Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pn lis 09, 2015 13:35 
Offline
Sympatyk

Dołączył(a): Cz mar 05, 2015 11:45
Posty: 24
W ostatnich kilku latach jako środek tzw 'uspokojenia ruchu' na niektórych ulicach montowane (albo budowane) są progi zwalniające. Czasem w formie wyniesienia przejścia dla pieszych, czasem tylko podjazd/zjazd o zmiennym nachyleniu.

Jako rowerzysta odczuwam te progi jako ewidentną szykanę i utrudnienie jazdy - niepotrzebne podrzucenia i wstrząsy. I w wielu sytuacjach również jako pogorszenie mojego bezpieczeństwa na jezdni.

Jest sobie ulica o niezbyt dużym ruchu. Jadę na rowerze 20 km/h, kierowca jedzie 40 lub 50 km/h. Manewr wyprzedzania trwa 3-4 sekundy. Z punktu widzenia kierowcy wygląda to tak (sam jestem kierowcą, więc piszę z doświadczenia) że jakieś półtorej sekundy po tym, jak rowerzysta 'zniknie' za przednim prawym słupkiem samochodu, można bezpiecznie zacząć wracać do krawężnika - bo z doświadczenia wiem, że ten rowerzysta jest już poza tylnym zderzakiem.

Na ulicy z progiem zwalniającym kierowca musi zredukować prędkość do 15 km/h. Czyli do prędkości porównywalnej z rowerzysta albo i mniejszej. Idealnie by było, gdyby manewr wyprzedzania odbył się poza strefą działania progu zwalniającego - ale większość kierowców nie ma w sobie takiej wyobraźni. Hamując przed progiem zwalniającym nie są świadomi, że rowerzysta, którego wyprzedzili 2 sekundy temu, nie jest tam, gdzie 'powinien', czyli bezpieczne paręnaście metrów za nimi - ale jest cały czas obok auta. Zazwyczaj w 'martwej strefie'. A kierowca zjeżdża do krawężnika, zmuszając rowerzystę do hamowania lub wręcz ucieczki na trawnik.

Tak, wiem że jest to błąd po stronie kierowcy. Ale to błąd wymuszony konstrukcją drogi. A my, rowerzyści, wiele razy ( w ramach budżetu partycypacyjnego i nie tylko) o takie przekonstruowanie drogi prosimy. I zaraz zaczniemy za to płacić, zdrowiem.