zm.org.pl http://forum.zm.org.pl/ |
|
Dotowanie transportu lotniczego http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=3455 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | axxenfall [ Wt cze 23, 2015 7:43 ] |
Tytuł: | Dotowanie transportu lotniczego |
Poza wspomnianym w http://www.zm.org.pl/?a=odlatujace_miliony-153 dotowaniu bezpośrednim linii lotniczych, stosowane są bardzo niskie opłaty lotniskowe. Temat został ostatnio poruszony w Rzepie: http://www4.rp.pl/artykul/1210119-Lotni ... zenie.html Cytuj: Dyrektor generalny europejskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów Lotniczych (Airports Council International, ACI) Oliver Jankovec (...) podkreśla, że przewoźnicy nie płacą dziś pełnych opłat za korzystanie z infrastruktury portów lotniczych, a przychody z opłat pobieranych od linii i pasażerów nie pokrywają kosztów operacyjnych lotnisk - są o 3 miliardy euro rocznie za małe. ACI wskazuje też, że lotniska konkurują ze sobą, właśnie obniżając opłaty.
|
Autor: | Piwoslaw [ Pt cze 26, 2015 19:49 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
Myślałem że prawo zabrania praktyki dumpingowe... |
Autor: | G.Madrjas [ Śr lip 01, 2015 17:23 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
Moim zdaniem to nie jest dumping jako taki. To tak, jakby powiedzieć, że dumpingiem są ceny biletów nie pokrywające całości kosztów zbiorkomu (o budowie metra nawet nie wspominając). |
Autor: | axxenfall [ Śr lip 29, 2015 17:34 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,184 ... naira.html Cytuj: Pozew został skierowany do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, bo Francja nie zdołała odzyskać prawie 10 mln euro nielegalnych subsydiów. Pieniądze te miały otrzymać dwie tanie linie lotnicze w zamian za to, że zdecydują się na loty z lokalnych francuskich lotnisk.
Pozew to pokłosie decyzji KE z lipca ubiegłego roku. Wtedy Bruksela nakazała Francji odzyskanie prawie 10 mln euro nielegalnej pomocy publicznej, którą lokalne władze miały przekazać dwóm tanim liniom: irlandzkiemu Ryanairowi i holenderskiej Transavii (to spółka zależna od Air France-KLM). To częsty proceder wśród tanich linii: w ramach pomocy publicznej obie linie miały podpisane z lotniskami tzw. umowy marketingowe. Dostały także ogromne rabaty na opłaty lotniskowe. W całej sprawie chodzi o trzy lotniska: Pau (na które latały Ryanair i Transavia), a także Nimes i Angouleme (tu sprawa dotyczy tylko Ryanaira). Subsydia zaburzyły konkurencję Zdaniem Komisji te subsydia oznaczały nielegalną przewagę konkurencyjną i w związku z tym powinny być zwrócone. Francji nie udało się odzyskać tych pieniędzy. Francuskie władze tłumaczą, że wysłały już żądania do obu linii, jednak te zdecydowały się odwołać od tej decyzji. A według francuskiego prawa, w takich przypadkach wszelkie egzekucje należności są wstrzymywane. W ramach tej samej decyzji KE domaga się od obu linii zwrotu pomocy publicznej. Od Ryanaira: 6,3 mln euro od lotniska w Nimes, 2,4 mln euro otrzymanego od Pau i 420 tys. euro od Angouleme. W przypadku Transavii chodzi o 760 tys. euro od lotniska Pau. Zgodnie z unijnymi przepisami Bruksela może się domagać zwrotu pomocy publicznej od każdej firmy działającej na terenie UE. Sprawa dotyczy umów z przeszłości, bo obie linie nie latają już z tych lotnisk - Ryanair wycofał się z Nimes w 2010 r. (miał dostawać subsydia od 2000 do 2010 r.), a z Pau w 2011 r. (subsydia od 2003 r.). Wkrótce podobne problemy w Polsce? Ostry kurs Komisji Europejskiej może oznaczać wkrótce problemy dla niektórych polskich lotnisk. Część z nich także kusi tanie linie "umowami marketingowymi", które są zakamuflowaną pomocą publiczną. Celuje w tym przede wszystkim Ryanair. W Polsce takie umowy Ryanair ma podpisane m.in. z samorządami województwa kujawsko-pomorskiego i podkarpackiego. W pierwszym trzyletnia umowa na promocję jest warta 13,8 mln zł, Podkarpacie płaciło zaś 23,9 mln zł z tytułu umowy na lata 2011-14, a nowa czteroletnia umowa opiewa na kwotę 30 mln zł. Oficjalnie nie był to warunek lotów, ale bez umów Ryanair mógłby się nie zdecydować na loty z lotnisk w Bydgoszczy i Rzeszowie. - Prędzej czy później polskie porty regionalne będą poproszone o szczegółowy wykaz publicznych środków przekazanych na rzecz tanich linii i wtedy mogą pojawić się poważne kłopoty - komentuje Jacek Krawczyk, ekspert lotniczy i przewodniczący Grupy Pracodawców Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego. |
Autor: | G.Madrjas [ Śr lip 29, 2015 18:37 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
Wolny rynek, dobre sobie... i nie krytykuję tu bynajmniej postawy KE. |
Autor: | axxenfall [ Pn sie 31, 2015 19:30 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
http://www.zw.com.pl/artykul/1,668167-P ... edaje.html Danuta Walewska napisał(a): Mariaż lotniska Okęcie z Modlinem
30-08-2015, ostatnia aktualizacja 30-08-2015 08:31 PPL nie chce zarządzać zbudowanymi za unijne miliardy mniejszymi lotniskami regionalnymi. Zdaniem firmy to się nie opłaca. Lotnisko w Modlinie ź tniczą chcą pozbyć się udziałów w mniejszych polskich lotniskach, a zwiększyć wpływ na zarządzanie w dużych portach. Przede wszystkim chcą przejąć większościowy pakiet w lotnisku w Modlinie, gdzie są właścicielem 30,39 proc. akcji, a praktycznie nie mają wpływu na zarządzanie tym portem. (...) Strategia jest już wdrażana. Do końca roku PPL zamierza wycofać się z udziałów w lotnisku w zielonogórskim Babimoście, do którego musi dopłacać po 4 mln złotych rocznie. Portami, z których PPL ma zamiar się wycofać, są także Bydgoszcz, Rzeszów, Szczecin i Poznań. Zdaniem PPL mają one znaczenie wyłącznie regionalne, więc powinny nimi zarządzać samorządy. Mazowsze zwleka (...) Lotnisko w Modlinie przynosi straty: w 2014 było to 18,6 mln złotych przy przychodach wynoszących 43 mln. Ta strata ma zostać pokryta z przyszłych zysków. Z kolei niepokryta strata z lat ubiegłych wyniosła na koniec 2014 roku 106 mln złotych. Płynność finansowa Modlina jest zapewniana dzięki dotacjom z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Ale rok 2015 jest ostatnim, kiedy mają one być wypłacone. – Niebezpieczne jest uzależnienie portu w Modlinie od jednego tylko przewoźnika, którym jest Ryanair – uważa Adrian Furgalski, analityk rynku lotniczego, wiceprezes ZDG Tor. – Komisja Europejska zajęła się już umowami Ryanaira we Francji i przewoźnik musi zwrócić publiczne pieniądze. KE zajmie się teraz dopłatami lotniczymi w nowych krajach UE – mówi. – Czy lotnisko Chopina nie odbierze ruchu Modlinowi, jeśli już będą jednym przedsiębiorstwem? – zastanawia się Grzegorz Sobczak, red. naczelny „Skrzydlatej Polski". Jego zdaniem zagrożenie jest także ze strony Ryanaira, który tak łatwo jak przylatuje na lotniska, tak samo łatwo z nich odlatuje. – Ma przecież w odwodzie Łódź i Radom i wtedy port w Modlinie będzie w kłopotach – dodaje. (...) |
Autor: | axxenfall [ Wt sie 30, 2016 13:24 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiado ... 55193.html Cytuj: – Port Lotniczy Bydgoszcz posiada środki na funkcjonowanie do dnia 8 grudnia – poinformował na posiedzeniu Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki. Jak podaje portal „portalkujawski.pl” - ratunkiem dla lotniska ma być zwiększenie liczby udziałów Torunia, co skutkować będzie również zmianą nazwy.
Ratunkiem dla Portu Lotniczego Bydgoszcz może być zwiększenie liczby udziałów Torunia. Jednak w tej sytuacji konieczna będzie zmiana nazwy, a to ma swoich przeciwników. Pomóc bydgoskiemu portowi może też ministerstwo infrastruktury i budownictwa, które ma swoje udziały w porcie. Jutro ma ją zostać przeprowadzone rozmowy w tej sprawie. Temat na obradach wywołał radny Maciej Świątkowski, który krytycznie ocenił propozycję zmiany nazwy lotniska. – Pytanie jest proste – czy chcemy ten port lotniczy utrzymać? – odniósł się marszałek Piotr Całbecki – Mamy pieniądze na funkcjonowanie do 8 grudnia i potem musimy ogłosić upadłość – dodał. Toruń, za zmianę nazwy lotniska na „Port Lotniczy Bydgoszcz-Toruń” chce zapłacić 5 mln zł. Pieniądze potrzebne są na inwestycje. Tą najważniejszą jest rozbudowa przyciasnego i mało komfortowego dla pasażerów terminalu. Zdaniem Całbeckiego szansą dla lotniska jest skorzystanie z ręki wyciągniętej przez samorząd Torunia. |
Autor: | axxenfall [ Pn mar 13, 2017 12:55 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiado ... 57749.html Justyna Urbaniak napisał(a): Decyzja o budowie CPL przesądzona
Jak ustalił „Puls Biznesu” powstanie Centralnego Portu Lotniczego jest już przesądzone. Projekt ma pełne wsparcie Jarosława Kaczyńskiego i Mateusza Morawieckiego. W najbliższych dniach Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zatwierdzi decyzję o budowie gigantycznego lotniska. Po zatwierdzeniu decyzji Ministerstwo Infrastruktury wyda oficjalne stanowisko w sprawie inwestycji. W ciągu dwóch miesięcy działający w tym resorcie zespół ds. Centralnego Portu Lotniczego przedstawi efekty swojej pracy. „PB” ustalił również, że lotnisko powstanie od zera, a nie na miejscu Modlina. Najprawdopodobniejsza lokalizacja to ta między Łodzią a Warszawą. Nowy port ma się stać flagowym projektem PiS w ramach Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. „PB” podaje, że w finansowanie budowy zaangażowana zostanie grupa Polskiego Funduszu Rozwoju oraz BGK. Wcześniej politycy PiS mówili również o ściągnięciu kapitału chińskiego, choć nie wiadomo, na jakiej zasadzie. Koszt budowy nowego lotniska szacuje się obecnie na 25-30 mld zł. Jako jego wstępną lokalizację podaje się bliską odległość Mszczonowa, a więc niedaleko granicy z województwem łódzkim, pomiędzy dwoma dużymi miastami (Łodzią i Warszawą), w miejscu przecięcia ważnych szlaków komunikacyjnych (w pobliżu linii kolejowej nr 1, Centralnej Magistrali Kolejowej i drogi szybkiego ruchu S8 a także stosunkowo niedaleko autostrady A2). Poza prezesem PiS, projekt wspiera również prezes PLL LOT Rafał Milczarski, który otwarcie mówi o tym, że bez tej inwestycji strategia rozwoju narodowego przewoźnika nie będzie miała racji bytu. Aby się rozwijać, LOT musi mieć bowiem gdzie. A Lotnisko Chopina powoli, acz skutecznie, wyczerpuje swoją przepustowość. Sytuacja Lotniska Chopina jest zresztą decydującym argumentem zwolenników budowy gigantycznego lotniska. Stołeczny port, zdaniem prezesa LOT-u, na przełomie 2020/2021 roku może już nie być w stanie obsłużyć prognozowanego ruchu pasażerskiego. Już teraz w szczytowych godzinach na lotnisku bywa bowiem tłoczno. Maksymalna przepustowość Lotniska Chopina szacowana jest na 22 – 25 mln pasażerów rocznie, przy czym jest przepustowość czysto teoretyczna, gdyż zakłada równomierne rozłożenie ruchu w ciągu dnia i tygodnia. Tymczasem są takie godziny, w których linie lotnicze już teraz mogłyby mieć problem z uruchomieniem połączeń. Centralny Port Lotniczy miałby przejąć rolę Lotniska Chopina i stać się hubem PLL LOT. Czas budowy lotniska to minimum 8 lat. |
Autor: | olek [ Pt mar 17, 2017 7:34 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
Mnie się akurat pomysł centralnego portu lotniczego podoba. Zwłaszcza w okolicach Mszczonowa. Oczywiście, jest milion rzeczy, które można spartaczyć podczas realizacji, ale widzę sensowne argumenty za: - Rozbudowa Okęcia została przeprowadzona straszliwie bez pomyślunku (nieprzelotowa stacja kolejowa na uboczu terminala z okrężnym dojazdem, długie drogi dojścia); żeby poprawić teraz funkcjonalność, trzeba by i tak w zasadzie wszystko zaorać i zrobić od nowa. - Okęcie jest jednak dość uciążliwe pod względem hałasu i chociażby to ogranicza jego możliwości rozwoju. - W południowo-zachodniej części aglomeracji warszawskiej brak większych terenów zielonych. W Warszawie ogółem parki mają charakter raczej kieszonkowy, nie mamy nic na miarę Prater czy Phoenix Parku. Okęcie ma ~5 km rozpiętości, mogłoby być naszym pierwszym naprawdę dużym parkiem. - Odnosiłem się sceptycznie do pomysłu lotniska w Modlinie, ale ostatnio empirycznie stwierdziłem że dojazd tamże zajmuje mi mniej więcej tyle czasu co na Okęcie. Jakby nie było dziur w rozkładzie, a był wspólny bilet KM/TLK z Modlina, to byłoby nawet szybciej. Mszczonów jest w podobnej odległości. - Być może to perspektywa warszawocentryczna, ale mam wrażenie, że i tak ludzie z Bydgoszczy, Lublina czy Olsztyna częściej przyjeżdżają na Okęcie niż czekają na ten dzień tygodnia, w który mają połączenie ze swojego lotniska regionalnego. Więc zlokalizowanie lotniska i przebudowa infrastruktury kolejowej tak, by mogły przez nie przejeżdżać przelotowo pociągi w zasadzie ze wszystkich miast wojewódzkich, powinno skrócić czas dojazdu. Oczywiście, żyjemy w Polsce, więc może się okazać, że dojazd na nowe lotnisko będzie wymagać dwóch przesiadek bez wspólnego biletu, stacja kolejowa będzie 15 minut pieszo od terminala, plan zagospodarowania dla Okęcia zostanie uchwalony z 20 letnim opóźnieniem, teren zostanie przecięty trzecią równoległą ekspresówką, a przypadkowe fragmenty sprywatyzowane. Ale sam w sobie pomysł jest OK, a dotychczas podnoszone argumenty przeciw raczej słabe. |
Autor: | axxenfall [ Pt sie 18, 2017 8:07 ] |
Tytuł: | Re: Dotowanie transportu lotniczego |
http://wyborcza.pl/7,155287,22239550,lo ... olsce.html Cytuj: Z jednej strony przy budowie kolejnych lotnisk pojawiają się głosy krytyki, że to zbyt drogie i nieopłacalne inwestycje (stratnych jest dziewięć z 14 portów regionalnych). Z drugiej strony można jednak usłyszeć, że porty lotnicze - podobnie jak komunikacja miejska czy infrastruktura drogowa - nie mają na siebie zarabiać, tylko służyć rozwojowi i mieszkańcom.
To, że Polacy coraz chętniej decydują się na loty, pokazują dane. W 2016 roku ruch pasażerski wzrósł o 12,5 proc. i przekroczył 34 mln osób. W pierwszy półroczu tego roku z polskich lotnisk skorzystało już niemal 18,5 mln pasażerów. Z samego Okęcia - prawie 7 mln, co stanowi wzrost aż o jedną czwartą. |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |