http://www.rynek-kolejowy.pl/22286/Mode ... polsce.htmCytuj:
Modernizacje linii kolejowych w Wielkopolsce
- Na mapie Polski województwo wielkopolskie, to muszę powiedzieć wprost, jest w zasadzie w zakresie inwestycje linii w kolejowe województwem numer jeden. Tu postał pierwszy projekt modernizacji linii z Poznania w kierunku Wągrowca. Przez pewien okres był to jedyny projekt regionalny. Potem kolejne województwa rozpoczęły modernizację linii w ramach RPO – powiedział wczoraj w Poznaniu
- Niestety na Wągrowcu zatknęliśmy się na sporze prawnym z jedną z firmą, która buduje urządzenia sygnalizacyjne. To nam praktycznie rozłożyło możliwość podpisania kontraktu i opóźniło ten projekt o rok lub dwa. Prawdopodobnie byśmy rozmawiali już dzisiaj na ten temat, kiedy po modernizacji pojadą pociągi, a tymczasem mówimy o projekcie, który dopiero będziemy rozpoczynali – stwierdził szef Polskich Linii Kolejowych.
Ostrzegł także, że podróżnych, którzy dojeżdżają z tego kierunku do Poznania czekają duże utrudnienia, dlatego że linia jest jednotorowa. W związku z tym podczas prac modernizacyjnych ruch pociągów nie będzie prowadzony. Pojawi się będzie autobusowa komunikacja zastępcza. – Zaletą takiego systemu modernizacji jest to, że ona trwa zwykle szybko. To znaczy, że kiedy linia jest zamknięta całkowicie dla ruchu, to postęp prac jest znacznie szybszy niż wtedy, kiedy jeździmy po jednym torze a modernizujemy drugi, dlatego, że wtedy jest fazowanie robót, ograniczenia prędkości – powiedział Zbigniew Szafrański.
PKP PLK planuje zamknąć linię od czerwca. Natomiast powrót pociągów przewidziany jest na wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy w grudniu tego roku. Z zapowiedzi marszałka województwa wynika, że pociągi wrócą w większej ilości.
Prędkość jazdy na linii zostanie podniesiona. W tej chwili jest to 50 km/godz. do 70 km/godz. Docelowa prędkość maksymalna wynosić będzie 120 km/godz. Jednak nie zawsze będzie to możliwe, aby autobusy szynowe taką prędkość rozwijały. Jeżeli odstęp między przystankami, to mogą nie zdążyć się rozpędzić.
Drugą linią której remont rozpocznie się w tym roku i będzie finansowany ze środków RPO jest linia wybiegająca z Lubonia pod Poznaniem w kierunku Wolsztyna. – Tutaj prace rozpoczną się nieco wcześniej i powinny się nieco wcześniej zakończyć, dlatego że rozpocznie się w marcu i do zakończenia wakacji pociągi powinny wrócić już na linię po modernizacji – zapowiedział prezes PKP PLK.
Ta modernizacja nie będzie aż tak kompleksowa jak linii w przypadku linii do Wągrowca. Będzie obejmowała fragmenty toru znajdujące się w najgorszym stanie. Po tej modernizacji linia ma być jednak w pełni funkcjonalna przez dłuższy okres.
– Jest tutaj dodatkowy aspekt, który sobie założyliśmy w związku z tym, że w Wolsztynie istnieje parowozownia i jest to jedyna w tej chwili czynna parowozownia na świecie, bo ostatnie w Chinach zostały zamknięte w ubiegłym roku. Nasze założenie było takie, ażeby modernizując tę linię próbować jednak zachować jej historyczny charakter, dlatego instalowane będą kształtowe urządzenia sygnalizacyjne, pozostawimy na niektórych przejazdach obsługiwanych przez dyżurnych ruchu charakterystyczne rogatki z siatką – wyjaśnił szef Polskich Linii Kolejowych.
Trzeci kierunek, który będzie modernizowany, choć także nie tak kompleksowo jak linia do Wągrowca, to linia z Poznania do Gniezna. – W związku z tym, że UEFA poparowała miasta do rozgrywek w taki sposób, który w ogóle nie był planowany wcześniej, a dla nas stanowi kolejarzy stanowi to duży problem, ponieważ akurat w tych parach Poznań – Gdańsk i Warszawa – Wrocław mamy kiepskie połączenia kolejowe – stwierdził prezes PKP PLK.
W związku z tą sytuacją PKP PLK przygotowała program minimum nastawiony na likwidację najbardziej uciążliwych ograniczeń prędkości o wartości łącznej 200 mln zł. Część tych środków będzie przeznaczona na linię Poznań – Gniezno. – Przy czym nie będą to już takie zamknięcia całkowite, dezorganizujące ruch pociągów. To będą zamknięcia po prostu odcinków torów pomiędzy stacjami. A biorąc po uwagę, że wymieniamy tory między Bydgoszczą a Tczewem, szczególnie tor numer 1 biegnący na północ jest w bardzo kiepskim stanie technicznym, to myślę że przyspieszymy znacznie przejazd między Poznaniem a Gdańskiem, który powinien wynieść ok. 3,5 godz. W każdym razie poniżej 4 godzin – mówił Zbigniew Szafrański.
Czyli 60-90 minut zysku za 1/10 kosztów modernizacji Warszawa-Łódź... A fe, UEFA, że zmusiłaś PLK do takiego wydatkowania środków!
_________________
Pozostanie po nas
..............|
................Włóczykije euta smutna legenda,
.-....__...|
.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono
...........|_________________________________
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)