http://wyborcza.pl/7,155287,22560523,ob ... ejska.htmlCytuj:
To było kwestią czasu. Urzędnicy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu chcą, by od 2020 r. wszystkie nowe samochody miały ograniczniki prędkości. Cel? Większe bezpieczeństwo na drogach.
Gdyby kierowcy przestrzegali limitów prędkości, to statystyki wypadków i ich ofiar poprawiłyby się o co najmniej 20 proc. W Europie, gdzie rocznie na drogach ginie 26 tys. osób, aż 5,2 tys. z nich żyłoby dalej. To jedyny możliwy sposób skokowej poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach w ciągu kilku lat. Do takich wniosków doszli eksperci Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu.
Postulują więc wprowadzenie przepisu zmuszającego producentów aut do instalowania w nich ograniczników prędkości do takiej, jaką właśnie wskazują znaki.
ISA. Inteligentny ogranicznik prędkości
Technicznie jest to możliwe już od kilku lat. Coraz więcej nowych aut „czyta” znaki dzięki kamerze zainstalowanej obok lusterka wstecznego. Także nawigacje GPS informują nas o aktualnych ograniczeniach prędkości na większości dróg. A w wielu samochodach da się ustawić ostrzeżenie o przekroczeniu zaprogramowanej przez kierowcę prędkości sygnałem dźwiękowym i komunikatem na tablicy wskaźników. Sprzężenie tego ze sobą jest tylko kwestią oprogramowania.
Co wówczas? Otrzymujemy ISA (od Intelligent Speed Adaptation), czyli inteligentny ogranicznik prędkości. Jak to działa?
Trzy warianty ISA
Możliwe są trzy warianty: otwarty, półotwarty i zamknięty.
W pierwszym ISA jedynie informowałby kierowcę o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości. Ten zaś nadal miałby pełną kontrolę nad pedałem gazu.
W drugim ISA wyraźnie zwiększałby opór stawiany przez tzw. aktywny pedał gazu. Przekraczanie prędkości wciąż byłoby możliwe, lecz fizycznie męczące.
W trzecim – zamkniętym – wariancie, auto nie dałoby się rozpędzić ponad prędkość widoczną na znakach nawet wówczas, gdyby kierowca wciskał gaz do dechy.
Nawet pierwszy, choć brzmi niewinnie, może wyraźnie temperować zapędy kierowców. Wystarczy, że przekroczenie prędkości będzie sygnalizowane tak jak dziś niezapięcie pasów, czyli przenikliwym, narastającym dźwiękiem. Trzeci wariant, zwany też dynamicznym, ogranicza kontrolę kierowcy nad autem, by uniemożliwić mu łamanie limitów prędkości.
Plusy większe niż minusy
Wszystkie trzy warianty zostały przebadane w symulatorach w Wielkiej Brytanii i na drogach Szwecji i Holandii. Wnioski? Najskuteczniejszy okazał się oczywiście najbardziej restrykcyjny, czyli trzeci – dynamiczny ogranicznik prędkości do wartości dopuszczalnej w danym miejscu, który sprawił, że samochody jeździły z najbardziej wyrównaną i jednostajną prędkością. To przełożyło się na bezpieczeństwo oraz ekonomię, bo im mniej auta przyspieszają i zwalniają, tym mniej zużywają paliwa i emitują CO2.
Jakieś ale? Nawet kilka. Jeśli ISA będzie działać tylko na części dróg, to kierowcy będą starali się nadrobić opóźnienie na pozostałych. Ogranicznik, prócz prędkości, może też ograniczać uwagę kierowców i ich zaangażowanie w jazdę. Wreszcie niektórych może irytować i skłaniać do innych agresywnych zachowań na drodze.
Jednak końcowy bilans zysków i strat zdecydowanie wypada na plus. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu może więc skłonić Komisję Europejską do zmiany przepisów jeszcze w tej dekadzie, by producenci aut i zarządcy dróg zdążyli się przygotować. Tym bardziej że inne sposoby poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach zaczynają się wyczerpywać i np. w Austrii, Finlandii, Niemczech czy Norwegii, zamiast ubywać, zaczyna przybywać ofiar wypadków drogowych.
Najwyższy czas. Tyle że jeśli będziemy nadal złomowiskiem Europy, to do Polski takie dotrą w większej liczbie za lat 30... Inna sprawa, że nawet niewielki (powiedzmy: dwudziestoprocentowy) udział samochodów z założenia nie przekraczających prędkości uniemożliwiłby aktualne, domyślne przekraczanie prędkości przez wszystkich. Mam tylko nadzieję, że nie stanie na samym informowaniu, bo efekt byłby równie powalający, co montowanie błyskotek na przejściach dla pieszych.
Pozdrawiam
Maciek
_________________
Pozostanie po nas
..............|
................Włóczykije euta smutna legenda,
.-....__...|
.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono
...........|_________________________________
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)