Cześć, napisałem uwagi do projektu remontu DDR na Słomińskiego, które chciałbym złożyć jako formalną uwagę. Prośba o poprawki, na razie uwagi szczegółowe są pół formalne, bo na szybko.
Projekt:
http://rowery.um.warszawa.pl/droga-dla- ... omi-skiegoUwagi o charakterze ogólnym.
Ulica Słomińskiego w obecnej wersji jest typowym przykładem "miejskiej autostrady" z 3 szerokimi pasami ruchu, niewielką ilością drzew, ograniczoną liczbą przejść dla pieszych i ilością miejsc do parkowania.
Mimo zapisów w dokumentach studialnych o parametrach ulicy klasy GP (głównej przyspieszonej) ulica spełnia raczej parametry klasy ulicy Z (zbiorczej). M.in. w kontekście odległości między skrzyżowaniami, obecności przejść dla pieszych bez sygnalizacji, promieniów łuków, obecności miejsc do zawracania i innych.
Kuriozalna jest sytuacja między ul. Międzyparkową, a Bonifraterską, gdzie szerokość ulicy ogranicza budynek Słomińskiego 1 co równocześnie powoduje niemożność wybudowania zgodnej ze standardami drogi dla rowerów oraz nawet oznaczenia w tym miejscu chodnika jako ciągu pieszo-rowerowego.
Jednocześnie plany dostosowania ulicy do formalnych parametrów klasy GP wydają się być nierealne. W dokumentach planistycznych i wieloletniej perspektywie brak środków na taką inwestycję. Jednocześnie taka inwestycja oznaczałaby degradację tego obszaru, który jest obfity w miejsca wartościowe historycznie (Fort Traugutta, Cytadela, Park Traugutta, Zdrój Królewski i inne).
W związku z powyższym zasadna byłaby rezygnacja z uznania charakteru tej ulicy jako tranzytowej na rzecz docelowego charakteru miejskiej alei. Pomimo tego, że na odcinku Rondo Radosława - ul. Alka Dawidowskiego są 3 (czasami nawet 5) pasów ruchu, to za wiaduktem ulica jest ograniczona do 2 pasów ruchu. Taka sytuacja skutkuje zjawiskiem "leja", co powoduje permamentne zakorkowanie mostu związane ze zbyt dużym dopływem samochodów.
Wskazane byłoby dostosowanie charakteru ulicy do formy miejskiej po przez zawężenie całego odcinka Rondo Radosława - Dawidowskiego do szerokości mostu czyli 2 pasów ruchu.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby na jezdni południowej przebudowanie zatok autobusowych na tzw. antyzatoki, wprowadzenie parkowania na pasie zewnętrznym i znaczne ograniczenie parkowania na jezdniach serwisowych (np. pozostawienie tylko równoległego na zasadzie zakazu postoju pow. 15 min, bądź 2h).
Takie rozwiązanie pozwalałoby na dalszym odcinku (nie objętym planem remontu) przenieść ruch rowerowy na jezdnie serwisową, zlikwidować skośne zatoki na rzecz równoległych, dając więcej miejsca na rozrost korzeni drzew i zmianę organizacji ruchu ulicy na dwukierunkową, bądź jednokierunkową z kontrapasem z dopuszczeniem warunkowego zatrzymywania się (zakaz postoju jak wyżej).
Przeniesienie ruchu na jezdnie serwisową jest uzasadnione biorąc pod uwagę częste konflikty w tym miejscu między pieszymi, a rowerzystami.
Jezdnię północną natomiast powinno się przebudować wydzielając dwukierunkową drogę rowerową umożliwiając bezpieczny dojazd rowerem od Ronda Radosława do Dworca Gdańskiego bez konieczności pokonywania przejścia podziemnego bądź wiaduktu (niezależnie od zasadnego przywrócenia przejścia naziemnego w poziomie 0), a w dalszym ciągu umożliwienie dojazdu do Cytadeli poprzez wydłużenie drogi rowerowej (wymagałoby korekt jezdni) do przejazdu pod ul. Słomińskiego i pod linią kolejową do ul. Krajewskiego.
Uwagi szczegółowe
a) Międzyparkowa
Powinien powstać łącznik, aby nie trzeba bylo skręcać w prawo pod kątem 90st.
Należy dociąć krzaki, żeby poprawić widoczność. Przydałoby się oznakowanie dojazdu do Ronda Radosława i na Most Gdański.
Można ustawić podpórki rowerowe (zarówno przed przejazdem rowerowym i ulicą jest miejsce jeśli trochę wydłuży się chodnik). Tramwaj i tak będzie miał pierwszeństwo.
Schemat:
https://www.dropbox.com/s/m7kfs13o455ol ... r.png?dl=0b) Słomińskiego koło Fortu
2.0m to bardzo wąski DDR. Można byłoby przenieść przystanek autobusowy bliżej dworca zabudowując bardziej skrzyżowanie (obecnie istnieje taka możliwość, bo ul. Bonifraterska jest zamknięta). Przeniesienie przystanku pozwoliłoby np. na zmniejszenie konfliktów i zwiększenie ilości trawników.
Wartościowe byłoby dostosować przejazd pod ul. Słomińskiego do ul. Krajewskiego do wygodnej jazdy rowerem poprzez uporządkowanie i budowę rampy , ale to chyba zadanie na osobną inwestycję.
Na Słomińskiego, gdzie droga rowerowa przechodzi w ciąg pieszo-rowerowy powinno się pojawić oznakowanie dojazdu do Mostu Gdańskiego, ale mimo wszystko warto byłoby dodać jednokierunkowy zjazd na jezdnie dla chętnych do jazdy jezdnią.
Pod wiaduktem na ul. Andersa wskazane byłoby wyprostować i poszerzyć DDR oraz dodać łącznik (równoległy do chodnika), aby z Bonifraterskiej można było wjechać prosto na DDR w kierunku Dworca.
Schemat:
https://www.dropbox.com/s/0nhm1c13bhsoi ... r.png?dl=0c) Odcinek koło Dworca Gdańskiego
Również mi się wydaje, że istniejący przebieg przy Metrze Dworzec Gdański jest lepszy - mniej konfliktowy. Jedzie się nim poza nawierzchnią również przyzwoicie. Co najwyżej zmniejszyłbym istniejący łuk (wymaga przesadzeń krzaków) i dodał odnogę, żeby dało się wygodnie wjechać na pas na Dawidowskiego w stronę centrum, bo teraz trzeba jechać w lewo, żeby skręcić w prawo.
Planowany DDR ma mieć szerokość 2.5m, pomimo tego, że obecny ma chyba 3m (mogę się mylić, ale tak wyglądało z przejazdu).
To jedna z najbardziej obciążonych DDR w Warszawie i tu raczej powinny być 3.5m niż 2.5m. Szczególnie, że na mniej obciążonych drogach rowerowych stosowane są szersze przekroje.
Schemat:
https://www.dropbox.com/s/rlv5ih4r0v9tb ... r.png?dl=0d) Apartamentowiec M2 - Inflacka
Również tu powinno być 3.5m. Miejsce jest, zasadność też.
e) Inflancka
Obecnie w tym miejscu występuje najgorszy rodzaj zatoki autobusowej, w dodatku będący pasem włączenia dla pojazdów z jezdni serwisowej. Zatoka powinna być zlikwidowana, a docelowo droga rowerowa być częścią jezdni serwisowej.
Czy dobrze rozumiem, że projekt zakłada zamknięcie jezdni serwisowej?