Temat trochę kontrowersyjny. We wschodniej Azji (Malezja, Indonezja, Kambodża) liczniki odliczające czas do zmiany świateł funkcjonują od pewnego czasu i opublikowano wyniki badań, w jaki sposób wpływają na bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Wyniki są nie po myśli pomysłodawców liczników. Łże-wyniki, które prawdopodobnie na naszym gruncie byłyby przyjęte z niedowierzaniem równym temu, że np. "droga hamowania rośnie z kwadratem prędkości".
Oto link do papieru z badania:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... ZlbSPwHS2QKonkluzje:
(podkreślenie moje)
• The time to reach stop line for all car positions show the similar trend for count down the no-count down situations.
• There is a wide variation for the time to reach stop line, for the same car positions the reason may be attributed to difference in drivers’ abilities and car sizes.
• The discharge headway shows a high variance for the same car positions in different cycles for types of intersections. Although the headway is decreasing pattern for the subsequent cars in the queue but the trend very much differs from the theoretical trend presented in US Highway Capacity Manual, 1985.
• The digital timer has no significant effect on the travel time to stop line especially for the first few vehicles.
• The digital timer has significant effect on discharge headway for all the cars in queue.
The rate of red light violation is more for count down intersections than for non-count down ones.W papierze zaznaczono, że badanie jest wstępne i należy jeszcze zwalidować zaobserwowane wyniki.