No i jeszcze Paryż, a raczej Ile-de-France, bo oni tam aż tak duży problem mają:
http://citeair.rec.org/downloads/Worksh ... tlicki.pdf (Polacy im ten program robią?
)
"Air quality in the Paris agglomeration…
… the « Big Three » : NO2, O3, PM10" - Skąd my to znamy - warto zauważyć, że warszawski monitoring nie obejmuje ozonu!
Oczywiście: "The important contribution of road traffic"
Niestety mało napisali o środkach, które przewidzieli. Ale w zakresie transportu napisali, że takim środkiem ma być Urban Mobility Plan (
http://siteresources.worldbank.org/INTT ... uchene.pdf), a ten dla Paryża przewiduje:
1. Decrease car traffic
2. Increase the use of public transport, bicycle and walk
3. Redesign structural roads and traffic management giving
priority to public transport, bicycles and walk
4. Manage parking
5. Improve use of rail for freight
6. Organize urban deliveries (dostawy - czyli TIR-y i samochody ciężarowe)
Oczywiście głównym celem jest zmiana modal split i tu konkrety, a nie tak jak w Warszawie same ogólniki, mimo iż trzeba przyznać, że niekiedy stosunowo mało ambitne, ale w Paryżu też sytuacja jest inna niż w Warszawie (tzn. gorsza, bo więcej osób jeździ samochodami):
1. - 3 % veh/km for the Paris region, with - 5 %
for Paris and inner suburb and - 2 % in outer suburb
2. Car use in outer suburb less than 85 %
3. Increase use PT by 2%.
4. Modal shift in PT use for work and school trips (1/3 of the trips
mode by public transportation)
5. Increase by 10% of walking
6. Trips by bike doubled (ale teraz jest to ok. 2%-3% tylko)
7. Increase by 3% modal share of rail for freight (uwaga - dla towarów w transporcie do miasta!!!)
Ciekawostka w zakresie rowerów:
Bikepath: dedicated ways or shared with buses - a w Warszawie "się nie da"!!!