Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt sty 13, 2017 20:07 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2016
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Do Berlina można nawet szybciej dojechać. Kilka razy w tygodniu przez Warszawę przejeżdżają także rosyjskie pociągi do Paryża.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: N sty 15, 2017 10:45 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2575
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 54015.html

Cytuj:
Witold Urbanowicz: Na ile poważnym aspektem w warszawskim powietrzu jest emisja komunikacyjna, drogowa?

Dr hab. inż. Artur Badyda: Generalnie jest tak, że komunikacja drogowa w Warszawie jest dominującym źródłem emisji. Źródła komunalno-bytowe w zasadzie są zlokalizowane na obrzeżach miasta, a nie jak w Krakowie – na terenie całego miasta. Stolica ma dobrze rozbudowaną sieć ciepłowniczą i gazowniczą, do których podłączona jest znakomita większość zabudowy. Siłą rzeczy więc te indywidualne źródła mają zazwyczaj mniejszy wpływ. W takich warunkach udział komunikacji w emisji automatycznie rośnie. Jeśli wziąć pod uwagę samo to, co jest w Warszawie emitowane, to 60-80% zanieczyszczeń stanowi emisja pochodząca z komunikacji drogowej – oczywiście jeżeli weźmiemy skalę całego roku, bo w okresach mroźnych może się zdarzyć, że udział źródeł komunalno-bytowych będzie większy. Trzeba też pamiętać, że to wszystko są oszacowania, bo te źródła nie są opomiarowane.


Plus ciekawy komentarz do artykułu http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1, ... orzej.html

bra_bar napisał(a):
W raporcie WIOŚ (strony 187 i 188 pliku PDF) komunikacja odpowiada za 55,5% emisji PM10 i 29,4% emisji PM2,5.
http://wios.warszawa.pl/pl/publikacje-w ... -2015.html
Pozostałe źródła to emisja z powierzchni (a więc głównie z kominów) i napływ spoza miasta (a więc głównie z kominów, ale częściowo i z rur wydechowych spoza miasta). Przy czym napływ spoza miasta odpowiada za nieco więcej niż emisja w mieście.
Raport NIK (strona 22) mówi o 63% pyłów PM10 z ruchu samochodowego i to w skali całej aglomeracji warszawskiej:
http://www.nik.gov.pl/plik/id,7764,vp,9732.pdf

Dane te są średnioroczne czyli można się spodziewać większego udziału zanieczyszczeń od komunikacji w lecie a mniejszego w zimie.
Druga sprawa to zanieczyszczenia w czasie epizodów smogowych, które się kumulują przez inwersję termiczną i słabszy wiatr. Czyli większy udział w smogu mają zanieczyszczenia wytwarzane na miejscu niż przywiewane. To akurat zwiększa udział zanieczyszczeń od ruchu samochodowego.

Spora część Warszawy, zwłaszcza dzielnice centralne, objęta jest miejską siecią ciepłowniczą:
http://www.energiadlawarszawy.pl/o-nas/ ... eplownicza
Mimo to w centrum smog też się utrzymuje. To w dużej części zanieczyszczenia od ruchu samochodowego, bo słaby wiatr nie nawieje tyle zanieczyszczeń z obrzeży miasta (co najwyżej będą one o wiele wolniej dyfundować). Nie bez powodu taki Paryż potrafi zakazać jazdy połowie pojazdów wtedy gdy przekroczone zostają ich nie tak wysokie jak nasze stany alarmowe (tam 80 ug/m3, u nas 300 ug/m3).

Swoją drogą jedno z drugim się łączy. Ułatwiając wjazd samochodem do centrum zachęcamy ludzi by wynosili się poza miasto, a na pewno nie zachęcamy do przeprowadzki do centrum. Czyli nie dość że zwiększamy ruch samochodowy to zwiększamy liczbę mieszkańców tam, gdzie nie ma miejskiej sieci ciepłowniczej, a jakość systemów ogrzewania jest gorsza.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt mar 24, 2017 13:08 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2575
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/51 ... 5.html?i=0

Obrazek
Smog w Warszawie (Warszawski Alarm Smogowy/ Autor: Michał Laskowski, Politechnika Warszawska)

http://metrowarszawa.gazeta.pl/metrowar ... afike.html

Cytuj:
Jak potwierdza Krystyna Barańska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, która przygotowuje dane wykorzystywane przez Warszawski Alarm Smogowy, infografika rzeczywiście przedstawia dane Inspektoratu.

- Są to wykresy zrobione na podstawie danych opublikowanych przez WIOŚ w
rocznej ocenie jakości powietrza za 2015 r. załącznik 4 - informuje Barańska.

Dla wszystkich zanieczyszczeń jest to procentowy udział poszczególnych kategorii źródeł emisji z obszaru całego województwa, w tym Warszawy, na średnioroczne stężenia w Warszawie - dodaje.

Zaznacza, że infografika może zmylić odbiorcę, gdyż przedstawia wpływ całego województwa na Warszawę, a nie, jak można pomyśleć - wpływ Warszawy na Warszawę.

Czyli, jak wyjaśnia - np. wpływ wszystkich domów ogrzewanych indywidualnie z obszaru województwa i Warszawy na średnioroczne stężenie w Warszawie w 2015 r. Lub wpływ komunikacji samochodowej z całego województwa i Warszawy
na średnioroczne stężenie w Warszawie w 2015 r.
"Z województwa mazowieckiego"

Infografika jej zdaniem powinna zawierać - tam, gdzie widnieją podpisy "domy ogrzewane indywidualnie" czy komunikacja samochodowa - dopisek "z województwa mazowieckiego".

Na tych wykresach nie pokazano, w jakim stopniu sama Warszawa wpływa na jakość swojego powietrza, a w jakim jest ,,ofiarą" napływu z pozostałego obszaru Polski i województwa mazowieckiego - dodaje.

Jak dodaje na końcu, dane przedstawione przez Warszawski Alarm Smogowy nie uwzględniają również emisji trujących pyłów z domów ogrzewanych śmieciami i innymi niedozwolonymi materiałami. - Więc ta emisja jest na pewno większa, ale nikt tego nie jest w stanie policzyć, ponieważ nie mamy dostępu do danych mówiących o tym, gdzie spalane są śmieci. Nikt się sam z siebie nie zgłosi - podsumowuje.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr cze 21, 2017 8:04 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2575
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.mazovia.pl/aktualnosci/art,5 ... gowej.html

Cytuj:
Mieszkańcy ocenią projekt uchwały antysmogowej

2017.06.20 11:45 , aktualizacja: 2017.06.20 16:03

Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Paweł Burlewicz

Od 20 lipca ruszają konsultacje społeczne projektu uchwały antysmogowej dla Mazowsza. Kończy się już analiza dokumentacji eksperckiej, pora na głos obywateli.

Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął aktualizację uchwalonych w 2013 r. programów ochrony powietrza. Jednym z działań naprawczych jest przygotowanie i przyjęcie uchwały antysmogowej. Ten kluczowy dokument wskaże priorytety regionu w walce z groźnymi dla zdrowia zanieczyszczeniami powietrza.

– Chcemy aby samorządy i mieszkańcy Mazowsza wzięli czynny udział w dyskusji nad tym dokumentem. Na szali jest nasze zdrowie. Z drugiej strony musimy wspólnie zastanowić się nad narzędziami i tempem zmian. Tak, aby były one realne i możliwe do udźwignięcia. Dlatego konsultacje prowadzone będą w całym regionie – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Co truje na Mazowszu?

Główną przyczyną przekroczeń jest tzw. niska emisja (do 40 m), pochodząca ze spalania paliw stałych w piecach lub kotłach domowych oraz drewna i śmieci w kominkach. Nieco inaczej sytuacja wygląda w aglomeracji warszawskiej. Na obrzeżach przeważa wpływ niskiej emisji ze spalania, zarówno lokalnej, jak i napływającej z sąsiednich gmin. W centrum miasta jej źródłem jest komunikacja, która z roku na rok rośnie, mimo budowy obwodnic i rozbudowy komunikacji zbiorowej.

Za przekroczenia poziomów dopuszczalnych pyłów i ditlenku azotu w Warszawie odpowiada głównie ruch samochodowy. Największym problemem są przestarzałe auta, nieodpowiednia infrastruktura drogowa i nieekonomiczny, często agresywny styl jazdy. Ciągle zbyt niski jest stopień wykorzystania zbiorowego transportu miejskiego, w tym kolejowego oraz najbardziej ekologicznego – rowerowego i pieszego.

O szczegółach zagrożeń smogiem pisaliśmy w lutowym numerze magazynu "Z serca Polski".

Eksperci stworzyli mapę

Prace nad uchwałą antysmogową trwają od ubiegłego roku. Swoje opinie w ankietach przedstawiły władze gmin. W prace zaangażowano ekspertów Biura Studiów i Pomiarów Proekologicznych „Ekometria” Sp. z o.o., którzy na podstawie badań, analiz i wyników modelowania, opracowali dokumentację, stanowiącą podstawę projektu uchwały. Obejmuje ona obszar całego województwa mazowieckiego, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc, w których występują przekroczenia poziomów dopuszczalnych stężeń szkodliwych substancji w powietrzu.



Projekt uchwały trafi do konsultacji społecznych oraz opiniowania przez samorządy powiatowe i gminne. – Pierwsze konsultacje rozpoczną się 20 lipca. Już dziś podajemy ten termin, ze względu na zbliżający się okres wakacyjny i urlopowy. Nie chcemy ograniczać się tylko do działań wymaganych prawnie. Zamierzamy zorganizować w subregionach spotkania informacyjne. Będzie to okazja do zainicjowania debaty publicznej na ten temat – podkreśla Marcin Podgórski, dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami oraz Pozwoleń Zintegrowanych i Wodnoprawnych urzędu marszałkowskiego.

Tylko nowoczesne piece

Aby stan powietrza na Mazowszu się poprawił, konieczne jest – zdaniem ekspertów – wprowadzenie wymogów jakości instalacji grzewczych, jak i spalanych w nich paliw. Trzeba je zastosować na terenie całego województwa, aby zmiany były odczuwalne dla wszystkich mieszkańców regionu. Uchwała ma dotyczyć w szczególności kotłów, w których spalane są paliwa dostarczające ciepło do kaloryferów w budynkach oraz ogrzewacze typu kominki, piece, nagrzewnice powietrza. Właściciele tych instalacji powinni móc wykazać, że ich piece spełniają określone uchwałą wymagania.

Planuje się, że uchwała wejdzie w życie 1 listopada 2017 r. A zatem wszystkie instalacje, które będą instalowane po tym terminie powinny spełniać wymagania rozporządzeń Komisji Unii Europejskiej.

Właściciele urządzeń już zainstalowanych dostaną czas na dostosowanie ich do nowych wymogów. Kotły, które nie spełniają norm w zakresie sprawności cieplnej i emisji zanieczyszczeń nawet dla klasy 3, 4 lub 5 według normy PN-EN 303-5:2012 będą mogły być eksploatowane do 31 grudnia 2022 r. Natomiast kotły, które spełniają wymagania dla klasy 3 lub klasy 4 muszą zostać wyłączone z użytku do 31 grudnia 2027 r.

Użytkownicy kominków, pieców lub nagrzewnic mogą je eksploatować do 31 grudnia 2022 r., chyba że osiągają one sprawność cieplną na poziomie co najmniej 80 proc. lub zostaną wyposażone w urządzenia zapewniające redukcję emisji pyłu. Dane techniczne dotyczące urządzeń powinny być zawarte m.in. w dokumentacji technicznej lub instrukcji dla instalatorów i użytkowników.

Szkodliwe paliwa stałe też wyeliminowane

Dużym problemem jest ciągle brak regulacji na poziomie krajowym jakości dopuszczonych do stosowania paliw stałych. Dlatego w projekcie uchwały wprowadzono dotyczące ich ograniczenia. Na Mazowszu planuje się zakazać spalania:

mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem,
węgla brunatnego oraz paliw stałych przygotowywanych z wykorzystaniem tego węgla,
paliw, w których udział masowy węgla kamiennego o uziarnieniu 0–3 mm wynosi powyżej 15 proc.
paliw zawierających biomasę o wilgotności w stanie roboczym powyżej 20 proc.

Projekt uchwały wprowadza też rozwiązania techniczne dla kotłów, w których spalane są paliwa. Proponuje się dopuszczenie do eksploatacji instalacji, w których możliwie jest wyłącznie automatyczne podawanie paliwa, za wyjątkiem instalacji zgazowujących paliwo.

Uchwała dopuszcza także eksploatację instalacji dostarczających ciepło do systemu centralnego ogrzewania (w szczególności kotłów) pod warunkiem braku technicznych lub ekonomicznych możliwości podłączenia obiektu budowlanego do sieci ciepłowniczej centralnej lub sieci gazowej.

Uchwała nie wprowadza okresów obowiązywania ograniczeń i zakazów – mają one obowiązywać przez cały rok.

Zadania kontrolne będą prowadzone przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, straże gminne, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, policję oraz inspektorów nadzoru budowlanego. Sankcją karną stosowaną w przypadku naruszenia postanowień uchwały, określoną w ustawie Prawo ochrony środowiska, jest kara grzywny.

Samorząd potrzebuje narzędzi

Szereg barier prawnych, technicznych i finansowych utrudnia samorządom skuteczną walkę z zanieczyszczeniem powietrza. Chodzi m.in. o brak podstaw prawnych do przygotowywania programów ograniczenia niskiej emisji.

Dyrektor Marcin Podgórski ocenia, że problemem jest brak możliwości nałożenia przez samorządy wojewódzkie obowiązku realizacji działań naprawczych przez samorządy gminne i powiatowe, ale także niewystarczające regulacje prawne służące kontrolowaniu osób fizycznych, brak krajowych uregulowań prawnych w odniesieniu do wymagań emisyjnych z instalacji spalania paliw o mocy do 1 MW czy dostępność w handlu węgla niskiej jakości.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL