Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz lut 23, 2012 17:58 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
Skoda 25T

Miszkolc, Węgry:
http://www.rynek-kolejowy.pl/30928/Nowy_tramwaj_Skody_dla_Miszkolca.htm
Cytuj:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Nowy tramwaj Škody dla Miszkolca
2012-02-16 11:51:07

Wczoraj podpisano umowę na dostawę 31 niskopodłogowych tramwajów Škody do wegierskiego Miszkolca. Producent zaprezentował już wygląd tramwaju który dostarczy na Węgry - zupełnie nowej Škody 25T.

Postępowanie na dostawę dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów do Miszkolca powtarzane było czterokrotnie. W ostatnim przetargu Škoda pokonała AnsaldoBredę, CAF, Astra Arad i Solarisa. Odwołania dwóch pierwszych z tych firm zostały odrzucone, i ostatecznie wczoraj podpisano kontrakt. Za 31 tramwajów oraz 10-letnie utrzymanie pojazdów Miszkolc zapłaci 18,6 miliarda forintów (ok. 268 milionów złotych). Zakup jest w większości finansowany ze środków unijnych. Dostawy rozpoczną się w lutym 2014 roku i potrwają rok.

Czeskie media podkreślają, że tramwaj 25T dla Miszkolca nie dość, że jest tańszy niż tramwaje 14T dostarczane przez Škodę do stolicy własnego kraju Pragi, to jeszcze mieści więcej pasażerów. Škoda zwraca uwagę, że tramwaj 14T został specjalnie zaprojektowany dla Pragi, co podniosło koszty. Dodatkowo, między innymi, ze względu na duże nachylenia w profilach tras, wszystkie trzy wózki praskich tramwajów są napędne. W 25T napęd mają tylko krańcowe wózki. Warto zauważyć, że jest to uzupełnienie oferty czeskiej firmy o całkowicie niskopodłogowy tramwaj pięcioczłonowy, który stanowi większość zamówień np. w Polsce (120N, Swing, Tramino). - To tramwaj, który chcemy wystawiać w przetargach w innych krajach - powiedział portalowi iDNES wiceprezes do spraw marketingu Škody Zdenek Majer.

źródło: Rynek-Kolejowy.pl


Ostatnio edytowano Wt wrz 23, 2014 2:55 przez kulikowski, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt cze 05, 2012 20:40 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
Moderus Beta MF 02 AC

Poznań
Obrazek
Obrazek

Łódź - testy
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=Jvppox6f2R0
Cytuj:
Moderus Beta MF 02 AC to trójczłonowy, jednoprzestrzenny, częściowo niskopodłogowy (w środkowym segmencie) tramwaj wyprodukowany przez firmę Modertrans Poznań. Posiada szerokie otwierane odskokowo na zewnątrz drzwi. Tramwaj może pomieścić 207 pasażerów, w tym posiada 30 miejsc siedzących oraz 9 składanych foteli. Długość pojazdu wynosi 28,25 m, szerokość 2,35 m, wysokość 3,35 i może jechać z maksymalną prędkością 70 km/h.

Historia
Początkowo, w 2009 roku MPK Poznań planowało zlecić przebudowę dwuskładów tramwaju typu 105Na, na jednoprzestrzenne, częściowo niskopodłogowe, trójczłonowe składy. Plany jednak uległy zmianie i zbudowano całkowicie nowy pojazd, który był jedynie wzorowany na modelu 105Na.

Tramwaj jest wyposażony w energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.

Eksploatacja
Pierwszy z zamówionych tramwajów o numerze bocznym 415 został przetransportowany z Biskupic do Poznania w nocy z 11 na 12 marca 2011 roku, zaś 17 maja 2011 zadebiutował w ruchu pasażerskim na linii nr 13. Cała seria zamówionych tramwajów ma być przydzielona do zajezdni przy ulicy Fortecznej.

Na stronie internetowej MPK-Łódź, oraz na jego stronie na Facebook'u (http://www.facebook.pl/mpklodz) będą podawane na bieżąco informować o liniach na których tramwaj będzie jeździł - Wkrótce opublikujemy również zdjęcia i krótki filmik, a także umożliwimy Państwu możliwość wyrażania swoich opinii na temat testowanego tramwaju. O wszystkim dowiecie się już wkrótce dzięki naszej stronie internetowej i funpage'owi MPK-Łódź Sp. z o.o. na portalu Facebook - obiecuje MPK.

Tramwaj Moderus Beta MF 02 AC stworzyła poznańska firma Modertrans. Początkowo działalność przedsiębiorstwa obejmowała remonty autobusów i tramwajów. Rozszerzono ją w 2006 roku o produkcję tramwajów. Początkowo były to wysokopodłogowe Moderusy Alfa, bazujące na szeroko rozpowszechnionym w Polsce tramwaju Konstal 105Na. Następnie opracowano konstrukcję tramwaju przegubowego, trójczłonowego, częściowo niskopodłogowego. Nowy model nazwano Moderus Beta. Zadebiutował on w Poznaniu w 2011 roku. Obecnie po tym mieście jeździ osiem takich pojazdów.

Cztery tygodnie będzie trwało testowanie na łódzkich torach tramwaju Moderus Beta MF 02 AC. Jest to jednoprzestrzenny i trójczłonowy pojazd. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy, co ułatwia podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny oraz wydajny układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów jest zdecydowanie sprawniejsza.

We wnętrzu znajduje się 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu.

Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Jak informuje łódzkie MPK, Moderus Beta MF 02 AC naszpikowany jest elektroniką. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, ma do dyspozycji ekran dotykowy, a tramwaj prowadzi przy pomocy joysticka, który zastąpił dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne z punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.

Dane techniczne
Producent: Modertrans, Poznań, Polska
Okres produkcji: od 2009
Liczba członów: 3 (w tym środkowy niskopodłogowy)
Szerokość toru: 1435 mm
Zasilanie: 600 V
Długość: 28 250 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3350 mm
Masa służbowa: 40 650 kg
Niskopodłogowość: 25%
Liczba miejsc: 207
Liczba miejsc siedzących: 30+9
Liczba miejsc stojących: około 175
Prędkość maksymalna: 70 km/h


źródła: Wikipedia
Flickr.com
Rynek-kolejowy.pl
Youtube.com


Ostatnio edytowano Wt wrz 23, 2014 2:54 przez kulikowski, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Protram 405N-Kr
PostNapisane: Wt cze 05, 2012 23:05 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
Protram 405N-Kr

Kraków:
Obrazek
http://img802.imageshack.us/img802/7518/dd383c22def7.png
Obrazek
http://www.psmkms.krakow.pl/tramwaje/4001_7.jpg
Cytuj:
Protram 405N-Kr – tramwaj wyprodukowany w jednym egzemplarzu w roku 2012, w zakładach Protram we Wrocławiu, z przeznaczeniem dla MPK Kraków.

405N-Kr to pięcioczłonowy, jednostronny i jednokierunkowy tramwaj częściowo niskopodłogowy (łącznie 25% niskiej podłogi w członach II i IV). Powstał na bazie 3 wagonów tramwaju Konstal 105Na. Wyposażony jest m.in. w klimatyzację, 7 drzwi odskokowo-przesuwnych i system informacji wizualnej. Porusza się na 6 wózkach; do pobierania prądu służą 2 pantografy. Pierwsze jazdy testowe odbyły się we Wrocławiu 19 stycznia 2012 roku. Liniowe kursowanie w Krakowie rozpoczął 20 kwietnia 2012 roku.

Dane techniczne
Typ: 405N-Kr
Rodzaj wagonu: Silnikowy
Producent: RMT PROTRAM Sp. z o.o., Wrocław, Polska
Premiera: 20 kwietnia 2012
Okres produkcji: 2012
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 5 (w tym 2 niskopodłogowe)
7 drzwi odskokowo-przesuwnych
2 pantografy
6 wózków napędowych w układzie Bo
Liczba osi: 12
Niskopodłogowość: 25%
Długość całkowita: 40 500 mm
Liczba miejsc siedzących: 64
Liczba miejsc stojących: 300
Liczba silników: 12 asynchronicznych silników prądu przemiennego o mocy 50 kW każdy
Moc godzinna: 816 KM (600 kW)
3 falowniki IGBT
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Hamowanie elektrodynamiczne z rekuperacją energii
Funkcja zapobiegania poślizgom przy hamowaniu (ABS)
3 stopnie odsprężynowania
Klimatyzacja
2 automaty biletowe
10 kasowników
Systemy emisji reklam i informacji pasażerskiej
System monitoringu


źródła: Wikipedia
Km-forum.com.pl
Km.wroclaw.pl
Psmkms.krakow.pl


Ostatnio edytowano Wt wrz 23, 2014 2:53 przez kulikowski, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 03, 2012 14:58 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Gdzieś było o blokowaniu torów tramwajowych (Admini proszeni o ew. przeniesienie) -- inicjatywa oddolna :lol:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... WOHwWtrvpI

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 03, 2012 15:53 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 14:05
Posty: 694
Lokalizacja: Warszawa, daleko za Wawrem
^^ Popieram.
Szkoda że "tylko" przesunęli, a nie np. postawili w poprzek jezdni. Wtedy policja szybciej by się zjawiła i wlepiła mandacik, albo i opłatę za odholowanie.
Bo o tym, że od przenoszenia łatwiejsze jest przetaczanie, nie wspomnę...

_________________
Ważne jest dokąd zmierzamy, a nie jak szybko.

"... we humans tend to screw up everything that's good enough as it is...or everything that we're attracted to, we love to go and defile it." - Chris Cornell


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn kwi 08, 2013 0:58 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
PESA Jazz Duo - 2014

21 Marca 2013 r. Tramwaje Warszawskie podpisały z PESA umowę na dostawę 45 dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów Jazz Duo, które mają być dostarczone w 2014 r. Jest to nowy model, minimalnie krótszy od Swinga, z pudłem bez skosów i całkowicie niską podłogą. Wartość kontraktu opiewa na sumę 380 mln PLN.

Obrazek
Obrazek
Cytuj:
PESA Jazz – jednoprzestrzenny, dwukierunkowy, niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj przegubowy produkowany od 2013 przez zakłady PESA w Bydgoszczy. W marcu 2013 podpisano pierwszą umowę na 45 sztuk dla Warszawy.

Rodzina Jazz powstała na bazie doświadczeń przy konstrukcji i eksploatacji tramwajów rodziny Tramicus (budowanych w latach 2006-2008) oraz Swing (budowane od 2010 roku). Projekt pierwszego tramwaju nowej rodziny powstał na potrzeby zamówienia dla Warszawy. W przetargu punktowana była m.in. całkowicie płaska podłoga, której oferowane wcześniej dla Warszawy Swingi nie posiadały. Tramwaje Jazz mają spełniać to kryterium, a ponadto, w porównaniu od poprzednika - 120Na Swing, mają mieć nieznacznie mniejszą długość, bezosiowe wózki, siedzenia równolegle do ścian wagonu, zasobnik energii (umożliwiający przejechanie kilkuset metrów bez zasilania), brak wcięć z boku pudła przy podłodze, a także zmodyfikowany wygląd zewnętrzny.

Pierwsze zamówienie na Jazzy złożyła Warszawa, która zakupiła na mocy umowy z 21 marca 2013 czterdzieści pięć sztuk. Dostawy mają rozpocząć się w lipcu 2014, dwa pierwsze egzemplarze mają dodatkowo zostać dostosowane do nauki jazdy. Tramwaje mają być wykorzystywane podczas remontów torów, budowy nowych linii oraz do obsługi najbardziej zatłoczonych odcinków.

Dane techniczne
Producent: PESA
Okres produkcji: od 2013
Miejsce produkcji: Bydgoszcz
Poprzednik: PESA 120Na Swing
Liczba członów: 5
Długość: 29 700 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość podłogi: 350 mm
Niskopodłogowość: 100%
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Liczba miejsc siedzących: 28
Liczba miejsc stojących: 179


źródła: Warszawa.gazeta.pl
Rynek-kolejowy.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So cze 07, 2014 11:01 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
2014 PESA Fokstrot (Moskwa)

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/10303869_651179158295895_7653291546593894017_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t1.0-9/10363328_651179168295894_7282009670920989577_n.jpg
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10367192_651179838295827_9146475329452847325_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/984109_651179998295811_4663983493662778176_n.jpg
Rynek-Kolejowy.pl napisał(a):
Tramwaje Pesy w Moskwie już w liniowej eksploatacji
Data dodania: 2014-06-06 10:21:40

Od niedzieli 1 czerwca pierwsze z dostarczanych przez Pesę i UWZ tramwajów Fokstrot wożą już pasażerów na liniach tramwajowych Moskwy.

Produkowane w Bydgoszczy pojazdy obsługują linię nr 6 „Bratcewo – metro Sokoł”, a mieszkańcy stolicy Rosji – także dziennikarze i przedstawiciele przewoźnika GUP „Mosgortrans” - nazywają je „tramwajami nowego pokolenia”.

W ceremonii wyjazdu na linię pierwszego z nich - oznaczonego 71-414 - wziął udział generalny dyrektor GUP „Mosgortrans” Jewgienij Michajłow, który powiedział m.in. - Wejście na linię tramwaju nowego pokolenia – to, bezsprzecznie, znaczące wydarzenie w życiu stolicy i duży krok naprzód w rozwoju transportowego kompleksu Moskwy. Jesteśmy pewni, że nowy tabor da pasażerom zadowolenie z jazdy naziemnym miejskim transportem. (…) Należy również zauważyć, że wyboru trasy nie dokonano przypadkowo. Linia nr 6 jest jedną z najbardziej obciążonych przez mieszkańców stolicy. Codziennie z tej trasy korzysta ponad 45 000 moskwian.

W tym roku Pesa i UWZ dostarczą rosyjskiej stolicy 70 trzyczłonowych tramwajów Fokstrot, a w 2015 roku pozostałych 50.


źródła: Pesa@Facebook
Rynek-Kolejowy.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt wrz 23, 2014 2:50 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
NEWAG 126N Nevelo

Kraków
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
http://kmkrakow.pl/attachments/article/144/newag2.jpg
Obrazek

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=2RagU03VE94

Cytuj:
Newag Nevelo (typ 126N) to prototyp tramwaju niskopodłogowego wyprodukowany w 2012 w zakładach Newag w Nowym Sączu. Jego premiera miała miejsce 11 kwietnia 2012 w Poznaniu, a 25 czerwca 2013 pojazd rozpoczął testy w Krakowie.

Na przełomie 2009 i 2010 zarząd spółki Newag postanowił stworzyć nowy produkt. Zdecydowano się na budowę tramwaju, ponieważ w tamtym okresie w Polsce do wymiany było nawet kilka tysięcy pojazdów tego typu, istniejące przedsiębiorstwa rozbudowywały swoje sieci oraz była możliwość pojawienia się nowych systemów tramwajowych w kolejnych miastach.

Po ogłoszeniu wyniku konkursu IniTech w czerwcu 2010 Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało z producentem umowę. Na jej mocy projekt nowego pojazdu zatytułowany „Opracowanie tramwaju nowej generacji na potrzeby transportu miejskiego” został dofinansowany przez Unię Europejską kwotą 4 924 000 zł w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. Kwota ta stanowiła 48% kosztów budowy tramwaju.

Projekt mechaniczny konstrukcji prototypu opracowała firma EC Engineering z Krakowa, natomiast projekt podzespołów energoelektronicznych wraz z systemem sterowania oraz współpracy systemowej wszystkich podzespołów i systemów elektrycznych wykonała firma Medcom z Warszawy. Produkcja pojazdu w zakładach Newag w Nowym Sączu trwała od połowy lipca 2011 do połowy marca 2012.

Po zakończeniu produkcji rozpoczęto homologację tramwaju. Jako że producent na terenie zakładu nie dysponował w tamtym okresie siecią trakcyjną o napięciu 600 V DC nie miał możliwości przeprowadzenia pewnych testów i okres homologacji wydłużył się.

Pod koniec marca 2012 pojazd został przetransportowany do Poznania na testy. Badania składające się z dwóch faz przeprowadził Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa. Pierwszym etapem były testy statyczno-ruchowe prowadzone w zakładach Modertrans, natomiast drugi etap to nocne testy dynamiczne na torach MPK Poznań. Na początku lipca 2012 pojazd miał rozpocząć jazdy testowe z pasażerami, ostatecznie jednak do nich nie doszło.

11 kwietnia 2012 pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany w ramach Komisji Taboru Tramwajowego Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej w zajezdni tramwajowej przy ulicy Fortecznej w Poznaniu. Tego samego dnia ogłoszono konkurs na jego nazwę, w wyniku której 10 maja 2012 tramwaj nazwano Nevelo. Pojazd miał zostać również zaprezentowany we wrześniu 2012 na targach InnoTrans w Berlinie, do prezentacji jednak nie doszło.

23 stycznia 2013 tramwaj został przetransportowany z zajezdni na Franowie do zajezdni przy ulicy Fortecznej, skąd 24 stycznia 2013 miał zostać odebrany przez producenta.

Na początku maja 2013 Nevelo przetransportowano do zajezdni Podgórze w Krakowie. Pojazd został nieodpłatnie udostępniony MPK Kraków celem wykonania testów z pasażerami.

Nevelo to tramwaj jednokierunkowy, trójczłonowy, przegubowy, oparty na czterech wózkach skrętnych i w całości niskopodłogowy. Pojazd nie jest przystosowany do pracy w trakcji ukrotnionej.

Pudło
Nadwozie tramwaju należy do konstrukcyjnej kategorii P-V[5] oraz spełnia Polską Normę PN-K-92008, obowiązujące w kraju wymagania prawne i warunki skrajni kinematycznej.

Szkielet pudła jest spawaną konstrukcją stalową zbudowaną z profili otwartych. Przed montażem została ona zabezpieczona antykorozyjnie ekologicznymi powłokami lakierniczymi. Poszycia zewnętrzne ścian pojazdu wykonano z blach stalowych spawanych do ścian oraz blach aluminiowych klejonych do ścian. Poszycie dachu stanowi kompozyt aluminiowy, natomiast ściany czołowe oraz osłony dachowe, sprzęgów, wózków zostały wykonane z laminatu.

Człony pojazdu są połączone ze sobą przegubami zapewniającymi odpowiednie przemieszczenia pudeł względem siebie oraz przenoszącymi siły trakcyjne i obciążenia.

W pojeździe zastosowano uchylne okna klejone z szybami hartowanymi, które tworzą jednolity pas wzdłuż całej długości tramwaju. Szyby ścian czołowych są szybami klejonymi i są one wklejone w kompozytowe kształtki ścian.

Ścianę czołową wyposażono w klatkę bezpieczeństwa. W tramwaju zabudowano również zderzaki pochłaniające energię zderzenia oraz eliminujące skutki tzw. "dojeżdżania", czyli drobne uszkodzenia powierzchni takie jak otarcia, pęknięcia i małe odkształcenia elementów, na których zawieszony jest zderzak, ewentualnie uszkodzenia osprzętu mocowanego na ścianie czołowej powstałe na skutek zderzeń przy minimalnych prędkościach przy parkowaniu pojazdów "zderzak w zderzak" na zajezdni lub torach odstawczych.

Pojazd jest wyposażony w dwa składane sprzęgi awaryjne z głowicą Alberta oraz jeden pantograf jednoramienny.

Górna część pudła tramwaju jest w kolorze brązowym, pośrodku znajduje się pomalowany na czarno pas okien, a poniżej niego pojazd jest biały. Na bokach nadwozia znajdują się ponadto niebieskie akcenty kwiatowe, a także loga Nevelo oraz loga i motto producenta w kolorze białym.

Drzwi
Pojazd jest wyposażony w drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ultimate. Posiadają one dwa niezależne układy chroniące pasażerów przed popchnięciem lub przyciśnięciem.

Po prawej stronie tramwaju zabudowano siedem kompletów drzwi. Pierwsze i ostatnie z nich to drzwi jednoskrzydłowe o świetle 650 mm, natomiast pozostałych pięć to drzwi podwójne o świetle 1300 mm. Są one rozmieszczone równomiernie na całej długości składu, co ułatwia szybką wymianę pasażerów.

Pierwsze drzwi dwupłatowe posiadają umieszczoną w podłodze automatycznie wysuwaną rampę ułatwiającą dostęp do tramwaju osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich i osobom z wózkami dziecięcymi.

Przestrzeń pasażerska
Pojazd może pomieścić 60 pasażerów na siedzeniach z tapicerowanymi wandaloodpornymi siedziskami i oparciami. W tramwaju znajdują się również dwa miejsca z pasami bezpieczeństwa dla osób niepełnosprawnych, a także miejsca dla osób z wózkami dziecięcymi i większym bagażem.

Ściany boczne części pasażerskiej wyłożono panelami poliestrowo-szklanymi, a sufity aluminiowymi. Panel sufitowy zawiera dwie równoległe linie oświetlenia wykonanego w technologii LED. System poręczy wykonanych ze stali nierdzewnej zapewnia pasażerom możliwość ich uchwycenia w dowolnym miejscu. Przy uchylnych oknach bezpieczeństwa zamocowano specjalny młoteczek.

Podłogę pojazdu wykonano z płyt sklejki liściastej, a dodatkowo w strefie wózków sklejka ta posiada specjalną warstwę tłumiącą[4]. Na płytach naklejono wykładzinę antypoślizgową. Konstrukcja podłogi zapewnia izolację akustyczną i tłumienie drgań przenoszonych z podwozia. Udział niskiej podłogi wynosi 100%. Wysokość podłogi w strefie wejścia wynosi 350 mm, natomiast nad wózkami 480 mm. Przejście międzyczłonowe ma szerokość 1400 mm.

W pojeździe zastosowano połączony układ ogrzewania i klimatyzacji firmy Thermoking. Wykorzystuje on dwa agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach członów skrajnych oraz zainstalowane w dolnej strefie pojazdu grzejniki wyposażone w wentylatory wymuszające obieg powietrza i zapobiegające zaleganiu warstwy powietrza zimnego przy podłodze. Układ uzupełniony jest przez zabudowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu czujniki temperatury.

Nevelo posiada system wizualnej i akustycznej informacji pasażerskiej. Zastosowany w pojeździe system monitoringu obejmuje swoim zasięgiem całe wnętrze tramwaju.

Kabina motorniczego i pomost tylny
Nevelo jest pierwszym w Polsce tramwajem, w którego kabinie motorniczego zastosowano panoramiczną szybę poprawiającą widoczność do przodu i na boki. Konstrukcja i przeszklenie kabiny zapewnia motorniczemu możliwość obserwacji każdej strony pojazdu w zakresie co najmniej 180°.

Pulpit motorniczego posiada podstawową grupę urządzeń służących do prowadzenia pojazdu. Sterowanie odbywa się za pomocą klasycznej dźwigni nastawnika jazdy, zestawu przycisków i dwóch dotykowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych.

Po lewej stronie stanowiska motorniczego zabudowano okno elektrycznie otwierane w dół. Od przedziału pasażerskiego kabinę oddzielają drzwi z pleksiglasu.

Kabina jest wyposażona również w fotel, regulowane oświetlenie centralne i indywidualne, indywidualną klimatyzację, lusterka zewnętrzne oraz szafki, schowki, i lodówkę.

Na pomoście tylnym pojazdu zamontowano pulpit manewrowy. Pozwala on głównie na realizację jazdy do tyłu z ograniczoną prędkością, hamowanie, obsługę czuwaka, dzwonka i kierunkowskazów oraz sterowanie ostatnimi drzwiami.

Wózki
Każdy z członów skrajnych jest oparty na jednym wózku napędnym, natomiast człon środkowy oparty jest na dwóch wózkach tocznych. Rozstaw osi wózków napędnych typu WN126N wynosi 1800 mm, a wózków tocznych typu WT26T 1600 mm. Wózki dostosowane są do rozstawu szyn 1435 mm.

Wózki posiadają ramy wewnętrzne, belkę bujakową opartą na ramie za pomocą zespołów sprężyn metalowo-gumowych, zespół napędowy umieszczony na zewnątrz kół i zawieszony elastycznie na ramie oraz elementy systemu hamulcowego. Na wózkach zamontowano również piasecznice i system smarowania obrzeży kół.

Zastosowano koła z gumowymi elastycznymi przekładkami i obręczami, co ogranicza poziom hałasu. Średnica koła nowego wynosi 600 mm, natomiast koła zużytego 520 mm.

Nacisk każdej z osi w pierwszym wózku napędnym wynosi 77,4 kN, w pierwszym wózku tocznym 68,5 kN, w drugim wózku tocznym 65,9 kN, a w drugim wózku napędnym 70,9 kN.

Konstrukcja wózków umożliwia ich pełną zamienność oraz obrót pod pudłem w celu zapewnienia równomiernego zużycia kół.

Układy i systemy

Napęd
Nevelo jest napędzany czterema elektronicznie sterowanymi silnikami prądu przemiennego VEM o mocy 105 kW każdy. Zasilane są one za pomocą energoelektronicznego zespołu falowników.

Pojazd ma możliwość zwrotu energii do sieci trakcyjnej i jest przystosowany do wdrożenia układu gromadzenia energii opartego na superkondensatorach.

Zasilanie
Zasilanie wszystkich systemów i urządzeń zapewnia system energoelektronicznych przetwornic statycznych. Podczas zasilania obwodów sterowania i pomocniczych pojazdu urządzenia te ładują także bezobsługowe akumulatory według zaprogramowanej charakterystyki. W przypadku awarii jednej z przetwornic druga zapewnia zasilanie wystarczające do dokonania awaryjnego zjazdu tramwaju. Przy braku zasilania baterie są w stanie przez godzinę zasilać obwody niezbędne w trakcie holowania pojazdu do zajezdni.

Baterie umożliwiają również przejechanie co najmniej 200 m przy rozruchu pojazdu od 0 do 20 km/h bez zasilania zewnętrznego.

Hamulce
Zasadniczym hamulcem tramwaju jest hamulec elektrodynamiczny polegający na pracy silników trakcyjnych jako prądnice. Energia elektryczna odzyskana w ten sposób może być przekazana do sieci trakcyjnej lub zmagazynowana w superkondensatorach zabudowanych na dachu pojazdu.

Wspomaganiem hamulca elektrodynamicznego jest hamulec tarczowy zabudowany na wózkach tocznych.

Funkcję hamulca postojowego pełnią hamulce tarczowe zamontowane na wózkach napędowych.

W trybie hamowania nagłego, awaryjnego i bezpieczeństwa pracują wszystkie hamulce tarczowe oraz elektromagnetyczne hamulce szynowe zainstalowane na wszystkich wózkach.

Inne
Elektroniczny rejestrator zdarzeń współpracuje z prędkościomierzem i jest wyposażony w elektroniczny licznik przebiegu z wyświetlaczem LCD.

System diagnostyczny umożliwia sprawne wykrywanie i sygnalizację usterek. W trybie diagnostycznym na monitorze układu napędowego lub monitorze komputera przenośnego wyświetlane są informacje potrzebne personelowi technicznemu do lokalizacji usterki w pojeździe. Dane z systemów pojazdu zapisane w pamięci rejestratora umożliwiają określenie momentu powstania usterki.

System dostępu do pojazdu jest zbudowany w oparciu o kartę bezstykową i zapewnia dostęp do poszczególnych podzespołów pojazdu tylko osobom upoważnionym.

Eksploatacja

Kraków
Przed rozpoczęciem testów w Krakowie wyposażenie wnętrza pojazdu dostosowano do standardów MPK. Zainstalowano kasowniki zgodne z systemem Krakowskiej Karty Miejskiej oraz automat biletowy. Ponadto tramwaj otrzymał numer boczny 2205.

24 czerwca 2013 o godz. 11:00 na terenie zajezdni Podgórze odbyła się prezentacja tramwaju Nevelo połączona z inauguracyjnym przejazdem do Borku Fałęckiego. 25 czerwca 2013 pojazd rozpoczął jazdy testowe z pasażerami na linii numer 8 kursującej z Cichego Kącika na Borek Fałęcki.

Początkowo testy planowano zakończyć 22 września 2013, ale ostatecznie zapadła decyzja o ich przedłużeniu do końca 2013.

W nocy z 20 na 21 września 2013 miał miejsce specjalny przejazd tramwaju z pętli w Łagiewnikach do zajezdni Podgórze. Podczas imprezy Nevelo został uszkodzony, w związku z czym musiał zostać wycofany z ruchu na czas naprawy.

19 marca 2014 pojazd powrócił na krakowskie tory, obsługuje linię nr 13.

Po zakończeniu testów tramwaj ma zostać przetestowany również w innych miastach.

Dane techniczne
Producent: NEWAG, Nowy Sącz, Polska
Premiera: 11 kwietnia 2012
Okres produkcji: 2011-2012
Szerokość toru: 1435 mm
Napięcie zasilania: 600V DC
Układ osi: Bo' + 2' + 2' + Bo'
Liczba pantografów: 1
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 7
Układ drzwi: 1-2-2-2-2-2-1
Hamulce: elektrohydrauliczne tarczowe, elektrodynamiczne, szynowe
Długość: 31 620 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3690 mm
Rozstaw osi w wózkach napędowych: 1800 mm
Rozstaw osi w wózkach tocznych: 1600 mm
Wysokość podłogi w strefie wejścia: 350 mm
nad wózkami: 480 mm
Średnica kół: 590 mm
Niskopodłogowość: 100%
Masa: 42 500 kg
Liczba i moc silników: 4 × 143 KM (4 × 105 kW) [571 KM (420 kW)]
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Liczba miejsc siedzących: 60 + 4
Liczba miejsc stojących: 175 (5 os/m²)


źródła: Newag.pl
Wikimedia.org
Kmkrakow.pl
Transportszynowy.pl
Youtube.com


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N paź 05, 2014 0:35 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
PESA Twist

Częstochowa:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
http://transport131.com.pl/image20510.png
http://transport131.com.pl/image20511.png
Obrazek

Katowice/KZK GOP/Tramwaje Śląskie:
Obrazek
Obrazek
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/54166/459e1c844e3c1705f41e859bff756704.jpg
Obrazek
Obrazek
Obrazek
http://transport131.com.pl/image20541.png
http://transport131.com.pl/image20542.png
Obrazek

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=fH2ZxFy5cIA
Cytuj:
Pesa Twist to jednoprzestrzenny tramwaj niskopodłogowy, produkowany od 2012 w zakładach Pesa w Bydgoszczy. Wyprodukowane pojazdy są trójczłonowe i poruszają się na czterech wózkach skrętnych. Tramwaje eksploatowane są w Częstochowie, konurbacji górnośląskiej i Moskwie. Zamówienie na twisty złożył również Kraków.

Pesa Bydgoszcz rozpoczęła produkcję tramwajów w 2006. Najpierw produkowano model Tramicus (2006-2008), a od 2010 Swing. Ich konstrukcje były jednak do siebie zbliżone – ok. 30-metrowy tramwaj ma 5 sekcji poruszających się na trzech sztywnych wózkach.

W tym czasie MPK Częstochowa rozpisało przetarg na zakup fabrycznie nowych tramwajów niskopodłogowych, gdyż z powodu planowanego otwarcia nowej linii tramwajowej wzrosły potrzeby taborowe. Przewoźnik, ze względu na zły stan torowisk, chciał zakupić tramwaje o niższym nacisku statycznym osi na tor niż to przewiduje polska norma. Innym wymogiem zamawiającego były wszystkie wózki skrętne z klasycznym osiowym zestawem kołowym.

Bydgoska Pesa zaprojektowała nową rodzinę tramwajów, który spełniał wymogi częstochowskiego przewoźnika. Powstała wersja 32-metrowa poruszająca się na czterech skrętnych wózkach. Pierwsze zamówienie na twisty złożyły w 2010 władze Częstochowy. Prototyp opuścił bydgoską fabrykę w 2012.

Zamówienia
17 grudnia 2010 – podpisanie umowy na dostawę 7 tramwajów typu 129Nb dla Częstochowy,
10 grudnia 2012 – podpisanie umowy na dostawę 30 tramwajów dla konurbacji górnośląskiej,
27 czerwca 2013 – podpisanie umowy na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy,
3 lipca 2014 – podpisanie umowy na dostawę 36 tramwajów dla Krakowa.

Prezentacje promocyjne
Światowa premiera Twista miała miejsce we wrześniu 2012 podczas targów InnoTrans w Berlinie. W maju 2014 podczas obchodów 115-lecia tramwaju elektrycznego w Grudziądzu zaprezentowano Fokstrota (moskiewskiego Twist). Fokstrota zaprezentowano również na targach InnoTrans 2014.

Konstrukcja
Charakterystyka ogólna
Twisty zaprojektowano jako tramwaje posiadające od dwóch do czterech członów. Producent oferuje pojazdy jedno- i dwukierunkowe o różnej szerokości: 2300, 2400, 2500 i 2650 mm oraz przystosowane do różnego rozstawu szyn: 1000, 1435 i 1520 mm. Konstrukcja wytrzymuje ściskanie siłą 400kN (klasa PIV normy EN-12663) i spełnia normę zderzeniową EN-15227. Dla wymagań bezpieczeństwa zaprojektowano m.in. klatkę bezpieczeństwa dla kabiny motorniczego i zderzaki pochłaniające energię zderzenia.

Dla Twistów przewidziano przekształtnikowy układ napędowy umożliwiający hamowanie rekuperacyjne i przemieszczanie się (w sytuacjach awaryjnych) przy wykorzystaniu energii z baterii. Tramwaj w wersji trójczłonowej może być rozpędzany poprzez silniki umieszczone w dwóch (układ osi Bo'2'2'Bo' ) lub trzech (układ osi Bo'Bo'2'Bo') wózkach. Wszystkie wózki są obrotowe i posiadają klasyczne osie.

Wnętrze Twistów może być częściowo lub w pełni niskopodłogowe. Przy jednych drzwiach wejściowych jest rampa wjazdowa dla podróżujących na wózkach inwalidzkich. Kolejnym ułatwieniem jest wysokość wejścia – 350 mm nad główką szyny. Przestrzeń pasażerska może być wyposażona w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.

Twist dla Częstochowy
Pesa zaoferowała dla Częstochowy w pełni niskopodłogową wersję 2010N (129Nb). Pojazdy są jednokierunkowe i w całości klimatyzowane, zaprojektowane dla 208 pasażerów (5 os./m²). Pierwotnie planowano tylko 45 miejsc siedzących, ale ostatecznie wersja dla Częstochowy otrzymała w sumie 59 foteli.

Są pewne niejasności co do oznaczenia typu tramwaju. W prasie można spotkać oznaczenie 129Nb, jednak na tabliczkach znamionowych widnieje 2010N.

Wersja dla MPK Częstochowa posiada system informacji pasażerskiej wyposażony w tablice diodowe. Szósty egzemplarz, który przed oddaniem do użytku został zaprezentowany na targach InnoTrans w Berlinie, został tymczasowo wyposażony w nowocześniejszy system. Po imprezie wyposażenie tramwaju zostało jednak ujednolicone. Oprócz informacji wizualnej tramwaje są wyposażone w informacje dźwiękowe. Zapowiedzi głosowe zostały nagrane przez Artura Barcisia (zapowiedzi przystanków) oraz Zygmunta Staszczyka (pozostałe komunikaty).

Twist Step dla konurbacji górnośląskiej
Pojazdy dla Tramwajów Śląskich mają mieć te same wymiary maksymalne pudła co 2010N, ale różnić się kształtem burt (wcięcia w dolnej części), mniejszym udziałem niskiej podłogi (73,6%), klimatyzacją tylko w kabinie motorniczego i większą liczbą miejsc siedzących (77). Zapowiedzi głosowe zostały nagrane przez Joannę Bartel. 20 śląskich twistów dodatkowo jest wyposażonych w komunikaty głosowe w języku angielskim.

Eksploatacja
Częstochowa
Pierwsze zamówienie na twisty złożyła Częstochowa, która zakupiła na mocy umowy z 17 grudnia 2010 siedem sztuk jednokierunkowych składów normalnotorowych z napędem asynchronicznym, klimatyzacją oraz udogodnieniami dla niepełnosprawnych[5]. Zamówione tramwaje kosztowały przewoźnika 50 mln zł (7,14 mln za sztukę), z czego 42,5 mln pochodziło z dofinansowania unijnego. Był to pierwszy tramwaj niskopodłogowy, który zamówił częstochowski przewoźnik. Twisty dostały numery taborowe z zakresu przewidzianego wcześniej dla dwuczłonowych tramwajów Konstal 102Na.

Pierwszy tramwaj 129Nb dotarł do zajezdni w Częstochowie nad ranem 13 marca 2012. Jazdy testowe rozpoczęto nocami od 13 do 25 marca 2012. Podczas prób przeprowadzono jazdy po całej sieci tramwajowej, łącznie ze znajdującym się w najgorszym stanie technicznym torowiskiem we wschodniej części miasta. Ostatecznie nie zdecydowano się jednak na liniowe kursy po tej trasie, prowadzącej do pętli Kucelin przy Hucie Częstochowa. Konieczna była przebudowa kilku peronów, a dwa perony przystankowe zostały przeniesione. W międzyczasie wagon przeszedł w Częstochowie pomyślnie testy homologacyjne. 28 kwietnia rozpoczęły się 30-dniowe jazdy próbne z pasażerami. Twist kursował na trasie linii numer 2 z pętli Fieldorfa-Nila na Północy do pętli Raków-Dworzec PKP[29]. Po miesiącu bezawaryjnej jazdy, 1 czerwca nastąpiło uroczyste przekazanie pierwszego egzemplarza na własność MPK Częstochowa. 3 września twisty rozpoczęły kursowanie na swojej docelowej, otwartej w tym dniu linii nr 3. Jej trasa rozpoczyna się nowo wybudowanym torowiskiem od pętli przy Miejskim Stadionie Piłkarskim Raków, następnie biegnie przez Błeszno i Wrzosowiak, a potem po starym torowisku prowadzi do pętli Fieldorfa-Nila. Uroczyste otwarcie nowej linii, połączone z festynem i paradą tramwajów, miało miejsce 9 września. Dostawy twistów zakończono 13 października 2012.

Konurbacja górnośląska
10 grudnia 2012 roku Pesa podpisała umowę ze spółką Tramwaje Śląskie na dostawę 30 nowych składów. Wartość kontraktu opiewa na sumę 202,5 mln zł brutto. Realizacja zamówienia ma nastąpić w czasie 24 miesięcy.

W drugi weekend listopada 2013 dostarczono pierwszy tramwaj do zajezdni Tramwajów Śląskich. Na kolejne dni zaplanowano testy homologacyjne, a na 22 listopada prezentację dla szerszej publiczności. Przed premierą twist wyjeżdżał na śląskie tory w nocy i był oklejony folią maskującą. 22 listopada w Zabrzu zaprezentowano pierwszego Twista, a na początku stycznia 2014 zakończyły się jego czynności odbiorowe.

13 maja w zajezdni tramwajowej Zawodzie w Katowicach odbyła się uroczystość wprowadzenia twistów do obsługi ruchu liniowego. Eksploatacja z pasażerami rozpoczęła się 14 maja 2014, kiedy to twisty rozpoczęły obsługę linie nr 35 Katowice Plac Wolności – Zawodzie Zajezdnia. 2 sierpnia rozpoczęto ich eksploatację na linii nr 6 Katowice – Bytom, a na początku sierpnia rozpoczęto testy twistów w Sosnowcu i Będzinie. Dostawy zakończono 30 września. Do zajezdni Zawodzie trafiło łącznie 20 twistów, a do zajezdni Będzin 10. Od października Twisty mają obsługiwać linii nr 15 łączącą Katowice z Sosnowcem.

W grudniu 2013 w drodze głosowania wybrano kolor wnętrza śląskich Twistów oraz ich imiona – tradycyjne śląskie imiona.

Kraków
3 lipca 2014 zawarto umowę na dostawę 36 sztuk 4-członowych tramwajów. Tramwaje mają zastąpić Konstale 105Na oraz kursować głównie do Nowej Huty.

Producent: PESA, Bydgoszcz, Polska
Premiera: InnoTrans 2012
Okres produkcji: od 2012
Dostarczonych: 7 szt. (Częstochowa)
30 (GOP)
0 z 36 (Kraków)
Zasilanie: 600 V DC
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 3 (Częstochowa, GOP)
4 (Kraków)
Liczba drzwi: 7 (Częstochowa, GOP)
8 (Kraków)
Układ drzwi: 1-2-2-2-2-2-1 (Częstochowa, GOP)
1-2-2-2-2-2-2-1 (Kraków)
Układ osi: Bo'2'2'Bo'
Liczba miejsc ogółem: 208-243 (Częstochowa, GOP)
37-310 (Kraków)
Liczba miejsc siedzących: 59 (Częstochowa)
77 (GOP)
68 (Kraków)
Niskopodłogowość: 100% (Częstochowa)
73% (GOP)
Liczba silników: 4
Moc ciągła: 571 KM (4 × 105 kW)
Długość: 32 000 mm (Częstochowa, Kraków)
Szerokość: 2400 mm
Wysokość podłogi w drzwiach: 350 mm (nad główką szyny)
Prędkość maksymalna: 75 km/h (Częstochowa)
70 km/h (GOP, Kraków)
Klimatyzacja: opcja
tak (Częstochowa, Kraków)


źródła: Wikimedia
SkyScraperCity.com
Transport131.com.pl
Rynek-Kolejowy.pl
Youtube.com


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N paź 05, 2014 17:17 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Obrazek

Fajny pomysł z mapką pokazującą bieżące położenie tramwaju - takie rozwiązanie przekazuje znacznie więcej informacji niż same nazwy przystanków.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL