Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pn sty 08, 2007 8:50 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
http://rzeczpospolita.pl/dodatki/warsza ... a_a_1.html

30 nowych tramwajów będzie pasować do Warszawy jak kwiatek do kożucha. Jeśli stolica nie zainwestuje w unowocześnienie torowisk, np. w system mat wyciszających, hałas nadal będzie przekraczał normy

Bordeaux, przystanek przed mostem Pont de Pierre. Pasażerowie patrzą w rozkłady na elektronicznych tablicach. Bezszelestnie podjeżdża futurystyczny tramwaj Citadis. Zabiera pasażerów i w kompletnej ciszy odjeżdża z opuszczonym pantografem w stronę zabytkowego centrum. Pojazd jest zasilany z tzw. trzeciej szyny, dzięki czemu na bulwarze rzeki Garonny nie ma kabli sieci trakcyjnej.

Warszawa, pl. Zawiszy. Do obklejonej nielegalnymi reklamami wiaty podjeżdża zdezelowany skład typu 13N z lat 60. Z powodu złego ustawienia świateł staje na każdym skrzyżowaniu wzdłuż Towarowej i Okopowej, ustępując autom. Nad pojazdem z Bordeaux tramwaj z Warszawy ma tylko jedną "przewagę": jest tak głośny, że z daleka go słychać i nie stanowi zagrożenia dla pieszych.

-Tramwaje 13N powodują hałas opoziomie56 decybeli - przyznaje Wojciech Szydłowski z Tramwajów Warszawskich. - Najgłośniej jest przy ruszaniu i hamowaniu na torowiskach z tłuczniem - wyjaśnia.

56 decybeli przekracza już nocne normy hałasu. Dopuszczają one tylko 50 decybeli nocą i 60 w dzień. W przypadku nowych francuskich i brytyjskich linii problem jest odwrotny: tramwaje są za ciche. Poziomu hałasu nikt nawet na nowych trasach nie mierzy. Od grudnia w Paryżu stoją znaki "Uwaga, tramwaj" dla ostrzeżenia zamyślonych przechodniów.

W starej UE tramwaj to element wizerunku miasta. Pod względem designu i liczby sprzedanych pojazdów przodują globalne koncerny: Alstom, Bombardier i Siemens, które w przetargach w Warszawie proponują jednak starsze konstrukcje.

Dlaczego? Wśród producentów taboru krąży powiedzenie: -Tramwaj XXI w. na warszawskich torach jest jak ferrari kupione do jazdy na zakopiance. W latach 90. z zachodnich koncernów tylko Alstom sprzedał stolicy30 pojazdów116N.

Warszawa także w ub. r. postawiła na rodzime rozwiązania. Zamówiła kosztem 145,6 mln zł 30 pojazdów w fabrykach: PESA (tramwaj przyjazny niepełnosprawnym) iH. Cegielski (z wysoką podłogą). Z powodu fatalnej jakości torowisk nowe tramwaje cichsze będą nieznacznie.

- Modernizacja trasy to oprócz zakupu taboru pięć innych elementów - mówi prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. I wylicza: -Podniesienie standardu torowisk, modernizacja przystanków, elektroniczna informacja dla pasażerów, priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach i unowocześnienie systemów zasilania.

Na razie Tramwaje Warszawskie remontują tory jak w PRL: wymieniają szyny i podkłady, nie tykając podłoża. Takie modernizacje przeszły w 2006 r. tory m.in. na Grójeckiej, Towarowej i Woronicza.

Tramwajarze się chwalą, że na ul. Słowackiego i Marszałkowskiej pod torami zamontowali gumowe maty tłumiące hałas. Na Zachodzie to wystarcza, na Marszałkowskiej po remoncie hałas sięga jednak60 decybeli i przekracza normy. Według Szydłowskiego to "efekt studni" - dźwięk odbija się od kamienic.

Czy Warszawa weźmie przykład z zachodnich miast? W tym roku czekają nas pierwsze jaskółki. Dzięki dotacji z UE w wakacje ma ruszyć remont torów wzdłuż Al. Jerozolimskich - z wyciszeniem torów, przebudową przystanków i montażem systemu informacji pasażerskiej. Zacznie też działać system zarządzania ruchem, który ma uprzywilejować tramwaje na tej trasie. mamy do czynienia we Francji (Paryż, Bordeaux, Rouen) i Wielkiej Brytanii (Nottingham). Dla odmiany miasta niemieckie nigdy od tramwaju się nie odwróciły. Teraz inwestują zaś miliony euro w modernizację torowisk i wymianę taboru. Tak dzieje się w Berlinie, Monachium, Dreźnie i Karlsruhe.

KONRAD MAJSZYK

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn sty 08, 2007 9:19 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2821
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Biorąc pod uwagę obecne wahania co do tego, czy przez most północny powinno się teraz puścić tramwaje czy w bliżej nieokreślonej przyszłości metro, warto też wkleić ramkę z artykułu:

Jedni odbudowują, inni remontują

Dwa podejścia w UE. W latach 1950 - 1970 część europejskich miast podjęła decyzję o rozbiórce linii tramwajowych, licząc na metro i kolej. W latach 90. samorządy zaczęły odbudowę torowisk, uznając tramwaj za najbardziej ekologiczny i wielokrotnie tańszy od metra środek transportu. Z taką sytuacją Jedni odbudowują, inni remontują


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 50 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL