Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: N lut 02, 2014 19:54 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Zbieram materiały nt. barier komunikacyjnych, na jakie natrafiają w mieście ludzie starsi o różnym stopniu (niepełno)sprawności. Mam zreferować temat na spotkaniu stowarzyszenia seniorów w Berlinie. Zamierzam przeprowadzić m.in. ankietę - jej draft zamieszczam niżej jako wprowadzenie do tematu. Byłbym wdzięczny za wskazówki, materiały itp.
Cytuj:
Bariery komunikacyjne – co Pani/Panu przeszkadza w poruszaniu się po ulicach?
1. Pieszo
a. brak chodników,
b. chodnik zastawiony samochodami,
c. nieodśnieżony lub źle odśnieżony chodnik,
d. nierówności, słupy, kosze i inne przeszkody na chodniku,
e. rowerzyści na chodniku,
f. niebezpieczne przejścia przez jezdnię,
g. przejścia podziemne lub kładki nad jezdnią,
h. wysokie krawężniki na przejściu przez jezdnię,
i. duże odległości do przejść przez jezdnię,
j. zbyt krótki sygnał zielony dla pieszych na przejściu ze światłami,
k. inne:

2. Komunikacją publiczną
a. daleko do przystanku,
b. trudne wsiadanie i wysiadanie,
c. niewygodny przystanek, np. bez siedzenia lub dachu,
d. tłok lub brak miejsc siedzących,
e. konieczność przesiadek,
f. ceny biletów,
g. niebezpieczne przeciążenia przy hamowaniu i na zakrętach (brawurowy styl jazdy, wjazd do zatoki autobusowej i wyjazd z niej),
h. inne:

3. Samochodem (czy ma Pani/Pan Kartę parkingową dla osoby niepełnosprawnej? T N)
a. zbyt szybki i intensywny ruch na drogach,
b. konieczność zbyt wolnej jazdy,
c. korki,
d. odległe miejsca do parkowania,
e. strefy wyłączone z ruchu samochodowego,
f. inne:

4. Rowerem
a. brak wydzielonych dróg rowerowych,
b. zła jakość dróg rowerowych,
c. przeszkody na drodze rowerowej: wysokie krawężniki, słupy, schody, konieczność przeprowadzania roweru przez jezdnię,
d. zakaz jazdy po chodniku,
e. brak stojaków rowerowych lub ich zła jakość,
f. nieprzyjemne reakcje otoczenia,
g. inne:

Najważniejsze udogodnienia komunikacyjne dla ludzi starszych:
- autobusy i tramwaje niskopodłogowe,
- zapowiadanie przystanków z głośnika,
- miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych,
- bilet seniora i bezpłatne przejazdy po siedemdziesiątym roku życia
- inne:


Ostatnio edytowano Pn lut 03, 2014 9:42 przez marek.slon, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N lut 02, 2014 23:10 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt lis 18, 2011 13:25
Posty: 164
Z moich obserwacji trudności zaczynać się mogą już w domu - np mieszkanie na n-tym piętrze bez windy, albo winda ulokowana na półpiętrze, do której trzeba się dostać (niejednokrotnie z ciężkimi zakupami). Sądzę, że schody są główną barierą dla seniorów. Kolejną są zbyt duże odległości (np. przez brak dostępności usług w pobliżu miejsca zamieszkania lub poszatkowanie arteriami).

Do przeszkód w poruszaniu się pieszo doliczyłabym zbyt długie cykle świateł i krótki sygnał zielony (uniemożliwiające jednorazowe pokonanie wszystkich jezdni), do tego brak kompletów przejść (wydłużające drogę i czas pokonania skrzyżowań). I jeszcze bardzo prozaiczne - krzywe, nierówne płytki (utrudnienie dla osób z balkonikiem czy zakupami w wózku), brak oświetlenia chodników.

Do przeszkód w poruszaniu się komunikacją trzeba doliczyć trudnodostępność przystanków np. wejście tylko przez liczne schody, brak obustronnych dojść do przystanków, duże odległości między kolejnymi przystankami. Nici z udogodnień w pojazdach (niskie podłogi), skoro trzeba się teleportować na przystanek.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N lut 02, 2014 23:30 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Wt sty 30, 2007 16:03
Posty: 487
Lokalizacja: Bielany
Zasłyszałem opinię, że fazowana kostka utrudnia niewidomym sondowanie za pomocą laski, ponieważ rowki wprowadzają niepotrzebne zaburzenia i utrudniają przesuwanie. Zastrzegam jednak że to wymagałoby weryfikacji np z PZN.

Zawalidrogi na chodnikach - kosze, latarnie.

Jeśli chodzi o "brawurową jazdę autobusów", to zwracam uwagę, że przeciążeniom wybitnie sprzyjają zatoki, zwłaszcza tym poprzecznym. Nie zawsze winę ponosi kierowca.
Obrazek
http://www.zm.org.pl/?a=zatoki_przystanki_1&img=8

_________________
--
pzdr.

Jack


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 03, 2014 9:38 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
miroslavka napisał(a):
Z moich obserwacji trudności zaczynać się mogą już w domu - np mieszkanie na n-tym piętrze bez windy, albo winda ulokowana na półpiętrze, do której trzeba się dostać (niejednokrotnie z ciężkimi zakupami).

Tak, wiem, że to jest największa bariera - ale ja chcę się zająć przestrzenią publiczną, to trochę inne zagadnienie. Dlatego kładki i przejścia podziemne tu są, półpiętro w budynku już nie.
miroslavka napisał(a):
do tego brak kompletów przejść (wydłużające drogę i czas pokonania skrzyżowań)

miroslavka napisał(a):
brak obustronnych dojść do przystanków, duże odległości między kolejnymi przystankami

To chyba się mieści w punkcie "duże odległości do przejść przez jezdnię" i "daleko do przystanku" - ankieta musi grupować pewne sprawy, żeby nie była zbyt długa.
jack napisał(a):
Zasłyszałem opinię, że fazowana kostka utrudnia niewidomym sondowanie za pomocą laski, ponieważ rowki wprowadzają niepotrzebne zaburzenia i utrudniają przesuwanie. Zastrzegam jednak że to wymagałoby weryfikacji np z PZN.

Popytam, mam dobry kontakt z zespołem najlepszych specjalistów w Polsce - w końcu mieszkam w Laskach. Nawiasem mówiąc władzom gminy Izabelin ani ta łatwość kontaktu, ani największa w Polsce obecność niewidomych na ulicach nie przeszkadza ignorować zupełnie potrzeb tej grupy; nawet minimalne wymagania stawiane przez przepisy są realizowane tylko częściowo, nie mówiąc o jakiejkolwiek dobrej praktyce.
jack napisał(a):
Jeśli chodzi o "brawurową jazdę autobusów", to zwracam uwagę, że przeciążeniom wybitnie sprzyjają zatoki, zwłaszcza tym poprzecznym. Nie zawsze winę ponosi kierowca.

Tak, ale chyba lepiej rozbić to na skutki (przeciążenia i kłopotliwe wsiadanie / wysiadanie) niż podawać wprost. Zatoki to już sprawa niemal polityczna...
Dziękuję za wszystkie wskazówki. Żeby nie powielać ankiety wprowadziłem je do niej przez edycję wstępnego postu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N lut 09, 2014 21:27 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 11:21
Posty: 416
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Kolega podrzucił mi na inne forum przydatne linki:
http://www.forumizabelin.pl/index.php?topic=1406.0
Cytuj:
Zapraszamy do zapoznania się z przygotowaną w Laboratorium Partycypacji Obywatelskiej publikacją "Jak usłyszeć głos seniora? Praktyczny przewodnik po partycypacji obywatelskiej osób starszych".

Znajdziecie w niej Państwo zestaw wskazówek dotyczących przygotowywania i prowadzenia procesów partycypacyjnych z udziałem seniorów, opisy przykladów takich działań oraz 4 scenariusze różnego typu procesów. Mamy nadzieję, że publikacja posłuży ona jako inspiracja w podejmowaniu działań włączających osoby starsze w procesy decyzyjne w różnych obszarach.

http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2013/08/jak_uslyszec_glos_seniora.pdf

Seniorzy Decydują
http://www.socjologia.uj.edu.pl/aktualnosci/-/journal_content/56_INSTANCE_ENeLLUA9GJ5W/15033991/32672367

A tam znalazłem następne ciekawe linki:
http://www.who.int/ageing/age_friendly_cities_guide/en/
http://politykaspoleczna.um.warszawa.pl/sites/politykaspoleczna.um.warszawa.pl/files/program_warszawa_przyjazna_seniorom.pdf
Oraz odesłanie do programu "Warszawa bez barier", pośrednio związanego z tym tematem, i opracowanego przy udziale SISKOMu i ZM:
http://mapabarier.siskom.waw.pl/siskom-diagnozuje-bariery-architektoniczne-w-stolicy-i-raportuje/
Spotkałem się gminnym Klubem Seniora w Izabelinie: wypełnionych ankiet zebrałem mało i odpowiedzi były chyba bardziej podyktowane treścią rozmów przy stole niż przemyśleniem tematu. Muszę złapać trochę lepszy kontakt z tą grupą, żeby ich zachęcić do zastanowienia się nad potrzebą i możliwością wpływu na przestrzeń publiczną wokół nich.
Na wspomnianym wyżej forum zamieszczę pliki z ankietami, może spłynie jeszcze trochę odpowiedzi.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 10, 2014 12:11 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 18:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
jack napisał(a):
Zasłyszałem opinię, że fazowana kostka utrudnia niewidomym sondowanie za pomocą laski, ponieważ rowki wprowadzają niepotrzebne zaburzenia i utrudniają przesuwanie. Zastrzegam jednak że to wymagałoby weryfikacji np z PZN.

Zawalidrogi na chodnikach - kosze, latarnie.

http://www.zm.org.pl/?a=zatoki_przystanki_1&img=8


Ja nieraz słyszałem od osób niewidomych, że słupki parkingowe są dla nich bardzo kłopotliwe, gdyż nie da się ich wyczuć laską, a często są stawiane także w poprzek chodnika (np. przy wyjazdach bramowych). Warto to włączyć do ankiety w katalogu przeszkód dla ruchu pieszego.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 10, 2014 12:52 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Stary Trampek napisał(a):
jack napisał(a):
Ja nieraz słyszałem od osób niewidomych, że słupki parkingowe są dla nich bardzo kłopotliwe, gdyż nie da się ich wyczuć laską, a często są stawiane także w poprzek chodnika (np. przy wyjazdach bramowych). Warto to włączyć do ankiety w katalogu przeszkód dla ruchu pieszego.

Tak, tylko jak nie ma tych słupków, na chodniku pojawiają się samochody. Miejsce posadowienia słupka da się zapamiętać, samochód stoi raz tu, raz tam i zajmuje przestrzeń.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 10, 2014 13:54 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 18:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
Monty B. Ike napisał(a):
Stary Trampek napisał(a):
jack napisał(a):
Ja nieraz słyszałem od osób niewidomych, że słupki parkingowe są dla nich bardzo kłopotliwe, gdyż nie da się ich wyczuć laską, a często są stawiane także w poprzek chodnika (np. przy wyjazdach bramowych). Warto to włączyć do ankiety w katalogu przeszkód dla ruchu pieszego.

Tak, tylko jak nie ma tych słupków, na chodniku pojawiają się samochody. Miejsce posadowienia słupka da się zapamiętać, samochód stoi raz tu, raz tam i zajmuje przestrzeń.


Tyle, że dla niewidomego kolizja z zaparkowanym samochodem jest dużo mniej niebezpieczna niż ze słupkiem. Ja nie twierdzę, że wszędzie trzeba ze słupków zrezygnować, ale jak chcemy tworzyć przestrzeń bez barier, to warto i niewidomych wziąć pod uwagę.

Bo zamiast słupków można w pewnych miejscach np. zastosować donice, które są dużo łatwiejsze do wyczucia laską.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 10, 2014 14:04 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Stary Trampek napisał(a):
Bo zamiast słupków można w pewnych miejscach np. zastosować donice, które są dużo łatwiejsze do wyczucia laską.

To dopiero jest paskudztwo. Drze ubrania, zajmuje przestrzeń i mozna się o to paskudnie przewrócić, bo jest poniżej linii wzroku, szczególnie przy zatłoczonym chodniku -- np. przystanek pod Empikiem na Nowym Świecie.
Gdyby nie to, że w Polsce piesi są całkowicie upodleni i do tego przywykli, a prawo nie działa jak w U$, to podejrzewam, że ZDM miałby za szkody spowodowane przez donice w tej lokalizacji po kilka spraw dziennie.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn lut 10, 2014 14:36 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 18:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
Monty B. Ike napisał(a):
Stary Trampek napisał(a):
Bo zamiast słupków można w pewnych miejscach np. zastosować donice, które są dużo łatwiejsze do wyczucia laską.

To dopiero jest paskudztwo. Drze ubrania, zajmuje przestrzeń i mozna się o to paskudnie przewrócić, bo jest poniżej linii wzroku, szczególnie przy zatłoczonym chodniku -- np. przystanek pod Empikiem na Nowym Świecie.
Gdyby nie to, że w Polsce piesi są całkowicie upodleni i do tego przywykli, a prawo nie działa jak w U$, to podejrzewam, że ZDM miałby za szkody spowodowane przez donice w tej lokalizacji po kilka spraw dziennie.


Donica donicy nierówna, zależy co w niej posadzisz itd. Zresztą nie twierdzę, że to rozwiązanie do stosowania wszędzie i zawsze.

Chciałem tylko zasygnalizować na potrzeby tego wątku, że słupki parkingowe, które niewątpliwie dość skutecznie rozwiązują problem prawidłowego parkowania, mają też pewne wady, które są istotne z punktu widzenia tego wątku - tworzą bariery w przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnością.

Jeśli dyskutujemy tu o tworzeniu przestrzeni bez barier, to warto to także wziąć pod uwagę i przemyśleć, czyż nie? A nuż można wymyślić coś lepszego, niż słupki.

Ja tu ani twierdzę, że "słupki są złe", ani że "trzeba słupki zastępować donicami". Ja tylko zwracam uwagę na jedną z barier w przestrzeni publicznej, którą szczególnie na tym forum moglibyśmy łatwo przeoczyć, bo zależy nam także na przeciwdziałaniu nielegalnemu parkowaniu.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL