Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt mar 01, 2019 21:29 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://wyborcza.pl/7,155287,24497977,pa ... nawet.html

Edyta Bryla napisał(a):
W Polsce opłaty kierowców pokrywają 24 proc. kosztów ruchu drogowego, w Unii - 42 proc. W Polsce te opłaty nie wystarczają nawet na budowę i utrzymanie dróg, a zostają jeszcze miliardowe koszty wypadków drogowych i zanieczyszczenia środowiska. [...]

oszty (poza dotacjami unijnymi) są podzielone między państwo i samorządy. Pieniądze z budżetu państwa wydaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która buduje i utrzymuje drogi krajowe oraz państwowe autostrady i trasy szybkiego ruchu.

Według danych GUS w 2017 roku było to 25 mld zł na budowę dróg oraz 2,1 mld zł na ich utrzymanie. Do tego dochodzą koszty funkcjonowania GDDKiA, które wynoszą 587 mln zł rocznie.

Roczne wydatki samorządów województw, powiatów, miast na prawach powiatu i gmin na drogi publiczne to kolejno 3,2, 8,7 i 7,5 mld zł - łącznie 19,4 mld zł. Do tego należy jeszcze doliczyć koszty drogówki - 4,5 mld zł - oraz Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego - 137 mln zł. Te wszystkie wydatki sumują się do kwoty 50 mld zł.

To jeszcze nie koniec. W zeszłym tygodniu rząd ogłosił nowy program wsparcia dla dróg lokalnych. Państwo dofinansuje modernizację i budowę tysięcy kilometrów dróg kwotą 36 mld zł w ciągu 10 lat, czyli rocznie na drogi będzie dodatkowo jeszcze 3,6 mld zł. Łącznie wydatki puchną więc do ok. 54 mld zł albo i więcej, bowiem dotacja może wynieść maksymalnie 80 proc. kosztów, a resztę dopłacić musi samorząd.

To jednak wyłącznie koszty wewnętrzne. Należy jeszcze dodać do nich koszty zewnętrzne wykorzystywania dróg, które według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komisji Europejskiej i innych instytucji zajmujących się transportem są jeszcze wyższe niż koszty budowy dróg i ich utrzymania.

Koszty wypadków szacuje się na 48,2 mld zł rocznie, koszty środowiskowe (hałas, smog, degradacja przestrzeni) - 27 mld zł, koszty społeczne (korki, problemy zdrowotne) - 37 mld zł. Łącznie aż 112 mld zł. Jeśli dodać do kosztów wewnętrznych, to otrzymamy ok. 166 mld zł rocznie.

Trzeba dopłacać

Do użytkowania dróg musimy dopłacać. Sami kierowcy pokrywają część tych wydatków. Jak wiele? Można to oszacować.

W 2017 roku kierowcy zapłacili 6,9 mld zł opłaty paliwowej i 1,5 mld zł opłat drogowych. Największe przychody państwa pochodzą jednak z akcyzy na paliwa silnikowe, która w 2017 roku wyniosła 31,4, mld zł - z tym że płacą ją nie tylko kierowcy drogowi, ale wszyscy, którzy kupują paliwo, również przewoźnicy kolejowi czy wodni.

Łącznie kierowcy (i nie tylko) wpłacili więc 38,2 mld zł, czyli niespełna 24 proc. wszystkich kosztów. Resztę, 76 proc. (130 mld zł rocznie), finansujemy z innych podatków pobieranych od wszystkich - nie tylko od użytkowników dróg.

- Ta proporcja może wyjść różnie w zależności od tego, które koszty badacz weźmie pod uwagę i jaką metodę zastosuje. W innych analizach może się okazać, że jest 20 do 80 proc., a w jeszcze innych - 40 do 60 proc. Ale w każdym razie ewidentne będą ogromne koszty ponoszone przez społeczeństwo - mówi Michał Wolański, ekspert transportowy z SGH. [...]

A gdyby nie brać ich pod uwagę i zostać tylko przy kosztach bezpośrednich? Okazuje się, że nawet nie da się ich pokryć ze wszystkich opłat ponoszonych przez kierowców, i społeczeństwo nadal musi ponosić 30 proc. kosztów (16 mld zł). [...]

W Unii nie jest to wcale regułą: w większości krajów koszty bezpośrednie udaje się pokryć z opłat drogowych i innych opłat ponoszonych przez użytkowników dróg.

Według Violety Bulc, europejskiej komisarz ds. transportu, nie jest to jednak wystarczające. Uważa, że należy w dużo większym stopniu stosować politykę “użytkownik płaci”. Raport Komisji Europejskiej z grudnia 2018 roku „Prawdziwe koszty transportu w UE” wskazuje bowiem, że co roku mieszkańcy Unii dopłacają do użytkowania dróg aż 600 mld euro.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt wrz 09, 2022 11:05 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
https://wyborcza.pl/7,75398,27831023,eu ... ynach.html

a konkretnie wykres:

https://datawrapper.dwcdn.net/Stkzt/6/

wskazuje, że Polska ex aequo z Rumunią (za to daleko w tyle za Bułgarią) w latach 2010-2019 wydała najmniej na inwestycje w kolej (1 promil PKB, 4x mniej niż Czechy czy Węgry), będąc oczywiście w czołówce wydatków na drogi (0,9% PKB).

Tu są nowsze dane, ale tylko w wartościach bezwzględnych (euro):

https://data.oecd.org/transport/infrast ... stment.htm

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL