Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: N kwi 17, 2011 11:56 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pn cze 21, 2010 21:03
Posty: 277
A jak już całe rolnictwo przestawimy na biopaliwa, to się okaże, że nie ma gdzie zbóż uprawiać i krów wypasać, o.

_________________
Powyższa wypowiedź stanowi wyłącznie moje prywatne stanowisko. Nie może być uznawana za oficjalne lub nieoficjalne stanowisko jednostki, organizacji bądź firmy z którą byłem, jestem lub będę zawodowo lub prywatnie związany.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N kwi 17, 2011 18:57 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 21:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
G.Madrjas napisał(a):
A jak już całe rolnictwo przestawimy na biopaliwa, to się okaże, że nie ma gdzie zbóż uprawiać i krów wypasać, o.

Ależ oczywiście!
Jednym z powodów rewolucji przemysłowej i zastosowania maszyn parowych opalanych węglem, a później wynalazek silnika piekielnego spalania (infernal combustion engine :wink: ) było zmniejszenie zużycia płodów rolnych przez zwierzęta pociągowe i przeznaczenie plonów z tych gruntów dla ludzi i zwierząt rzeźnych.

Biopaliwa to ślepa uliczka, rozwijana głównie przez przemysł samochodowy, który chce jeszcze przez kilkadziesiąt lat produkować klasyczne silniki tłokowe.

Ostatnie awantury w krajach arabskich mają podłoże związane z biopaliwami -- najbiedniejsi głodują, bo plantacje owocowe i warzywne zastępowane są polami roślin oleistych -- aż po horyzont.
Wsiegda niczewo, tolko kukuruza...

Tak autobusy, jak i pojazdy do oczyszczania ulic, zanim będzie opłacalne ich zelektryfikowanie, powinny jeździć na gaz. Tego nie da się odkotłować i sprzedać na lewo ani wlać do własnego samochodu... :twisted: Berlin to już robi, w Polsce nadal MYŚLĄ... :mrgreen:
BTW, część transportu miejskiego JEST już elektryczna... :wink:

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz cze 02, 2011 21:38 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): So kwi 02, 2011 6:41
Posty: 231
Lokalizacja: Warszawa - Grochów, parter bez windy
A ropka nie tanieje.

_________________
Grzegorz
-----------------------------------
Trolejbus jest cichy i ekologiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt cze 03, 2011 12:00 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/604569_Naj ... szawy.html

Konrad Majszyk napisał(a):
Największe zamówienie w historii Warszawy
03-06-2011, ostatnia aktualizacja 03-06-2011 11:33

Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na 168 niskopodłogowców.

Umowy na autobusy podpisze nowy prezes

Wygodne, niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy – tak warszawiacy będą podróżować już od listopada. Ostatecznie, do 2012 r., na ulicach Warszawy pojawi się 20 krótkich, 10-metrowych Solbusów, 36 Solarisów o długości 12 metrów oraz 112 18-metrowych przegubowców tej samej firmy. Wśród największych autobusów znajdą się cztery pojazdy hybrydowe, napędzane zarówno olejem napędowym, jak i energią elektryczną.

Bezpieczeństwo pasażerów zapewni system monitoringu wewnętrznego, jaki posiadają wszystkie zakupione pojazdy. Ponadto, będą one przyjazne dla niepełnosprawnych – oprócz niskich podłóg zamówione modele zaopatrzone są w przyciski z napisami w języku Braille'a, ułatwiające podróżowanie osobom niewidomym.

Warszawiacy jako pierwsi w kraju będą mogli korzystać z najnowszej generacji autobusów hybrydowych marki Solaris. Zastosowanie dodatkowego napędu elektrycznego pozwoli na zmniejszenie spalania paliwa o ponad 20 procent. W znaczący sposób spadnie też emisja spalin do atmosfery. Co ciekawe, zastosowany tu silnik elektryczny jest swoistym perpetuum mobile – wykorzystuje do swego napędu energię odzyskiwaną podczas hamowania autobusu.

- Te autobusy przydadzą się podczas budowy II linii metra - powiedziała prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. - Wtedy po centrum najlepiej będzie się poruszać właśnie komunikacją miejską.

Umowy podpisywał w imieniu MZA nowy prezes tej miejskiej spółki Jan Kuźmiński. - Ten kontrakt na 168 autobusów, w tym cztery hybrydowe, to największe zamówienie w historii Warszawy - stwierdził.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt cze 03, 2011 12:09 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): So kwi 02, 2011 6:41
Posty: 231
Lokalizacja: Warszawa - Grochów, parter bez windy
Autobus hybrydowy jest napędzany normalnym silnikiem Diesla,
tak jak każdy inny, z tym że o mniejszej mocy.
Silnik ten stanowi zasadnicze źródło napędu.
Natomiast zainstalowany dodatkowo (i wspólnie sterowany) zespół
elektryczny składający się z jednostki elektrycznej (silnik/prądnica)
oraz baterii kondensatorów pozwala zaoszczędzić jakieś 25-30% paliwa.
W czasie hamowania prądnica ładuje kondensatory, zaś w czasie ruszania
i przyspieszania pobiera z nich prąd.
Jest to niewątpliwie poważny krok do przodu, ale jakże daleki od ideału.

_________________
Grzegorz
-----------------------------------
Trolejbus jest cichy i ekologiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn cze 06, 2011 7:52 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt gru 10, 2010 23:36
Posty: 215
GFM napisał(a):
Jest to niewątpliwie poważny krok do przodu, ale jakże daleki od ideału.


Dokładnie jest tak jak piszesz... to jest krok.. ale nie do końca wiadomo gdzie :?

Generalnie to należy zwrócić uwagę na to, że współczesne Solarisy i inne cuda spalają więcej niż stare Ikarusy. Owszem ich spaliny są ponoć "eko" bo mają reaktory katalityczne spalin, EGRy, AdBlue i inne cyrki... efekt jest taki, że owszem STĘŻENIE szkodliwych substancji jest mniejsze, ale jednocześnie spalin jest więcej - czy zatem te nowe autobusy są taki fajne?

I teraz ten nowoczesny paliwozłop ma być hybrydowy... taaa i podobno "eko"

Liczymy zatem bilans energii (wartości szacunkowe, ale bliskie rzeczywistości):
- Rozpędzamy pojazd... i hamujemy... ale po drodze pojazd się toczy, załóżmy zatem, że sprawność odzyskanej mocy wynosi 90% (niechaj tylko 10% idzie na opory ruchu - zał. mega optymistyczne). Wówczas z 100% na rozpędzenie odzyskamy 90%.
- Skoro odzyskujemy energię to musimy ją przetworzyć z energii mechanicznej na elektryczną (optymistycznie 85% sprawności generatora) - zyskujemy 76.5% energii rozpędzenia pojazdu...
- Ale ale przetworzyliśmy a teraz musimy zmagazynować... czyli pchamy energię w akumulatory... (sprawność ładowania akumulatora elektro-chemicznego jest na poziomie 70%) - zatem zmagazynujemy ile? 53,55%
- Ale teraz z tego akumulatora chcemy ta energię zaprosić do ruszenia z kolejnego przystanku zatem sprawność rozładowania 71% - na silnik elektryczny przekażemy 38%
- Zaś silnik elektryczny ze swoją szalona sprawnością rzędu (optymistycznie) 88% przekaże 33,45% mocy oryginalnej
- Ale jeszcze jest po drodze jakaś przekładnia... no prosta mechaniczna, więc niech to będzie "aż" 95% - wówczas okazuje się, że rzeczywiście ok 32% "odzyskaliśmy"

Należy zatem zwrócić uwagę, że na wstępie bardzo optymistycznie założyłem, że aż 90% energii wrzuconej w rozpędzenie da się odzyskać... realnie w ruchu miejskim jest to nie więcej jak 50%, w ruchu podmiejskim jest to jedynie do 7%(!)

Kolejna sprawa, że pominąłem w szacunku ile energii tak naprawdę poszło na rozpędzenie pojazdu...

Zatem zakładając, że chcemy mieć 100% na kołach, to uwzględniając sprawność przekładni (sprzęgło, skrzynia biegów, wał kardana, przekładnia osiowa) należy zatem na silniku wygenerować ok 143%...

jak się ma 32 do 143? nie więcej jak 22% i właśnie tyle może być "oszczędności" paliwa... ale hybryda jest cięższa, niż klasyk i ma bardziej skomplikowany układ napędowy (czyli większe zapotrzebowanie energetyczne w stosunku do klasyka), więc całe te hybrydy to jest ogólnie często jedynie straszna ściema...

A jeszcze się zapytam, ile kosztuje wyprodukowanie akumulatorów i całej elektroniki sterującej? I nie pytam o koszty w PLN czy USD, ale o koszty środowiskowe.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn cze 06, 2011 17:49 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): So kwi 02, 2011 6:41
Posty: 231
Lokalizacja: Warszawa - Grochów, parter bez windy
Był już jeden hybrydowy Solaris w warszawskich MZA na testach.
Oszczędności zawierały się w granicach 25-30%.
Ostatnio pojawiły się na TAXI Toyoty full hybrid.
Pogadaj z taksiarzem ile to pali.
A co do kosztów środowiskowych wytwarzania akumulatorów.
Z tego co obserwuję to pełny recykling, więc nie przesadzajmy.

_________________
Grzegorz
-----------------------------------
Trolejbus jest cichy i ekologiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr cze 08, 2011 10:35 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt gru 10, 2010 23:36
Posty: 215
Puszki aluminiowe to też pełny recykling :lol:

Ja podałem dość realne wartości... owszem dodatkowo w pojeździe hybrydowym możemy optymalizować sprawność silnika spalinowego (np z 20% do 30%) ale to jest na prawdę mniejsze cudo niż to reklamują.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr cze 08, 2011 15:04 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): So kwi 02, 2011 6:41
Posty: 231
Lokalizacja: Warszawa - Grochów, parter bez windy
Phinek napisał(a):
Puszki aluminiowe to też pełny recykling :lol:

Ja podałem dość realne wartości... owszem dodatkowo w pojeździe hybrydowym możemy optymalizować sprawność silnika spalinowego (np z 20% do 30%) ale to jest na prawdę mniejsze cudo niż to reklamują.

Masz rację - cudo to to nie jest, ale zawsze coś.
Natomiast porównywanie zużycia paliwa tych dzisiejszych paliwożłopów
do Ikarusów jest sporym nieporozumieniem.
Wzrost zużycia paliwa nastąpił na skutek wprowadzenia automatycznych skrzyń
biegów - w Ikarusach również. Ponadto Ikarusy są krótsze od obecnych.
I 260 ma 10,35m, zaś I280 16,5m.
Obecne mają odpowiednio 12 i 18 m.

_________________
Grzegorz
-----------------------------------
Trolejbus jest cichy i ekologiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So cze 11, 2011 13:38 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt gru 10, 2010 23:36
Posty: 215
W polonezie wzrost spalania przyniosło zamontowanie katalizatora w nowszych modelach...

Podobnie jest w autobusach - niestety, ale katalizator to dodatkowy opór dynamicznego przepływy spalin, zaś w cyklu miejskim często konieczne staje się zredukowanie Lambdy, aby zwiększone stężenie HC pozwoliło na regenerację złoża katalitycznego.

Odnośnie zaś porównania Ikarus vs. Solaris.. OK Ikarus jest krótszy, ale pali "jedynie" 25 litrów, a nie 45 jak jego nowszy kolega.

Warto przy okazji dyskusji zwrócić uwagę, że temat skrzyń biegów jest ogólnie "śliski" bo rozpiętość sprawności potrafi być od rzędu 65% (hydromechaniczna starego typu) do 97% (skrzynia mechaniczna trójwałkowa, na biegu bezpośrednim)... a po drodze są też całkiem zgrabne hydromechaniczne skrzynki VoithDIWA z szeregowo-równoległym przepływem mocy.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL