Dotyczy: usunięcia słupa oświetleniowego z drogi dla rowerów przy Aleje Jerozolimskie 162.
Szanowni Państwo,
Proszę o przesunięcie słupa oświetleniowego z drogi dla rowerów przy Aleje Jerozolimskie 162.
Wzdłuż Alej Jerozolimskich jest poprowadzona droga dla rowerów. Przy budynku Aleje Jerozolimskie 162 jest wjazd prowadzący do drogi serwisowej. Przez ten wjazd przeprowadzone jest przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Przedzielone są one wyspą/azylem dla pieszych i rowerzystów. W świetle przejazdu rowerowego stoi słup oświetleniowy, który stanowi nawet śmiertelne niebezpieczeństwo dla rozpędzonych rowerzystów. Najlepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie słupa poza światło przejazdu rowerowego. Jednak z informacji które posiadam nie są Państwo skłonni przesunąć tego słupa z powodów finansowych. Proponuję więc inne rozwiązanie. Na początek przedstawię sytuację obecną.
Droga dla rowerów przed i za tym przejazdem ma szerokość 2m. W okolicach przejazdu szerokość od strony CH Reduta rośnie do ponad 3m (nawierzchnia wykonana z czerwonej kostki brukowej). Przejazdy rowerowe mają po około 2,8m szerokości. Wynika to z tego że przejazdy rowerowe były malowane niepoprawnie - kwadraty wyznaczające przejazd rowerowy nie były traktowane jako powierzchnia tego przejazdu. Za przejazd rowerowy była uznawana przestrzeń pomiędzy wewnętrznymi krawędziami kwadratów.
Sytuacją na wyspie dzielącej jest trudna do określenia, gdyż nie ma wyznaczonych linii drogi dla rowerów, a czerwona, brukowana nawierzchnia jest na całym fragmencie w wyspy, aż do jezdni Alej Jerozolimskich. Można więc uznać, że słup stoi na drodze dla rowerów i stanowi nawet śmiertelne niebezpieczeństwo w dla rowerzystów.
Wnioskuję więc o ominięcie słupa poprzez poprawne wyznaczenie przejazdów rowerowych i dokładne oznaczenie przebiegu drogi dla rowerów przed przejazdami jak i na wyspie dzielącej. Kolejne propozycje w punktach:
1. W miejscu gdzie nawierzchnia z kostki zwiększa szerokość ponad 2m , wymalować krawędzie drogi dla rowerów do szerokości 2m. Krawędzie poprowadzić w miarę blisko chodnika.
2. Zmniejszyć szerokość przejazdu rowerowego do szerokości drogi dla rowerów czyli do 2m . Wziąć pod uwagę ze szerokość przejazdu jest wyznaczona przez zewnętrzne krawędzie kwadratów, a nie wewnętrzne.
3. Wyznaczyć krawędzie drogi dla rowerów na wyspie dzielącej. Krawędzie powinny być w odległości 2m i być oddalone od słupa o 0,5m. W przypadku braku miejsca można przesunąć przejście dla pieszych lub zmniejszyć odległość od słupa do 0,2m.
Poszerzanie przejazdu rowerowego lub drogi dla rowerów przed przejazdem ma sens w przypadku potrzeby akumulacji rowerzystów. W omawianym miejscu akumulacja nie jest konieczna, gdyż rowerzyści mają tam bezwzględne pierwszeństwo przed samochodami.
W załącznikach zamieszczam zdjęcia poglądowe i szkic krawędzi drogi i przejazdu rowerowego proponowany przeze mnie. Proszę o konsultowanie projektu zmian z Pełnomocnikiem Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej. Proszę o wdrożenie zmian przed zimą, gdyż wielu rowerzystów jeździ rowerem także w tej porze roku. Nie przeprowadza się zazwyczaj robót drogowych w tej porze roku.
Proszę o odpowiedź dotyczącą podjętych działań droga elektroniczna w terminie przewidzianym w KPA.