Cytuj:
Ograniczanie przepustowości mostu przez wydzielanie tras dla kolarzy czy buspasów to głupota totalna, z którą niestety trudno walczyć bo nie ma na to lekarstwa!!!
Jakie ograniczanie przepustowości?
- Pasem dla samochodów można w ciągu godziny przemieścić 1500 pojazdów (przy prędkości 50 km/h), czyli przy średnim zapełnieniu 1,5 osoby na pojazd ok. 2250 osób.
- Pasem dla autobusów można przemieścić w ciągu godziny puszczając autobus przegubowy zapełniony w 50% (75 osób) tylko co 5 minut właśnie 2250 osób. A co jeśli autobusy jeżdżą częściej, np co 2 minuty - ponad 5000 osób (to odpowiednik pasa dla samochodów, w których jeździ zawsze 4 osoby w samochodzie!).
- Pasem rowerowym o szerokości 1,5 metra (niecałe pół pasa dla samochodów!) można przepuścić w godzinę 2250 rowerzystów, którzy zachowają między sobą bezpieczny odstęp ok. 8-9 metrów i prędkości 20km/h. Dwa pasy dla rowerów - tylko 3 metry szerokości i dwa razy tyle rowerzystów.
Tworząc buspasy czy drogi rowerowe zwiększamy efektywność wykorzystania mostu, a więc jego przepustowość liczoną w osobach!
Odwracając rozumowanie - jak szeroki musiałby być most, aby przejechało nim 5000 osób w godzinę pod warunkiem, że jadą:
- samochodem 50 km/h (w praktyce jest to prędkości chwilowa, zwykle w mieście średnia prędkości samochodów 20-30 kmh/ od drzwi do drzwi) - 6-7 metrów szerokości.
- autobusem niezależnie od prędkości, może być 30-90 km/h - 3,5 metra szerokości
- rowerami ok. 20 km/h - 1,5 metra szerokości.