zm.org.pl
http://forum.zm.org.pl/

Most / wiadukt Poniatowskiego
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=3868
Strona 1 z 1

Autor:  olek [ Cz cze 01, 2017 10:20 ]
Tytuł:  Most / wiadukt Poniatowskiego

Po ostatnich wypadkach na FB pojawiła się grupa "Niebezpieczny Poniatowski":

https://www.facebook.com/groups/282213542248815/

a na niej m.in. spis różnych pomysłów na poprawę bezpieczeństwa na moście. Ponieważ ja nie lubię pisać i redagować na FB dłuższych wypowiedzi niż 3 zdania, spisuję tutaj:

1. Prawdopodobnie docelowo: przebudowa mostu Poniatowskiego na kształt bardziej zbliżony do historycznego (i aktualnego mostu Śląsko-Dąbrowskiego). Czyli: przejezdne (dla karetek itp.) torowisko w poziomie jezdni i po jednym pasie ruchu poza torowiskiem. Zlikwidowane pasy ruchu przeznaczyć na wydzielone drogi dla rowerów i nieznaczne szersze chodniki.

Podwarianty:

a. zamiast dróg dla rowerów jednokierunkowe pasy dla rowerów lub drogi dla rowerów w stylu duńskim i dużo szersze chodniki;

b. przebudowa tylko po jednej stronie, pozostawienie dwóch pasów ruchu po drugiej;

c. wpuszczenie autobusów na torowisko.

W odniesieniu do c. podniesie się oczywiście krzyk, że tramwajów jest za dużo, nie zmieszczom siem itp. Ale na odcinkach międzyprzystankowych tramwaje wykorzystują ułamek przepustowości pasa ruchu. Przepustowość ograniczają przystanki, które na rondzie Waszyngtona, rondzie de Gaulle'a i przy PKP Powiśle można bez problemu zorganizować oddzielnie. Problematyczny jest jedynie przystanek Most Poniatowskiego, na który trzeba by mieć jakiś sprytny pomysł. Może na przykład tramwaje jako pospieszny środek transportu jadą bez zatrzymania, a autobusy zjeżdżają zatrzymać się na pasie ruchu?

2. Autobus rowerowy w cudzysłowie: umówiony punkt zbiórki przed mostem. Gdy na punkcie zbierze się np. 10 rowerzystów, jadą zgodnie z przepisami przez most i wiadukt zwartą grupą. Zakładając, że zainteresowana udziałem byłaby połowa aktualnie jeżdżących mostem, to w godzinie szczytu grupy ruszałyby co ok. 5 minut. Wady: poza szczytem i poza sezonem oczekiwanie mogłoby być znacznie dłuższe. No i pomysł trzeba by rozpropagować, nie jest samoobjaśniający się tak jak dobra infrastruktura. Pewnie na rozruch przydałoby się paru wolontariuszy ogarniających peletony, z półtorametrowymi kijami z chorągiewkami na bagażnikach itp.

3. Autobus rowerowy bez cudzysłowu: wahadłowa linia między rondem Waszyngtona a rondem de Gaulle'a ze specjalnie przystosowanym autobusem (wyjęte ~2/3 siedzeń). Dla rowerzystów bezpłatny. Wymagana dobra częstotliwość, przynajmniej w godzinach obowiązywania buspasa (co 5 min?). Wady: ryzyko, że po jakimś czasie, jak się już ludzie przyzwyczają, ZTM potnie kursy albo wprowadzi kolejną kretyńską zmianę w regulaminie. Masie się ten pomysł nie podobał.

4. Ograniczenie dopływu samochodów do mostu Poniatowskiego, tak żeby nie był potrzebny buspas na wiadukcie, np.:

- wprowadzić buspasy w al. Zielenieckiej i Waszyngtona

- zlikwidować pas włączenia z łącznicy z Wybrzeża Szczecińskiego

- prawy pas mostu w kierunku centrum przeznaczyć tylko do skrętu na Wybrzeże Kościuszkowskie, z dopuszczeniem jazdy autobusów i rowerów na wprost

w połączeniu z egzekucją dopuszczalnej prędkości, być może także jej ograniczeniem np. do 40 km/h.

5. Wymalowanie sierżantów (P-27) wskazujących tor jazdy zgodnie z aktualną organizacją ruchu. Wady: nie dojdzie do skutku, bo wtedy dla wszystkich użytkowników mostu byłoby oczywiste, że broniący status quo w organizacji ruchu są debilami.

6. Wymalowanie sierżantów na torowisku tramwajowym. Tak czy owak wymagane według projektu nowych wspaniałych warszawskich standardów rowerowych. Tramwajom nie powinno przeszkadzać, mają ograniczenie do 20 km/h.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/