W pierwszy półroczu tego roku z polskich lotnisk skorzystało już niemal 18,5 mln pasażerów. Z samego Okęcia - prawie 7 mln, co stanowi wzrost aż o jedną czwartą.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL