Usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Włochy
Projekt ma na celu usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Włochy poprzez zastosowanie tanich i bezpiecznych rozwiązań. Pierwszym z proponowanych rozwiązań jest wyznaczenie pasów rowerowych w ciągu ulic Chrobrego i Globusowej. Wraz z pasami rowerowym powinno powstać przejście dla pieszych z azylem na ulicy Globusowej oraz przejście dla pieszych i przejazd rowerowy po północnej stronie skrzyżowania Popularna/Chrobrego. Drugim rozwiązaniem jest dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych poprzez zmianę oznakowania drogowego. Trzecim rozwiązaniem jest wybudowanie łącznika na fragmencie ulicy Czereśniowej na wysokości numeru 3.
Opis
Wyznaczenie obustronnych pasów rowerowych na drogach poprzez modyfikację oznakowania drogowego.
Pasy rowerowe powinny zostać wyznaczone na poniższych odcinkach (w nawiasach przecznice stanowiące końce pasów na danej ulicy):
1. Bolesława Chrobrego (na całej długości)
2. Globusowa (Bolesława Chrobrego - Wałowicka)
W przypadku ulicy Bolesława Chrobrego należy zlikwidować wysepkę i lewoskręt przy Tomnickiej. Należy także zlikwidować lub skrócić lewoskręt w Sklepową z zachowaniem azylu i przejścia dla pieszych. W przypadku odcinka dwupasowego (w okolicy wiaduktu przy przystanku PKP Włochy) jeden pas należy przekształcić w pas dla rowerów z zachowaniem lewoskrętów w Zdobniczą i Popularną. Powinno powstać dodatkowe przejście dla pieszych przez ulicę Globusową, na przedłużeniu istniejących przejść przez łącznik ulicy Globusowej z ulicą Świerszcza. Przejazd rowerowy przy skrzyżowaniu Popularnea/Chrobrego powinien łączyć się z drogą dla rowerów przy ulicy Popularnej. Przejście i przejazd powinny być poprowadzone przez pas zieleni i przez trójkątną wyspę z prefabrykatów.
Dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na wszystkich ulicach jednokierunkowych we Włochach, poprzez umieszczenie tabliczki "nie dotyczy rowerów jednośladowych" (T-22) pod znakami zakaz wjazdu (B-2), droga jednokierunkowa (D-3), zakaz skrętu (B-21, B-22), nakaz jazdy (C-1, C-2, C-4, C-5, C-8).
Lista odcinków ulic, na których ma zostać dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach: 1. Śląska (Czereśniowa - Mikołajska) 2. Mineralna 3. Jantar (cała) 4. Pryzmaty (Zagadki - Jantar) 6. Piątkowska (świerszcza - Potażowa) 7. Mikołajska (Czółenkowa - Gryczana) 8. Szczęsna (Gryczana - Czółenkowa) 9. Czółenkowa (cała) 10. Jutrzenki (Popularna - Szybka) 11. Solińska (1 Sierpnia - Leżajska) 12. Leżajska (Solińska - Ustrzycka) 13. Ustrzycka(cała)
Wybudowanie krótkiego odcina drogi dla rowerów lub poszerzenie chodnika i utworzenie wspólnego ciągu pieszo rowerowego na wysokości posesji czereśniowa 3.
Uzasadnienie
Projekt ułatwi poruszanie się po Włochach rowerem, zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych, a pośrednio podróżujących samochodem. Prawie 1,1 km jezdni zostanie przekształconych w trasy bezpieczne dla rowerzystów. Ciąg ulic Chrobrego, Globusowej i Dźwigowej w ostatnich latach stracił na znaczeniu jako trasa tranzytowa pomiędzy Mokotowem, a Bemowem. Wynika to z oddania szeregu inwestycji takich jak Ekspresowa Obwodnica Warszawy czy wiadukt w ciągu ulicy Gierdziejewskiego. Zaawansowana jest także budowa równoległej alei 4 czerwca 1989 roku. Ulicami Chrobrego, Globusową i Dźwigową odbywa się raczej ruch lokalny. Ruch pojazdów ciężarowych jest ograniczony przez limity tonażu w tunelu na ulicy Dźwigowej i pod wiaduktem na ulicy Chrobrego. Pasy rowerowe połączą drogi dla rowerów przy ulicy Kleszczowej i Popularnej. Wraz z istniejącymi strefami Tempo-30 będą stanowić kompletną infrastrukturę do bezpiecznego poruszenia się rowerem w tej okolicy. Przejścia dla pieszych przez ulicę Globusową i przy stacji PKP Włochy skrócą dojście do przystanków i ułatwią przemieszczanie się pasażerów w okolicach tunelu.
Wydzielenie pasów rowerowych w jezdni jest rozwiązaniem tanim i bezpiecznym. Rowerzyści dostają własny pas do jazdy. Ruch rowerowy zostaje odseparowany od samochodowego. Na drogach o umiarkowanym ruchu samochodów pasy rowerowe są bezpieczniejsze od tradycyjnych dróg rowerowych, gdyż rowerzysta jest lepiej widoczny dla kierowcy, szczególnie na skrzyżowaniach.
Pasy rowerowe to też korzyści dla pieszych. Rowerzyści posiadający swoją infrastrukturę będą rzadziej korzystali z chodnika. Pasy rowerowe dodatkowo separują pieszych od ruchu samochodowego. Jest to szczególnie ważne w obszarach gdzie spaceruje wiele dzieci, które mogą wpaść pod samochód. Na korzyść pasów przemawia fakt, że nie krzyżują się z chodnikiem. Dzieje się tak w przypadku tradycyjnych dróg rowerowych. Koszt wyznaczenia pasów na istniejącej jezdni jest nawet 10-krotnie niższy niż budowa tradycyjnej drogi dla rowerów.
Na 13 ulicach jednokierunkowych zostanie dopuszczony ruch rowerów w obu kierunkach. Jest to rozwiązanie bezpieczne i szeroko stosowane w wielu miastach na świecie, a także w Polsce. Proponowane fragmenty ulic mają status dróg lokalnych, są to zazwyczaj krótkie odcinki, gdzie samochody nie rozwijają dużych prędkości. Jadący w przeciwnym do wyznaczonego kierunku rowerzysta dobrze widzi jadące z naprzeciwka samochody, jednocześnie jest dobrze widoczny dla kierowcy. Jazda w obu kierunkach pozwala skrócić trasę przejazdu, a także ominąć jezdnie o dużym natężeniu ruchu.
Jednocześnie jest to rozwiązanie tanie, gdyż nie wymaga prac budowlanych, a jedynie modyfikacji oznakowania drogowego.
Łącznik na ulicy Czereśniowej umożliwi przejazd rowerem wzdłuż całej ulicy. Kosztorys
Pasy rowerowe (projekt + wykonanie 80 tys. zł/km):
1,1 km x 80 tys. zł/km = 88 tys.
Przejścia dla pieszych (2 tys./sztuka)
5 szt. x 2 tys. zł = 10 tys. zł
Azyl dla pieszych (5 tys./szt)
1 szt. x 5 tys. zł = 5 tys. zł
Tabliczki na drogach jednokierunkowych z montażem (2 tys za odcinek):
13 * 2 tys. zł = 26 tys. zł
Projekty zmiany organizacji ruchu.
10 tys. zł
Łącznik na Czereśniowej 0,020 km x 500000 tys. zł/km = 10 tys. zł
Całkowity koszt projektu: 149.000 zł.
Ostatnio edytowano So sty 31, 2015 21:48 przez pzinek, łącznie edytowano 7 razy
|