zm.org.pl
http://forum.zm.org.pl/

[pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=2&t=2144
Strona 1 z 1

Autor:  axxenfall [ Pn sty 24, 2011 8:59 ]
Tytuł:  [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95 ... &width=120

Dariusz Bartoszewicz napisał(a):
Jak mają wyglądać okolice Nowego Światu?
2011-01-24, ostatnia aktualizacja 2011-01-23 20:13

Jak urządzić przestrzeń między Nowym Światem, Tamką, Kruczkowskiego i Książęcą? Robić przejście dla pieszych między Muzeum Narodowym a stacją PKP Powiśle? Rozważać burzenie wieżowca przy Smolnej 8?

- Nasz kwartał muzyczny jest w dobrych rękach - cieszy się Jarosław Chołodecki ze Stowarzyszenia Mieszkańców ul. Smolnej. - Zadzwonili do nas z pracowni urbanistycznej Dawos, w której powstaje plan zagospodarowania przestrzennego. Chcą z nami rozmawiać.

Mieszkańcy Smolnej zabiegają, by kwartał między Nowym Światem, Alejami Jerozolimskimi, skarpą a Tamką był poświęcony muzyce. Tu jest Muzeum i Centrum Chopinowskie, Uniwersytet Muzyczny. I moc knajp przy Trakcie Królewskim.

- Idea kwartału muzycznego to dobry wątek. Tylko jak go przełożyć na materię? - zastanawia się dr Krzysztof Domaradzki, urbanista z Dawosu. Cieszy go, że mieszkańcy czegoś oczekują, o coś walczą.

Nowy plan obejmuje większy obszar niż tylko "kwartał muzyczny" wymyślony przez mieszkańców Smolnej. - Nie kończy się na skarpie, dochodzi aż do ul. Kruczkowskiego, obejmuje Al. Jerozolimskie z Muzeum Narodowym i sięga do Książęcej. To przestrzeń związana z Traktem Królewskim. Chcemy kontynuować idee, które realizowaliśmy wcześniej na Nowym Świecie i Krakowskim Przedmieściu - przypomina architekt Marek Sawicki z Dawosu.

Myślenie planistów było takie: projektujemy atrakcyjną scenografię, przestrzeń publiczną o wysokim standardzie, twarde ramy, które wypełniają się "miękkim programem" - kulturą, szlakiem chopinowskim, życiem, knajpami, oddolnymi inicjatywami. Nie udało się (przy okazji przebudowy Nowego Światu.) objąć zmianami podwórek, bocznych ulic.

- Program musi być bogaty, jak najbardziej urozmaicony. Słabe jest też powiązanie korony skarpy z Powiślem. Trzeba też pamiętać o alei Na Skarpie - wylicza arch. Sawicki.

- I działać metodą drobnych kroków. Podnosić standard, uzupełniać zabudowę i program, zagęścić siatkę przestrzeni publicznych, by wykorzystać potencjał bocznych ulic, jak np. Gałczyńskiego. Przepuścić pieszych aleją Na Skarpie przez teren Muzeum Wojska Polskiego, wykorzystać Elizeum - punktuje dr Domaradzki.

Wróci problem, jak pokonać Aleje Jerozolimskie. Teraz trzeba chodzić kładkami pod wiaduktem mostu Poniatowskiego, osoby niepełnosprawne cierpią. Architekt Artur Jerzy Filip, który dyplom robił z pomysłów dla alei Na Skarpie, a dla wspólnoty ze Smolnej przygotował opracowanie kwartału muzycznego, proponował, by między Muzeum Narodowym a stacją PKP Powiśle przechodzić po szerokiej zebrze wymalowanej na jezdni.

- Przejście w poziomie terenu w tym miejscu wydaje się najrozsądniejsze. Można sobie wyobrazić plac i zgrupowane przystanki tramwajowe i autobusowe - mówi Marek Sawicki.


Dr Domaradzki ostrzega: - ZTM będzie mieć dużo do powiedzenia w tej sprawie. O kładce nie ma co myśleć, bo konkurowałaby z wieżycami projektu Stefana Szyllera.

Planiści z Dawos pochylą się też nad konkursem z 2002 r. na tzw. kwartał Foksal (między Al. Jerozolimskimi, Nowym Światem, Foksal i Skarpą). Wygrała koncepcja Bolesława Stelmacha. Architekt przypomina: - Najważniejsze to przywrócić skarpę miastu. Dlatego proponowałem kontrowersyjny pomysł zburzenia wieżowca przy Smolnej 8, który szpeci skarpę.

Stelmach twierdzi, że Al. Jerozolimskie mają metropolitalny charakter z gmachami Muzeum Narodowego i d. Domu Partii, ale brak im monumentalnej zabudowy po drugiej stronie (w miejscu skweru Stanisława Wisłockiego). Zamiast niego wzdłuż Alej - od ronda de Gaulle'a w stronę stacji PKP Powiśle - proponował w 2002 r. biurowce wysokości 29 m. - W tej sprawie coś się zmieniło. W szalonych latach 90. i na początku XXI wieku wydawało się, że inwestycje prywatne przynoszą głównie dobro, dziś uważam inaczej, przynoszą głównie zło. Trzeba w mieście bronić interesu publicznego. Dlatego dziś poważnie zastanawiałbym się nad intensywnością zabudowy tego kwartału. Nie wolno przesadzać - twierdzi Stelmach.

Dziewięć lat temu architekt proponował burzenie pawilonów na tyłach Nowego Światu, wstawienie tam biurowców. Zamiast boisk LO im. Zamoyskiego też widział biurowiec. Pod całym kwartałem - parking na ponad 1000 samochodów. - Chętnie bym współpracował przy sporządzaniu tego planu. Kwartałowi Foksal poświęciłem kawał swojego życia - mówi dziś Stelmach.


http://bip.warszawa.pl/Menu_przedmiotow ... efault.htm

Cytuj:
Ogłoszenie Prezydenta m.st. Warszawy o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulicy Foksal

(...)
Wnioski należy składać na piśmie w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego, PKiN, Plac Defilad 1, piętro XIII, pokój 1349, 00-901 Warszawa (z zaznaczeniem „Wniosek do planu w rejonie Foksal”) w terminie do dnia 1 grudnia 2010 r.

Wniosek powinien zawierać nazwisko, imię, nazwę i adres wnioskodawcy, przedmiot wniosku oraz oznaczenie nieruchomości, której dotyczy.


Szkoda, że artykuł pojawił się dwa miesiące po upływie terminu oficjalnego zgłaszania wniosków...

Pozdrawiam,
Maciek

Autor:  Piwoslaw [ Pn sty 24, 2011 9:24 ]
Tytuł:  Re: [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

Cytuj:
Wróci problem, jak pokonać Aleje Jerozolimskie. Teraz trzeba chodzić kładkami pod wiaduktem mostu Poniatowskiego, osoby niepełnosprawne cierpią. Architekt Artur Jerzy Filip, który dyplom robił z pomysłów dla alei Na Skarpie, a dla wspólnoty ze Smolnej przygotował opracowanie kwartału muzycznego, proponował, by między Muzeum Narodowym a stacją PKP Powiśle przechodzić po szerokiej zebrze wymalowanej na jezdni.

- Przejście w poziomie terenu w tym miejscu wydaje się najrozsądniejsze. Można sobie wyobrazić plac i zgrupowane przystanki tramwajowe i autobusowe - mówi Marek Sawicki.

Przystanki tramwajowe w obu kierunkach powinny być usytuowane między (i mieć odjścia do) proponowaną zebrą i przejściem przy rondzie.

Autor:  Monty B. Ike [ Pn sty 24, 2011 11:48 ]
Tytuł:  Re: [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

Piwoslaw napisał(a):
Przystanki tramwajowe w obu kierunkach powinny być usytuowane między (i mieć odjścia do) proponowaną zebrą i przejściem przy rondzie.
Odsuwanie przystanków od ronda, przy którym jest wiele innych przystanków i przesiadki autobus Nowy Świat (EMPiK)==> tramwaj Rondo De Gaulle'a są b. częste -- mija się z sensem.

Autor:  legalnycyklista [ Pn sty 24, 2011 12:02 ]
Tytuł:  Re: [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

przy stacji Powiśle powstały jakiś czas temu (wraz z remontem jezdni) przystanki autobusowe - NŻ, tylko linie zwykłe. Myślę że chodzi o dodanie przystanków tramwajowych, nie przesunięcie.
IMHO dodanie tam przystanków tramwajowych wespół z innymi czynnikami "zachęcającymi" typu ograniczenie prędkości do 20km/h jeszcze bardziej zepchnie tramwaj poniżej "pięćsetek", jeśli już to mogłyby to być przystanki obowiązujące np. w dni wolne od pracy.

Z pewnością należałoby za to wreszcie, do jasnej ciasnej, przesunąć dwa przystanki autobusowe "muzeum narodowe" do Ronda de Gaulle'a i powiązać z przystankiem Foksal! Rozumiem że przedstawiciele Partii nie chcieli mieć przed swoją siedzibą motłochu oczekującego na autobus widmo, Partia jednak się wyniosła już jakiś czas temu, a ludzie do przystanku drałują jak drałowali.

Autor:  Monty B. Ike [ Pn sty 24, 2011 14:41 ]
Tytuł:  Re: [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

legalnycyklista napisał(a):
Rozumiem że przedstawiciele Partii nie chcieli mieć przed swoją siedzibą motłochu oczekującego na autobus widmo, Partia jednak się wyniosła już jakiś czas temu, a ludzie do przystanku drałują jak drałowali.
Ale teraz maklerzy giełdowi są jeszcze ważniejsi! (a już napewno ich samochody, które tam parkują) :wink:

Autor:  axxenfall [ Wt paź 27, 2015 14:39 ]
Tytuł:  Re: [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

Ponowne wyłożenie: http://bip.warszawa.pl/Menu_przedmiotow ... ozenie.htm

Uwagi można składać do 4 XII.

Autor:  axxenfall [ Śr lis 18, 2015 20:26 ]
Tytuł:  Re: [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

Moje pomysły na uwagi:

Ogólnie - pochwalić za odpowiednie zapisy dot. ruchu rowerowego (pasy lub DDR) i szerokości jezdni (nie więcej niż)

Ad § 26 (ciągi komunikacyjne)
- 1 KDZ - Al. Jerozolimskie - przystanki tramwajowe przesunąć na str. wschodnią ronda de Gaulle'a - tak samo jak autobusowe (tak by oba były po tej samej stronie; za wschodnią przemawia, że tam jest więcej miejsca)
- 2KDZ - Most Poniatowskiego - zastąpić "pasy ruchu pieszo-rowerowego" pasami autobusowo-rowerowymi, dodać opcję dowieszonej kładki rowerowej
- 2KDZ/2.3KD-PM - teren pod wiaduktem - pochwalić przejście piesze między parkami (tunel przez nasyp), dodać, że powinno też być rowerowe (ominięcie przystanków, dowiązanie do 15KDD-PJ - uliczki na wysokości Czerwonego Krzyża)
- 1 KDL - NŚ - wykreślić punkt j (zakaz prowadzenia tramwajów) jako niecelowy,
- 1.KD-PM - pochwalić uporządkowanie terenu i przywrócenie ciągłości alei (przejście przez Aleje na początku mostu)
- 2.KD-PM - al. Na Skarpie - kładka w ciągu al. Na Skarpie (w ciągu 1.KDD-Pr-2.KDD-Pr) nad rowem dojazdowym do terenów zakonnych
- 3.KD-PM - czy aby na pewno powinno tu być urządzane otoczenie przystanku Warszawa Stadion...? Ech, to kopiuj-wklej...

Autor:  axxenfall [ Cz lip 06, 2017 18:48 ]
Tytuł:  Re: [pzp] Nowy Świat/Jerozolimskie/Foksal

Niczym błyskawica, bo po raptem siedmiu latach:

http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7, ... lma-i.html

Michał Wojtczuk napisał(a):
Rada Warszawy uchwaliła dziś plan zagospodarowania rejonu Foksal, obejmującego okolice Nowego Światu między Świętokrzyską a Alejami Jerozolimskimi. (...)

Dokument przewiduje likwidację ronda na przecięciu Al. Jerozolimskich i Nowego Światu i zastąpieniu go zwykłym skrzyżowaniem. (...)

W pierwotnej wersji planu, we fragmencie poświęconym Nowemu Światowi znajdował się bardzo kategoryczny zapis „Nie dopuszcza się prowadzenia komunikacji tramwajowej”. Pod naporem protestów społeczników zajmujących się komunikacją oraz Tramwajów Warszawskich ten zapis został wykreślony. Nie dodano co prawda zdania „dopuszcza się realizację linii tramwajowej”, ale usunięcie zakazu jest z tym równoważne.

Plan przekształca Aleje Jerozolimskie z arterii o charakterze niemal ekspresówki w dwupasmową miejską ulicę. Mają się na niej pojawić nowe przejścia dla pieszych (na wysokości dworca Powiśle), a rejon ronda ma zostać przekształcony w plac o starannie skomponowanej posadzce. Przecinać będą ją tory tramwajowe, wytyczone osobno ścieżki rowerowe oraz jezdnie Alej Jerozolimskich i Nowego Światu.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/