Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: N paź 07, 2012 17:15 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 12:21
Posty: 409
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Chcę zorganizować spotkanie w sprawie dojazdu do szkoły podstawowej i parkowania. W Izabelinie/Hornówku jest wydzielona szkoła dla klas I-IV, czyli w wieku 7-11 lat. Uczniów jest około 350. Obok szkoły jest parking na około 10 samochodów przed bramą i chyba nieco większy wewnątrz terenu szkolnego, zapewne dla pracowników szkoły. Około 300 m dalej jest parking z co najmniej 50 miejscami. Podobno codziennie rano tuż przed godz. 8.00 w okolicach szkolnej bramy parkuje... 250 samochodów. Ów parking 300 m dalej jest w tym czasie pusty. Dla rowerów przygotowano kilka łamikółek bez zadaszenia. Niedawno na uliczce prowadzącej do szkoły wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h, ale bez środków uspokojenia ruchu. Władze gminy postanowiły rozwiązać problem budując więcej miejsc parkingowych w pobliżu bramy szkoły i wprowadzając na uliczce dojazdowej ruch jednokierunkowy, żeby był "płynniejszy". Dojazd będzie odtąd prowadzić przez spokojne dotąd, gęsto zabudowane gminne uliczki. W czasie debaty transportowej w gminie ostro skrytykowałem ten projekt: nie sprawdzono, jakie rozwiązania takiego problemu stosuje się na świecie, nie przeprowadzono konsultacji z zainteresowanymi, choć w tym przypadku jest to bardzo łatwe. Chcemy pójść za ciosem i pokazać Urzędowi Gminy, że można do problemu podejść rzetelniej. Ja mam przygotować prezentację nt. wzorcowych rozwiązań problemu organizacji komunikacji wokół szkoły. Oczywiście muszę wziąć pod uwagę specyfikę szkoły i miejscowości - średnia odległość od domu do szkoły może wynosić ponad 1 km, czyli znacznie więcej niż w mieście, a są to dzieci, które w zasadzie nie powinny jeździć rowerem po ulicach bez opieki.
Bardzo proszę wszystkich, którzy znają pozytywne przykłady rozwiązania problemu lub jakieś materiały poglądowe, o pomoc. Opisujmy te przykłady tutaj, mogą się przydać w wielu miejscach. Jeśli ktoś byłby gotów wystąpić jako ekspert na zebraniu, to serdecznie zapraszam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 08, 2012 9:35 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 21:18
Posty: 2037
Lokalizacja: Z Warszawy
Cytuj:
Oczywiście muszę wziąć pod uwagę specyfikę szkoły i miejscowości - średnia odległość od domu do szkoły może wynosić ponad 1 km, czyli znacznie więcej niż w mieście,


Jak byłem mały to już w 3 klasie (1990 r.)chodziłem 1,5km do szkoły i przekraczałem coraz bardziej ruchliwe Powstańców Śląskich, choć oczywiście nie bez znaczenia było przygotowanie mnie do tego przez pierwsze dwa lata chodzenia pieszo z mamą. Po dzisiejszych rodzicach pewnie nie można liczyć na takie ćwiczenia z rodzicami, ale może jakiś school-walking-train? Jeśli tylko dzieci w Hornówku nie muszą przekraczać 3 Maja to moim zdaniem nic im nie grodzi - mogą nawet chodzić bez odblasków :-))) Ludzie w Polsce są jednak zastraszeni - trzeba to przełamać - fajnie, że robisz taką akcję.

_________________
Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N paź 14, 2012 11:46 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 12:21
Posty: 409
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Trochę poszperałem i otworzyłem wątek na lokalnym forum:
http://www.forumizabelin.pl/index.php?topic=1173.0
Ponawiam apel o wskazanie pozytywnych przykładów. Może istnieją jakieś ogólne wytyczne w tej sprawie, np. holenderskie? Przecież to problem powszechny w Europie i w USA, nie wierzę, żeby nie było żadnego studium na ten temat. Jakiś podręcznik dla dyrektorów szkół lub samorządów?
PS - znalazłem "wytyczne", ale amerykańskie, czyli mocno prosamochodowe:
http://www.leeduser.com/topic/money-guesswork-ite-parking-generation-study-2003-SSc4.4-LEED-NC-certification
Podręcznik zaleca liczbę miejsc parkingowych odpowiadającą nie więcej niż 20% liczby uczniów i nie jest do końca jasne, czy obejmuje to miejsca dla pracowników. W Izabelinie, pomijając osobny parking dla nauczycieli, w promieniu 200 m od bramy szkoły jest obecnie ponad 70 miejsc; szkoła liczy 350 uczniów. Wójt już ogłosił, że budowa kolejnych parkingów jest konieczna. Amerykanie nam nie podskoczą, nas stać na więcej.
Wytyczne z bardziej ludzkiego kraju bardzo by się przydały.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 15, 2012 0:45 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt lis 18, 2011 14:25
Posty: 164
Interesujący jest program "Links to Schools" angielskiej organizacji Sustrans, polegający na doprowadzaniu gałęzi bezpiecznych dróg rowerowych i pieszych do szkół od istniejącej infrastruktury.
http://www.sustrans.org.uk/assets/files/rmu/Links%20to%20Schools%20Publication.pdf
polski tekst:
http://eltis.org/PDF/generate_pdf.php?study_id=2547&lan=pl

Na stronie: http://www.active-access.eu/docs/factsheets/school/AA_Factsheet_school_PL_web.pdf organizacja active-access chwali się zorganizowaniem w kilku państwach m.in.
“Gry w węża” - w której dzieci zbierają naklejki za dojście piechotą do szkoły
“Chodzących autobusów do szkoły” - grupowe odprowadzanie

Podobną zabawę zorganizowano w Gdyni:
http://www.zdiz.gdynia.pl/segment/segment-kampania-drzewko.html

Gdański przykład na grupowe odprowadzaie dzieci (czerwcowy projekt testowy, ciekawe czy wrócił we wrześniu):
http://mobile.gdansk.gda.pl/start,166,41.html
Cytuj:
Akcja „Piesze autobusy, przyjemna droga do szkoły”(...)
Dzięki inicjatywie Projektu Mimosa Civitas Plus 10 pieszych i jeden rowerowy autobus funkcjonują z powodzeniem w trzech Gdańskich szkołach: SP 16 na Oruni, SP 52 we Wrzeszczu, SP 83 w Smęgorzynie.

Czy dodatkowy parking pod szkołą pomoże, może pokazać ciekawy przykład z Zielonej Góry:
http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.d ... /121009867
Cytuj:
- Co prawda, w ubiegłym roku zrobiono przy placówce dodatkowe parkingi, ale nie rozwiązały one całkowicie problemu. Nadal się tu zapycha - pokazuje miejsca do parkowania Stefania Kałecka. - Ooo, proszę zobaczyć....
Przed pasami zatrzymuje się samochód. Wyskakuje z niego dziecko. Przechodzi pod rozwieszonymi wzdłuż drogi łańcuchami.

Wydaje mi się, że Twoje pomysły są trafione. Szczególnie podobają mi się ten z rondkiem i poprawą bezpieczeństwa w drodze do szkoły. Myślę też, że zabawy typu wąż i drzewko (z rywalizacją, nagrodami) mogłyby zachęcić dzieci do chodzenia na piechotę.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 15, 2012 18:07 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2019
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Pierwszy z brzegu przykład brytyjski:

http://www.woking.gov.uk/planning/polic ... pkgspd.pdf

Dla szkół podstawowych 1 miejsce na 10 pracowników i 1 miejsce na 20 uczniów; dla średnich 1/10 i 1/10. Poza tym:

Cytuj:
Pupil parking and drop off /pick up areas should not be provided as this encourages car usage (except on existing sites where any further on street parking will reduce highway safety or emergency access). However, all other measures to discourage parking will be considered first and could include car sharing, staggered opening and closing times, parking restrictions etc. A parking management plan should be prepared and submitted as an integral part of any planning application.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 15, 2012 23:40 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt kwi 04, 2008 12:21
Posty: 409
Lokalizacja: Laski - Warszawa
Wielkie dzięki!
Mam od razu prośbę do anglojęzycznych o skorygowanie mojego tłumaczenia fragmentu zacytowanego przez Olka:
"Nie powinno się przewidywać parkingów dla uczniów ani stref wysadzania / odbierania dzieci, ponieważ zachęca to do używania samochodu (za wyjątkiem obiektów już istniejących, gdzie parkowanie przy ulicy zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu lub utrudniałoby dostęp służbom ratowniczym). Należy jednakże w pierwszym rzędzie wziąć pod uwagę inne środki zniechęcania do parkowania, włączając w to wspólne dowożenie kilkorga dzieci jednym samochodem, czasowe otwieranie i zamykanie dojazdu do szkoły, restrykcje parkowania itp. Zarządzanie parkowaniem powinno być przygotowane i realizowane jako integralna część planowania przestrzennego."
Nie rozumiem, z czego wynikają różnice między brytyjskimi przelicznikami dla szkół podstawowych i średnich. Na mój mały rozumek to przy szkole, gdzie chodzą małe dzieciaki, jest rzeczywiście większe zapotrzebowanie na miejsca parkingowe, niż przy gimnazjum czy liceum. Z czego może wynikać zalecenie, że przy podstawówkach tylko 1/20, a przy średnich dwa razy więcej, 1/10?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt paź 16, 2012 7:11 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2019
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
marek.slon napisał(a):
Nie rozumiem, z czego wynikają różnice między brytyjskimi przelicznikami dla szkół podstawowych i średnich. Na mój mały rozumek to przy szkole, gdzie chodzą małe dzieciaki, jest rzeczywiście większe zapotrzebowanie na miejsca parkingowe, niż przy gimnazjum czy liceum. Z czego może wynikać zalecenie, że przy podstawówkach tylko 1/20, a przy średnich dwa razy więcej, 1/10?


Strzelam, że może chodzić o to, że z założenia szkoła podstawowa jest bliżej, więc jest łatwiej osiągalna na piechotę lub rowerem. U nas też chyba trochę tak jest, że do podstawówki chodzi się najbliższej, a średnią dobiera się już do zdolności / zainteresowań, czasem na drugim końcu miasta.

Ale nie sugerowałbym się tym zbytnio, dla jakiegoś innego miasta widziałem współczynniki 1/10 i 1/10.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt paź 16, 2012 14:03 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt lis 18, 2011 14:25
Posty: 164
Myślę, że chodzi też o to, że w Anglii już od 17 roku życia można mieć prawko. Zapewne jest założenie, że niektórzy uczniowie dojadą własnym pojazdem (samochodem czy skuterem), a nie zostaną podrzuceni przez rodziców. A skoro taki pojazd będzie stał x godzin, to potrzeba więcej miejsc parkingowych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz paź 18, 2012 20:35 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2019
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Cd. UK, trochę z boku głównego tematu - mają specjalny znak zakazu parkowania przed szkołą:

http://www.lbhf.gov.uk/Directory/Transp ... chools.asp

Intencja jest taka, że parkowanie przy szkole jest niebezpieczne, bo dzieciaki są niskie i zza zaparkowanego samochodu:
- dzieciaki nie widzą nadjeżdżających pojazdów;
- kierowcy nie widzą dzieciaków wschodzących na jezdnię.

I przykład zastosowania, ciekawy raczej pod kątem procedury konsultacji niż samej organizacji ruchu:

https://www.merton.gov.uk/transport-str ... oct_10.pdf

W kodeksie drogowym mają zapisany explicite zakaz parkowania w pobliżu wejściu do szkoły:

http://www.ukmotorists.com/highway%20code.asp?s=Waiting and parking

Cytuj:
217. DO NOT park your vehicle or trailer on the road where it would endanger, inconvenience or obstruct pedestrians or other road users. For example, do not stop
- near a school entrance
[...]

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt paź 19, 2012 2:33 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 22:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
olek napisał(a):
Cd. UK, trochę z boku głównego tematu - mają specjalny znak zakazu parkowania przed szkołą:
Intencja jest taka, że parkowanie przy szkole jest niebezpieczne, bo dzieciaki są niskie i zza zaparkowanego samochodu:
- dzieciaki nie widzą nadjeżdżających pojazdów;
- kierowcy nie widzą dzieciaków wschodzących na jezdnię.

To już furgonetki z napisem "darmowe cukierki" zaparkować nie można? :mrgreen:
Obrazek

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL