http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 51993.htmlCytuj:
Naukowcy z Uniwersytetu ZHAV zaprezentowali prototyp niezwykłego, miejskiego pojazdu – BICAR. To elektryczna hybryda łącząca cechy roweru i samochodu. Niewielki pojazd o wymiarach 1,88 metra wysokości, 85 cm szerokości oraz 1,41 długości będzie mógł przewozić wygodnie jedną osobę z prędkością do 30 kilometrów na godzinę. Pierwszy system ma zostać wdrożony w już w 2017 r.
BICAR ma działać jak wypożyczalnie miejskich samochodów – mają służyć wielu użytkownikom. Obserwujemy bardzo duży popyt na alternatywne sposoby poruszania się – mówi Adrian Burri, dyrektor Centrum ZPP z Uniwersytetu w Zurychu – Nie możemy wymagać od użytkowników, aby porzucili komfort motoryzacji indywidualnej. Rozwiązaniem tego problemu są nowe, inteligentne opcje dzielenia się i udostępniania oraz zmiana mentalności w kwestii własności.
Co z samochodu, co z roweru?
Ważący zaledwie 70 kilogramów pojazd napędza silnik elektryczny o mocy 3 kW wpięty do tylnego koła pędnego. Dzięki zastosowaniu dachu i przedniej szyby pojazd jest odporny na wpływ warunków atmosferycznych. BICAR przejedzie 20 kilometrów bez konieczności ładowania. BICAR łączy niskie wymagania dotyczące przestrzeni i kosztów w rowerze elektrycznym z funkcjonalnością i wygodą samochodu elektrycznego. Jest kompaktowy, cichy, przyjazny dla klimatu i odporny na warunki atmosferyczne – Wyjaśnia Burri.
Prawdziwym skarbem BICARA są jego niewielkie rozmiary. Pojazd został zaprojektowany tak, by zajmować jak najmniej miejsca nie ujmując wygody jazdy jak w samochodzie. Według obliczeń twórców, na jednym standardowym miejscu parkingowym o wymiarach 2,5x5m zmieści się aż 8 BICAR-ów. Nie wymaga więc budowania drogiej infrastruktury towarzyszącej jak w przypadku klasycznego samochodu.
Niska emisja i niezwykła wygoda
Wynajęcie BICARa będzie niezwykłe proste – wystarczy zainstalować specjalną aplikację na telefonie komórkowym i wybrać najbliższy pojazd na mapie. System automatycznie wskaże najbliższy dostępny pojazd. Podstawowym celem projektu jest zapewnienie wygodnego transportu na trasach dotychczas pokonywanych dziś na piechotę, czyli np. stacja kolejowa – kampus uczelni czy stacja metra – biurowiec.
BICAR gwarantuje prędkość przemieszczania się podobną do samochodu w mieście (według portalu korkowo.pl średnia prędkość samochodu w Warszawie w porannym szczycie to właśnie 30 km/h), gwarantując większą mobilność i wygodę w parkowaniu. BICAR pozwala na szybkie dostanie się z punktu A do B bez konieczności czekania.
Naukowcy poszukują partnerów
Projekt BICAR to nie tylko budowa samego prototypu, ale otwarta platforma, którą można rozwijać, testować i wzbogacać nowymi pomysłami. Chcemy aby projekt BICAR był dalej rozwijany, by w 2017 roku wystartował pierwszy system z 20 pojazdami – mówi Hans Jorg Denning, koordynator BICAR.
Zespół aktualnie poszukuje partnerów biznesowych do pierwszej realizacji systemu – Mamy wiele pomysłów, które chcemy włączyć do naszego programu. Poszukujemy firm z obszarów technologii, mobilności i urbanistyki. Razem możemy skorzystać z doświadczeń, które uzyskamy podczas testów. Chcemy aby testowa flota wraz ze stacjami ładowania i infrastrukturą towarzyszącą wystartowała w mieście lub na prywatnym terenie dużej firmy. Testowe wdrożenie systemu będzie kosztowało około miliona franków szwajcarskich (niemal 4 miliony złotych – przyp. red.) .
_________________
Pozostanie po nas
..............|
................Włóczykije euta smutna legenda,
.-....__...|
.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.że wciąż nas uczono
...........|_________________________________
uczyć się na błędach.
..........(Włodzimierz Ścisłowski)