Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt maja 25, 2010 19:07 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Za miesiąc (21-28 VI, dokładna data nie jest jeszcze znana) mam przedstawić na posiedzeniu połączonych komisji Gospodarczo-Finansowej oraz Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego i Ochrony Środowiska koncepcję poprawy warunków poruszania się pieszych i rowerzystów na terenie gminy. Główne założenia to wprowadzenie strefy 30 na wszystkich drogach gminnych (prawne i faktyczne - poprzez środki uspokojenia ruchu), dopuszczenie jazdy rowerem po chodnikach wzdłuż pozostałych dróg (powiatowe, 50 km/h) oraz budowa zadaszonych stojaków w kilku punktach. Pierwszym etapem ma być ankieta kokmunikacyjna, dotycząca transportu wewnątrz gminy - obecnej praktyki i postulatów mieszkańców. Jest już wstępna decyzja, że ankieta zostanie przeprowadzona we wrześniu. Projekt ruszy jednak tylko pod warunkiem pozytywnej opinii obu komisji. Na rozpatrzenie całego pomysłu zarezerwowane jest około godziny, z czego pierwsze 15 minut zajmie moja prezentacja. W tym czasie chcę przedstawić na kilku przykładach aktualną (fatalną) sytuację w gminie w tym zakresie, ideę strefy 30, przykłady środków uspokojenia ruchu (likwidacja pierwszeństwa na skrzyżowaniach, esowanie jezdni poprzez naprzemienne miejsca parkingowe po obu stronach itp.), uzasadnienie i stan prawny oznakowania C 16 - T 22. Generalnie rzecz biorąc chciałbym przekonać radnych, że można i warto spojrzeć na organizację ruchu z perspektywy pieszego i rowerzysty, a podejmowane dotąd działania determinowało spojrzenie z fotela kierowcy.
Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc w przygotowaniu tej prezentacji i całej koncepcji. W kwadrans nie da się wiele powiedzieć, jednak im więcej materiałów będę miał w głowie i w laptopie, tym większa szansa na powodzenie przedsięwzięcia. Nie jest tak, żebym startował od zera. Trochę udało się zebrać w sieci, ale to głównie dane z drugiej ręki, skrótowe i zupełnie przypadkowy wybór:
http://wikiwix.com/cache/?url=http://ve ... 0en%202000
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ap ... 1998014274
http://wikiwix.com/cache/?url=http://ra ... 0(Autriche)
http://associazioni.monet.modena.it/amstrada/zone30.pdf
http://www.zone30asti.it/
http://www.zone30torino.it/
http://www.copenhagenize.com/2009/10/zo ... elona.html
http://www.zm.org.pl/download/czt/zielo ... tlo-16.pdf
s. 7-8
http://infobike.pl/text.php?id=33131&from=tag
http://www.frank-bokelmann.de/Tempo30.htm
Chciałbym dotrzeć np. do raportów nt. wyników ewaluacji projektów w Grazu, Buxtehude (Hamburg), Berlinie, Münster, Freiburgu Bryzgowijskim. Poza tym mało tu zdjęć, szczególnie dobrych. Nie ma np. żadnego, które ilusrowałoby pomysł wydzielenia z jezdni miejsc na ławki, co daje jednocześnie wyesowanie trasy i tworzy przestrzeń społeczną. Oczywiście z góry dziękuję też za wszelkie inne wskazówki, zdjęcia itp. Przydałyby się też przykłady zastosowania w Polsce kombinacji znaków C16-T22 (droga dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerów). Jeśli są wśród Was mieszkańcy gminy Izabelin, to zachęcam do pełniejszego włączenia się w tę inicjatywę.

Marek Słoń, marek.slon@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N maja 30, 2010 12:26 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
marek.slon napisał(a):
Poza tym mało tu zdjęć, szczególnie dobrych. Nie ma np. żadnego, które ilustrowałoby pomysł wydzielenia z jezdni miejsc na ławki, co daje jednocześnie wyesowanie trasy i tworzy przestrzeń społeczną. Oczywiście z góry dziękuję też za wszelkie inne wskazówki, zdjęcia itp.


Spróbuj przeklikać przez zdjęcia Raffiego (Niemcy i Holandia):

http://bzaborow2.no-ip.org/galer/pg/list

Wymaga to pewnej cierpliwości, ale jest sporo przykładów różnego uspokojenia ruchu. Z tym, że akurat ławki na jezdni wydają mi się koncepcją z zakresu raczej shared space niż tempo 30, a to trochę co innego.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz cze 03, 2010 7:39 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 13:11
Posty: 1024
Lokalizacja: Warszawa
Ja bym, tam gdzie to mozliwe, pokazywał zdjęcia z Polski, bo z Holandii to Ci będą marudzić, że inna kultura, inne przepisy itp.

http://bzaborow.org/galer/pg/show/1309 - Tu nieco fot progów z Nowego Dworu. Ja je robiłem by pokazać, że próg progowi nierówny i że próg może niszczyć zawieszenia przy 5km/h, albo nadawać się do normalnego przejazdu przy 30km/h.

http://bzaborow.org/galer/pg/photo/38199 - a tu i na kolejnych 2 fotkach, rozwiązanie z Legnicy.

http://bzaborow.org/galer/pg/photo/12687 - A tu (i na kilku kolejnych fotach) masz fotki z Kołczewa pod Świnoujściem (uspokojenie do 30km/h na drodze wojewódzkiej (w tzw sezonie ruch na pewno ponad 20000 pojazdów na dobę)

_________________
Pozdrawiam rowerowo - Rafał 'Raffi' Muszczynko
__________________________________________________
Jeździć możesz powoli, ale myśleć musisz szybko ;-)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N cze 20, 2010 9:15 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Wspomniane na wstępie wątku posiedzenie odbędzie się w poniedziałek 28 VI o godz. 18.00 w siedzibie gminy, ul. 3 Maja 42, 05-080 Izabelin. Jeżeli ktoś z Was chciałby przyjść, to zachęcam, byłbym też wdzięczny za wcześniejszą informację.
Trochę zdjęć już uzbierałem - dziękuję Olkowi i Raffiemu - ale badania funkcjonujących stref 30 wciąż mam tylko zbiorcze i z drugiej ręki. Jeśli ktoś ma dostęp do odpowiednich publikacji, to bardzo proszę o sygnał. Jeżeli nie są dostępne w sieci, postaram się podjechać i skorzystać z nich na miejscu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt cze 22, 2010 8:27 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Robocze teksty, przedstawiające koncepcję uspokojenia ruchu i ankietę w tej sprawie, zamieszczam niżej i z góry dziękuję za uwagi, szczególnie krytyczne.

Koncepcja uspokojenia ruchu na drogach gminnych na terenie gminy Izabelin
1. Potrzeba zmian:
Zgodnie z przyjętą „Strategią rozwoju gminy” powinna być prowadzona polityka zrównoważonego rozwoju, a zdecydowana większość inwestycji komunikacyjnych nastawiona jest na zaspokojenie potrzeb kierowców samochodów osobowych. Najbardziej szkodliwemu dla środowiska i dla bezpieczeństwa mieszkańców środkowi lokomocji przyznaje się w praktyce priorytet, z co jest zaprzeczeniem zrównoważonego rozwoju;
Utwardzanie licznych dróg gminnych destruktem bitumicznym, któremu zazwyczaj nie towarzyszą żadne środki uspokojenia ruchu, powoduje, że na tych jeździ się coraz wygodniej i coraz szybciej, natomiast są one coraz mniej przyjemne i bezpieczne dla pieszych. Na ulicach gruntownie remontowanych z zasady przewiduje się dwa szeroki (3 m), proste i równe pasy jezdni, zachęcające do szybkiej jazdy, jeden wąski chodnik i żadnego miejsca dla rowerów. Brak jakichkolwiek wyznaczonych miejsc parkingowych powoduje permanentne zastawianie chodnika przez samochody. Stawiane znaki ograniczenia prędkości do 40 km/h są powszechnie i bezkarnie ignorowane przez kierowców.
Na terenie gminy nie ma niemal żadnych udogodnień dla rowerzystów, mimo, że jest środek transportu często wykorzystywany przez mieszkańców, a jego potencjał jest daleki od optymalnego wykorzystania.
Znaki na drogach gminnych są zbyt liczne, często uszkodzone lub zasłonięte, niekonsekwentnie stosowane. Nie powoduje to licznych wypadków, ponieważ kierowcy bardziej niż nimi kierują się intuicją i zdrowym rozsądkiem, skutkuje jednak lekceważącym stosunkiem do wszelkiego oznakowania na tych drogach.
Przestrzeń publiczna w gminie to przede wszystkim drogi, w praktyce inwestycyjnej utożsamiane z jezdnią. W konsekwencji życie lokalnych społeczności – spacery, rozmowy, zabawa dzieci – odbywa się na jezdni, i to dodatku jezdni o dopuszczalnej i niejednokrotnie przekraczanej prędkości 50 km/h. Jakość estetyczna większości ulic gminnych jest niska, a próby jej poprawy przez mieszkańców napotykają na poważne trudności.

2. Charakter proponowanych zmian:
Większość wymienionych wyżej negatywnych zjawisk może być znacząco złagodzona poprzez uspokojenie ruchu na drogach gminnych. Hierarchia dróg jest klarowna: tras tranzytowych nie ma, rolę ulic rozprowadzających pełnią drogi powiatowe (3 Maja, Sierakowska, Fedorowicza, Lipkowska, Sienkiewicza), natomiast te gminne pełnią rolę dojazdową. Efektywne wprowadzenie strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h, czyli odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome oraz środki uspokojenia ruchu, powinny znacząco podnieść jakość życia mieszkańców. Na podstawie badań przeprowadzonych w kilku krajach można oczekiwać trzykrotnego zmniejszenia liczby wypadków, niemal dwukrotnego obniżenia poziomu hałasu, obniżenia emisji spalin (dwutlenku węgla o 15%, tlenku węgla o 45%, tlenku azotu o 40%). Efektem dotąd niebadanym, a u nas znaczącym, będzie mniejsze podnoszenie chmur kurzu. Uspokojenie ruchu powinno też przyczynić się do dużego wzrostu bezpieczeństwa i popularności jazdy rowerem, szczególnie jeśli będą mu towarzyszyły inne kroki w tym kierunku. Jednocześnie zastosowanie małej architektury otwiera szansę na poprawę estetyki tych dróg i zdecydowanego podniesienia komfortu korzystania z nich przez pieszych. Można liczyć na przynajmniej częściowe sfinansowanie tych elementów przez samych mieszkańców.
Efektywność tych działań zależy od dwóch czynników: na ile zmusimy kierowców do zredukowania prędkości i na ile ich do tego przekonamy. Pierwszemu celowi, poza samym ustaleniem prawnego ograniczenia i kontroli policyjnych, może służyć wiele sprawdzonych środków. Na ostatnim miejscu należą do nich stosowane u nas dość często podrzutowe progi spowalniające. Znacznie efektywniejsze jest esowanie toru jazdy za pomocą miejsc parkingowych i małej architektury, punktowe zwężenia jezdni i równorzędność wszystkich skrzyżowań w obrębie strefy. Drogim (więc możliwym do realizacji tylko w ramach planowych inwestycji), ale znakomitym instrumentem są wyniesione tarcze skrzyżowań i – stosowane przede wszystkim na wjazdach i wyjazdach ze strefy – wyniesione przejścia dla pieszych. Poza tymi miejscami i szczególnymi przypadkami nie wyznacza się przejść dla pieszych, mogą oni przekraczać jezdnię w każdym miejscu i mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami. Powinien być szerzej wprowadzony ruch jednokierunkowy z zachowaniem możliwości jazdy rowerem w obu kierunkach. Liczna obecność rowerzystów, zwłaszcza na owych ulicach jednokierunkowych, jest jednym z ważnych elementów uspokojenia ruchu, a jednocześnie jego prawdopodobną, zamierzoną konsekwencją.
Stosowanie tych instrumentów sprawi, że ulice w obrębie strefy będą wyglądały inaczej i nie będą zachęcały do szybszej jazdy. Każdy wjazd do strefy powinien być nie tylko oznakowany, ale też specjalnie wyróżniony dodatkowymi środkami uspokojenia ruchu. Jednolite zasady w całej strefie i ograniczenie do minimum oznakowania pionowego da kierowcom jasność obowiązujących tu zasad. Nie należy mimo to oczekiwać, że okoliczności te same w sobie zapewnią zrozumienie i dyscyplinę większości kierowców. Choć ograniczenie prędkości zwiększa wbrew pozorom przepustowość drogi, a wydłużenie czasu dojazdu do pracy wynosi średnio niespełna minutę, można oczekiwać sprzeciwów znacznej części kierowców. Dlatego niezbędne są konsultacje społeczne, prowadzone od samego początku, różnorodne, zakrojone na szeroką skalę i kontynuowane przez cały czas wdrażania projektu. Ich pierwszą częścią ma być ankieta komunikacyjna. Konieczne jest też powołanie społecznego zespołu doradczego oraz seria spotkań, zarówno ogólnogminnych, jak i w poszczególnych sołectwach.
Wspomniane wcześniej dodatkowe udogodnienia dla ruchu rowerowego to przede wszystkim możliwość bezpiecznej jazdy po ul. 3 Maja oraz bezpiecznego pozostawienia rowerów w kilku kluczowych punktach gminy. Rozwiązaniem drugiej kwestii byłyby zadaszone, U-kształtne stojaki przy najważniejszych przystankach autobusowych. Pierwszy cel można osiągnąć wprowadzając na chodnikach oznakowanie znakiem C-16 z tabliczką T-22. Jednocześnie należy stworzyć warunki dla przejęcia jak największej części ruchu rowerowego przez ulice równoległe do tej arterii (Krasińskiego, Lipkowska, Kurowskiego, Brzozowa).
3. Uwagi
Funkcjonująca przy Ministerstwie Infrastruktury Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wdrożyła już ogólnokrajowy Program Uspokojenia Ruchu. Jego podstawą są doświadczenia zagraniczne (głównie brytyjskie i holenderskie), przeprowadzone tam badania, pilotażowa próba ich wdrożenia w dzielnicy Włostowice w Puławach („Miasteczko holenderskie”) oraz opracowany, na razie w formie roboczej, podręcznik. Opracowując prezentowaną tu koncepcję korzystałem z tych wszystkich źródeł, a także z własnych obserwacji z Niemiec, z doniesień nt. wprowadzania takich rozwiązań we Francji i we Włoszech, oglądu funkcjonowania stref 30 w dzielnicach Żoliborz i Bielany w Warszawie, a przede wszystkim z codziennego doświadczenia w korzystaniu z naszych dróg gminnych jako pieszy, rowerzysta i kierowca.

Ankieta:
I. Poniższe wyjaśnienia nie są propozycją formy pytań ankiety, lecz jedynie uszczegółowieniem jej tematyki. Ostateczna treść musi być opracowana i przedyskutowana z udziałem specjalistów, a następnie przedstawiona Radzie Gminy lub jednej z jej komisji celem zgłoszenia uwag i poprawek. Mogę uzyskać nieodpłatną fachową pomoc zarówno ze strony ekspertów od organizacji ruchu, jak i socjologa zajmującego się projektowaniem i analizowaniem ankiet.
II. Proponowana treść ankiety:
Ankieta powinna być poprzedzona wstępem wyjaśniającym ograniczone możliwości gminy (finansowe, prawne itd.) oraz przyjętą strategię, ukierunkowaną na zmniejszenie udziału podróży własnym samochodem na rzecz innych środków transportu oraz uzasadnienie takiej polityki.
Ankieta zawierałaby łącznie około 10 pytań, na każde byłoby kilka proponowanych odpowiedzi oraz możliwość dopisania własnej spoza listy (z ograniczeniem liczby znaków np. do 100). W pytaniach 1.d., 1.e. i 2.b trzeba dopuścić swobodny wybór, natomiast pytanie 4. mają charakter zamknięty. Na końcu powinna być osobna rubryka pt. uwagi z ograniczoną objętością (wydzielone pole na kartce, 1000 znaków). Cała ankieta musi się zmieścić na jednej kartce formatu A4. Odpowiedzi udzielone w formie papierowej należy wprowadzić do komputera – jeżeli nie byłoby innej możliwości, mogę to zrobić sam.
1. osoba ankietowana: a. przybliżone miejsce zamieszkania, b. przybliżony wiek, c. zawód, e. (ewentualnie) stan zdrowia wpływający na możliwości poruszania się.
2. podróże (ponad 500 m) odbywane przynajmniej raz na tydzień: a. częstotliwość (1-3, 4-7, częściej), b. cel (przybliżony adres), c. środek lokomocji (pieszo, rowerem, autobusem, samochodem), d. zależność od pory roku (cały rok, bez zimy);
3. bariery komunikacyjne:
a. pieszych: brak lub zła jakość chodnika (wąski, słupy na środku, nieodśnieżony), przejść dla pieszych, obecność rowerów i parkujących samochodów na chodniku, prędkość i natężenie ruchu na ulicach gminnych;
b. pasażerów komunikacji publicznej: częstotliwość i punktualność autobusów, tłok, czas dotarcia do przystanku, możliwości przesiadki, jakość wiaty, trudności przy wsiadaniu / wysiadaniu;
c. rowerzystów: konieczność jazdy ruchliwą jednią (zagrożenie), konieczność jazdy substandardową ścieżką (tempo i wygoda jazdy), okrężne trasy, brak lub złe stojaki (możliwość bezpiecznego zapięcia roweru, odległość od wejścia, zadaszenie), czy rower jest potencjalnym środkiem lokomocji wewnątrz gminy
d. kierowców: dozwolona prędkość, przepustowość skrzyżowań, nieprzepisowa lub nieumiejętna jazda innych kierowców, liczba i jakość miejsc parkingowych, jakość nawierzchni.
4. Czy ulica, przy której mieszkasz, powinna być objęta strefą ograniczenia prędkości do 30 km/h i uspokojeniem ruchu? tak / nie / nie mam zdania

III. Uwagi
Na rzetelność wyników ankiety wpływa przede wszystkim reprezentatywność i wielkość próby. Dlatego wskazane jest jej upowszechnienie (informacja oraz sama ankieta) i zbieranie głosów w różnych formach.
Informacja: witryna gminy, forum internetowe, „Listy do Sąsiada”, „Kocham Kampinos”, plakaty informacyjne, imienna prośba o wypełnienie ankiety skierowana do wszystkich radnych i członków rad sołeckich;
Pobieranie kwestionariusza: witryna gminy, forum internetowe (forma elektroniczna), „Listy do Sąsiada” i „Kocham Kampinos” (wkładki do pisma), kolportaż samych ankiet w tych samych miejscach, co „Listy do Sąsiada”, w szkole, w Zakładzie dla Niewidomych, ewentualnie w parafiach;
Zbieranie: wypełnianie online, wysyłanie na adres np. ankieta.kom@izabelin.pl (w formie elektronicznej),wysyłanie pocztą na adres Urzędu Gminy z odpowiednim dopiskiem, wrzucanie do skrzynki w Urzędzie Gminy i w szkole, poczta.
Poza samą ankietą wraz ze wstępem powinny być dostępne na stronie internetowej gminy (w formie elektronicznej) oraz w samym Urzędzie Gminy (w formie drukowanej) obszerniejsze wyjaśnienia.
Wyniki ankiety powinny być poddane analizie przez fachowca oraz częściowo zweryfikowane np. poprzez sondażowe zmierzenie ruchu rowerowego i samochodowego w kilku punktach i porach dnia, uzyskanie od ZTM informacji o liczbie pasażerów linii 708, 712 i 110, szczególnie w godzinach szczytu, zbadanie struktury dojazdów do szkoły i do Urzędu Gminy, uzyskanie od policji danych o wypadkach na terenie gminy. Dopiero zabranie tych wszystkich danych da rzetelną wiedzę o potrzebach i uwarunkowaniach komunikacyjnych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz cze 24, 2010 14:48 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Korekta:
1. Spotkanie w poniedziałek 28 VI, a dokładniej jego część poświęcona uspokojeniu ruchu, zacznie się o godz. 19.30.
2. Będzie ono miało charakter wyłącznie informacyjny, czyli nie będzie podejmowana decyzja o realizacji koncepcji lub jej odrzuceniu. Posiedzenie robocze, poświęcone wyłącznie temu zagadnieniu, ma się odbyć w innym terminie. Wsparcie ze strony ZM i jego sympatyków byłoby więc przydatne przede wszystkim na tym drugim etapie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr paź 13, 2010 20:42 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Spotkanie sołeckie w Laskach skończyło się co prawda klapą techniczną - nie udało się pokazać obrazków i zaplanowane kilkadziesiąt slajdów musiałem opowiedzieć w dwadzieścia minut - i było sporo głosów krytycznych, ale w sumie oceniam jego wynik pozytywnie. Sądzę, że większość wyszła z niego przekonana do sensowności projektu.
Ruszyła wspomniana wcześniej ankieta, a na witrynie gminy "zawisły" moje prezentacje przedstawione na posiedzeniach komisji: http://izabelin.pl/_n/index.php?wpis=wpis_20101008121423
Troszkę obudziła się dyskusja na lokalnym forum: http://www.forumizabelin.pl/index.php?topic=465.0
Chcę włączyć do tego poprawę lokalizacji przejść dla pieszych przy nowym rondzie (są na granicy planowanej strefy 30), ale na razie nie mam dobrego rozwiązania tego problemu. Na tutejszym i lokalnym forum nie udało mi się wywołać żadnej burzy mózgów w tej sprawie http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=1628 http://www.forumizabelin.pl/index.php?topic=342.15, prywatnie radzę się Raffi'ego i Kapilansztrum. Sprawa wciąż otwarta, pomysły i rady mile widziane.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz gru 16, 2010 17:35 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Są wyniki wspomnianej ankiety, podsumowanie zamieściłem na forum dyskusyjnym gminy:
http://www.forumizabelin.pl/index.php?topic=465.45


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn mar 07, 2011 21:31 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Sprawa idzie dość opornie, ale jednak do przodu. Na uspokojenie ruchu w północnej części Lasek wójt obiecał 30 000 zł. Oznacza to, że projekt trzeba ograniczyć do wymiany znaków, malowania na jezdni i ustawiania słupków U-21. Liczę też trochę na samych mieszkańców i ufundowanie przez nich małej architektury typu kwietniki czy ławki. Coś więcej można zrobić tylko na jednym ciągu ulic, Brzozowej i Wieczorka, bo finalizowane są prace projektowe nad generalnym remontem tego odcinka. Obecny projekt budowlany jest fatalny. Mogę sam wybrać biuro projektowe i mam już kandydata, ale jeśli mielibyście jakieś sugestie, to chętnie je poznam. Kończę już kompletowanie zespołu konsultacyjnego. W ostatnim tygodniu marca będzie pierwsze spotkanie z udziałem przedstawiciela gminy i biura projektowego. Przy tak ograniczonym budżecie staje pod znakiem zapytania możliwość poprawienia przejść przy rondzie, ale nadal byłbym wdzięczny za pomysły, jak to zrobić.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn mar 07, 2011 21:49 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Cytuj:
Na uspokojenie ruchu w północnej części Lasek wójt obiecał 30 000 zł. Oznacza to, że projekt trzeba ograniczyć do wymiany znaków, malowania na jezdni i ustawiania słupków U-21. Liczę też trochę na samych mieszkańców i ufundowanie przez nich małej architektury typu kwietniki czy ławki.

Widziałem projekt w Anglii, gdzie mieszkańcy długiej, prostej ulicy umówili się i parkowali samochody po kilka, ukośnie, naprzemiennie po obu stronach ulicy. Do tego dołożyli stare balie, wanny i skrzynie wypełnione ziemią z roślinami itp.
Przez zygzakowanie drogi wyeliminowali wyścigi na swojej ulicy.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL