Jeśli od nowa to proszę bardzo.
A jest cokolwiek w strategii o łańcuchu transportowym opartym na kolei? Bo powinno być. Akurat Warszawa (aglomeracja) się nadaje do tego, aby przynajmniej część towarów dowozić do niej koleją i rozwozić po mieście samochodami (elektrycznymi) - i stopniowo na kolei przenosić coraz więcej towarów tego typu (inna kwestia jakie to są towary - należałoby to zidentyfikować poprzez jakąś ankietę, dane ze stacji warszawskich i podwarszawskich). Obecnie robi się to tirami po drogach "szybkiego ruchu" z centrów dystrybucyjnych słabo obsługiwanych koleją. Te centra dystrybucyjne należałoby lepiej z koleją skomunikować. powinna być pewnie jakaś refleksja, że do tego potrzeba jest modernizacja WWK nie tylko dla potrzeb transportu pasażerskiego (nowe stacje), ale także towarowego - stacje przeładunkowe Odolany, Praga, Okęcie, Utrata, przystosowane do pewnego rodzaju operacji przeładunkowych z kolei na 'ekologiczny' transport samochodowy lub dowóz tramwajowy nocny. Być może powinna być refleksja o możliwości nocnego wykorzystania WKD w celach towarowych.
Nie patrzyłem czy jest refleksja w strategii nt. tego jak mają wyglądać pasażerskie przewozy regionalne w województwie. To głównie powinno interesować strategów, bo infrastruktura powinna być dostosowana do tych potrzeb, a nie wymyślana ad hoc. A na pewno komunikacja regionalna powinna być oparta na klasach pociągów: - Regionalexpress - przyspieszony na liniach dostosowanych do prędkości 160km/h i takim taborem - przynajmniej takt 2 godzinny: a) Warszawa-Ciechanów-(Olsztyn) b) Warszawa-Siedlce-(Biała Podlaska/Hajnówka) c) Warszawa-Małkinia-(Białystok) d) Warszawa-Ostrołęka-(Łomża) e) Warszawa-Dęblin-(Lublin) f) Warszawa-Radom-(Kielce) g) Warszawa-Skierniewice-(Łódź) h) Warszawa-Łowicz-(Kutno/Płock) i) Warszawa-Modlin-(Płock) - Regional - to co do tej pory na znanych i istniejących liniach - choć kto wie, może należy zlikwidować tego typu pociągi na rzecz pociągów agglo i local - patrz niżej: - Localexpress - normalny na odcinkach lokalnych i przyspieszony na dowozowych do aglomeracji poruszający się z prędkościami 80-120 km/h i niekiedy obsługiwany szynobusami - minimum to przynajmniej para połączeń dziennie, np: a) Warszawa-Nasielsk-SIERPC b) Warszawa-Tłuszcz-OSTROŁĘKA c) Warszawa-Czachówek-PILAWA d) Warszawa-Nasielsk-CIECHANÓW etc. - agglo - głównie pociągi aglomeracyjne warszawskie dojeżdżające z Warszawy do stacji granicznych III strefy kolei mazowieckich, tj: Tłuszcz, Mińsk Maz., Pilawa, Czachówek(Warka?), Żyrardów, Sochaczew, Nasielsk - te stacje powinny być odpowiednio przystosowane do przesiadek agglo/localexpress - być może tym mógłby się zająć samorząd województwa - local - pociągi na liniach lokalnych dowozowe z prędkościami 60-80km/h, tj: a) Tłuszcz-Ostrołęka b) Nasielsk-Sierpc c) Sierpc-Kutno d) Legionowo-Radzymin e) Siedlce-Sokołów Podlaski f) Siedlce-Łuków g) Siedlce-Czeremcha h) Radom-Dęblin i) Radom-Tomaszów Mazowiecki j) Pilawa-Łuków k) Małkinia-Ostrów Mazowiecka oraz pociągi w komunikacji miejskiej Warszawy typu SKM z Pruszkowa, z Otwocka, z Legionowa itp, - tymi niekoniecznie musi zarządzać samorząd województwa, ale powinien się z nimi koordynować. - połączenia specjalne, np: Modlin lotnisko-lotnisko Chopina. - połączenia uzupełniające autobusowe/lokalnymi liniami kolejowymi - i tu np: mamy możliwość dowozu pasażerów zamawianymi przez samorząd autobusami dowozowymi na godzinę odjazdu pociągów w zintegrowanej taryfie, np (mogło mi się coś pochrzanić z relacjami, bo pracowałem bez mapy): - Maków Mazowiecki/Przasnysz-Mława (możliwe, że można pasażerów dowozić Mławską Koleją Dojazdową?), choć raczej należałoby raczej dowozić z Przasnysza/Makowa Mazowieckiego do Ciechanowa - Grójec-Czachówek - Tarczyn-Żyrardów - Różan-Wyszków - Belsk-Sochaczew itp. I do tego należy dostosować moderny linii, przy czym na liniach lokalnych należałoby dodatkowo opracować programy dostosowawcze, polegające na tym, że chcemy osiągnąć minimalny czas przewozu na konkretną godziną, np: jeśli jest linia Sierpc-Nasielsk i akceptowalnym czasem dojazdu do Warszawy jest 2 godziny, to Sierpc-Nasielsk musi być np: 1:15 (dwie mijanki na 5 minut i 3 odcinki na ok. 20 minut pokonania szlaku bezmijankowego), a Nasielsk-Warszawa 0:40 itp. z Nasielskiem jako stacją przesiadkową dostosowaną do przesiadek na 5 minutach.
Po kolejne w strategii powinna się pojawić refleksja nt. funkcjonowania wspólnego biletu w aglomeracji warszawskiej, może jakaś wojewódzka koncepcja włączenia się do tej oferty, czy też jej reformy, nadania struktury i kierunek w jakim chce podążać w tym zakresie województwo. Na podobnych podstawach powinny się zasadach strefy wspólnego biletu dla Radomia, Ciechanowa, Mławy, Płocka, Siedlec, Ostrołęki w przyszłości.
IMHO być może strategi dla transportu szynowego to zbyt mało i należy jąż rozszerzyć na koncepcję komunikacji zbiorowej w województwie.
_________________ Byłem i jestem jawny, świadomy oraz chętny do współpracy.
|