Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: N paź 05, 2014 22:50 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
nie mam pewności, czy to działa(ło) tylko podczas jazd testowych, czy jest na stałe ... Jakaś wtyczka do Macrosystemu czy jak :?:

---

ten tramwaj ma pecha - do dziś jest prototypem (nikt go nie zamówił) ...

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
http://transport131.com.pl/image20308.gif
Obrazek

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=-5oVwymET-0
Cytuj:
FPS Puma (typ 118N) to trójczłonowy tramwaj niskopodłogowy produkowany przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. W 2007 zbudowano jeden prototypowy egzemplarz, którego premiera miała miejsce 11 czerwca 2007 na Międzynarodowych Targach Poznańskich. W latach 2008-2011 pojazd był wypożyczony i eksploatowany przez MPK Poznań, a po awarii napędu wrócił do producenta.

W 1995 fabryka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych stworzyła pierwszy tramwaj niskopodłogowy typu 115N w wyniku przebudowy dwóch wagonów Konstal 105N, które połączono niskopodłogowym członem środkowym. Zakłady produkowały również pojazdy w konsorcjach stając się podwykonawcą.

Na początku XXI wieku polskie miasta planowały liczne inwestycje związane z modernizacją taboru tramwajowego, a zakłady HCP-FPS chciały wejść na rynek tramwajowy. Producent postanowił zaprojektować nowy pojazd niskopodłogowy w związku z ogłoszonym przetargiem na dostawę 15 tramwajów niskopodłogowych dla Tramwajów Warszawskich.

Projekt, produkcja i testy
Pojazd typu 118N został zaprojektowany w 2005 przez Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” przy współpracy z HCP-FPS i firmą nCart[8].

Prototyp wyprodukowano w 2007 i w czerwcu tego roku został zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich, po czym wrócił do fabryki w celu wykończenia. W nocy z 1 na 2 października 2007 miała miejsce pierwsza jazda tramwaju po poznańskiej sieci tramwajowej. 12 grudnia 2007 Puma otrzymała świadectwo homologacji typu i od tamtego czasu pojazd stacjonował w zajezdni Forteczna.

Producent liczył na zainteresowanie pojazdem ze strony kilku polskich miast, zwłaszcza Warszawy, dlatego podczas premierowej prezentacji tramwaj został pomalowany w żółto-czerwone barwy i otrzymał warszawskie kasowniki. Nie została jednak zawarta ani jedna umowa na dostawę Pumy.

Pod koniec 2012 producent poinformował o planowanej modernizacji tramwaju typu 118N i budowie drugiego w pełni niskopodłogowego egzemplarza.

Prezentacje[
11 czerwca 2007 – Międzynarodowe Targi Poznańskie
2007 – kolejowe targi Trako w Gdańsku
2008 – kolejowe targi InnoTrans w Berlinie

Konstrukcja

Pudło
Pudło jest konstrukcją stalową[8]. Człony pojazdu są połączone przegubami. Na czole zastosowano zderzaki pochłaniające energię. Okna wykonano ze szkła hartowanego.

Pojazd jest wyposażony w 5 par drzwi odskokowo-przesuwnych. Trzy pary środkowe to drzwi dwuskrzydłowe o świetle 1300 mm, natomiast skrajne dwie to drzwi jednoskrzydłowe o świetle 700 mm. Drzwi posiadają fotokomórki, co zapobiega przytrzaśnięciu pasażerów.

Wnętrze
Tramwaj posiada 80 miejsc siedzących wyłożonych tkaniną i ustawionych w znacznej części pojazdu w układzie 2+2.

Niska podłoga stanowi 67% długości składu. Jej wysokość to 300 mm w wejściach, 360 mm w przedsionkach, 440 mm nad wózkami tocznymi i 580 mm nad wózkami napędowymi. Nad wózkami tocznymi podłoga podnosi się łagodnie, natomiast nad wózkami napędowymi w członach skrajnych część wysokopodłogowa jest oddzielona od niskopodłogowej jednym stopniem.

W pierwszym członie przy drugiej parze drzwi znajduje się miejsce dla wózka inwalidzkiego bądź dziecięcego oraz ręcznie wysuwana rampa ułatwiająca wjazd do pojazdu. Drugie nieco mniejsze miejsce pozbawione siedzeń wygospodarowano przy ostatnich drzwiach.

Przestrzeń pasażerska jest ogrzewana 14 agregatami grzewczymi umieszczonymi pod siedzeniami w okolicach wejść. Zastosowano wentylację wymuszoną dodatkowo wspomaganą przez przesuwane szyby w oknach[8]. Zainstalowano system informacji wizualnej i dźwiękowej. Ponadto wnętrze jest izolowane akustycznie i termicznie.

Kabinę motorniczego wyposażono w pulpit, sterowanie mikroprocesorowe, system monitoringu i klimatyzację. Rolę lusterek wstecznych pełnią kamery na burtach pudła.

Wózki
Puma jest oparta na czterech dwuosiowych wózkach, z których dwa skrajne pod członami I i III to wózki napędne, a dwa środkowe pod członem II to wózki toczne.

Wózek napędny typu 8NN jest wyposażony w ramę otwartą w kształcie litery H, belkę bujakową i dwustopniowe usprężynowanie. I poziom usprężynowania stanowią sprężyny gumowo-metalowe, natomiast II to podwójne sprężyny śrubowe z odbijakami gumowymi. Nadwozie z belką nadwózkową połączone jest poprzez łożysko wielkogabarytowe. Za hamowanie odpowiedzialne są elektromagnetyczne hamulce szynowe oraz elektrohydrauliczny układ hamulcowy z tarczą hamulcową osadzoną na wale drążonym zespołu napędowego. Wózek przedni dodatkowo posiada smarowanie obrzeży kół, piasecznice i odgarniacz.

Wózek toczny typu 9NN ma budowę tożsamą z wózkiem napędnym typu 8NN. Jedyna różnica dotyczy hamulca elektrohydraulicznego, którego tarcze są osadzone na osiach zestawów kołowych.

Baza wózków napędnych wynosi 1800 mm, a tocznych 1500 mm. Średnica kół nowych i zużytych to odpowiednio 590 mm i 530 mm.

Układ napędowy
Puma jest zasilana prądem stałym pobieranym z napowietrznej sieci trakcyjnej za pomocą umieszczonego na dachu członu środkowego pantografu firmy Stemmann. Napęd zapewniają 4 silniki asynchroniczne typu STDa 250-4A firmy EMIT o mocy 95 kW każdy[1]. Zastosowano rozruch impulsowy oparty na tyrystorach IGBT.

Eksploatacja
Pierwsza jazda liniowa tramwaju miała miejsce 13 stycznia 2008 podczas XVI Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Pojazd obsługiwał poznańską linię 16.

W grudniu 2008 Puma została wypożyczona przez MPK Poznań na okres 4 lat i już 15 grudnia 2008 rozpoczęto eksploatację pojazdu na mniej obciążonych liniach 5 i 13. Tramwaj jednak ulegał częstym awariom i dużo czasu stał w zajezdni.

W marcu 2011 pojazd zaliczył kolizję i konieczna była naprawa czoła. Producent ukończył remont w sierpniu 2011, ale naprawiony pojazd przejechał 18 km i ponownie uległ awarii. W grudniu 2011 nadal nie udało się rozwiązać problemów z układem sterowania napędu, a przewoźnika nie było stać na dalszą dzierżawę Pumy, dlatego tramwaj wrócił do zakładów HCP-FPS.

Producent: HCP-FPS, Poznań, Polska
Premiera: MTP 2007
Okres produkcji: 2007
Liczba członów: 3
Długość: 30 600 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3350 mm
Wysokość podłogi: 300 ÷ 800 mm
Niskopodłogowość: 67%
Masa: 36 000 kg
Liczba silników: 4
Moc: 517 KM (4 × 95 kW)
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Liczba miejsc siedzących: 82
Liczba miejsc stojących: 50


źródła: Wikmedia.org
Simp.poznan.pl
Mlyniec.gda.pl
Fpspoznan.pl
Transport131.com.pl
Transportszynowy.pl
Youtube.com


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 06, 2014 2:06 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
Fokstrot Pesy dla Moskwy na targach InnoTrans 2014:

http://transphoto.ru/photo/06/70/61/670610.jpg
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

więcej zdjęć: :arrow: http://www.rynek-kolejowy.pl/54095/innotrans_fokstrot_pesy.htm

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=VPDaRQyWR8c
Rynek Kolejowy napisał(a):
Innotrans: Fokstrot Pesy
2014-09-24 11:00:09

Bydgoska Pesa na targach Innotrans zaprezentowała tramwaj Fokstrot dla Moskwy.Firma ma duże nadzieje związane z realizacją kontraktu dla Moskwy. Tak duże i prestiżowe zamówienie ma ogromne znaczenie dla przyszłości rynku tramwajowego w Rosji.

Produkowane w Bydgoszczy pojazdy obsługują linię nr 6 „Bratcewo – metro Sokoł”, a mieszkańcy stolicy Rosji – także dziennikarze i przedstawiciele przewoźnika GUP „Mosgortrans” - nazywają je „tramwajami nowego pokolenia”.

W tym roku Pesa i UWZ dostarczą rosyjskiej stolicy 70 trzyczłonowych tramwajów Fokstrot, a w 2015 roku pozostałych 50.

Cytuj:
27 czerwca 2013 – podpisanie umowy na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy.

Fokstrota zaprezentowano również na targach InnoTrans 2014.

Pojazdy są krótsze niż wcześniejsze (mają długość 26 255 mm) dzięki skróceniu środkowego członu, który jest podparty na jednym wózku, są także nieco szersze (2,5 m) i przystosowane do toru 1524 mm, dzięki czemu siedzenia przy ścianach pojazdu są umieszczone podwójnie. Fokstroty są dostosowane do większych wahań temperatury tzn. -40 °C/+40 °C.

Umowę na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy zawarto w czerwcu 2013 roku, po wycofaniu się z przetargu Bombardiera. Dostawy przewidziano na okres od marca 2014 do marca 2015. Pierwsze tramwaje powstaną w całości w Bydgoszczy, późniejsze miały być produkowane we współpracy z koncernem Urałwagonzawod (Уралвагонзавод), największym na świecie producentem czołgów. Później jednak postanowiono, że wszystkie tramwaje powstaną w Polsce. Kolejne pojazdy dla Moskwy mają zawierać coraz więcej podzespołów pochodzących z Rosji, docelowo powyżej 50%. 20 lutego 2014 w Bydgoszczy został zaprezentowany pierwszy z zamówionych tramwajów.

1 czerwca tramwaje rozpoczęły kursy z pasażerami. Skierowano je do obsługi linii nr 6 Bratcewo - metro Sokół.

Liczba dostarczonych: 13 z 120
Szerokość toru: 1524 mm
Liczba członów: 3
Liczba miejsc siedzących: 60
Długość: 26 255 mm
Szerokość: 2500 mm
Niskopodłogowość: 100%
Prędkość maksymalna: 75 km/h


Źródła: Yauzaforum.ru
Rynek-kolejowy.pl
Wikipedia.org


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt paź 07, 2014 2:39 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
Toruń:
początek dostaw wąskotorowego (1000 mm) Swinga dla Torunia
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/54195/fdf14af0c80b82d6dfec4541891db3c0.jpg
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/54195/53d88c4aab2bdd5afb1c32ce5d521983.jpg
Obrazek
Cytuj:
Toruń: Pierwszy swing odebrany!
2014-10-02 10:00:13

MZK Toruń uroczyście odebrało wczoraj pierwszy z zakontraktowanych dwunastu tramwajów z bydgoskiej Pesy. Swing w specjalnej wersji dla kujawsko-pomorskiego miasta przewiózł już pierwszych pasażerów. Toruńscy oficjele pojechali nową trasą na akademickie osiedle UMK.

Wojskowa orkiestra dęta, flagi władz wszystkich szczebli od miejskiego po europejski, przedstawiciele słynnego uniwersytetu, kościoła i miejscy oficjele – tak hucznie świętowano odbiór pierwszego toruńskiego tramwaju Pesa 122NbT Swing. W środowe przedpołudnie przy dźwiękach marsza na dziesiątki trąb nowy pojazd uroczyście zablokował na nieco ponad pół godziny jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych miasta – plac Teatralny. Cytując za materiałami promocyjnymi magistratu, tramwajowej rewolucji w Toruniu ciąg dalszy!

– Nowe tramwaje będą woziły pasażerów w sposób najbardziej ekologiczny, właściwy dla takiego obszaru jak otoczenie zespołu staromiejskiego czy wszędzie tam, gdzie w nowoczesnych miastach preferowany jest transport szynowy. Tak będzie i w naszym mieście – mówił na konferencji prasowej towarzyszącej odbiorowi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Na dobry początek kupujemy dwanaście tramwajów. Sześć pięcioczłonowych przyjedzie w tym roku, sześć trójczłonowych – w przyszłym – dodał.

– Jesteśmy dumni, że możemy konstruować tramwaje dla Torunia – mówił prezes bydgoskiej Pesy Tomasz Zaboklicki, wręczając prezesowi Miejskiego Zakładu Komunikacji akt przekazania. Toruńska wersja swinga, przystosowana do ruchu na torze 1000 mm, różni się nieco od dotychczasowych wyglądem pudła pojazdu. – Design łączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wzorcami, wpisując się tym samym w unikalny charakter miasta – przekonuje bydgoski producent.


Gdańsk:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/PESA_120Na_in_Gdansk_December_2010.JPG/1024px-PESA_120Na_in_Gdansk_December_2010.JPG


Szczecin:
Obrazek
Obrazek
http://www.swiatowy.org/bilety/2013/10_swing.jpg
Obrazek


źródła: Rynek-Kolejowy.pl
Torun.gazeta.pl
Wikimedia.org
Swiatowy.org
Kurierkolejowy.eu


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt paź 07, 2014 20:51 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
ktoś, kto narzekał na stylistykę Jazza, niech popatrzy na to ... ruchomy bunkier przeciwatomowy czy co :?: :

Obrazek
[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/53092/e53413248d59d7c7b07a211f3b29b705.jpg[/img]
[url]http://s.tvp.pl/images2/2/e/4/uid_2e430aeb8d474aface58c188c9eb15971404918162045_width_613_play_0_pos_0_gs_0_height_344.jpg[/img]
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=7OKHMCtp7oA
Rynek Kolejowy napisał(a):
Kosmiczny tramwaj z Rosji
2014-07-09 15:18:00

Znany rosyjski bloger Ilja Warłamow opublikował zdjęcia prototypu nowego tramwaju produkowanego przez UralVagonZawod (UVZ) w fabrykach Uraltransmasz. Russia One po raz pierwszy ma ujrzeć światło dzienne dziś, podczas targów Innoprom 2014 w Jekaterynburgu. Robi wrażenie.

Russia One (R1) wygląda jakby żywcem wyjęta ze Star Treka. Jeszcze kilka miesięcy temu warszawiacy mocno narzekali na wygląd nowych tramwajów Jazz Duo, w których nie podobała się nachylona względem podłoża przednia szyba (ostatecznie jazzy nie są tak „kanciaste” jak wynikało to z wizualizacji). Rosyjski prototyp wręcz schyla się ku ziemi i… wcale nie wygląda to źle. „Wygląda pięknie, jest smukły, pokryty panelami w razie potrzeby łatwymi do wymiany” – zachwyca się Warłamow.

Prototyp to 24–metrowy tramwaj, szeroki na 2,5 metra, dwukierunkowy z czterema parami drzwi po obu stronach. W środku przewidziano 28–50 miejsc siedzących i miejsce, w różnych wariantach, dla 190–270 pasażerów. Klimatyzowana będzie zarówno kabina motorniczego, jak i przestrzeń dla pasażerów. Tramwaj ma być wyposażony w cztery kamery zewnętrzne i trzy wewnętrzne, wi–fi, a nawet antybakteryjne pokrycie poręczy i uchwytów.

Co ciekawe Pesa we współpracy z tą samą firmą dostarcza do stolicy Rosji 120 tramwajów Fokstrot. Według naszych informacji, z projektem tramwaju R1 nie ma nic wspólnego.

Więcej o tramwaju na portalu Transport-Publiczny.pl. Więcej zdjęć tramwaju Russia One znajdziecie na profilu zyalt.livejournal.com


źródła: Rynek-Kolejowy.pl
Tvp.info
Geekweek.pl
Veselin.es
Youtube.com


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt paź 07, 2014 22:16 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
Skoda 19T

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=dINov-biXxU

Liczba członów: 5
Długość: 30250 mm
Szerokość: 2460 mm
Wysokość: 3400 mm
Rozstaw wózków: 10600 mm
Rozstaw osi w wózkach: 1880 mm
Niskopodłogowość: 65%
Masa: 37360 kg
Liczba i moc silników: 4 × 95 kW
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Liczba miejsc siedzących: 51
Liczba miejsc stojących: 201


źródła: Wikimedia.org
Tuwroclaw.com
Garnek.pl
Streemo.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt mar 24, 2015 9:20 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://wyborcza.pl/1,75476,17645558,Pie ... dorem.html

Michał Skubik napisał(a):
Pierwszy na świecie tramwaj napędzany wodorem
23.03.2015 17:45

Tramwaj jest dziełem chińskich naukowców. Nowy napęd pozwoli zmniejszyć ilość smogu, który jest utrapieniem wielu chińskich miast. Jedynym produktem, który powstaje podczas spalania, jest woda.
Nowy tramwaj powstał w fabryce należącej do Sifang Company będącej częścią China South Rail Corporation. W budowie brały również udział instytuty badawcze z całego kraju. Prace nad projektem trwały dwa lata i właśnie ogłoszono, że pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w nadmorskim mieście Quingado.

Tramwaj zasilany jest wodorem z jednego dużego zbiornika, a paliwa wystarcza na przejechanie 100 km ze średnią prędkością 70 km/godz. Pojazd może zabrać jednocześnie 380 pasażerów.

Najważniejszą zmianą w porównaniu z innymi pojazdami jest to, że jedynym produktem spalania paliwa jest woda. Kontrola temperatury w ogniwach paliwowych ma zapobiegać tworzeniu się tlenków azotu podczas spalania. Dzięki temu tramwaj nie będzie powodował żadnych szkód w środowisku. Tankowanie paliwa do zbiornika zajmuje jedynie trzy minuty. Ze względu na krótkie trasy komunikacji miejskiej w chińskich miastach motorniczowie będą musieli tankować tylko kilka razy dziennie. Według naukowców eksploatacja będzie o wiele tańsza niż w przypadku tradycyjnych pojazdów.

- Średnia długość linii tramwajowych w Chinach wynosi około 15 km, co oznacza, że po jednym tankowaniu tramwaj będzie mógł trzykrotnie pokonać trasę w obu kierunkach - powiedział Liang Jianying, główny inżynier w Sifang Company dla agencji Xinhua.

Budowa tego nowego środka transportu jest związana z zaangażowaniem chińskiego rządu w walkę z narastającym problemem, jakim jest smog w miastach. Szacuje się, że zanieczyszczenie powietrza zabija ponad pół miliona Chińczyków rocznie. W ubiegłym roku chiński odpowiednik ministerstwa ochrony środowiska zanotował, że w 90 proc. chińskich miast przekroczone zostały granice norm czystości powietrza.

Jeszcze w tym roku nowe tramwaje powinny się pojawić na ulicach chińskich miast.


Czy tylko mi się wydaje, że skupianie się na napędzie tramwajów w walce ze smogiem jest zabieraniem się do sprawy, hm, od końca?

Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 22, 2016 9:05 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 9:45
Posty: 681
Zastanawia mnie dlaczego Warszawa kupuje tramwaje jednokierunkowe zamiast tylko dwukierunkowe. Cena za tramwaj to jeden z argumentów. Jednak oszczędności byłyby przy budowie pętli które zajmują trochę mniej miejsca w wersji dwukierunkowej

_________________
Rowerowe mądrości http://rowerozofia.blox.pl/html
Rondo Zesłańców Syberyjskich dla piszych i rowerzystów https://www.facebook.com/RowerZnosSchodami
Rowerowy Ursus https://www.facebook.com/RowerowyUrsus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 22, 2016 15:19 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Śr paź 23, 2013 10:27
Posty: 186
W dwukierunkowych jest mniej siedzeń.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 22, 2016 16:06 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 9:45
Posty: 681
m.pienkos napisał(a):
W dwukierunkowych jest mniej siedzeń.

Coś jeszcze?

_________________
Rowerowe mądrości http://rowerozofia.blox.pl/html
Rondo Zesłańców Syberyjskich dla piszych i rowerzystów https://www.facebook.com/RowerZnosSchodami
Rowerowy Ursus https://www.facebook.com/RowerowyUrsus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 22, 2016 17:13 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
pzinek napisał(a):
m.pienkos napisał(a):
W dwukierunkowych jest mniej siedzeń.

Coś jeszcze?


I więcej drzwi. Wbrew pozorom, te dwa czynniki składają się na sporo mniejszą ilość funkcjonalnej przestrzeni użytkowej. Mój zapał do tramwajów dwukierunkowych znacznie spadł odkąd mam okazję nimi jeździć.

Pozdrawiam
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL