Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 116 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Śr kwi 22, 2009 9:26 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
Solbus SM12

Powstała w 2001 roku Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego, od początków działalności trudniąca się produkcją autobusów międzymiastowych, w 2008 roku postanowiła wejść na rynek autobusów miejskich. Wpływ na tę decyzję miała zapewne upadłość fabryki w Jelczu. W czerwcu 2008 roku zaprezentowano model Solbus SM12, przeznaczony do eksploatacji w transporcie miejskim. Autobus pokazano następnie we wrześniu na wystawie IAA w Hannowerze oraz w październiku na targach Transexpo w Kielcach. Pierwszym miastem, gdzie testowano solbusa, były Kielce. Pod koniec listopada solbus pojawił się na testy u jednego ze stołecznych ajentów - w firmie Mobilis.

Autobus ten jest 12-metrową, w pełni niskopodłogową konstrukcją. Stylistykę nadwozia opracowała specjalistyczna firma zewnętrzna, ogólny efekt sprawia dobre wrażenie. Dominującymi elementami ściany przedniej są finezyjne przetłoczenia, w których umieszczono soczewkowe reflektory. Autobus posiada okna boczne o dużej powierzchni, a dolna linia okien blisko tylnych drzwi nie podwyższa się, co czyni solbusa bardziej przeszklonym w stosunku do innych autobusów miejskich. Drzwi rozmieszczono symetryczne w układzie 2-2-2. Silnik umiejscowiono w lewym tylnym narożniku w zabudowie wieżowej. Autobus napędza jednostka Cummins lub Iveco, współpracująca z automatyczną skrzynią biegów ZF lub Voith. Napęd przenoszony jest na tylny most portalowy. Cechą odróżniającą solbusa od konkurencji jest niska masa własna, w zakresie 9400-9900 kg, wobec masy innych autobusów miejskich rzędu 10500-11000 kg. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu ceowników tam, gdzie było to możliwe oraz otworów w elementach nie przenoszących dużych obciążeń. Jak to rozwiązanie odbije się na trwałości autobusu - tego nie wiadomo. Szkielet nadwozia wykonano ze stali nierdzewnej gatunku 1.4003. Ze stali nierdzewnej wykonano również dolne poszycia boczne. Jako materiał konstrukcyjny ściany przedniej i tylnej oraz dachu wykorzystano tworzywo sztuczne PWS. Wnętrze autobusu prezentuje się dosyć przestronnie. Po lewej stronie od środkowych drzwi znalazły się liczne siedzenia dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Zbiornik paliwa umieszczony został w podeście w rejonie prawego przedniego nadkola. Zamontowano siedzenia pasażerskie firmy Ster oraz żółte poręcze. Solbus posiada wyposażenie takie jak: elektroniczna sieć CAN-BUS, służąca do diagnostyki i sterowania; ogrzewanie wodne, grzejniki konwektorowe, jedną nagrzewnicę i dodatkowe urządzenie grzewcze do rozruchu zimowego; przesuwne partie okien bocznych, dwie pokrywy dachowe i 3 wyciągi dachowe; fotel kierowcy na poduszce pneumatycznej z wielostopniową regulacją. Dla podsumowania dodać można jeszcze, iż deklarowana przez producenta we wrześniu 2008 cena netto autobusu wynosi 640 tys. zł. Autobus może więc być 15% tańszy od konkurencji i jednocześnie bardziej ekonomiczny, gdyż dzięki niskiej masie własnej spalanie stanie się mniejsze. Założenia te oczywiście zweryfikuje praktyka.

Solbus testowany był na liniach podmiejskich Mobilisu, miał też krótkie epizody na liniach 713 i 394. Później trafił do gdańskiego oddziału spółki-córki Mobilisu - Warbusu, gdzie rozpoczął od końca grudnia 2008 obsługę linii. Warbus postanowił zakupić w sumie 10 solbusów. Stąd też jeśli Mobilis wygra kolejny przetarg na obsługę linii ZTM, to możliwe, że zakupi właśne solbusy.

Obrazek

nr tab. A198
nr rej. C4 6059
rok prod. 2008
nr VIN SW9SM12M28SBA1001
zaj. Egged Mobilis Ursus
początek ekspl. 11.2008
koniec ekspl. 12.2008
linie 394, 713

DANE TECHNICZNE
długość [mm] 12000
szerokość [mm] 2550
wysokość [mm] 2900
rozstaw osi [mm] 5950
masa [t] ok.9,5
ilość miejsc ok.109
miejsc siedzących ok.33
ilość drzwi 3
wys. podłogi [mm] I/II/ost. 320/320/320
silnik typ CUMMINS ISBe5 250B
poj. [dm3] 6,7
moc kW/KM 184/250


źródło: Przegubowiec


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr kwi 22, 2009 10:45 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
1971 Pegaso 5023 CL [test Warszawa]
Model 5023CL był autobusem hiszpańskiej firmy, który brano pod uwagę przy wyborze licencji. Pegaso miało 170-konny silnik umieszczony pod podłogą, który umożliwiał osiągnięcie prędkości maksymalnej 87 km/h. Producent nie zaoferował jednak korzystnych warunków i w dalszych negocjacjach firmy tej nie uwzględniono.

początek testów 1971
koniec testów 1971

DANE TECHNICZNE
długość [mm] 12000
liczba miejsc ok. 100
moc 170 KM

Obrazek

źródło: Przegubowiec


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt kwi 28, 2009 13:35 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
1995 Neoplan N4009 [test Warszawa]
Firma Neoplan próbowała zainteresować warszawskiego przewoźnika niskopodłogowymi pojazdami mniejszej pojemności. W lutym 1995 r. wypożyczono na testy 9-metrowy midibus Neoplan N4009NF dla 86 pasażerów. Obsługiwał on linie 179 i 350.

nr tab. (100)
rok prod. 1994?
zaj. R-5 Inflancka
początek ekspl. 1.02.1995
koniec ekspl. 02.1995
linie 179 350 511

DANE TECHNICZNE
długość [mm] 8960
szerokość [mm] 2500
wysokość [mm] 2950
rozstaw osi [mm] 4250
masa [t] 8,4
ilość miejsc 60
miejsc siedz. 15
ilość drzwi 2
wysokość podłogi [mm] 350
silnik typ DAF NS133
poj. 6,24 l
moc 181
skrzynia biegów ZF

Obrazek
Obrazek
fot. Przemysław Figura

Źródło: Przegubowiec


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr cze 24, 2009 7:54 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2587
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/1,375115_A ... argow.html

Konrad Majszyk napisał(a):
Autobusowe hybrydy hitem przetargów
23-06-2009, ostatnia aktualizacja 23-06-2009 22:09

Miejskie Zakłady Autobusowe ogłoszą dwa przetargi – łącznie na ok. 150 klimatyzowanych pojazdów. Mają dotrzeć do stolicy do 2010 roku. 40 z nich będzie miało napęd spalinowo-elektryczny.

Przetargi ruszą przed końcem sierpnia – mówi „ŻW“ prezes MZA Mieczysław Magierski.

Autobusy będą niskopodłogowe oraz wyposażone w klimatyzację, monitoring i – to nowość – czujniki dymu w komorze silnika. To odpowiedź na powtarzające się przypadki pożarów (w ostatni weekend doszło do dwóch kolejnych, na szczęście niegroźnych).

Według wstępnych planów, 90 z nich ma być 18-metrowych (czyli przegubowców). Pozostałe będą liczyć 12 m długości.

Szacowany koszt zakupów: ponad 140 mln zł. Skąd miejska spółka weźmie taką kwotę? Część zamówienia będzie sfinansowana ze środków własnych. Na pozostałą część MZA zaciągną kredyt. Gdzie? W grę wchodzi Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz banki komercyjne. Jak usłyszeliśmy, scenariusz przedstawi jednak dopiero doradca finansowy, na poszukiwanie którego MZA ogłosiły przetarg.

W sprawie planowanych zakupów prezes Magierski rozmawiał już z największymi producentami taboru podczas czerwcowych targów komunikacyjnych UITP w Wiedniu. Ciśnienie jest duże: prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała, że do Euro 2012 z ulic znikną wszystkie ikarusy. A to wciąż okręt flagowy floty MZA, które realizują 75 proc. przewozów.

Odmładzanie taboru MZA to złoty czas dla producentów autobusów. Dlatego na Warszawę trwa istny najazd producentów, którzy przywożą swoje pojazdy do testów.

Jak się dowiedzieliśmy, w połowie lipca na warszawskie ulice wyjedzie w ramach testów niskopodłogowy pojazd czeskiego producenta SOR. Ciekawostka: ma 12 metrów długości, ale aż czworo drzwi (przy tej wielkości pojazdu zwykle są o jedne mniej). Dzięki temu łatwiej wysadzić i zabrać pasażerów – to rozwiązanie dla linii kursujących z dużą częstotliwością.

Niemiecki koncern gigant postawił w Warszawie na wielkość. Na linii E-4 na Tarchomin furorę zrobił testowany w ubiegłym roku mercedes capacity o długości 19,5 metra. Taki pojazd nie kursował wcześniej na żadnej miejskiej linii w Polsce (najdłuższy w stolicy ma 18 m).

Od maja na linii 111, łączącej Gocław z Esperanto na Woli, jeździ też 12-metrowe volvo 7700, produkowane we Wrocławiu. – Na testy czekają też autobusy holenderskiego Bova – mówi rzecznik MZA Adam Stawicki. Warszawę szturmują też producenci pojazdów ekologicznych. Na linii 180 jeździła w 2008 r. szwedzka scania na bioetanol, która emituje o 10 – 20 proc. mniej dwutlenku węgla niż autobus na ropę. Na testy przyjechał też polski hit eksportowy: hybrydowy solaris urbino. Według naszych informacji, pracownicy MZA wybierają się właśnie na testy „hybrydy“ niemieckiego koncernu MAN.

Wśród nowych autobusów 40 ma być o napędzie hybrydowym, czyli spalinowo-elektrycznym. Takich pojazdów Warszawa nie ma – w przeciwieństwie do np. Poznania. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wypuściło do miasta hybrydowe solarisy.


Miło by było, gdyby puścili autobusy na napędzie elektrycznym na Nowym Świecie i Krakowskim -- może byłoby trochę ciszej.

Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn wrz 07, 2009 14:40 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
17 lipca pojawił się na zajezdni R-2 Kleszczowa czterodrzwiowy czeski autobus. Był to zaprezentowany w 2008 na wystawie Transexpo w Kielcach SOR NB12 City. Czeski producent, znany już w Polsce jako dawca licencji dla produkującego autobusy międzymiastowe Solbusa, postanowił podjąć próbę samodzielnego wejścia na rynek autobusów miejskich, wykorzystując swój niecodzienny produkt. SOR ma już na koncie między innymi wygrany przetarg na dostawę 600 autobusów miejskich do Pragi do 2012 roku.

SOR NB12 to w pełni niskopodłogowy autobus o długości 12,18 metra. Wygląd zewnętrzny autobusu jest dosyć nietypowy z racji na dużą powierzchnię zajmowaną przez szyby boczne oraz mniejsze niż standardowe koła, o różnych wymiarach dla przedniej i tylnej osi. Sama ściana przednia ma dosyć prosty wygląd - górną część stanowi potężnej wielkości panoramiczna szyba, zaś dolną - gładki panel z wcięciem, urozmaicony tylko prostokątnymi reflektorami. Tył autobusu jest bardzo podobny do znanego z wersji turystycznej. Cztery pary drzwi, będące rzeczą nietypową jak na przedstawiciela tej klasy wielkościowej, mają w założeniu zapewnić szybką wymianę pasażerów na liniach o dużym zagęszczeniu przystanków. Dwie środkowe pary drzwi, szersze niż standardowe, zapewniają dostęp do dużego przedziału dla pasażerów stojących, sięgającego lewej ściany autobusu. Pomiędzy drzwiami znalazł się wysoki podest, z siedzeniami umieszczonymi bokiem do kierunku jazdy. W pozostałej części autobusu dominują wąskie przejścia i wysokie podesty. Silnik umieszczony został w lewym tylnym narożniku. Rozbudowana w poziomie zabudowa silnika wymusiła konieczność wysokiego umieszczenia 5 siedzeń - należy pokonać 2 wysokie stopnie, aby zająć na nich miejsce. Założenie z szybką wymianą pasażerów poprzez wiele drzwi mogłoby się sprawdzić, gdyby nie jeden drobiazg. W przedziale na środku autobusu umieszczono 7 rozkładanych siedzeń - a takiego fotela pasażer raz zdobytego nie oddaje nigdy, co kończy się nadmiernie szybkim zatłoczeniem autobusu. Poza rozkładanymi siedzeniami autobus nie posiada miejsc siedzących na niskiej podłodze. Wentylację mają zapewniać uchylne szybki oraz wywietrzniki dachowe, co w praktyce okazuje się rozwiązaniem niedostatecznym. W wykończeniu wnętrza dominuje szary kolor, urozmaicony odmienną barwą siedzeń i żółtymi poręczami. W półzabudowanej kabinie kierowcy znalazł się typowy pulpit VDO. Brakuje niestety odpowiedniej ilości schowków dla kierowcy.

Silnik autobusu to jednostka wysokoprężna Iveco Tector o mocy maksymalnej 264 KM i momencie maksymalnym równym 1000 Nm. Silnik ten jest analogiczny do znanego z Jelcza M121I). Umieszczono go wzdłużnie, ukośnie, i połączono z automatyczną, 6-biegową skrzynią ZF 6 HP504C z dwoma nadbiegami i oraz portalowym mostem napędowym Voith BRA 132 DC80 o przełożeniu równym 6,29. Ponad silnikiem umieszczona została chłodnica z wentylatorem, której wylot znalazł się na ścianie tylnej. Przednia oś stanowi własną konstrukcję i jest to oś SOR NB 004. Koła przednie mają średnicę 89 cm, zaś tylne - 96 cm. Autobus wyposażono w ABS i ASR oraz szynę danych CAN. Informację pasażerską zapewniają wyświetlacze firmy R&G. Osiągi dynamiczne autobusu można ocenić jako przyzwoite, małe zastrzeżenie stwarza jednak szarpanie przy zmianie biegów podczas hamowania. Znaczącą zaletą autobusu jest niska masa własna - 9,7 t (Scania Omnicity - 10,3 t, Solaris Urbino 12 - 11 t), która przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie zużycia paliwa.

SOR jest drugim autobusem testowanym w 2009 roku przez MZA. Kolejnym zapowiadanym testerem jest VDL Jonckheere Citea. Miejskie Zakłady Autobusowe już od lutego zapowiadają ogłoszenie dużego przetargu na 250-300 autobusów.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
fot. Leszek Peczyński

nr tab. 914
nr rej. 3E7 9653
rok prod. 2008
nr VIN TK9F2XX978LSL5002
zaj. R-2 Kleszczowa
pierwsze testy 22.07.2009
linie 127

DANE TECHNICZNE
długość [mm] 12180
szerokość [mm] 2550
wysokość [mm] 2900
rozstaw osi [mm] 6180
masa własna [t] 9,7
dopuszczalna masa całkowita [t] 16,7
ilość miejsc 102
miejsc siedz. 26
ilość drzwi 4
wysokość podłogi [mm] 320
silnik typ Iveco Tector F4AE3682E
moc 264 KM
skrzynia biegów ZF 6 HP504C

źródło: Przegubowiec


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr wrz 09, 2009 20:59 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 14:11
Posty: 1024
Lokalizacja: Warszawa
No właśnie, o testach się mówi. O ich wynikach już nie. Wie ktoś jak to się sprawdziło?

Tabor ma i wady i zalety. Szybsza wymiana pasażerów, ale i mniej miejsc siedzących. Co przeważyło i dlaczego? No i najważniejsze: Dlaczego takie informacje są tajne? ;-)

_________________
Pozdrawiam rowerowo - Rafał 'Raffi' Muszczynko
__________________________________________________
Jeździć możesz powoli, ale myśleć musisz szybko ;-)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 05, 2009 2:40 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
Autobusy na Transexpo 2009
Opublikowano: 2009-09-22 20:15:42
Autor: Aleksander Kierecki

Za nami siódma edycja targów TRANSEXPO, które odbyły się w Kielcach w dniach 16-19 września. Mimo widocznego kryzysu byliśmy świadkami kilku interesujących premier.
Za nami siódma edycja targów TRANSEXPO, które odbyły się w Kielcach w dniach 16-19 września. Wystawa po raz kolejny potwierdziła swoją pozycję –to największa tego typu impreza w Polsce, a także w naszej części Europy. Mimo kryzysu w tym roku na TRANSEXPO została przedstawiona ciekawa oferta, która przyciągnęła licznych zwiedzających. Oczywiście ekspozycja została lekko okrojona w porównaniu z zeszłoroczną ekspozycją i brakowało stoisk takich ważnych graczy jak MAN, Kapena czy autobusów turystycznych spod znaku Mercedes-Benz i Setra, jednak mimo wszystko tą edycję można zaliczyć do udanych. Najważniejsza dla wystawców była wysoka frekwencja gości, którzy w środę i czwartek wręcz „zakorkowali”niektóre stoiska. Na osłodę mieliśmy prawdziwie europejską premierę autobusu międzymiastowego Solaris InterUrbino, która odbyła się ze sporym rozmachem i w naprawdę w dobrym stylu. Na zakończenie warto podkreślić trud organizacyjny pracowników Targów Kielce, którzy po pożarze hali F na dwa tygodnie przed imprezą musieli ją w zasadzie zorganizować od nowa. I to w warunkach, kiedy sprowadzenie w tym roku tylu wystawców wymagało specjalnych zabiegów. Gratulujemy sprawności i cieszymy się, że mimo spowolnienia gospodarczego tradycja autobusowych wystaw w Kielcach jest kontynuowana. Jak powiedział w swoim przemówieniu Wojciech Tulibacki, wiceprezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, udało nam się szczęśliwie pokonać siódmy rok, który m.in. w małżeństwie uznawany jest za najbardziej kryzysowy. Jak na razie współpraca na linii IGKM - Targi Kielce układa się dobrze i nikt nie mówi tutaj o „rozwodzie”. Szczególnie w tym roku, kiedy na konferencji poprzedzającej Targi Kielce stawiła się rekordowa liczba uczestników –ponad 270. Debatowano głównie o zmianach w przepisach dotyczących transportu publicznego. O tym wydarzeniu, a przede wszystkim o wejściu z dniem 3 grudni br. unijnego rozporządzenia 1370/2007 rozmawialiśmy z Jerzym Chudzickim, prezesem Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa. W tym wydaniu InfoBusa przedstawimy autobusy, które zostały zaprezentowane podczas tegorocznej edycji, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów, które miały tutaj swoją premierę, czyli:
- Autosan Eurolider A12.12C
- Autosana Sancity M12LE
- Autosan M09LE
- Solaris InterUrbino 12
- Solbus Solcity 18
- SOR CN 8,5
- SOR NB 18
- VDL Futura FLI
W pozostałych artykułach przedstawimy produkty, które zostały wyróżnione przez jury Targów Kielce (TUTAJ http://www.infobus.pl/text.php?id=27226&p=y) oraz relację z III edycji ogólnopolskiego Konkursu Kierowców Komunikacji Miejskiej (TUTAJ http://www.infobus.pl/text.php?id=27225&p=y). Poniżej alfabetyczny spis autobusów, które mogliśmy oglądać na targach TRANSEXPO 2009.

Obrazek
AMZ na Transexpo

AMZ –producent minibusów z Kutna zaprezentował łącznie trzy minibusy: dwa na bazie VW Crafter (liczba miejsc 19 + 1), w tym jeden „wisiał”na podnośnikach firmy Stertil-Koni oraz jeden na bazie Peugeot Boxer (liczba miejsc 15 +1). O dalszych planach firmy, w tym także o realizowanej zabudowie ambulansu do poboru krwi na bazie Mercedes-Benz Tourino rozmawialiśmy z Marcinem Krysiakiem, dyrektorem handlowym AMZ Kutno. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Automet

Automet –producent zabudów z Sanoka pokazał dwa mnibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter, w tym jeden o zwiększonej pojemności do 22 miejsc. O szczegółach tej oferty, a także o kolejnych sukcesach modelu Apollo rozmawialiśmy z Piotrem Leśniakiem, dyrektorem sprzedaży Automet. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Autosan Eurolider
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autosan –zaprezentował na targach TRANSEXPO 2009 trzy autobusy, w tym aż dwa premierowe: międzymiastowy Eurolider 12 i miejski Sancity 12LE. W zasadzie również trzeci z wystawionych pojazdów –Autosan M09LE był również debiutantem, gdyż w ostatnim czasie przeszedł liczne modernizacje. Warto podkreślić, że miał on też niezłe wejście na rynek –pojawił się wraz kontraktem dla MPK Kraków na dostawę 7 egzemplarzy tego typu. O dalszych, ambitnych planach Autosana rozmawialiśmy z Wiesławem Wyżyckim, prezesem Autosan SA. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Opis nowych produktów Autosana zacznijmy od relacji z konferencji prasowej, która poprowadził Wiesław Wyżycki. Była ona poświęcona obecności firmy w segmencie autobusów miejskich. Przypomnijmy, że producent z Sanoka ma dość bogate „miejskie”doświadczenie. W latach 80-tych i 90-tych produkował 9-metrowy autobus H9-35, które doskonale znają kierowcy pasażerowie z mniejszych miejscowości. Następnie ruszyła produkcja 10-metrowego modelu A10-10M „Medium' ze średnią podłogą. Później powstał prototyp „Stokrotki' A844MN (12 m długości, niska podłoga, wieżowa zabudowa silnika na podwoziu MAN), która cały czas jeździ w barwach MPK Rzeszów. W tym czasie także powstał autobus „Koliber' A0808MN (8 m długości, częściowo niska podłoga), którego wyprodukowano 4 egzemplarze. Następnie rozpoczęto prace nad zabudową pojazdów do komunikacji miejskiej na podwoziu Mercedes-Benz H7-20MB „Solina', które znajdują się w aktualnej ofercie handlowej spółki. Jednak w 2002 r. produkcja Autosana została skupiona na autobusach międzymiastowych, co było efektem podziału produktowego w ramach Grupy Zasada / spółki Polskie Autobusy. W efekcie producent zaprzestał badań i produkcji autobusów przeznaczonych do komunikacji miejskiej na rzecz Jelcza. W 2008 r. ta sytuacja uległa jednak zmianie –w związku z doprowadzeniem do upadłości fabryki w Jelczu zadecydowano o wznowieniu wytwarzania tego typu pojazdów w Sanoku. Pierwsze autobusy miejskie, które weszły do ponowie produkcji to były pojazdy 8-metrowe A8V „Wetlina City', zabudowane na podwoziu Mercedes-Benz oraz A0808M „Sancity'. Autobusy te po raz pierwszy zostały zaprezentowane na targach TRANSEXPO 2008 w Kielcach. Miejska wersja minibusu „Wetlina' o długości 7,9 m bazuje również na podwoziu MB Vario O818D. Obydwie wersje posiadają bliźniaczą linię nadwozia, którego szkielet i poszycia wykonane są z tych samych materiałów odpornych na korozję. „Wetlina City' posiada obniżoną podłogę na zwisie tylnym, a wejście do pojazdu umożliwiają dwie pary drzwi otwierane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy. Autobus przystosowany jest do przewozu 41 pasażerów, w tym 12 - 17 na miejscach siedzących. Na obniżonej platformie w tylnej części autobusu znajdują się miejsca stojące, podjazd dla wózków otwierany mechanicznie oraz stanowisko dla wózka inwalidzkiego.

Obrazek
Autosan Sancity 9
Obrazek
Obrazek

A0808M, który obecnie produkowany jest pod nazwa M09LE „Sancity 9' to niskowejściowy autobus o długości 8,5 m wykonany z materiałów odpornych na korozję, który mieści 60 pasażerów, w tym 15 - 20 na miejscach siedzących. Wyposażony w układ ECAS z możliwością „przyklęku'. Drzwi pasażerskie sterowane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy rozmieszczone są w układzie 1-2-0. Przy drugich drzwiach znajduje się ręcznie odchylana platforma wjazdowa dla wózków. Zaprezentowany w Kielcach model charakteryzował się następującymi parametrami:
Silnik - CUMMINS ISB4.5E5 185B Euro 5 lub ISB4.5EV 185B EEV.
Skrzynia biegów - Allison T280R - 6-biegowa, automatyczna
Most napędowy - jednostopniowy, przełożenie: 5,38 - produkcji DANA (w modelu A0808 był Meritor), oś przednia sztywna, produkcji LAF, centralny układ smarowania, jeden punkt smarowania i roz­dzielacz. Zmienił się także sposób zawieszenie silnika –obecnie dzięki innemu osadzeniu powinien być niższy poziom hałasu i mniejsza liczba emitowanych drgań.
Zawieszenie - pneumatyczne: oś przednia: 2 miechy pneumatycz­ne, stabilizator, 2 amortyzatory, - oś tylna: 4 miechy pneumatyczne, stabilizator, 4 amortyzatory, układ ECAS z możliwością „przyklęku'.
Ogumienie - 245/70 R 19,5.
Hamulce: Układ hamulcowy pneumatyczny, dwuobwodowy, mechanizm hamulcowy tarczowy, uktad ABS/ASR, hamulec postojowy - mecha­niczny z siłownikiem sprężynowym.
Nadwozie: szkielet spawany z prostokątnych profili za­mkniętych ze stali nierdzewnej, poszycie zewnętrz­ne z blachy nierdzewnej i tworzywowe, klejone do szkieletu, poszycie wewnętrzne: elementy z UNI-LAM, PWS, podłoga: sklejka wodoodporna pokryta wykładziną podłogową antypoślizgową.
Drzwi - układ 1-2-0, wykonane z profili alumi­niowych, sterowane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy, otwierane do wnętrza autobusu z rewer­sem przy zamykaniu;podgrzewane skrzydło przed­nich drzwi.
Siedzenia tworzywowe z miękką wkładką firmy Ster
Wymiary - długość 8 550 mm, szerokość 2 420 mm, wyso­kość 2 630 mm - 2 830 mm, rozstaw osi 4 000 mm, zwis przedni 2 000 mm, zwis tylny 2 550 mm.
Masy - masa własna 7 350 - 7 600 kg, masa całkowita max 12 500 kg, dopuszczalna masa całkowita 12 000 kg, dopuszczalny na­cisk osi 1 - 4 300 kg, dopuszczalny nacisk osi 2 -8 200 kg.
Warto na koniec zauważyć, że M09 występuje w dwóch wersjach kompletacjach skrzynii biegów z silnikiem Cummins Euro 5. To skrzynia automatyczna Allison T280R lub skrzynia mechaniczna ZF 6S-1010BO

Obrazek
Autosan Sancity 12
Obrazek
Obrazek

I tegoroczna premiera –pierwszy przedstawiciel miejskiej, wielkopojemnej rodziny Sancity, nad którą Autosan pracował od ponad roku. Niskowejściowy, 12-metrowy Autosan Sancity 12 (M12LE). Dzięki zastosowanej modułowej zabudowie już niedługo pojawią się jego kolejni „bracia”: niskopodłogowy autobus o długości 12 m (M12LF), niskopodłogowy przegubowy o długości 18 m (M18LF) oraz niskowejściowy o długości 10,5 m (M10,5LE). Przedstawiony w Kielcach autobus wyróżniał się nowoczesnym designem. W jego konstrukcji zastosowano wyłącznie elementy ze stali nierdzewnej, tworzyw sztucznych i aluminium. Autobus jest wyposażony w zespoły renomowanych firm: Cummins, ZF, Voith, Allison. Instalacja elektryczna oparta jest o rozwiązania szyny CAN i najnowszej generacji komputer KIBES 32 (nagrodzony podczas Targów Kielce). Wysoki komfort podróżowania zapewni pasażerom skuteczny układ klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne siedzenia, rampa wjazdowa dla wózków inwalidzkich oraz przyklęk pozwalający obniżyć wejście o 80 mm. Stanowisko pracy kierowcy charakteryzuje się ergonomicznym rozmieszczeniem elementów z systemem FAP, a dobrą widoczność gwarantuje panoramiczna szyba przednia oraz duże, ogrzewane elektrycznie okno kierowcy. Poniżej szczegółowe dane pojazdu:
Miejsca pasażerskie siedzące: 29 do 41, stojące: 56 do 81, ogó­łem: max. 110.
Silnik –CUMMINS ISB6.7E5 250B Euro 5, wysokoprężny turbo­doładowany, chłodzony cieczą lub CUMMINS ISB6.7EV 250B EEV, umieszczony z tyłu autobusu, podłużnie.
Skrzynia biegów - 6-biegowa automatyczna ZF 6AP1200,
Zawieszenie –pneumatyczne, przednia oś zawieszenie niezależne.
Ogumienie –bezdętkowe R 22,5 typu miejskiego,
Hamulce –roboczy: dwuobwodowy, pneumatyczny, tarczowe z ABS/ASR / postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, sterowa­ny ręcznie.
Drzwi - układ 2-2-2, wykonane z profili alumi­niowych, sterowane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy, otwierane do wnętrza autobusu z rewer­sem przy zamykaniu;podgrzewane skrzydło przed­nich drzwi.
Siedzenia tworzywowe z miękką wkładką firmy Ster.
Nadwozie –szkielet wykonany z prostokątnych profili zamkniętych ze stali nierdzewnej, ściana przednia, tylna, dach, nadkola i zderzaki z two­rzyw sztucznych, poszycie boczne z blach nierdzewnych i tworzyw klejonych do kadłuba, klapa tylna aluminiowa, malowane lakierem akrylowym, szyby wklejane do nadwozia, podłoga ze sklejki pokryta wykładziną antypoślizgową PVC, poszycie wewnętrzne: laminat.
Wymiary: długość: 12100 mm, szerokość: 2 550 mm, wysokość / z klima­tyzatorem: 3 030/3 250 mm, rozstaw osi: 6 100 mm.
Masy –dopuszczalna masa całkowita: 18 000 kg, dopuszczalny na­cisk na przednią oś: 6 500 kg, dopuszczalny nacisk na tylną oś: 11 500 kg.

Obrazek
Autosan Sancity 12

I trzeci –niezwykle waży debiutant Autosana –czyli Eurolider A12.12C, który jest odpowiedzią na spore zainteresowanie najnowszą rodziną Autosana wśród polskich klientów. Co ważne została wprowadzona tutaj nowa deska rozdzielcza (zamiast FAP dostępnego w opcji), opracowana od początku w Sanoku. I prezentuje się całkiem dobrze. Co prawa nie jest ona regulowana tak jak pulpit FAP, regulowana jest jedynie kolumna kierownicy, jednak jeżeli klient zażyczy sobie pełnej regulacji deski, może zostać zamontowany pulpit VDO-Siemens. We wnętrzu zamontowano przestronne półki bagażowe, z kilkustopniowym oświetleniem dodatkowo wyposażone w indywidualny nawiew miejsc siedzących.
Dodatkowo autobus posiada czujnik przeciwpożarowy oraz system gaszący w komorze silnika, co od pewnego czasu staje się coraz bardziej porządane przez przewoźników.
Poniżej podstawowe dane pojazdu:
Liczba miejsc siedzących/stojących (bez kierowcy) –555/20 lub 53/25. Fotele - Spójnia Sanok.
Silnik –Cummins ISB6.7E5 300 EURO 5, wysokoprężny, tur¬bodoładowany, chłodzony cieczą, 6-cylindrowy, rzędowy, pionowy, umieszczony z tyłu autobusu, podłużnie stojąco.
Skrzynia biegów –mechaniczna ZF 6S-1010BO
Zawieszenie –ZF pneumatyczne, ogumienie bezdętkowe 295/80 R 22,5. Przednia oś ZF - zawieszenie niezależne. Mechanizm kierow¬niczy ze wspomaganiem ZF. Most napędowy sztywny, jednostopniowy ZF.
Hamulce –roboczy, tarczowy z samoregulacją luzu, sterowany pneumatycznie, dwuobwodowy, z układem EBS zawierającym ABS/ ASR, postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, sterowany ręcznie działający na kota tylne, retarder hydrauliczny (integralny) dla skrzyni automatycznej.
Nadwozie - współpracujące z ramą (kratownicowa), szkielet z profili stalowych zamkniętych prostokątnych i kwadratowych (stal nierdzewna), ściana przednia, tylna, nadkola boczne, dach i zderzaki tworzywowe (laminaty), poszycie boczne z blachy chromoniklowej klejone do kadłuba, aluminiowe klapy bagażników (bez listwy zawiasowej), malo¬wane lakierami akrylowymi, podłoga pokryta wykładziną antypoślizgową, poszycie wewnętrzne ścian bocznych i sufitu tapicerowane tkaniną, szyby klejone do nadwozia: przednia - jednoczęściowa (panoramiczna), boczne - przesuwne, przyciemniane szkło gięte, szyba kierowcy opuszczana elektrycznie w części ogrzewana elektrycznie, szyby drzwi termoizolacyjne.
Fotel kierowcy –na zawieszeniu pneumatycznym z pasem 3-punktowym, kierownica z regulowanym położeniem i blokadą
Układ drzwi –1-1-0, przednie i środkowe –elektropneumatyczne, jednoskrzydlowe otwierane na zewnątrz
Wymiary: długość: 12 315 mm, szerokość: 2 550 mm, wysokość: 3 200mm/3 300 mm z klimatyzatorem, rozstaw osi: 6 175 mm.
Zwis przedni / tylny: 2 790 / 3 350 mm, prześwit: 315 mm, max dop. nacisk osi przedniej/tylnej: 7 000/11 500 kg, dopuszczalna masa całkowita: 18 000 kg. Pojemność bagażnika podpodłogowego ok. 5,5 m3.

Obrazek
Auto Cuby
Obrazek

Auto Cuby –firma z Wejherowa pokazała w Kielcach łącznie 6 pojazdów, w tym minibusy własnej produkcji na bazie Crafter i Sprinter oraz autobusy międzymiastowe tureckich firm BMC i Guleryuz. O dalszych planach firmy rozmawialiśmy z Jackiem Kiedrowiczem, dyrektorem M&P AUTOCUBY. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Belgian Bus –firma zajmująca się sprzedażą autobusów używanych pokazała dwa autobusy –najstarszego na targach, przegubowego Volvo B10M (w bardzo zaawansowanym –kilkuletni turystyczny autokar Mercedes-Benz O580 Travego.
CMS Auto –firma zajmująca się produkcja minibusów, jak i oferująca autobusy marki Temsa w Polsce pokazała dwie zabudowy na bazie Mercedes-Benz Sprinter, w tym jedna w wersji VIP. Z oferty Temsy zobaczyliśmy dwa znane już nam modele: Temsa Opalin 9 i Temsa Prestij Superdelux. O dalszych planach firmy rozmawialiśmy z Andrzejem Klukowskimz działu marketingu CMS Auto. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
DAFA –firma zajmująca się sprzedażą autobusów używanych od 1994 r. wystawiła na targach TRANSEXPO 2009 w Kielcach autobus miejski MAN A21 z 2000 r., wyposażony w silnik MAN o mocy 260 KM, Euro 2. Co ciekawe autobus wyposażony jest w system schładzania przestrzeni pasażerskiej (układ zasilany elektrycznie –niezależnie od pracy silnika, podobne rozwiązanie pokazało Webasto pod nazwą Citysphere). Czy tak wyposażone autobusy są poszukiwane na polskim wtórnym rynku? Takie m.in. pytanie zadaliśmy szefowi firmy –Janowi Danishowi. Odpowiedź oraz zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Citaro G w barwach MPK Kraków

EvoBus Polska –a dokładnie miejski dział Mercedes-Benz zaprezentował w Kielcach przegubowe Citaro G w barwach MPK Kraków. To podkreślenie tegorocznego sukcesu firmy i zamówienia przez Kraków kolejnej partii autobusów przegubowych Mercedes-Benz Citaro G. Tegoroczny kontrakt obejmuje 12 szt., czyli łącznie od listopada br. MPK będzie dysponować już 22 przegubowymi Mercedesami. Z tej okazji, w samo południe został odegrany Hejnał Mariacki, a dodatkowo na stoisku Mercedesa pojawił się „Smok Wawelski”. Podczas uroczystości nowy autobus został poświecony szampanem przez Juliana Pilszczka, prezesa MPK Kraków oraz Laszlo Rakasza, dyrektora sprzedaży autobusów miejskich Mercedes-Benz. Jak podkreślił w krótkiej rozmowie szef MPK –przegubowe Citara w Krakowie spisuje się dobrze i pierwszych dziesięć egzemplarzy tego typu przejechało już łącznie 430 tys. km. Tegoroczne zamówienia to potwierdzanie ich niezawodności i dobrych parametrów eksploatacyjnych. Jak na razie przewoźnik nie zajmuje stanowiska co do kosztów eksploatacyjnych. –„Faktyczne koszty eksploatacji autobusów będzie można ocenić po zakończeniu dwuletniego okresu gwarancyjnego. Wtedy MPK będzie musiało pokryć nie tylko koszty materiałów eksploatacyjnych, ale i części zamiennych. Wcześniejsze doświadczenia przedsiębiorstwa, jeśli chodzi o obsługę serwisową autobusów innych marek, nie były najlepsze i dlatego mocno liczymy, że tu Mercedes nas pozytywnie zaskoczy”–zaznacza prezes Pilszczek.
Tegoroczne autobusy Citaro G będą dostarczone w takiej samej konfiguracji jak pierwsza partia. Każdy z pojazdów może zabrać na pokład 165 osób, w tym 37 na miejscach siedzących. Mocne silniki OM 457 hLA spełniają najwyższą unijną normę Euro 5. Nowe Mercedesy będą także wyróżniać się malowaniem. Kolorystyka Mercedesów powstała w wyniku współpracy EvoBus i MPK. Z wielu propozycji wybrano projekt, który zachowuje tradycyjne barwy krakowskiego przewoźnika, a jednocześnie nadaje autobusom oryginalny wygląd. Czyli ciągle dominuje kolor biały i granatowy, jednak bez poziomych pasów. I pojawiły się zaokrąglenia…Pasażerowie wypowiadają się o nowej kolorystyce przychylnie, choć są też konserwatyści, dla których żadne odstępstwo od utartego schematu nie jest dopuszczalne. –Moim zdaniem to jedne z najładniej pomalowanych autobusów miejskich i to zarówno w Polsce, jak i w Europie –zapewnia Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów EvoBus Polska. –Szczególnie malowanie bocznych ścian jeszcze dodaje krakowskim Mercedesom dodatkowej dynamiki i jednocześnie elegancji. Naprawdę świetnie pasują do tego miasta i mam nadzieję, że w przyszłości staną się jego wizytówką”–powiedział nam Laszlo Rakasz. Z dyrektorem rozmawialiśmy także o aktualnej sytuacji na polskim rynku autobusów miejski i pozycji tutaj Mercedesa. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
MAZ na Transexpo
Obrazek
Obrazek
Obrazek

MAZ –pokazał w Kielcach dwa autobusy miejskiej (MAZ 203 i 206) i jeden niskopodłogowy trolejbus (szkoda, że zaprezentowany w mało atrakcyjnym miejscu). Największa uwaga zwiedzających skupiała się jednak na standardowym modelu 203, który został wyposażony m.in. w silnik Mercedes-Benz Euro 5, nową deskę rozdzielczą z system KIBES 32 oraz układ gaszenie pożarów w komorze silnika. Mimo wakacji przedstawiciele białoruskiego producenta nie zwolnili tempa w prezentowaniu swoich produktów polskim przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej. Na początku lipca w PKA Elbląg testowany był niskowejściowy MAZ 103, autobus najdłużej oferowany na naszym rynku przez MAZ. Zdaniem przedstawicieli MAZ AUTO POLAND –zebrał on bardzo pochlebne opinie. Był to pierwszy i jak na razie ostatni test tego modelu w naszym kraju. Przypomnijmy, że autobusu MAZ 103 w największej skali jest eksploatowany w Polsce przez KPKM Białystok (4 szt.) Następcą wersji 103 jest całkowicie niskopodłogowy MAZ 203, który przeszedł w ostatnim czasie face-lifting, a dokładniej mówiąc –wymianę deski rozdzielczej i całego przodu wewnątrz autobusu (pas podokienny). W zgodnej opinii większości użytkowników i ekspertów –dotychczasowe deska była najmniej efektownym (mówiąc dyplomatycznie) elementem w tych autobusach. Teraz kabina kierowcy prezentuje się znaczniej lepiej. Warto podkreślić, że za ten projekt odpowiedzialna była leszczyńska firma Astromal. W sierpniu br. MAZ 203 –już w nowej stylistyce –był testowany w Luboniu w firmie TRANSLUB, a we wrześniu jeździł w ROKBUS-ie w Rokietnicy. W tym rejonie największą flotę tego typu autobusów (2 szt.) ma Warbus, który obsługuje linie do Murowanej Gośliny. Natomiast w całym kraju najwięcej tego typu pojazdów eksploatuje MPK Kielce (18 szt.) W okresie wakacyjnym na polskich drogach był również aktywny najmniejszy autobus z oferty MAZ w Polsce –model 206 klasy midi. Po sprzedaży poprzedniego egzemplarza testowego do Sieradza, kolejny pojazd tego typu wjechał do naszego kraju w sierpniu br. i został przetestowany w Dębicy i Jarosławiu. Następnie trafił do Krosna. Możliwe, że w najbliższym czasie będzie dalej testowany na Podkarpaciu. Ponadto duże zainteresowanie tym autobusem wykazują przewoźnicy z Podlasia oraz Polesia. Szkoda, że do Kielc nie przyjechał najbardziej oczekiwany nowy autobus białoruskiego producenta –przegubowy, niskopodłogowy model MAZ 205, który swoją premierę będzie miał w Kortrijk. O tym autobusie, a także o innych zamianach w ofercie firmy opowiedział nam Juri Michailovski, prezes MAZ Auto Poland. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Polster na Transexpo

Polster –obecna oferta firmy z Piły skupia się na 4 segmentach: tapicerowanie foteli autobusowych wraz kapitalnym remontem wnętrz, kompleksowa zabudowa mikrobusów, produkcja foteli do mikrobusów, produkcja pokrowców na fotele autobusowe i szycie zagłówków oraz zasłonek autobusowych. W Kielcach firma zaprezentowała dwa minibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter. O aktualnych realizacjach firmy –przede wszystkim w zakresie rewitalizacji używanych autobusów dla klientów z Skandynawii –rozmawialiśmy z właścicielem firmy Polster. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Rošero
Obrazek

Rošero –słowacka firma nadwoziowa, która po raz pierwszy wzięła udział w kieleckich targach pokazała dwa minibusy. Pierwszy z nich to ciekawy miejski autobus z obniżoną podłogę na tylnym zwisie –First FCLLI. Natomiast drugi to turystyczna wersja First FLHI. Oba na podwoziach IVECO. Czyli po latach dominacji minibusów na bazie Sprintera i Crafter mogliśmy obejrzeć (pod nieobecność Kapeny) także wersje na podwoziach włoskiego producenta. O zainteresowaniu polskich klientów ofertą Rosero i wielkości sprzedaży firmy na czeskim i słowackim rynku rozmawialiśmy z Daliborem Draveckim z działu sprzedaży Rošero. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Scania na Transexpo
http://infobus.pl/files/27223/scania_02.jpg

Scania Polska –pokazała w tym roku trzy autobusy, w tym także miejski model OmniCity w wersji 12-metrowej, zasilany etanolem (z silnikiem najnowszej, III generacji). To kontynuacja akcji propagowania tego typu paliwa przez szwedzkiego producenta w naszym kraju. Efektem tych działań będzie m.in. długokresowy test tego autobus w Warszawie, który rozpocznie się niebawem –po skompletowaniu wszystkich dokumentów, w tym także uzyskania niezbędnych zezwoleń przez nową fabrykę etanolu w Goświnowicach, która będzie dostawcą paliwa. W opolskim zakładzie etanol powstawać będzie głównie z kukurydzy. Rocznie zakład z 350 tysięcy jej ton ma produkować 140 mln litrów etanolu, w tym także dla stacji paliw Orlen. Spółka Bioagra SA –właściciel fabryki –jest spółką celową powołaną przez spółkę Polskie Młyny SA, należącą do Zbigniewa Komorowskiego (BAKOMA). Udziałowcem jest szwedzka firma Sekab. Przypomnijmy, że do 2020 roku zgodnie z unijnymi wymaganiami minimalny udział biokomponentów w wyprodukowanych paliwach w Polsce ma sięgnąć 10 procent. Aby koncerny paliwowe wywiązały się z obowiązujących wymagań, będą musiały w br. dodać do paliw ponad 750 tys. ton biokomponentów.
Kolejnym ważnym elementem stoiska Scanii były oczywiście autobusy turystyczne w postaci trzyosiowego autokaru Scania-Irizar PB o długości 14-metrów oraz dwuosiowego autokaru Scania-Irizar New Century 12. Promowały one także nową usługę firmy, jaką jest wynajem autokarów. I właśnie o tym rozwiązaniu rozmawialiśmy z Andrzejem Jaworskmi, dyrektorem działu autobusów Scania Polska. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Solaris na Transexpo

Solaris Bus &Coach –tegoroczny rok jest wyjątkowy dla rozwoju tej firmy. Z jednej strony notuje ona rekordowe wyniki w zakresie produkcji autobusów, z drugiej zas wprowadza szereg nowości i to nie tylko w zakresie autobusów. W trzynastym roku działalności Solarisa mogliśmy zobaczyć w Kielcach premierę międzymiastowego InterUrbino. Za kilka tygodni na targach Busworld przyjdzie czas na debiut Urbino 12 H z napędem hybrydowym. Trzecie ważne wydarzenie tego roku to premiera niskopodłogowego tramwaju Solaris Tramino na październikowych targach Trako w Gdańsku. Naszym zdaniem to zwrotny moment w dziejach firmy, porównywalny chyba tylko z rokiem 1999 r. i premierą Urbino 12 na poznańskich targach motoryzacyjnych.
Skupmy się jednak na pierwszej z wymienionych premier: Solaris InterUrbino, o którym pisaliśmy już w InfoBusie na stronie http://www.infobus.com.pl/text.php?id=25822. InterUrbino, jest zupełnie nową konstrukcją pojazdu, która jednocześnie łączy w sobie znane już rozwiązania z rodziny niskopodłogowców Urbino. Wciąż najbardziej rozpoznawalnym znakiem uśmiechniętego frontu autobusu, pozostaje charakterystycznie opadająca linia przedniej szyby. Jest to nie tylko element nowoczesnego designu. Poprawiona jest w ten sposób widoczność z miejsca kierowcy, szczególnie kiedy autobus podjeżdża na przystanek. To nie jedyne rozwiązanie opracowane z myślą o najwyższym komforcie pracy kierowców autobusów InterUrbino. Estetyczne materiały wykończeniowe kokpitu oraz konsoli środkowej tworzą przyjazne otoczenie, które sprawia że prowadzenie InterUrbino to czysta przyjemność. Tym większa, że komora silnika skrywa jednostkę napędową Cummins ISBe5 o mocy aż 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1100Nm, która zapewnia dynamiczną jazdę przy niewielkim zużyciu paliwa. Silnik międzymiastowego Solarisa jest wyposażony w system OBD2 i spełnia restrykcyjne normy emisji spalin Euro5. Ze względu na przeznaczenie pojazdu, została w nim zamontowana manualna, sześciobiegowa skrzynia firmy ZF 6S 1010BO. Dobrze dobrane przełożenia gwarantują płynną jazdę zarówno po płaskim, jak i górzystym terenie. Oprócz podstawowego układu hamulcowego z systemem EBS2, autobus może być dodatkowo wyposażony w retarder lub hamulec górski w zależności od wymagań klientów. Z kabiny kierowcy szerokim przejściem pomiędzy rzędami siedzeń przenosimy się do przestrzeni pasażerskiej. Podróżni InterUrbino, mają do dyspozycji 53 wygodne fotele z regulowanym oparciem. Wszystkie miejsca siedzące wyposażone są w pasy bezpieczeństwa. Zainstalowane pod sufitem po obu stronach pojazdu estetyczne półki udostępniają niespotykaną dotąd powierzchnię pozwalającą na przechowanie na nich znacznie więcej niż tylko bagażu podręcznego. Dodatkowo zintegrowano je z poręczami zapewniając połączenie użyteczności i funkcji dekoracyjnej. Zastosowane materiały i kolorystyka podsufitowych półek sprawiają, że wpisują się one harmonijnie w przestronne wnętrze. Oprócz innowacyjnego rozwiązania jakim są niezwykle pojemne półki nad głowami pasażerów, do ich dyspozycji oddano również tradycyjne bagażniki umieszczone pod podłogą autobusu. Ich pojemność to ponad pięć metrów sześciennych. Dodatkowo w autobusie istnieje możliwości zamontowania ski boxu.

Obrazek
Solaris na Transexpo
Obrazek

Klienci będą mogli zamawiać InterUrbino zarówno z pojedynczymi jak i podwójnymi drzwiami w środkowej części pojazdu. Opcją jest także możliwość zainstalowania specjalnej windy, która uczyni pojazd w pełni dostępnym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W tym celu w środkowej części pojazdu zamiast czterech foteli istnieje opcja utworzenia miejsce dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego. Skoro już mowa o dzieciach, designerzy InterUrbino pomyśleli także o najmłodszych pasażerach. Jeden z rzędów foteli to dziecięca klasa VIP ze specjalnymi fotelikami i zabawkami, które umilają podróż najbardziej wybrednym uczestnikom komunikacji autobusowej. Prezentowany na jesiennych targach premierowy InterUrbino, to testowa wersja autobusu. - Teraz czeka nas seria ciężkich testów. To konieczne, aby myśleć o uruchomieniu produkcji na poziomie zbliżonym do miejskiej rodziny Urbino - wyjaśnia Krzysztof Olszewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Solarisa. - Planujemy, że nastąpi to w połowie przyszłego roku.
Dane techniczne Solaris InterUrbino 12:
Długość 11995 mm
Szerokość 2550 mm
Wysokość (łącznie z klimatyzacją) 3300 mm
Wysokość wewnątrz w przejściu środkowym 2135 mm
Osie 2
Rozstaw osi 5900 mm
Zwis z przodu 2700 mm
Zwis z tyłu 3395 mm
Kąt natarcia 7,7 o
Kąt zejścia 7,3 o
Ogumienie 295/80/R22,5
Wysokość podłogi: miejsce kierowcy (nad jezdnią) 860 mm
Wysokość podłogi: środkowe przejście (nad jezdnią) 860 mm
Wysokość podestu (nad podłogą) 170 mm
Wysokość wejścia (nad jezdnią) ok. 350mm
Wejście drzwi 1 2 x 177, 146
Wejście drzwi 2 2 x 177, 146
Szerokość przejścia w świetle drzwi 1 785 mm
Szerokość przejścia w świetle drzwi 2 675 mm
Bagażnik, drzwi 2 (1 skrzydło) 5,1 m3
Technicznie dopuszczalna masa całkowita 18 000kg
Oś przednia 7 100 kg
Oś napędowa 12 000 kg
Miejsca siedzące 53
Odległość między oparciami siedzeń 680 mm
Olej napędowy 250 l / opcja 340l
Dodatek AdBlue 40 l
Silnik (Euro 5 OBDII) Cummins ISB6,7e5 300
Moc 221kW (300 KM)
Pojemność skokowa 6700 cm3
Liczba cylindrów 6
Maks. moment obrotowy przy 1200-1800/min 1100 Nm
Skrzynia biegów ZF 6S1010BO
mechaniczna, 6 - stopniowa
Oś przednia ZF RL 75E - niezależna
Oś napędowa ZF A 132

Obrazek
Solaris na Transexpo
Obrazek

Oprócz premierowego InterUrbino został także pokazany „lokalny”Solaris Urbino 12 w barwach ZTM Kielce. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy firma Solaris dwukrotnie zdobywała zamówienie na autobusy dla Kielc. Najpierw, pod koniec ubiegłego roku, Solaris dostarczył do MPK Kielce jedenaście, niskopodłogowych autobusów długości 12 metrów. Z kolei w połowie tego roku Solaris Bus &Coach S.A. podpisał z Zarządem Transportu Miejskiego w Kielcach, umowę na dostawę czterdziestu autobusów. Kontrakt dotyczył dostawy 35 Solarisów Urbino 12 i 5 Solarisów Urbino 10. Obecny na stoisku Solaris Urbino 12 to właśnie jeden z najnowszych autobusów w kieleckim taborze. Była to spora niespodzianka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej w Kielcach, który jako jeden z dwudziestu już za kilka tygodni wyjedzie na ulice miasta. Informujemy za Kieleckim Portalem Komunikacyjnym (http://www.komunikacja-kielce.pl/), że autobus ma lekko zmodyfikowane malowanie, tj. dodany cienki czerwony pasek na górnej powierzchni bocznej pojazdu.
Trzecim prezentowanym na stoisku Solarisa pojazdem był Urbino 10 dla miejscowości Rhomberg w Austrii. Pojazd posiada niezwykle ciekawe wyposażenie odbiegające znacznie od znanego standardu. Między innymi podłoga w całym autobusie wyłożona jest wykładziną, a wewnętrzne oświetlenie jest koloru zielonego. Ponadto, co rzadko spotykane, autobus długości 10 metrów wyposażony jest w 3 pary drzwi odskokowo-przesuwnych. O dalszych, rozwojowych planach firmy, w tym także o napędzie elektrycznym, rozmawialiśmy podczas targów z Krzysztofem Olszewskim. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
źródło: InfoBus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 05, 2009 2:51 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
Opublikowano: 2009-10-01 15:54:01
Źródło: ZTM Warszawa 1.10.2009

1 października na ulice Warszawy wyjedzie pierwszych pięć autobusów należących do firmy Mobilis. Zostały jednak przez Zarząd Transportu Miejskiego dopuszczone do ruchu warunkowo.
1 października na ulice Warszawy wyjedzie pierwszych pięć autobusów należących do firmy Mobilis. Zostały jednak przez Zarząd Transportu Miejskiego dopuszczone do ruchu warunkowo. Nie będą bowiem miały zainstalowanych biletomatów.
Mobilis do ruchu ma wprowadzić 50 autobusów o długości 9 i 12 metrów.
Ostatnia partia ma wyjechać na ulice najpóźniej 1 stycznia 2010. Choć biletomaty miały być zainstalowane już w pierwszych pojazdach, przewoźnik nie wywiązał się z tego warunku umowy. Automaty biletowe pojawią się w autobusach dopiero 1 stycznia przyszłego roku. Powinny zostać jednocześnie zainstalowane we wszystkich pojazdach. Pojazdy bez automatów biletowych dopuszczone są warunkowo ze względu na bieżące potrzeby. Zbliża się także okres zwiększonej liczby przewozów w związku ze świętem Wszystkich Świętych, w jego trakcie, a także w okresie poświątecznym. Przewoźnik, w ramach kary, nie będzie otrzymywał pełnego wynagrodzenia za wykonaną pracę przewozową. ZTM zapłaci mu za każdy wozokilometr jedynie 80 procent pełnej stawki. Pięć nowych, 12-metrowych Solarisów Urbino będzie kursowało na linii 180. Poniżej przedstawiamy oficjalne stanowisko przewoźnika:
Eugeniusz Szymonik, Prezes Zarządu Mobilis sp. z o.o.: 'Zgodnie z warunkami przetargu, wszystkie autobusy muszą być w ruchu do 1 stycznia 2010 roku. Nam pozostawiono decyzję o dokładnym harmonogramie włączenia ich do ruchu. Zdecydowaliśmy, że 1 października wprowadzimy do ruchu 5 Solarisów Urbino 12. Miesiąc później kolejnych pięć Solarisów Urbino 12. 1 grudnia - 10 Solarisów Urbino 12 + 10 Solarisów Alpino 8.6. 1 stycznia - 10 Solarisów Urbino 12 + 10 Solarisów Alpino 8.6 Przyjęliśmy taki harmonogram, bo spodziewamy się (mamy nadzieję, że niewielkich) problemów technicznych związanych z nowym, wysoko zaawansowanym oprogramowaniem.
Będzie ono sterować pracą monitorów wewnętrznych, tablic bocznych, systemu zapowiedzi głosowych, kasowników, monitoringu, systemu liczenia pasażerów oraz automatów biletowych. Ten ostatni element wyposażenia zostanie wprowadzony, ze względów organizacyjnych, we wszystkich autobusach jednocześnie, czyli 1 stycznia 2010. Chodzi tu przede wszystkim o uruchomienie serwisu i obsługi tych automatów (opróżnianie i uzupełnianie
bilonu) dla wszystkich 50 autobusów.'
źródło: InfoBus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn paź 19, 2009 12:54 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
http://infobus.pl/text.php?id=27224&from=tag

Cytuj:
Autobusy na TRANSEXPO cz. 2
Opublikowano: 2009-09-22 21:05:28

Za nami siódma edycja targów TRANSEXPO, które odbyły się w Kielcach w dniach 16-19 września. Mimo widocznego kryzysu byliśmy świadkami kilku interesujących premier.
Solbus pokazał targach Transexpo całkowicie nowy autobus: SM18. To długo oczekiwany osiemnastometrowy autobus przegubowy wyposażony w silnik Cummins oraz skrzynię Voith. Ponadto producent z Solca Kujawskiego pokazał szkielet dziesięciometrowego, niskowejściowego autobusu miejskiego –SC10. Trzecim eksponowanym pojazdem był miejski SM12, czyli dwunastometrowy, niskopodłogowy autobus miejski w wersji demonstracyjnej, która pewnie niedługo pojawi się na ulicach polskich miast. Poniżej podstawowe dane techniczne prezentowanych pojazdów:
- niskowejściowy Solbus SC10 to autobus miejski klasy midi, który został opracowany na bazie niskopodłogowego modelu SC12. Jego pojemność to 64-85 miejsc pasażerskich, w tym 23-27 miejsc siedzących. Dłuższa wersja SC11 będzie mogła zabrać na swój pokład do 95 osób, w tym maksymalnie 31 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 1-2-0 i 1-2-1. Silniki jak znajdzie zastosowanie w tych modelach to albo Iveco o mocy 265 KM albo Cummins o mocy 250 KM, skrzynia biegów –manualna ZF 6S1200B0 lub automat Voith DIWA5, przednia oś - niezależna Voith, tylna oś –Arvin Meritor, mechanizm kierowniczy: RBL lub ZF.
- niskopodłogowy autobus miejski Solbus SM12. Aktualnie jest on w największej liczbie (9 szt.) eksploatowany w firmie Warbus, obsługującej linie miejskie Gdańsku. Standardowe wyposażenie modelu to silnik Cummins o mocy 250 KM plus skrzynia biegów Voith DIWA5 lub ZF ECOMAT 6HP 504, oś przednia - niezależna ZF RL75EC lub sztywna ZF RL75A, tylna oś napędowa to ZF AV132 lub Voith SRA132DC80. Pojemność całkowita SC12 to 105-119 pasażerów, w tym 33-37 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2, 2-2-0 lub 2-0-2.
- niskopodłogowy autobus miejski Solbus SM18 to 18-metrowy pojazd przegubowy, który może maksymalnie przewieźć 164-179 osób, w tym 34-49 na miejscach siedzących. Miejsca stojące to 130. Standardowe wyposażenie to silnik Cummins o mocy 340 KM plus skrzynia biegów Voith DIWA6 lub ZF ECOMAT 6HP 604, oś przednia - niezależna ZF RL75EC lub sztywna ZF RL75A, tylna oś napędowa to ZF AV132 lub Voith SRA132DC80. Układ drzwi: 2-2-2-2, 2-2-0-2 lub 2-2-2-0,
Przypomnijmy, że jeżeli uprawomocni się decyzja Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie i to PTS Kraków zostanie zwycięzcą przetargu na obsługę części linii miejskich, Solbus dostarczy dla przewoźnika łącznie 31 autobusów, w tym 16 sztuk SM12 LNG oraz 15 sztuk SM18 LNG. Będą to pierwsze tego typu autobusy sprzedane przez Solbusa. Zalety paliwa LNG podawane przez producenta są następujące:
- ekologiczny napęd, spełniający normę EEV - w przypadku biogazu z wykorzystaniem paliwa odnawialnego
- duża żywotność silnika (wysoka liczba oktanowa gazu ziemnego oraz brak wymywania filmu olejowego ze ścianek silnika)
- ograniczenie emisji hałasu (do 3dB)
- brak kosztów utrzymania układu wydechowego
- koszt inwestycji w stacje LNG i LCNG są porównywalne ze stacjami CNG, jednak koszty eksploatacji są do 7 razy niższe
- autobusy napędzane LNG charakteryzują się niższymi kosztami eksploatacyjnymi w stosunku do ON, a nawet CNG - dodatkowo zapewniają większe bezpieczeństwo dostaw paliwa;
- mniejszy i lżejszy zbiornik zabudowany wewnątrz autobusu zamiast dużych butli na dachu
- szybkość tankowania porównywalna z olejem napędowym
- czystsze paliwo - LNG/LBG to 97% metanu i 3% azotu Większe bezpieczeństwo gazu ciekłego - w razie przecieku gaz odparuje i rozcieńczy się w powietrzu, natomiast w razie podpalenia - nie wybuchnie a wolno się spali Niższa cena LNG w stosunku do CNG (w przeliczeniu na m3)
- możliwość zlokalizowania stacji LNG lub LCNG niezależnie od istniejących sieci przesyłowych gazu
- możliwość wyboru / zmiany dostawcy LNG
- brak hałaśliwych kompresorów oraz niższe koszty eksploatacji stacji LNG/LCNG Budowa stacji LNG jest stosunkowo prosta oraz wartość inwestycji nie przekracza kwoty porównywalnej inwestycji w stację CNG, a pozwala na tankowanie obydwu rodzajów paliwa.
O dalszych planach rozwojowych Solbusa, eksporcie do Wielkiej Brytanii, przetargu na linie w Krakowie, procesie z SOR-em rozmawialiśmy podczas targów z Jakubem Śliżakiem, dyrektorem sprzedaży FA Solbus. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

SOR –w tym roku czeska firma z Libchavy pokazała w Kielcach rekordową liczbę autobusów. Oprócz znanych międzymiastowych modeli SOR C 10,5 i LH 12 zobaczyliśmy aż dwie premiery. Pierwsza z nich to miejski, niskopodłogowy autobus przegubowy SOR NB 18 w specyfikacji dla DPH Praga, którego po raz pierwszy zobaczyliśmy na wystawie AUTOTEC 2008 w Brnie. Można powiedzieć, że ten model miał prawdziwe „wejście smoka”na autobusowy rynek, gdyż krótko po jego premierze został podpisany kontrakt z DopravníPodnik Praha na dostawę aż 620 autobusów tego typu. Kontrakt obejmuje zakup 465 szt. niskopodłogowych autobusów SOR NB 12, 235 niskopodłogowych, przegubowych autobusów SOR NB 18 i 20 egzemplarzy niskopodłogowych, hybrydowych przegubowców –SOR NBH 18. Umowa na zakup autobusów została podpisana pod koniec lutego br., a dostawy zostały rozłożone na lata 2008-2014. Więcej o tym zamówieniu można przeczytać na: http://infobus.pl/text.php?from=search&id=23541. Aktualnie wszystkie moce fabryki z Libchavy są właśne skierowane na obsługę pierwszych dostaw dla stołecznego przewoźnika. –„Przewidujemy, że w tym roku dostarczymy łącznie dla DPH Praga ok. 90 pojazdów, w tym 60 autobusów typu solo NB 12 oraz 30 egzemplarzy w wersji przegubowej –NB 18 –powiedział nam Jan Cerny, szef spółki SOR Poland. –W odróżnieniu od polskiego rynku w Czechach miejscy przewoźnicy nie zmawiają autobusów miejskich z pełną klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej. Nawet DopravníPodnik Praha nie posiada tak wyposażonych pojazdów. Dlatego nasze autobusy również nie będą posiadały tego typu urządzeń. Oczywiście miejsce kierowcy będzie klimatyzowane –to jest już standard. Kolejna nowość to system przekazywania danych poprzez Wi-Fi. W ten sposób są przekazywane wszystkie informacje z autobusu na zewnątrz, do centrali dyspozytorskiej przewoźnika.”Zamówienie obejmuje także dostawę przegubowych autobusów hybrydowych. Kiedy zobaczymy pierwszy prototyp hybrydy SOR? –„Praca nad hybrydowym autobusem SOR są mocno zaawansowane. Zakładamy, że pierwsze, drogowe testy prototypowego egzemplarza odbędą się pod koniec br., tak aby już w przyszłym roku dostarczyć pierwsze tego typu pojazdy dla Pragi. Jeżeli chodzi o źródło napędu to postawiliśmy tutaj na sprawdzone rozwiązanie oferowane przez amerykańską firmą Allison, które m.in. jest z powodzeniem stosowane przez firmę Solaris Bus &Coach. W układzie napędowym zastosujemy także silnik firmy Cummins. W obecnej sytuacji nie ma sensu wprowadzać tutaj własnych rozwiązań, a produkt Allisona jest najszerzej stosowanym rozwiązaniem hybrydowym i to na zarówno w Europie, jak i w Ameryce”–podkreśla Jan Cerny.
Druga premiera SOR-a to prototyp nowej serii autobusów niskowejściowych o długości 8,5 m –. To segment pojazdów, który w Czechach znajduje coraz więcej zwolenników –szczególnie na liniach peryferyjnych w dużych aglomeracjach, gdzie jest dobrym środkiem do dalszego rozwożenia pasażerów przybywających z centrum miasta wielkopojemnymi pojazdami. O dalszym rozwoju tej rodziny autobusów, a także o planowanych testach SOR-a NB 18 w Warszawie i światowej premierze, jaką SOR szykuje podczas Autosalonu w Nitrze (01-05.10.2009) rozmawialiśmy podczas targów z Janem Cernym. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa. A poniżej prezentujemy parametry techniczne autobusów SOR NB 18 i SOR C 8,5:
Długość 18750 mm
Szerokość 2550 mm
Wysokość (łącznie z klimatyzacją) 2900 mm
Osie 3
Rozstaw osi 6180/6570 mm
Zwis z przodu 2470 mm
Zwis z tyłu 3530 mm
Kąt natarcia 7 o
Kąt zejścia 7 o
Ogumienie I oś 285/70/R19,5
Ogumienie II i III oś 275/70/R22,5
Liczba drzwi 5 / 2-2-2-2-2
Szerokość drzwi –przód 800 mm
Szerokość drzwi –środek / tył 1200 mm
Wysokość wejścia (nad jezdnią) 320 mm
Technicznie dopuszczalna masa całkowita 25 500kg
Masa własna 14 500 kg
Miejsca siedzące 44
Miejsca stojące 117
Miejsca ogółem 161
Promień skrętu (zew.) 11 250 mm
Prędkość maksymalna 80 km/h
Dodatek AdBlue 40 l
Silnik (Euro 5 OBDII) IVECO Cursor F2BE3681B
Moc 243 kW (330 KM)
Maks. moment obrotowy przy 1200-1800/min 1400 Nm
Skrzynia biegów ZF Ecomat 6HP 604C automat, 6 - stopniowa
Oś przednia SOR NB 004 - niezależna
Oś środkowa Voith BDA 115
Oś napędowa Voith BRA 132, i=6,29

Obrazek
Obrazek
Obrazek

VDL Bus &Coach Polska –firma w tym roku pokazała dwa autobusy, w tym trzyosiowy model VDL Bova Magiq MHD 148 (model na rok 2010) oraz nieśmiertelną Futurę, ale uwaga –w wersji FLI, czyli w najbardziej „odchudzonej”i ekonomicznej wersji. Warto podkreślić, że ten pojazd trafi do sprzedaży dopiero pod koniec br., ale już można składać na niego zamówienia. Główny cel FLI to przewozy pasażerskie zarówno na krótkich, jak i długich trasach –czyli klasyczne kombi. Zdaniem VDL Bus &Coach nowa Futura FLI spełnia wymagania rosnącej grupy organizatorów wycieczek, którzy nie chcą w momencie zakupu decydować, do jakich dokładnie celów nowy pojazd będzie wykorzystywany. Dlatego wolą oni kupić bardziej uniwersalny pojazd, który zarówno nadaje się do obsługi regionalnych połączeń, jak i okazjonalnej wycieczki turystycznej. To także znak obecnej recesji, gdzie firmy muszą mieć pewność, że inwestycja w nowy tabor się zwróci. A im szerszy zakres możliwych zadań do zrealizowania tym większa szansa, że autobus nie będzie stał bezczynnie. –„Futura FLI Intercity Edition to nowy, wielofunkcyjny autobus, który oferuje operatorom możliwie jak największą liczbę zastosowań –mówi Rémi Henkemans, dyrektor zarządzający VDL Bus &Coach. –„Ten nowy wariant Futury nie został przemyślany ad hoc, na zapleczu, ale jest efektem dokładnej analizy potrzeb naszych klientów i pracy naszych konstruktorów.”W standardowym wyposażeniu międzymiastowa Futura FLI dostępna jest z klimatyzacją, łatwymi do utrzymania czystości siedzeniami i sporą przestrzenią bagażową (7-9 m3). Reszta parametrów jest podobna do rodziny Futury –czyli niska masa własna i ekonomiczny układ napędowy DAF PR o dwóch zakresach mocy (na pewno jedna to 310 KM). Pojazd na razie oferowany jest w długościach 12 i 12,8 m. O dalszych szczegółach tej oferty rozmawialiśmy z Bolesławem Piekorzem, prezesem spółki VDL Bus &Coach Polska. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa. Na zakończenie ciekawostka –w materiałach prasowych VDL znalazły się foldery promujące modele Citea i Ambassador. Czyżby nowy gracz na miejskim rynku?

Obrazek

VIGRA –krakowska firma zaprezentowała podmiejski autobus Bogdan A092 o długości 7,4 m i pojemności 51 miejsc, w tym 22 na miejscach siedzących. W opcji można zastosować silnik Iveco Euro 5 o mocy 166 KM. Przedstawiciel ukraińskich marek tak sam pisze o sobie: „jesteśmy wyłącznym dystrybutorem marki LUAZ oraz innych renomowanych marek zza wschodniej granicy. Bazując na wieloletniej tradycji i osiągnięciach zakładów LUAZ - jednych z najlepszych i jednocześnie najstarszych w Europie, pragniemy sprostać wszystkim wymaganiom naszych Klientów, oferując Państwu produkty najwyższej jakości, a także współpracę opartą na profesjonalnej realizacji dostaw. W swojej ofercie prezentujemy modele stworzone z zastosowaniem innowacyjnych materiałów i sprawdzonych rozwiązań z użyciem zagranicznych podzespołów DEUTZ, ZF, Allison, MAN, wszystko to w połączeniu z najnowszymi światowymi trendami w projektowaniu autobusów.”Nic dodać –nic ująć. Warto dodać, że ta sama firma jeszcze niedawno reprezentowała innego ukraińskiego producenta autobusów marki LAZ, na zakup których w 2007 r. zdecydowało się KASP Kielce posiadające 4 sztuki 12-metrowego modelu A183 City. Niestety, nie udało nam się spotkać z prezesem firmy na targach w Kielcach i m.in. porozmawiać o tej zmianie –postaramy się jednak to nadrobić i opublikować taki wywiad w najbliższym czasie.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Volvo Polska –szwedzki producent wraca ponownie do gry na polskim rynku autobusów –i to nie tylko turystycznych. Dział sprzedaży pod wodzą Władysława Smyka promował na TRANSEXPO dwa pojazdy: sztandarowy autokar Volvo 9700 oraz międzymiastowy autobus Volvo 8700 LE z obniżonym wejściem. Volvo 9700 to autobus turystyczny najnowszej generacji, o nowoczesnej linii, charakteryzujący się niewielkim zużyciem paliwa oraz niskim poziomem emisji spalin. Pojazd spełnia wymogi normy Euro 5. Volvo 9700 wyposażone też jest w system FUPS zapobiegający wjechaniu pojazdu pod autobus. Firma Volvo, jako pierwszy producent w branży, wprowadziła tego typu system w autobusach. Autobus posiada automatyczną skrzynię biegów I-Shift oraz systemy EBS i EPS.
Natomiast autobus międzymiastowy, niskowejściowy Volvo 8700 został wyposażony w najnowszej generacji, elektronicznie sterowany system hamulców tarczowych EBS. System ten może zostać uzupełniony o elektroniczny program stabilizacji toru jazdy pojazdu –EPS. Autobus może być wyposażony w automatyczną skrzynię biegów Volvo I-Shift, gwarantującą płynniejszą jazdę i mniejsze zużycie paliwa. Silnik Volvo, stworzony z myślą o jak najmniejszej emisji spalin, spełnia rygorystyczne normy Euro 5. –„Zaprezentowane na targach TRANSEXPO modele autobusów Volvo to nasze flagowe produkty, które są doceniane przez klientów na rynkach wielu krajów Europy. Charakteryzuje je niezawodność i doskonałe osiągi, a także dbałość o środowisko naturalne, wysoki komfort podróżowania i bezpieczeństwo –cechy, z których słynie Volvo. Nasza marka jest synonimem jakości, a głównym wyznacznikiem w tworzeniu autobusów są dla nas oczekiwania klientów”–powiedział Władysław Smyk, dyrektor ds. Sprzedaży Volvo Polska Autobusy. Z dyrektorem Smykiem rozmawialiśmy także o szczegółach nowej strategii Volvo w Polsce, aktualnej siatce handlowej, a także o zbliżających się testach hybrydowego autobusu miejskiego Volvo 7700H. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wowo –firma oferująca w Polsce dwie autobusowe marki: Isuzu i Tedom pokazała w Kielcach dwa pojazdy –międzymiastowy Isuzu Turquoise Euro 4 oraz miejski TEDOM C12G CNG. Mieliśmy nadzieję, że Isuzu już w Kielcach uchyli rąbka swojej nowej oferty, ale niestety będziemy trzymani w niepewności aż do październikowych targów Busworld w Kortrijk. Wówczas ISUZU zaprezentuje aż trzy swoje najnowsze modele: NEW TURQUOISE, NOVO i CITIMARK. Pierwszy z nich to następca pokazanego w Kielcach modelu Turquoise, ale już z nowym designem i silnikiem Euro 5. Dodatkowo przednie i tylne hamulce będą już tarczowe, a dodatkowo wprowadzono bardziej wydajny system klimatyzacji. Kolejna zupełna nowość to CITIMARK, czyli miejski, niskowejściowy midibus o długości 9-metrów i pojemności 72 pasażerów (17 miejsc siedzących i 55 stojących), wyposażony w silnik Euro 5 o mocy 205 KM. I trzeci pojazd, który będzie miał swój europejski debiut w Belgii to turystyczny NOVO o długości 7-metrów, pojemności 27 pasażerów i silnikiem Euro 5 o mocy 155 KM. Za miesiąc przedstawiamy w InfoBusie ich pełny opis.

Autor: Aleksander Kierecki
źródło: InfoBus


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So sty 23, 2010 1:40 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 22:10
Posty: 929
Lokalizacja: Warszawa
http://infobus.pl/text.php?from=main&id=29840


InfoBus napisał(a):
[pr] Wrightbus zbuduje Routemaster`y XXI wieku
Aleksander Kierecki
2010-01-06 15:05:47

Obrazek
koncepcja Fosters

Obrazek
http://infobus.pl/files/29840/3.jpg

Obrazek
koncepcja Capoco, ciekawe ile z wizji stylistów zostanie zachowane w ostatecznym wyglądzie Routemaster`a, który pojawi się na ulicach Londynu w 2011 roku.

Obrazek
Nagrodzone prace: ALEXANDERCROLLA

Obrazek
Nagrodzone prace: LAUK

Obrazek
Nagrodzone prace: LOTTIDUKE_A_

Obrazek
Narodzone prace: JAMIEMARTIN2

23 grudnia Boris Johnson, burmistrz Londynu i zarząd Transport for London (TfL) ogłosili, że to angielski producent Wrightbus wykona ostateczny projekt i zbuduje – na podstawie kultowego Routemaster`a – nowe autobusy dla Londynu.

23 grudnia Boris Johnson, burmistrz Londynu i zarząd Transport for London (TfL) ogłosili, że to angielski producent Wrightbus wykona ostateczny projekt i zbuduje –na podstawie kultowego Routemaster`a –nowe autobusy dla Londynu. Przypomnijmy, że na początku zeszłego roku TfL rozpisało konkurs na wybór koncepcji stylistycznej. Po jego zakończeniu przyznano wiele nagród (także wśród najmłodszych projektantów), a pierwsze miejsce przypadło ex aequo dwóm projektom: Aston Martin &Foster oraz Capoco Design Ltd. Następnie ogłoszono, że na podstawie tych dwóch prac ma powstać finalny projekt, który przede wszystkim będzie miał za zadanie przenieść to co wymyślili designerzy na grunt praktyki i technicznych możliwości. I ponowie ogłoszono konkurs ofert. 22 maja zaproszenie do negocjacji zostało wysłane do sześciu autobusowych producentów. Zwycięzcą okazał się Wrightbus –specjalista od piętrowych autobusów, który na początku br. podpisał z TfL stosowaną umowę (zgodnie z angielskim prawem o zamówieniach publicznych, od momentu ogłoszenia zwycięzcy do podpisania umowy musi opłynąć 10 dni). –„Londyńczycy ze stoickim spokojem czekali na wyniki zakulisowych rozmów, które miały wyłonić producenta Routemaster`ów XXI wieku. Decyzja już zapadła i w przyszłym roku możemy spodziewać się pojawienia nowej ikony Londynu. To będzie wielki powrót otwartej, tylnej platformy w autobusach, ale także powitanie najnowszej technologii z zakresu ekologii. Nowy Routemaster połączy w sobie tradycję i nowoczesność”–powiedział Boris Johnson, burmistrz Londynu.

Historyczny moment
Pierwsze nowe Routemaster`y mają pojawić się na londyńskich ulicach w 2011 r. Mark Nodder, dyrektor zarządzający grupy Wright po ogłoszeniu decyzji TfL powiedział: –„Oczywiście jesteśmy dumni, że zostaliśmy preferowanym producentem nowego Routemaster`a. To początek nowego ekscytującego rozdziału w zakresie transportu miejskiego w jednym z największych miast na świecie i Wrightbus ma zaszczyt wziąć w tym udział. To wielki przywilej i wspaniała okazja móc zaprojektować i zbudować pojazd, który z pewnością będzie rozpoznawalny na całym świecie.”
O wadze tego zamówienia mówił także David Brown, dyrektor zarządzający transportem naziemnym TfL: –„Wrightbus ma za sobą długą historię w zakresie tworzenie innowacyjnych projektów –realizowanych także we współpracy z TfL. To właśnie z Wrightbus wprowadziliśmy pierwsze autobusy hybrydowe na londyńskie linie, a aktualnie realizujemy projekt eksploatacyjnych testów autobusów na ogniwa paliwowe'. Warto tutaj dodać, że TfL przyjęło program dochodzenia londyńskiej floty autobusowej do technologii hybrydowej, a także dużo ambitniejszy projekt modernizacji całego taboru do normy Euro 4. Wszystkie te działania mają przygotować Londyn do wielkiego komunikacyjnego sprawdzianu podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich 2012.

Zielone Routemaster`y
I na koniec kilka słów o rozwiązaniach technicznych, które zostaną zastosowane w nowych autobusach dla Londynu. Pojazdy będą posiadały:
- otwartą, tylną platformę –element za którym Londyńczycy tęsknili chyba najbardziej. Nowość to możliwość jej okresowego zamknięcia np. w nocy;
- hybrydowy układ napędowy, który ma przynieść aż o 40 procent mniejsze zużycie paliwa niż tradycyjne napędzane autobusy i o 15 procent mniejsze zużycie paliwa niż aktualnie jeżdżące po Londynie piętrowe autobusy hybrydowe;
- troje drzwi (w tym jedne na tylnej platformie) plus dwie klatki schodowe dadzą autobusom nowatorski charakter i zapewnią szybszą i bardziej płynną wymianę pasażerów;
- Routemaster`y będą emitować o 40 procent mniej NOx i 33 procent cząstek stałych w porównaniu z silnikami diesla;
- pojemność nowych autobusów będzie wynosić co najmniej 87 pasażerów.
Nie do końca wiadomo, jak ostatecznie będzie wyglądała kabina kierowcy. Wydaje się to mało prawdopodobne, żeby Routemaster`y zachowały tradycyjny układ –czyli kabina wychodząca w połowie szerokości konstrukcji na zwis przedni. To nie jedyny problem, który czeka konstruktorów i dlatego jesteśmy bardzo ciekawi, jak daleko nowe pojazdy będą różniły się od pierwowzorów. Przykłady „Mini”czy „Garbusa”pokazują, że bardzo ciężko jest dorównać do legendarnego pierwowzoru, nie mówiąc już o ich prześcignięciu. Jedno jest pewne –Wrightbus ma ogromne kwalifikacje to realizacji zamówienia i na pewno poradzi sobie z tym wyzwaniem. Można tylko żałować, że Scania odpadła z rywalizacji na wykonanie Routemaster`a –wtedy pewnie byłoby one produkowane w Polsce…
źródło: InfoBus


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 116 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL