Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Autokuszetki
PostNapisane: Śr sie 15, 2012 7:30 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
http://www.rynek-kolejowy.pl/34662/Czy_na_polskie_tory_wroca_autokuszetki.htm
Cytuj:
Czy na polskie tory wrócą autokuszetki?

Autokuszetki to możliwość przewozu samochodów w specjalnych wagonach oraz ich kierowców w wagonach sypialnych bądź z miejscami do leżenia. W Europie zainteresowanie tego typu usługą bije rekordy popularności. Czy w Polsce autokuszetki staną się alternatywą dla krajowych dróg?

Podróżowanie autokuszetką po Polsce nie jest możliwe. W 2004 roku PKP Intercity zrezygnowało z świadczenia tej usługi i na drodze przetargu sprzedało dziewięć wagonów do przewozu samochodów. Przez dziesięć lat były one dołączane do nocnego pociągu „Tetmajer” na trasie Gdynia – Zakopane – Gdynia. To właśnie codzienne kursowanie wagonu uważa się za przyczynę deficytu, jaki generowała usługa. Niemieckie koleje Deutsche Bahn kursowanie wagonów autokuszetek uzależniają od zainteresowania. Dzięki temu przewoźnik nie ponosi niepotrzebnych strat. Na obecnej liście usług narodowego przewoźnika PKP Intercity brakuje możliwości przewozu samochodów. W obliczu wysokich cen paliw oraz złego stanu infrastruktury drogowej wprowadzenie autokuszetek wydaje się zasadne.

PKP Intercity w najbliższym czasie nie planuje jednak wprowadzić na polskie tory autokuszetek. Spółka taką decyzję uzależnia od infrastruktury koniecznej przy tego typu usłudze. Mowa tutaj o specjalnych rampach wjazdowych/wyjazdowych, bez których umieszczenie samochodów w wspomnianym wagonie staje się praktycznie niemożliwe. Według Beaty Czemerajdy PKP Polskie Linie Kolejowe nie posiadają takiej infrastruktury stąd spółka nie planuje zakupu autokuszetek.

– Obecnie nie mamy żadnych wagonów tego typu. Te, które były na naszym stanie zostały wycofane z eksploatacji wiele lat temu (były stare, nie nadawały się do dalszych inwestycji w nie). Nie było to też usługa ciesząca się dużym zainteresowaniem. Obecnie skupiamy się na inwestycjach taborowych zwiększających komfort podróży pasażerów, ale nie wykluczamy, ze w przyszłości wejdziemy w ten segment obsługi – powiedziała Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

– Przynajmniej na razie (w perspektywie kolejnych 2, 3 lat) nie zakładamy zakupu wagonów do transportu samochodów. Jednak nie wykluczamy, że z czasem i taki projekt pojawi się na naszej liście. Chcemy być elastyczni w kształtowaniu naszej oferty – tłumaczy Czemerajda. – Przy tego typu projekcie oprócz naszych działań istotne są czynniki zewnętrzne – w tym przypadku czynnik infrastruktury. Obecnie dworce, które przyjmują nasze pociągi nie są przystosowane do obsługi autokuszetek, chodzi tu o rampy wjazdowe/wyjazdowe. Niewątpliwie w razie realizacji projektu autokuszetek ten czynnik będzie wymagał systemowego rozwiązania – dodaje.

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt wrz 21, 2012 12:45 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
http://www.rynek-kolejowy.pl/35422/PKP_PLK_posiada_infrastrukture_do_obslugi_autokuszetek.htm
Cytuj:
PKP PLK posiada infrastrukturę do obsługi autokuszetek

Kilka tygodni temu „Rynek Kolejowy” poruszył temat zawieszonej w 2004 r. usługi przewozu samochodów w ramach tzw. autokuszetek. Głównym problemem, na jaki wskazało PKP Intercity, był brak koniecznej ku temu infrastruktury. Jak się okazuje PKP PLK posiada ją, jednak usługa uważana jest za niepotrzebną, rodem z PRL.
PKP Intercity mówi „nie”

Przewoźnik obecnie nie posiada żadnych wagonów do przewozu samochodów. Zostały one wycofane z eksploatacji wiele lat temu. – Nie była to usługa ciesząca się dużym zainteresowaniem. Obecnie skupiamy się na inwestycjach taborowych zwiększających komfort podróży pasażerów, ale nie wykluczamy, ze w przyszłości wejdziemy w ten segment obsługi – powiedziała wówczas Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Według przewoźnika główna przyczyna takiego stanowiska leży u podstaw, czyli u zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych, które nie byłyby w stanie obsłużyć autokuszetki. – Obecnie stacj, które przyjmują nasze pociągi, nie są przystosowane do obsługi autokuszetek, chodzi tu o rampy wjazdowe/wyjazdowe. Niewątpliwie w razie realizacji projektu autokuszetek ten czynnik będzie wymagał systemowego rozwiązania – mówiła Czemerajda.

PKP PLK mówi „tak”, ale…
Aby rozpocząć przewozy samochodów w autokuszetkach niezbędna jest odpowiednia infrastruktura tzn.: droga dojazdowa, plac manewrowy, rampa czołowa. Oczywiście dodatkowo, wagony specjalistyczne.

– Typowych ramp na dużych stacjach pasażerskich nie buduje się. Można wykorzystać peron z torem zakończonym kozłem oporowym. Po adaptacji, peron będzie stanowił rampę najazdową. Takie możliwości, po adaptacji, istnieją np. na stacji: Wrocław, Szczecin, Zakopane. Na stacji Kraków Łobzów – około 5 km. od Krakowa istnieje rampa czołowo boczna – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły posiadanie takiej infrastruktury, jednak pomysł został uznany za pochodzący z poprzedniej epoki. – Jest to rodzaj transportu z czasów, gdy ograniczona była możliwość zakupu paliw (tylko na kartki). Np., gdy podróżny miesięczną wykorzystał „normę kartkową” na drogę w jedną stronę i nie miał paliwa na powrót, wracał autokuszetką – tłumaczy Siemieniec. – Biorąc pod uwagę łatwość nabycia paliwa oraz możliwość wypożyczenia samochodu, klienci zrezygnowali z tej formy podróży. Wymaga ona wcześniejszego przyjazdu samochodem, załadunku na wagon, oczekiwania na stacji końcowej na podstawienie wagonu i wyładunek samochodu. Trzeba także zapewnić odpowiednie zabezpieczenie transportowanych samochodów przed ew. kradzieżami, dewastacjami itp. – mówi Siemieniec.

– Szczegółowo możliwości realizacji oraz zainteresowania klientów mogą określić badania rynkowe, biznesplan np. przewoźnika, który byłby operatorem logistycznym. Koszty transportu z wykorzystaniem autokuszetek można analizować dla konkretnej lokalizacji. Zależą od zakresu potrzebnej adaptacji oraz m.in. tego, czy są drogi dojazdowe, plac manewrowy, jaki jest układ torów i peonów – kończy Siemieniec.

Autokuszetki standardem za granicą
Zarówno niemieckie jak i czeskie koleje państwowe pasażerom możliwość transportu samochodów w specjalnych wagonach dołączanych do dalekobieżnych pociągów. Deutsche Bahn, pomimo iż Niemcy posiadają bardzo dobrą infrastrukturę drogową, nie rezygnują z autokuszetek. Tego typu usługa jest popularna m.in. w pociągach kursujących z dużych miast do kurortów górskich i nadmorskich.

Istotnym czynnikiem skłaniającym do podróży autokuszetkami jest możliwość odbycia bezpiecznej podróży w wagonie sypialnym oraz transportu własnego samochodu do stacji docelowej. Obecnie głównym dylematem podróżnych wybierających pomiędzy podróżą pociągiem a samochodem jest konieczność samodzielnej organizacji transportu w miejscu docelowym, do którego zmierzają na dłuższy wypoczynek. Posiadanie własnego samochodu na miejscu jest czynnikiem najbardziej przekonującym do odbycia podróży pociągiem wraz z transportem samochodu. Dodatkowo przy odpowiedniej taryfie cenowej będącej konkurencyjną wobec całościowych kosztów podróży samochodem w podobnej relacji co pociąg, wysoko prawdopodobna jest duża popularność usługi. W obecnej sytuacji drogowej Polski, posiadając potrzebną infrastrukturę kolejową, organizacja oraz uruchomienie przewozu samochodów w ramach autokuszetek może okazać się koniecznością z korzyścią dla obu stron.

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So wrz 22, 2012 21:52 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt sty 05, 2007 14:04
Posty: 120
Lokalizacja: Bytom
żeby to miało sens , wjazd aut powinien być łatwy i szybki ..czyli od boku wagonu
a żeby miało rynkowe szanse powodzenia powinny być najpierw restrykcje antyspalinowe w miastach, by zniechęcić do wjazdu tam dużż i (za)mocną furą która bywa przecież wykorzystywana do długich tras która autokuszetka miałaby zastąpić

_________________
Odmienić oblicze motoryzacji - tej motoryzacji


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N wrz 23, 2012 11:36 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Pn lut 12, 2007 22:27
Posty: 1062
Lokalizacja: Legionowo
RysiekK napisał(a):
żeby to miało sens , wjazd aut powinien być łatwy i szybki ..czyli od boku wagonu
a żeby miało rynkowe szanse powodzenia powinny być najpierw restrykcje antyspalinowe w miastach, by zniechęcić do wjazdu tam dużż i (za)mocną furą która bywa przecież wykorzystywana do długich tras która autokuszetka miałaby zastąpić


Szybszy to chyba jednak jest wjazd jeden za drugim na wprost z rampy na końcu toru oporowego...

_________________
http://www.legionowo.masa.waw.pl
http://www.bialoleka.masa.waw.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N wrz 23, 2012 12:45 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt sty 05, 2007 14:04
Posty: 120
Lokalizacja: Bytom
nie sadzę, pomijając sam wjazd długiej kolejki (im dłuższa tym większy zysk z wjazdu równoległego od boku ) pozostaje jeszcze kwestia tego ze wagony musza być wzdłuż przelotowe i nie można ich wtedy zrobić tak by miały zarówno cześć zarówno dla aut jak i dla pasażerów od tych aut coby mogli siedzieć nich blisko i mieć je na oku.
i jeszcze kwestia dołączania do /opuszczania pociągu na przystankach pośrednich

_________________
Odmienić oblicze motoryzacji - tej motoryzacji


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn wrz 24, 2012 10:12 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
RysiekK napisał(a):
a żeby miało rynkowe szanse powodzenia powinny być najpierw restrykcje antyspalinowe w miastach, by zniechęcić do wjazdu tam dużż i (za)mocną furą która bywa przecież wykorzystywana do długich tras która autokuszetka miałaby zastąpić

Kiedy powstanie sieć dróg A/S to opłaty za przejazd powinny dotyczyć również ekspresówek, co (wraz z wyższymi cenami paliw) powinno offsetować cenę przewozu samochodu po torach.

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz wrz 27, 2012 21:54 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): Śr wrz 26, 2012 20:17
Posty: 9
Może potrzebny jest przykład z krajów przodujących w tej materii np: Szwajcarii.
Od 1927 r. wprowadzili ustawę o przewozie samochodów kolejami, znowelizowaną w 1954 r. i obowiązującą do dzisiaj. Na naprawę szos wydają mniej forsy, bo auta, a zwłaszcza tiry wożą kolejami.
Nie wszyscy chyba wiedzą, że część szwajcarskich kolei to koleje wąskotorowe 1000 mm.
Na Dworcu Głównym kiedyś (do lat 90-tych) rampa czołowa załatwiała pakowanie aut do wagonów autokuszetek do Zakopca.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL