Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [hist] EW55
PostNapisane: N lut 14, 2010 2:15 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
http://www.przegubowiec.com/pkp/ew55.htm

trójczłonowy elektryczny zestaw trakcyjny dla linii z wysokimi peronami (nie mylić z EN57).

Przegubowiec napisał(a):
[historia] EW55

Obrazek
EW55-49, Warszawa Stadion - ostatnia jazda EW55 (foto: Jacek Gogół)

Zespoły te stanowią pierwszą serię tego rodzaju taboru całkowicie zaprojektowaną i wykonaną przez przemysł krajowy. Pierwsze dane wyjściowe dla zespołu opracowano w 1952 r. w BEK, opierając się na materiałach informacyjnych radzieckiego wyposażenia elektrycznego zespołów trakcyjnych serii SR3, wynikach doświadczeń z eksploatacji zespołów przedwojennych E 91 oraz uzgodnieniach z przemysłem krajowym przy projektowaniu zespołów EW53, jak również na doświadczeniach ze wstępnej eksploatacji ezt serii EW54.
Do najważniejszych uzgodnień podjętych z przemysłem w tym okresie należy zaliczyć następujące ustalenia:

Wyposażenie elektryczne WN ezt będzie umieszczone pod pudłem wagonu silnikowego z wykorzystaniem doświadczeń z wstępnej eksploatacji zespołu EN-56 i radzieckich SR-3
Silniki trakcyjne typu LKa-450, będą wymienne z silnikami GBM-185 zastosowanymi w zespołach serii EN56 i ED70
Przetwornice główne LKP-330, będą wymienne z przetwornicami zastosowanymi w ezt serii EW51, EW52 i EW53
Przetwornice oświetleniowe PGO34x, będą wymienne z przetwornicami GW FU3, 6/3-2/Z, zastosowanymi w zespołach EN56 i ED70
Agregat silnik-sprężarka będzie jako całość wymienny z agregatem CM-38, zastosowanym w zespołach serii EW51, EW52 i EW53
W zespołach będzie zastosowany hamulec elektropneumatyczny systemu Knorr produkcji NRD
EW55 (przemysłowe oznaczenie 3B-4B-3B) były przeznaczone dla ruchu podmiejskiego na liniach wyposażonych w wysokie perony. Zespół składa się z 3 wagonów: rozrządczy + silnikowy + rozrządczy. Obydwa wagony rozrządcze są identyczne i mogą być wzajemnie wymienne, gdyż mają to samo wyposażenie. Pod wagonem silnikowym w specjalnie ryglowanych skrzyniach umieszczone są aparaty elektryczne WN, ponadto pod wagonem silnikowym znajdują się oporniki rozruchowe, przetwornica główna, przetwornica oświetleniowa oraz sprężarka i zbiorniki główne sprężonego powietrza. Cztery zawieszone systemem tramwajowym silniki trakcyjne, każdy o mocy ciągłej 145 kW i mocy godzinowej 185 kW (połączone na stałe po dwa w szereg), tworzą dwie grupy, każda z przynależną grupą oporników rozruchowych. W czasie rozruchu grupy silników najpierw łączone są szeregowo, a następnie równolegle. Cały rozruch odbywa się całkowicie samoczynnie i wykonywany jest stycznikami na wale kułakowym z napędem elektropneumatycznym systemu Reszetowa, sterowanym przekaźnikiem samoczynnego rozruchu.
Dwa prototypowe zespoły EW55 zostały wykonane w 1958 r., a do 1962 r. Pafawag dostarczył 72 zespoły tej serii. Prędkość zespołów wynosiła 100 km/h.
Ostatnie EW55 wycofano z eksploatacji w 1995 roku.

Eksploatacja(1)

Zespoły serii EW55 początkowo przydzielono do ME Warszawa Grochów, ME Warszawa Ochota oraz ME Katowice, w ostatniej lokomotywowni stacjonowały tylko do 1964 roku. 5 lat później wszystkie egzemplarze zostały skoncentrowane w elektrowozowni Warszawa Ochota, tamże w październiku 1990 roku stacjonowało jeszcze 66 pojazdów tej serii (łącznie z kilkoma sztukami EN57). Z biegiem czasu zespoły EN57, mimo niedostosowania do obsługi wysokich peronów, zaczęły wypierać EW55 ze swojej pracy. Kolejne EW55 były sukcesywnie skreślane z inwentarza, ostatnie egzemplarze wycofano z eksploatacji wiosną 1995 r. Do celów muzealnych pozostawiono EW55-01, EW55-47, EW55-50 (skreślona z inwentarza jako ostatnia z serii), jednak nie doczekały się ekspozycji, z braku wiążących decyzji zostały zezłomowane. Przez pewien czas palnika unikały także odstawione na terenie MD Warszawa Ochota jednostki EW55-33, EW55-35, EW55-38, niestety w lipcu 1999 r. odesłano je do pruszkowskiego "Centrozłomu", gdzie oczekiwały na decyzję. Mimo starań miłośników taboru w celu zachowania jednej jednostki i wpisania do rejestru zabytków pozytywnej decyzji nie podjęto i na zakończenie roku 1999 EW55 zakończyły swój fizyczny żywot.


Kasacje jednostek(2)
rok numery jednostek (wg kolejności wycofywania)
1991 02 04 07 14 05 06 09 16 59 11 15 18 21 20 60 63 66
1992 10 25 44 61 34 39 53 28 56 58 12 26 64 70 32 43 57 62 29 30 46 72 08 24 69
1993 19 22 17 65 71 13 45 55 23 41 54 27 37
1994 51 52
1995A 01 47 50
1999B 33 35 38
? 03 31 36 40 42 48 49 67 68
A - planowane przeznaczenie na muzealne, zezłomowane z powodu braku decyzji
B - odstawione od 1995 w elektrowozowni Warszawa Ochota, zezłomowane w Pruszkowie
Dane techniczne:
Lata eksploatacji 1958-1995
Układ wagonów R + S + R
Dostosowanie do peronów wysokich
Napięcie sieci trakcyjnej 3000 V= (DC)
Prędkość maksymalna 100 km/h
Liczba miejsc siedzących 220
Masa zespołu 123 t
Długość całkowita 63,10 m
Ilość i moc silników 4 x 152kW
Całkowita moc ciągła 608 kW
System hamulca Knorr

Żródło:
1 - http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=ew55
2 - Nowe Sygnały", 1993, Nr 42, 17 października 1993, str. 16 (autor Marek Moczulski):
źródło: Przegubowiec


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL