Moje propozycje uwag zamieszczam poniżej:
„Zasady remontów, przebudowy, rozbudowy i budowy systemów komunikacji” (str. 29, par. 13, pkt 2 dotyczący ścieżek rowerowych)
Podczas gdy rozsądnym wyjściem jest nienarzucanie przez PZP określonej formy infrastruktury rowerowej (dopuszczenie ścieżek rowerowych), powinien on zawierać wymóg zastosowania jakiejś formy wydzielonej infrastruktury rowerowej (ścieżki rowerowe lub pasy dla rowerów) przy ulicach o tak dużym natężeniu ruchu jak Marszałkowska i Chałubińskiego. Zapis dotyczący dopuszczenia ścieżek rowerowych powinien zastać zastąpiony ustaleniem przebiegu ścieżek rowerowych lub pasów dla rowerów. Takie sformułowanie nie ograniczałoby możliwości wyboru odpowiedniej infrastruktury rowerowej, równocześnie gwarantując że taka infrastruktura powstanie.
Należy również skorygować sprzeczny z par. 13 zapis w opisie ulicy 1KD-Z Chałubińskiego (par. 83), gdzie zapisano, że plan ustala przebieg ścieżki rowerowej po wschodniej stronie ulicy.
„Zasady remontów, przebudowy, rozbudowy i budowy systemów komunikacji” (str. 29, par. 13, pkt 2 dotyczący ścieżek rowerowych)
W planie powinien zostać zawarty zapis o obowiązku dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerowego na wszystkich ulicach jednokierunkowych klasy L i D nim objętych. Taki zapis rozwiązałby w sposób systemowy kwestię zapewnienia adekwatnych warunków dla ruchu rowerowego wewnątrz kwartału, jak też uwzględnił zmiany, które zostaną wprowadzone w przyszłym roku w związku z wdrażaniem projektu wyłonionego w ramach budżetu partycypacyjnego.
„Zasady remontów, przebudowy, rozbudowy i budowy systemów komunikacji” (str. 30, par. 13, pkt 3 dotyczący ciągów pieszych)
Cennym wkładem planu jest zapis dotyczący tras przejść pieszych niezależnych od układu ulicznego. Udostępnia on szerszy wybór tras, w tym wolne od ruchu samochodowego.
Odnoga takiej trasa powinna zostać również wyznaczona od rogu ulicy Marszałkowskiej i Koszykowej (wejścia do metra) przez teren 1KDW do ul. Pięknej 14KD-L, co umożliwiłoby również dostęp do terenu zieleni publicznej 4ZP.
„Zasady remontów, przebudowy, rozbudowy i budowy systemów komunikacji” (str. 30, par. 13, pkt 3 dotyczący ciągów pieszych)
Poza dodatkowymi przejściami przez ulicę lokalną i zbiorową o parametrach lokalnej, plan powinien zawierać zapisy dotyczące obowiązku wyznaczenia nowych przejść w poziomie terenu przez: - ulicę Marszałkowską na wysokości Nowogrodzkiej, - ulicę Marszałkowską po obu stronach ulic poprzecznych (Żurawiej, Wspólnej, Hożej, Wilczej), gdzie obecnie przez jezdnię można przejść tylko po jednej stronie skrzyżowania, - ulicę Chałubińskiego na wysokości Nowogrodzkiej, - ulicę Chałubińskiego na wysokości Wspólnej. Odpowiednie zapisy powinny znaleźć się również w opisach terenów 1KD-Z Chałubińskiego i 3KD-Z Marszałkowska (par. 83 i 85).
Obecny, wybrakowany układ przejść jest nieadekwatny do śródmiejskiego charakteru centrum miasta. Utrudniając ruch pieszy, jest sprzeczny z obowiązującą strategią transportową, która wskazuje na potrzebę zwiększenia atrakcyjności poruszania się pieszo, przywrócenia ulicom funkcji miejskich, redukowania efektu bariery ciągów komunikacyjnych oraz poprawę dostępności przy pomocy innych środków transportu niż samochód. Również studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, określa centrum miasta jako obszar, gdzie należy ułatwiać ruch pieszy (w tym poprzez rozwiązania przyjazne dla osób starszych i niepełnosprawnych). Brak zapisów dotyczących likwidacji istniejących utrudnień nie realizuje zapisów dokumentów strategicznych.
Ulica Chałubińskiego (1KD-Z, paragraf 83)
W opisie ulicy powinien znaleźć się zapis nakazujący, a przynajmniej wprost dopuszczający, likwidację wiaduktu nad Al. Jerozolimskimi, częściowo objętego zasięgiem planu.
Skrzyżowanie dwupoziomowe w centrum miasta jest sprzeczne z zapisami szeregu dokumentów miejskich, od strategii transportowej miasta nakazującej racjonalizację zachowań komunikacyjnych mieszkańców, przez programy ochrony powietrza nakazujące ograniczanie ruchu samochodowego, po studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, które również przewiduje ograniczanie ruchu samochodowego w strefie śródmiejskiej.
Rysunek planu
Szpalery drzew zaznaczone na rysunku planu powinny zostać uzupełnione o następujące odcinki: - wzdłuż ulicy Chałubińskiego między ulicą Wspólną a Hożą oraz między Hożą a Koszykową, gdzie szeroki pas drogowy zapewnia dużą ilość miejsca, - wzdłuż ulicy Nowogrodzkiej, gdzie szeroki pas drogowy zapewnia dużą ilość miejsca, po obu stronach ulicy; w projekcie planie umieszczono znacznie mniej drzew niż obecnie rośnie przy ulicy, tymczasem w obszarze gęstej zabudowy szpalery drzew są szczególnie cenne i powinny być uzupełniane, - wzdłuż ulicy Koszykowej na odcinku między Marszałkowską a Lwowską, gdzie bardzo szeroki pas drogowy zapewnia dużą ilość miejsca, - po zachodniej stronie ulicy Emilii Plater na odcinku Aleje Jerozolimskie-Nowogrodzka, gdzie szeroki pas drogowy zapewnia dużą ilość miejsca.
Uzupełnienie szpalerów drzew pozwoli na poprawę jakości przestrzeni, jak też poprawi jakość powietrza i ograniczy hałas.
_________________ Pozostanie po nas ..............| ................Włóczykije euta smutna legenda, .-....__...| .......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono ...........|_________________________________ uczyć się na błędach. ..........(Włodzimierz Ścisłowski)
|