Projekt z pakietu:
https://zdm.waw.pl/aktualnosci/kolejne- ... la-rowerowMoje wstępne przemyślenia, do dyskusji:
Na rondzie Zesłańców Syberyjskich projekt zakłada powiększenie trójkątnych wysp dzielących poprzez przebudowę jezdni do skrętu w prawo. Zwiększy to rozległość i tak rozbudowanego skrzyżowania, nie rozwiąże wszystkich problemów (np. w narożniku SE), a wygeneruje nowe (np. brak miejsca na normatywne łuki w narożniku NW). Lepszym rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie nadmiarowych pasów ruchu na wprost:
- ul. Bitwy Warszawskiej ok. 200 m od RZS ma już przekrój 2x2 pasy ruchu
- wylot w al. Prymasa Tysiąclecia również ma zasadniczo 2 pasy ruchu, 3 pas kończy się 30 m za skrzyżowaniem, żeby zrobić miejsce dla wylotu z tunelu
Zgodnie z warunkami technicznymi również liczba pasów na wprost w obszarze skrzyżowania w ciągu Bitwy Warszawskiej - Prymasa Tysiąclecia powinna wynosić 2x2. Analogicznie wylot al. Jerozolimskich z ronda w kierunku centrum można zwęzić do 2 pasów ruchu. Pozwoli to zwiększyć obszary akumulacji na wszystkich 3 wyspach trójkątnych bez przebudowy jezdni do skrętu w prawo, ponadto skróci czasy ewakuacji z poszczególnych jezdni oraz czas przejazdu / przejścia przez całe skrzyżowanie.
Doprojektować łącznik rowerowy do ślepego zakończenia al. Bohaterów Września.
Doprojektować łącznik rowerowy po zachodniej stronie al. Prymasa do jezdni dojazdowej PKS (?), co pozwoli na bezkolizyjny przejazd nad al. Prymasa Tysiąclecia.
W rejonie przystanku Armatnia 02, w miejscu gdzie różnica wysokości między DDR a jezdnią serwisową (na podkładzie oznaczoną jako ul. Bema) jest najmniejsza (ok. 1 m) przydałaby się dodatkowa pochylnia łącząca DDR z jezdnią serwisową. Ewentualnie można zrezygnować ze sprowadzenia DDR z powrotem na poziom chodnika, doprowadzić ją do jezdni serwisowej i dalej prowadzić ruch rowerowy jezdnią serwisową aż do Parafialnej. W miejscu połączenia należałoby wykonać zawężenie jezdni serwisowej, tak by parkujące samochody nie blokowały wjazdu na DDR.
Kładka przy Parafialnej opisana jest jako "teren stacji paliw". Rzeczywiście tak jest, czy coś się komuś skopiowało z sąsiedniej etykiety?
Kasprzaka - bez sensu odtwarzany wadliwy stan istniejący na przystanku autobusowym w kierunku centrum. Serce boli jak widzę takie marnotrawstwo.
Skrzyżowanie z Wolską: zwęzić wylot Wolskiej w stronę centrum do 2 pasów ruchu i doprojektować drogę dla rowerów do skrzyżowania z ul. Bema. Prowizorycznie można przenieść parkowanie z chodnika na jezdnię i oznakować ten odcinek chodnika jako ciąg pieszo-rowerowy.
Przystanek autobusowy Wolska 06 przenieść na pas do skrętu w prawo w jezdnię serwisową (zlikwidować zatokę obecnie zlokalizowaną za pasem do skrętu w prawo). Autobus nie będzie się musiał przebijać przez 2 pasy ruchu ruszając z przystanku, a piesi i rowerzyści zyskają miejsce do akumulacji i krótsze czasy ewakuacji. Zmniejszy się też zakres prac ziemnych (na rysunku: "skarpa do regulacji wysokościowej").
Między Wolską a Górczewską również po stronie zachodniej proponowałbym prowadzić ruch rowerowy jezdnią serwisową. Ruch samochodowy jest tu znikomy, drogą serwisową jeździ się znacznie przyjemniej, a w dodatku unikamy 2 punktów kolizji. Przez wiele lat dojeżdżając na studia i do poprzedniej pracy łamałem na tym odcinku przepisy (ale dawno temu, już się przedawniło
Górczewska: zlikwidować zatokę w kierunku centrum (autobusy mogą zatrzymywać się na buspasie). Doprojektować łącznik po południowej stronie Górczewskiej do ul. Sokołowskiej.
Niebezpieczny wyjazd z salonów samochodowych na ul. Górczewską najlepiej byłoby po prostu zlikwidować. Wszystkie te salony mają obsługę z jezdni serwisowej al. Prymasa Tysiąclecia.
Czorsztyńska - zwęzić wlot do 5,5 m i wyprostować go. Pozwoli to na radykalną poprawę widoczności bez konieczności przebudowy ekranów akustycznych.
Po stronie wschodniej doprojektować jednokierunkową drogę dla rowerów od skrętu DDR w tunel pod torami (do ul. Radziwie) do początku jezdni zbierająco-rozprowadzającej. Pozwoli to na dojazd do ul. Obozowej bez konieczności wdrapywania się na kładkę.
Funkcjonalność kładki przy Czorsztyńskiej poprawiłoby doprojektowanie odcinków pochylni na wprost. Powinno być proste zwłaszcza po stronie zachodniej (ok. 1 m różnicy wysokości, brak ograniczeń terenowych).
Przydałaby się legalizacja ruchu rowerów po jezdni dojazdowej Tramwajów Warszawskich (Aleja Prymasa Tysiąclecia 102) i dalej budowa DDR / CPR po wschodniej stronie al. Prymasa (docelowo do połączenia z DDR / CPR w przedłużeniu Krasińskiego zgodnie z niedawno przyjętą koncepcją dla Żoliborza).
Na projekcie piszą, że niedasię poszerzyć CPR na wiadukcie nad torami bez przebudowy obiektu. A może da się zmienić rodzaj bariery na węższy? Albo przemalować pasy ruchu na 3,25 m i przesunąć barierę?