Rynek Kolejowy napisał(a):
Drożej czy taniej w transporcie w 2010 r.?
2010-01-06 08:21:49
Transport drogowy zdrożeje, bo z końcem kryzysu wzrastać zaczną ceny ropy naftowej. W Polsce w górę pójdzie znacznie olej napędowy, w związku z podwyżką opłaty paliwowej o 16 gr. To zła wiadomość dla firm przewozu osób i towarów - pisze Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.
Drożej będzie na strzępkach autostrad. A4 już jest droższa. Podwyżki będą na A2 Konin - Nowy Tomyśl. Na A1 nie, bo tam ceny ustala minister. Państwowe odcinki (Konin - Stryków, Wrocław - Katowice) będą gotowe do pobierania opłat dopiero w 2011 r.
Na kolei ceny w droższych pociągach utrzymają się. Znikają pociągi ekspresowe. Niestety, w tych które przeszły pod markę Intercity Express, są droższe o 10 zł miejscówki. Na osłodę niektóre ekspresy będą jeździć jako marka TLK, z taryfą niższą nawet do 40 proc. bez pogorszenia komfortu, co obiecuje nam szefostwo spółki PKP Intercity. W pociągach interREGIO przewiduje się wzrost cen o 3,55 proc., przy czym duże przedziały odległości (121-180 i 281-400 km) pozostają bez zmiany cen. W przypadku odległości do 20 i powyżej 500 km, ceny spadają. Niestety w przedziale od 30 do 65 km, czyli tym w którym podróżuje większość pasażerów pociągów regionalnych, podwyżki wyniosą do 22 proc. Pocieszeniem będzie obniżka cen biletów miesięcznych, które na niektórych odległościach będą kosztować do 10 proc. taniej. Nasilą się promocje, bo przewoźnicy nareszcie zaczęli konkurować, stąd łatwiej będzie o tani bilet.
W lotnictwie będziemy wychodzić powoli z dołka, więc przewoźnicy mogą podnosić ceny biletów by zacząć odbijanie sobie największych jak dotychczas w ich działalności strat. Dużo zależy od cen paliwa, a te przewidujemy, że wzrosną. Bodźca do podwyżek dadzą w Polsce opłaty w otoczeniu lotniczym. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeforsowała większe opłaty za starty i lądowania w porcie lotniczym Warszawa - Okęcie. Dotknie to mocno LOT, a przecież nowe szefostwo ma za zadanie obronić go przed upadkiem. Jeżeli posłowie ograniczą dostęp liniom niezarejestrowanym w Polsce (80 proc.) do rynku czarterów, zapłacimy dużo więcej za przyszłoroczne wakacje - pisze Adrian Furgalski.
(źródło: Adrian Furgalski, wnp.pl, 5 stycznia 2009)
źródło: Rynek-Kolejowy.pl