artur.tondera napisał(a):
Kwestia odpłatności za wykorzystanie P+R jest kwestią niejednoznaczną. Z jednej strony, przy obecnym modelu, zachęcamy do zakupu biletów komunikacji miejskiej i zmniejszamy ilość samochodów wjeżdżających do centrum codziennie o ok. 4000 (mało? dużo?). Z drugiej strony, bywa tak (przykład: Wiedeń), że parkingi P+R są płatne, ale mają obłożenie w granicach 10% i wtedy nie bardzo spełniają swoją rolę. Moim skromnym zdaniem lepiej jest, kiedy te samochody zatrzymują się na P+R, niż żeby miały wjeżdżać do centrum...
Kwestię efektów P+R można rozpatrywać na kilku płaszczyznach:
Po pierwsze - czy rzeczywiście korzystający z P+R wcześniej jeździli samochodem do centrum? A może i tak zostawiali auto gdzie po drodze? Albo jeszcze gorzej - przesiedli się do samochodów na odcinku dom - węzeł przesiadkowy ze zbyt rzadko jeżdżącego, przeładowanego, niepunktualnego autobusu? Jest to szczególnie prawdopodobne w przypadku dojeżdżających spod Warszawy, bo koszt dojazdu samochodem z Łomianek czy Raszyna do P+R jest porównywalny do (jeśli nie niższy od) różnicy w cenie biletu na I i II strefę. A już zupełnie fatalnie jest wzdłuż linii kolejowych - bo za parkingi P+R Kolei Mazowieckich poza Warszawą, w niższym standardzie, płacić trzeba. Czyli kto zostawia samochód dalej od centrum płaci podwójnie - droższy bilet na komunikację i bilet na parking, który bliżej centrum jest darmowy. Brak koordynacji polityki ZTM i Urzędu Marszałkowskiego wysyła czytelny sygnał - "nie bądź frajer, nie przesiadaj się na kolej, zapraszamy z samochodem do Warszawy, tu mamy zbyt mały ruch". A tymczasem miasto powinno na rzęsach stawać żeby ludzie zostawiali samochody już w Grodzisku, Ożarowie czy za Piasecznem, a nie pchali się do Ursusa, na Młociny czy na Ursynów.
Po drugie - efektywność ekonomiczna. Zakładając nawet, że wszyscy parkujący na parkingach przesiedli się z samochodów do komunikacji, pozostaje pytanie ile to kosztowało (w inwestycji i w utrzymaniu). A może więcej przesiadłoby się do komunikacji miejskiej gdyby np. zaoferować im darmową kawę i batonika? Nie mówiąc już o tak banalnych pomysłach jak zwiększenie liczby autobusów i tramwajów w ruchu, żeby nie trzeba było przepuszczać trzech tramwajów pod rząd albo moknąć pół godziny na niezadaszonym przystanku. ZTM co roku urządza awantury ws. dziesiątek czy setek tysięcy złotych dopłat do komunikacji od podwarszawskich gmin, a jednocześnie lekką ręką wydaje dziesiątki milionów na parkingi, które służą właśnie tym gminom (a w zasadzie niewielkiemu procentowi ich mieszkańców). Czyli wydaje wielokrotnie więcej, by osiągnąć mniejsze przychody (I vs II strefa biletowa) i mniejszy efekt komunikacyjny (korki na trasie wlotowej).
Po trzecie - efektywność przestrzenna. Parkingi P+R, które odniosły sukces, stoją na najcenniejszym gruncie w mieście. A gdyby oddać teren np. P+R Marymont albo Wilanowska deweloperowi? Zamiast 300 miejsc parkingowych dla dojeżdżających z Łomianek czy Piaseczna samochodem (za które płaci podatnik warszawski) mielibyśmy mieszkania dla 2000 osób, które w ogóle nie musiałyby dojeżdżać samochodem do metra, bo mogłyby do niego iść w kapciach (i do tego płaciłyby podatki w Warszawie). Podobnie gdyby przeznaczyć teren pod handel / usługi, łatwiej byłoby zrobić zakupy w miejscu dobrze obsługiwanym komunikacją publiczną, bez konieczności jechania do jakiegoś "centrum handlowego" na dalekich peryferiach.
Moim skromnym zdaniem, na wszystkich ww. płaszczyznach obecny system P+R w Warszawie wypada co najwyżej kiepsko.
Co do Wiednia: P+R, które stoi pustawe, ma swój sens - zabiera wygodną wymówkę ludziom, którzy wyprowadzili się na jakieś totalne zadupie bez szansy na komunikację publiczną. Mogą skorzystać z P+R, nie muszą wjeżdżać do centrum, czyli nie ma przeszkód, by zwężać ulice, wytyczać buspasy, uprzywilejować tramwaj, ograniczać parkowanie itp.
Oczywiście, P+R ma sens też tam, gdzie jest dobry transport publiczny, a nie ma popytu na inne zagospodarowanie okolic stacji czy pętli - takie tereny dałoby się pewnie znaleźć wzdłuż E-65, np. W-wa Toruńska, W-wa Żerań, Janówek.