Parkuj i Jedź w górę 06-01-2012, ostatnia aktualizacja 06-01-2012 22:59
Inwestycje. Ratusz chce podwyższać parkingi. Eksperci: – Lepiej budujmy taniej, dalej i przy torachKoleje Mazowieckie otworzą w poniedziałek parking Parkuj i Jedź dla dojeżdżających do Warszawy przy stacji w Mińsku Mazowieckim. Zmieści się tu 140 aut i 18 rowerów. W tym samym tygodniu Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi podobny obiekt na 135 aut i 144 rowery przy stacji PKP Wawer.
Dostawić pięterkoZTM twierdzi, że na większości miejskich obiektów Parkuj i Jedź frekwencja wynosi od 80 do 100 proc. Wyjątkami są źle zlokalizowane parkingi: przy ul. Połczyńskiej (z 500 miejsc codziennie zapełnionych jest ok. 20) i w al. Krakowskiej (średnio zajętych jest 130 z 400 miejsc).
– Poza wyjątkami nasze parkingi pękają w szwach. Na najbardziej obciążonych obiektach rozważamy budowę dodatkowej kondygnacji – mówi rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow.
Do nadbudowy zostały wytypowane parkingi przy stacjach metra Młociny, Marymont i Wilanowska, a także Stokłosy i Ursynów (trzy ostatnie miałyby się zamienić z jedno kilkupoziomowe).
Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji zwraca jednak uwagę, że parkingi wielopoziomowe to jeden z najdroższych i najmniej skutecznych sposobów dotowania transportu publicznego. Np. koszt Parkuj i Jedź w al. Krakowskiej to w przeliczeniu na jedno miejsce prawie 47 tys. zł.
– Podwyższane parkingów to błąd. Budowa i eksploatacja postojów kubaturowych są zbyt kosztowne, a przynoszą mały efekt. Warszawa powinna zmniejszać zaangażowanie w takie inwestycje – ocenia dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej.
Z badań ruchu wynika, że parkingi Parkuj i Jedź w Warszawie przechwytują tylko 2 proc. z samochodów wjeżdżających do centrum. Czy pierwszy etap rozwoju tego systemu – budowa „pałaców z betonu" – okazał się fiaskiem?
– W Warszawie powinno być więcej parkingów, ale mniejszych i tańszych w budowie. Dlatego proponuję drugi etap: tańsze parkingi naziemne. Najlepsza lokalizacja to sąsiedztwo torów kolejowych, jak najdalej od centrum – twierdzi Andrzej Brzeziński.
Szef ZTM Leszek Ruta nakazał, żeby każdy nowy parking znajdował się w pobliżu linii kolejowej albo metra. ZTM przekonuje, że nie będzie już wpadek w rodzaju Parkuj i Jedź Połczyńska, który znajduje się poza strefą korków na wjeździe do Warszawy od strony Błonia, a przesiąść się tu można tylko w tramwaj pozbawiony priorytetu na skrzyżowaniach.
Jakie będą nowe parkingi? ZTM wystąpił w tym tygodniu o decyzję środowiskową dla postoju przy przystanku SKM Płudy na Białołęce. Kiedy ruszy budowa – nie wiadomo. Trwa projektowanie parkingu na 250 miejsc przy PKP Wesoła. W drugiej połowie roku mają ruszyć prace przy stacji PKP w Rembertowie (na 295 miejsc). Wszystkie trzy będą naziemne i kilka razy tańsze.
Kabaret w UrsusieNie wszystkie nowe parkingi budowane są z sensem.
W tym roku ma się zakończyć budowa za 14 mln zł pięciu poziomów parkingu Parkuj i Jedź na 348 miejsc przy stacji PKP Ursus-Niedźwiadek, która... nie istnieje. Jak to możliwe? ZTM uwierzył w obietnice PKP Polskich Linii Kolejowych w stworzenie stacji do 2012 r. Budowa się nie zaczęła.
Prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej apeluje, żeby w interesie Warszawy parkingi budować poza miastem. Gdyby to uwzględnić, parking powinien powstać nie na Młocinach, ale w Łomiankach (wraz z poszerzeniem Pułkowej o buspas) i nie nad stacją metra Wilanowska, tylko w Piasecznie – obok Puławskiej z buspasem w miejscu po trolejbusach.
Sprawdzają się tanie parkingi budowane przez Urząd Marszałkowski dla Kolei Mazowieckich na liniach dowozowych do Warszawy.Według rzeczniczki KM Donaty Nowakowskiej, w ciągu dziesięciu lat ich liczba wzrośnie z ośmiu do 35.
Eksperci chwalą też współpracę ZTM w sprawie Parkuj i Jedź z centrami handlowymi. ZTM przedłużył do końca 2013 r. umowę z CH Wileńska na parking na 265 miejsc na poziomie –1.
Podpisał też umowę na dzierżawę poziomów od pierwszego do szóstego parkingu Multikina na Ursynowie (–1 i 0 pozostaną do dyspozycji gości kina).
Cytuj:
Zaparkuj auto i przesiądź się do komunikacji
Z parkingów Parkuj i Jedź mogą korzystać posiadacze biletów (od dobowego w górę). To jednak fikcja, bo tylko na dwóch – przy metrze Ursynów i PKP Anin – są bramki biletowe. W gestii ZTM znajduje się dziewięć parkingów Parkuj i Jedź: Połczyńska, al. Krakowska, PKP Anin, CH Wileńska oraz przy stacjach metra: Marymont, Młociny, Stokłosy, Ursynów i Wilanowska. Łącznie to 3,5 tys. miejsc parkingowych. Koleje Mazowieckie mają osiem parkingów Parkuj i Jedź na prawie 600 miejsc – w Brwinowie, Ożarowie Maz., Celestynowie, Żyrardowie, Siedlcach, Teresinie, Radomiu i Mińsku Maz.
Szkoda, że mimo że miastu udało się organizować transport zbiorowy poza granicami Warszawy to wciąż nie potrafi wejść w komitywę z innymi samorządami i również budować parkingów PiJ poza W-wą.