zm.org.pl
http://forum.zm.org.pl/

Konsultacje strategii transportowych Mazowsza
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=2577
Strona 1 z 7

Autor:  axxenfall [ Cz gru 22, 2011 17:30 ]
Tytuł:  Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

Niedawno w Radomiu odbyły się konferencje poświęcone projektom programów rozwoju transportu szynowego i lotniczego na Mazowszu. Poniżej znajdują się studialne wersje dokumentów opracowywanych przez Samorząd Województwa. Warto przesyłać ewentualne uwagi do Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego (http://www.mbpr.pl).

http://www.mbpr.pl/programlotniczy.html
http://www.mbpr.pl/studiumszynowe.html

Pozdrawiam,
Maciek

Autor:  Wojtek [ Pt gru 23, 2011 9:40 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

A może podasz aktualniejsze linki. Te nie działają prawidłowo.

Autor:  axxenfall [ Pt gru 23, 2011 14:30 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

Brakowało tylko 'l' na końcu 'html' w szynowym. Już powinno działać.

Pozdrawiam,
Maciek

Autor:  olek [ Cz gru 29, 2011 8:29 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

Wrażenie po pierwszym czytaniu programu kolejowego: jest to inwentaryzacja tego co jest obecnie i jest już projektowane, plus parę luźnych pomysłów. Niektóre dość odjechane, np. połączenie do Płocka poprzez modernizację wąskotorówki sochaczewskiej.

Rysunki nie są spójne z tekstem, części w ogóle brakuje. Na przykład są schematy dla obszarów płockiego, radomskiego i ostrołęckiego, ale wschód województwa na taki już nie zasłużył (spisany na straty ze względu na wpływ kulturowy lubelskiego busiarstwa?) Mapka obszaru radomskiego jest jedyną, na której zaznaczono jakieś plany nowych linii kolejowych (lobbing kolegów separatystów?), ale na dużej mapce na takie wyróżnienie zasłużyła jedynie linia Modlin - Płock. Itp. itd.

To wszystko dopełnione do objętości 200 stron banałami na poziomie "Dla zwiększenia konkurencyjności województwa niezbędna jest rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu ponadregionalnym i zapewnienie spójności transportowej wewnątrz województwa." Komuś się nawet nie chciało przypadku zmienić przy kopiuj-wklej z innego opracowania.

Wniosek z tego, że trzeba by tę strategię wymyślić.

Autor:  Wojtek [ Cz gru 29, 2011 9:25 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

Jeśli od nowa to proszę bardzo.

A jest cokolwiek w strategii o łańcuchu transportowym opartym na kolei? Bo powinno być. Akurat Warszawa (aglomeracja) się nadaje do tego, aby przynajmniej część towarów dowozić do niej koleją i rozwozić po mieście samochodami (elektrycznymi) - i stopniowo na kolei przenosić coraz więcej towarów tego typu (inna kwestia jakie to są towary - należałoby to zidentyfikować poprzez jakąś ankietę, dane ze stacji warszawskich i podwarszawskich). Obecnie robi się to tirami po drogach "szybkiego ruchu" z centrów dystrybucyjnych słabo obsługiwanych koleją. Te centra dystrybucyjne należałoby lepiej z koleją skomunikować. powinna być pewnie jakaś refleksja, że do tego potrzeba jest modernizacja WWK nie tylko dla potrzeb transportu pasażerskiego (nowe stacje), ale także towarowego - stacje przeładunkowe Odolany, Praga, Okęcie, Utrata, przystosowane do pewnego rodzaju operacji przeładunkowych z kolei na 'ekologiczny' transport samochodowy lub dowóz tramwajowy nocny. Być może powinna być refleksja o możliwości nocnego wykorzystania WKD w celach towarowych.

Nie patrzyłem czy jest refleksja w strategii nt. tego jak mają wyglądać pasażerskie przewozy regionalne w województwie. To głównie powinno interesować strategów, bo infrastruktura powinna być dostosowana do tych potrzeb, a nie wymyślana ad hoc. A na pewno komunikacja regionalna powinna być oparta na klasach pociągów:
- Regionalexpress - przyspieszony na liniach dostosowanych do prędkości 160km/h i takim taborem - przynajmniej takt 2 godzinny:
a) Warszawa-Ciechanów-(Olsztyn)
b) Warszawa-Siedlce-(Biała Podlaska/Hajnówka)
c) Warszawa-Małkinia-(Białystok)
d) Warszawa-Ostrołęka-(Łomża)
e) Warszawa-Dęblin-(Lublin)
f) Warszawa-Radom-(Kielce)
g) Warszawa-Skierniewice-(Łódź)
h) Warszawa-Łowicz-(Kutno/Płock)
i) Warszawa-Modlin-(Płock)
- Regional - to co do tej pory na znanych i istniejących liniach - choć kto wie, może należy zlikwidować tego typu pociągi na rzecz pociągów agglo i local - patrz niżej:
- Localexpress - normalny na odcinkach lokalnych i przyspieszony na dowozowych do aglomeracji poruszający się z prędkościami 80-120 km/h i niekiedy obsługiwany szynobusami - minimum to przynajmniej para połączeń dziennie, np:
a) Warszawa-Nasielsk-SIERPC
b) Warszawa-Tłuszcz-OSTROŁĘKA
c) Warszawa-Czachówek-PILAWA
d) Warszawa-Nasielsk-CIECHANÓW
etc.
- agglo - głównie pociągi aglomeracyjne warszawskie dojeżdżające z Warszawy do stacji granicznych III strefy kolei mazowieckich, tj: Tłuszcz, Mińsk Maz., Pilawa, Czachówek(Warka?), Żyrardów, Sochaczew, Nasielsk - te stacje powinny być odpowiednio przystosowane do przesiadek agglo/localexpress - być może tym mógłby się zająć samorząd województwa
- local - pociągi na liniach lokalnych dowozowe z prędkościami 60-80km/h, tj:
a) Tłuszcz-Ostrołęka
b) Nasielsk-Sierpc
c) Sierpc-Kutno
d) Legionowo-Radzymin
e) Siedlce-Sokołów Podlaski
f) Siedlce-Łuków
g) Siedlce-Czeremcha
h) Radom-Dęblin
i) Radom-Tomaszów Mazowiecki
j) Pilawa-Łuków
k) Małkinia-Ostrów Mazowiecka
oraz pociągi w komunikacji miejskiej Warszawy typu SKM z Pruszkowa, z Otwocka, z Legionowa itp, - tymi niekoniecznie musi zarządzać samorząd województwa, ale powinien się z nimi koordynować.
- połączenia specjalne, np: Modlin lotnisko-lotnisko Chopina.
- połączenia uzupełniające autobusowe/lokalnymi liniami kolejowymi - i tu np: mamy możliwość dowozu pasażerów zamawianymi przez samorząd autobusami dowozowymi na godzinę odjazdu pociągów w zintegrowanej taryfie, np (mogło mi się coś pochrzanić z relacjami, bo pracowałem bez mapy):
- Maków Mazowiecki/Przasnysz-Mława (możliwe, że można pasażerów dowozić Mławską Koleją Dojazdową?), choć raczej należałoby raczej dowozić z Przasnysza/Makowa Mazowieckiego do Ciechanowa
- Grójec-Czachówek
- Tarczyn-Żyrardów
- Różan-Wyszków
- Belsk-Sochaczew
itp.
I do tego należy dostosować moderny linii, przy czym na liniach lokalnych należałoby dodatkowo opracować programy dostosowawcze, polegające na tym, że chcemy osiągnąć minimalny czas przewozu na konkretną godziną, np: jeśli jest linia Sierpc-Nasielsk i akceptowalnym czasem dojazdu do Warszawy jest 2 godziny, to Sierpc-Nasielsk musi być np: 1:15 (dwie mijanki na 5 minut i 3 odcinki na ok. 20 minut pokonania szlaku bezmijankowego), a Nasielsk-Warszawa 0:40 itp. z Nasielskiem jako stacją przesiadkową dostosowaną do przesiadek na 5 minutach.

Po kolejne w strategii powinna się pojawić refleksja nt. funkcjonowania wspólnego biletu w aglomeracji warszawskiej, może jakaś wojewódzka koncepcja włączenia się do tej oferty, czy też jej reformy, nadania struktury i kierunek w jakim chce podążać w tym zakresie województwo. Na podobnych podstawach powinny się zasadach strefy wspólnego biletu dla Radomia, Ciechanowa, Mławy, Płocka, Siedlec, Ostrołęki w przyszłości.

IMHO być może strategi dla transportu szynowego to zbyt mało i należy jąż rozszerzyć na koncepcję komunikacji zbiorowej w województwie.

Autor:  Wojtek [ Pt gru 30, 2011 7:54 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

I jeszcze studium szynowe powinno dać uzasadnienie PKP PLK, aby w perspektywie 5 lat oddzieliły ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego (3 lub 4 tory) na kierunkach:
a) Sulejówek(Mińsk)
b) Błonie(Sochaczew)
c) Służewiec(Piaseczno)
d) Wołomin(Tłuszcz)
W perspektywie 10 lat:
a) Wybudowały tory Legionowo-Dębe-Nasielsk
W perspektywie 15-20 lat:
a) druga średnica kolejowa w Warszawie
b) inne SF z wątku o średnicy.

Autor:  Wojtek [ Pt gru 30, 2011 11:38 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

Faktycznie w wielu miejscach plan nie wychodzi poza ogólniki, w typie: optymalizacja wykorzystania taboru, integracja taryfowa (to w ogóle leży - nie ma żadnej decyzji w tym dokumencie sugerowanej, która by czyniła jakiś przełom). Ale są wpisane jakieś tam działania. W każdym razie w kwestiach rozwoju strategia jest zbiorem fajnych pomysłów, ale bez decyzji, które pierwsze, które pilniejsze, które ważniejsze - tego zdecydowanie brakuje. Razi też fakt, ze wciąż na mapie znajdują się "linia zagrożone w funkcjonowaniu", a ciekawe, że w na mapie dot. Warszawy nie zaznaczono bocznicy do Huty. Ech. Można by się tylu rzeczy czepić.

Na poziomie integracji komunikacji w aglomeracji same możliwości, ale żadnej decyzji w strategii, żadnego obranego kierunku. W dodatku wciąż podpieranie się tym, że nie ma ustawy metropolitalnej.

Autor:  Wojtek [ Wt sty 10, 2012 10:58 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

Do kiedy jest sens zgłosić jakieś wnioski, koncepcje?

Autor:  axxenfall [ Wt sty 10, 2012 12:14 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

Biorąc pod uwagę, że uchwałę o opracowaniu programu szynowego podjęto jeszcze w lipcu a proces opracowywania podstawowych dokumentów strategicznych województwa już rozpoczęto, im szybciej, tym lepiej - sądzę, że do końca stycznia byłoby rozsądnym terminem.

Przy okazji, trochę więcej informacji o konferencji w Radomiu: http://www.radom.pl/page/4,aktualnosci.html?id=2778 .

Pozdrawiam,
Maciek

Autor:  axxenfall [ Cz lut 09, 2012 7:38 ]
Tytuł:  Re: Konsultacje strategii transportowych Mazowsza

axxenfall napisał(a):
Biorąc pod uwagę, że uchwałę o opracowaniu programu szynowego podjęto jeszcze w lipcu a proces opracowywania podstawowych dokumentów strategicznych województwa już rozpoczęto, im szybciej, tym lepiej - sądzę, że do końca stycznia byłoby rozsądnym terminem.


Może się trochę przyspieszyłem, zdaje się że uwagi można wysyłać przynajmniej do końca lutego.

Pozdrawiam,
Maciek

Strona 1 z 7 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/