Kolejowa Obwodnica Towarowa - czyli KOT:)
Obecnie jest odcinek Skierniewice - Pilawa - Łuków. Jest też linia Pilawa - Tłuszcz. LK 10 Legionowo - Tłuszcz bywa nazywana północną kolejową obwodnicą towarową. Brakuje odcinka północno-zachodniego i zachodniego do utworzenia typowej obwodnicy (jakby była linia Modlin - Płock i przedłużenie CMK do Płocka to warszawska KOT by się zamknęła).
KOT mogłaby być bardzo użyteczna, jeżeli postawi się na bardziej ekologiczny transport intermodalny ograniczający ruch TIRów.
O usunięciu LK 12 nie ma mowy. Ma być modernizowana. Naprawdę w urzędzie gminy Sobienie-Jeziory widziałem ogłoszenie o modernizacji. Ale usunięcie wąskiego gardła pod Górą Kalwarią to sprawa priorytetowa. Most musi być dwutorowy. W pasie kolejowym jest miejsce na drugi tor. Może bez poszerzenia nasypu pociągi towarowe będą mogły jeździć tam 120 km na godzinę? Wtedy byłaby lepsza konkurencja dla tranzytu za pomocą ciężarówek.
Słyszałem, że podobno LK 12 mają modernizować pod budowę jakiejś inwestycji w gminie Sobienie-Jeziory w jej pobliżu.
http://www.kompasinwestycji.pl/centrum- ... nowie-9901Pisze tu o centrum logistycznym na działce o powierzchni 50 ha. Mi się wydaje, że jeżeli takie centrum będzie powstawać, to docelowo zajmie znacznie większą powierzchnię. I jeżeli jest linia kolejowa, to musi być terminal intermodalny, punkt przeładunkowy, bocznica kolejowa. Na tym terenie są głównie grunty orne, z reguły średniej jakości, ale bez kamieni i niepodatne na erozję, więc nieco szkoda. Mogliby taki terminal budować w Mszczonowie, Tarczynie, Górze Kalwarii lub Pilawie. Byłby lepszy dojazd.
Poza tym LK 12 została wpisana do transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T:
Jest więc duża szansa na jej modernizację. Ale czy ruch wzrośnie? Jeżeli Tiry na tory zdobędą popularność, to tak. Gmina Sobienie-Jeziory nie może doczekać się wiaduktu nad LK 12. Na drodze nr 801 jest strzeżony przejazd kolejowy. Znajduje się on przy samym wjeździe do gminy. Na drodze jest wiele obwodnic - Karczewa i Sobiekurska na północ, Sobień-Jezior i Wilgi na południe. Są to drogi jednojezdniowe z utwardzonymi poboczami. Od kilkunastu lat. Tylko wiaduktu nad kolejową obwodnicą towarową nie ma...
Jak zostanie ukończona ekspresowa obwodnica Warszawy (S2, S17, S8), to którędy będzie szedł szlak dla międzynarodowego tranzytu? Na tę dwujezdniową drogę ekspresową czy na wąską, jednojezdniową, krętą DK 50? KOT mogłaby znacznie odciążyć drogi prowadzące do Warszawy z ruchu ciężarówek jadących tranzytem. To oznacza także znacznie mniej spalin i luźniejsze drogi.