No dobra, a teraz moje pierwsze wrażenia po dwukrotnym przejrzeniu dokumentu. Na pewno nie wszystko i zupełnie roboczo, ale spisałem sobie, to mogę się podzielić.
OGÓLNOŚCI I BRAKI:
- Wśród korytarzy wybranych do analizy brakuje mi Grochowskiej, gdzie można zrobić trasę rowerową w miarę tanio i bezkonfliktowo (jezdnia serwisowa na wschód od Wiatracznej, nieciągłe fragmenty trzeciego pasa ruchu między Wiatraczną a Teatrem Powszechnym).
- Nieruszana jest ani Targowa, ani ciąg Jagiellońska - Zamoyskiego - to jest swego rodzaju przyznanie się miasta do porażki i zmarnowania szansy do zmian, jaką była/jest budowa drugiej linii metra.
- Znak C-13-16 z kreską poziomą opisany jest jako "Ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerowym". Dalej się to cały czas powtarza w opisie, więc rozumiem, że to nie pomyłka, ale kolejna próba z cyklu "musimy robić wszystko po swojemu". Nie będziemy się oglądać na to, że Europa jeździ na kołach okrągłych, nasi słowiańscy inżynierowie twierdzą że prostokątne wcale nie są gorsze.
- Na mapach mało widać. Na mapie jest wiele "analizowanych korytarzy", których nie ma w opisie, podobnie na mapie odcinków do realizacji. Brakuje:
a. mapy która by pokazywała, gdzie mają być pasy, gdzie uspokojenie ruchu, gdzie wydzielone DDR, a gdzie substandard CPR;
b. numeracji tras na mapie korytarzy (ew. także odcinków na mapie do realizacji), żeby łatwo je było odszukać w opisie.
- Okrzei jest zaznaczone jako korytarz wybrany do analizy, ale w tekście nie ma po tym śladu; tymczasem bardzo przydałoby się przeanalizować Okrzei - Ząbkowską - Radzymińską.
- Podobnie Powązkowska, Szwedzka - Grodzieńska - Tysiąclecia - Lubelska - al. Zieleniecka, Krucza - Mokotowska i pewnie jeszcze parę innych.
- Białołęka będzie jak zwykle biadolić jaka to ona jest poszkodowana, zapewne Praga w ogólności też.
KONKRETNE TRASY:
1.x - naprawdę niedasię połączyć tych ogryzków na Powstańców Śląskich? zwłaszcza odcinek północny, po pasie startowym, powinien być trywialny.
1.5 - al. Wilanowska na odc. Rzymowskiego – al. Niepodległości, a na pewno co najmniej od al. Lotników, ma przekrój pod pasy rowerowe (10 m?), szkoda kasy na budowanie tam ścieżki. A jak ulice rozbudują, to i tak zrobią ścieżkę.
2.1 - plus za przejścia i przejazdy na bublu Zesłańców.
2.3 - Boya - super, właśnie przebudowali i nie ma pomysłu jak poprawić.
2.4 - Bagatela - pies z kulawą nogą tam nie jeździ, ale DDR się zbuduje, żeby kilometrów nabić.
2.5 - trasy przez Pole Mokotowskie - słusznie, najwyższy czas naprawić to, co parę lat temu spaprał ZOM pod czujnym okiem wiceprezydenta Wojciechowicza.
3.6 - 3.8 - dlaczego po stronie zachodniej? Rozumiem potrzebę obsłużenia ALK, ale po stronę wschodniej powinien być już gotowy projekt (od 7 lat dłubany przez ZDM a potem ZMID), w dużej mierze wykorzystujący jezdnię serwisową; tak naprawdę jakby dorobić kawałek od Płochocińskiej do Kowalczyka (jest w 3.5), to na całej trasie można by trzymać się jednej strony ulicy.
3.x - a, jeszcze brakuje 50 m łącznika do Burdzińskiego i ruchu pod prąd w Skoczylasa żeby zachować ciągłość przejazdu po stronie zachodniej.
4.2 vs 4.3 - brak logiki, tam gdzie Emilii Plater ma 6 pasów ruchu to zostaną pasy na jezdni, tam gdzie ma jeden pas (na południowym odcinku) brniemy w dwukierunkową DDR, przedłużenie błędu z Noakowskiego.
6.4 - 6.6 - na św. Wincentego dla każdego coś miłego: kawałek ścieżki po stronie zachodniej, kawałek pasów w jezdni, kawałek ścieżki po stronie wschodniej; jakby tak się na jedno zdecydować, to pewnie zbyt nudno by było.
7.4 - super, kolejny świeżo oddany do użytku bubel, który trzeba przerabiać.
7 - "Realizacja korytarza wymaga rozwiązania ruchu rowerowego na 3 skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną [...] Wybrzeże Szczecińskie/wjazd na most Świętokrzyski (przejazd przez zachodni wlot Trasy Świętokrzyskiej)" - w jakimś biednym zachodnim miasteczku rozwiązano by to przy okazji budowy Trasy; ale Warszawa to nie wieś, janosikowe za małe, więc trzeba coś z kasą robić. "Lejcie szybciej ten asfalt, bo my zaraz tu pod nim będziemy kable kładli".
8.7 - 8.8 - Towarowa musi mieć obustronne DDR, ze względu na relacje typu z Kasprzaka do Bramy Zachodniej; no chyba że powstanie dodatkowa kładka nad torami gdzieś na wysokości Niemcewicza.
8.9 - nie wiem czy to ma sens bez rozwiązania odcinka Filtrowa - Wawelska.
8.10 - 8.13 - Żwirki i Wigury też swobodnie można i należałoby zrobić obustronnie; strona wschodnia ma mniej świateł, a zachodnia obsługuje więcej celów podróży.
10.6 - 10.8 - plus za próby prostowania potworka w al. JP2.
10.11 - 10.14 - w al. Niepodległości DDR powinny być obustronne, mogą być jednokierunkowe z wykorzystaniem jezdni parkingowych (albo ich likwidacją i obsługą parkowania z jezdni).
11.5 - 11.7 - słaby pomysł na Mickiewicza, to jest ulica do przerobienia na pasy, i tak 1x4 się nie utrzyma ze względów bezpieczeństwa (słynny skręt w Zajączka); ewentualnie obustronne jednokierunkowe DDR.
11.13 - "Ruch rowerowy od pl. Bankowego w kierunku Ogrodu Saskiego jest możliwy wyłącznie przez bramę w budynku Senatorska 37" - sprywatyzowanym, więc nie jest prawdą że "Teren należy do m.st. Warszawy".
11.16 - dobry pomysł ze zwężeniem jezdni Puławskiej w kier. centrum, ale nie za bardzo sobie wyobrażam pogodzenie tego "wprowadzenia trwałego separatora" ze "zorganizowaniem miejsc postojowych dla samochodów dostawczych".
11.19 - likwidacja DDR w al. Słowiańskiej - nareszcie, przydałby się jakiś precedens.
13.3 - Nowy Świat - zdecydowanie tak.
14.9 - przekombinowane. Jak będzie małe rondo na skrzyżowaniu z Zakroczymską, to nie ma się co wygłupiać z likwidowaniem parkowania, by wyznaczyć 100 m pasów. Ale co do zasady 14.10 - 14.13 - bardzo ok.
16.3 - ścieżka w ul. Ordona proponowana jest po przeciwnej stronie niż istnieje w Elekcyjnej i Deotymy, w starym dobrym stylu: tam gdzie jest wolne miejsce, a nie tam gdzie tworzy to jakąś logiczną całość.
16.4 - CPR po północnej stronie al. Solidarności od Okopowej do Bielańskiej - srsly? to jest wg mnie pierwsza ulica do downgrade w centrum, są dla niej już dwie obwodnice, a całość przytykają i tak okolice tunelu / mostu; pomysł tym bardziej głupi, że na sąsiednich odcinkach i tak trzeba będzie zjechać na jezdnię, więc taki ogryzek CPR nie udrożni trasy dla chodnikowców. Zarówno naprzeciwko Feminy jak i pod urzędem dzielnicy Wola będzie masakra.
17.2 - plus za udrożnienie przejazdu pod wiaduktem kolejowym na Kasprzaka, to bardzo potrzebne.
22.5 - naziemne przejścia i przejazdy koło GUS, plus.
19.4 - pomysł na rondo Zesłańców niespójny z 2.1, wcześniej piszą o wyznaczaniu przejść / przejazdów naziemnych, a tu o przebudowie schodów na pochylnie.
19.5 - 19.10 - DDR po stronie południowej nie będzie obsługiwać ani dworca Zachodniego, ani biurowców, a przedostanie się na drugą stronę jezdni to niezłe wyzwanie - cisną do dechy. Przebieg tym dziwniejszy, że po stronie północnej są już gotowe kawałki.
20.1 - 20.2 - CPR po stronie wschodniej, a dalej po stronie zachodniej.
20.5 - 20.8 - też raczej słabo, likwidacja parkowania na Grójeckiej pod CPR.
23.4 - jak słusznie R2D2 zauważył: a co z przejściem pod mostem?
23.5 - sprzeczne z zaakceptowanym już chyba przez Galasa projektem likwidacji chodników na wiadukcie nad al. KEN pod dodatkowe pasy ruchu; większy sens miałyby raczej przejazdy w poziomie przez al. KEN.
24.1 - 24.4 - całość 11 Listopada - Ratuszowej jest do uspokojenia, szkoda kasy na robienie tu DDR, ewentualnie można zrobić pasy na kawałku Ratuszowej z zamianą jej w jednokierunkową, albo kontrapas na jednokierunkowym odcinku 11 Listopada.
25.1 - 25.4 - Żeromskiego idealnie nadaje się na pasy w jezdni, archaiczny przekrój 1x4 częściowo zawężony przez parkowanie, z obu stron przewężenie, które powodują, że przepustowość nie jest wykorzystana, pomysł CPR bez sensu.
26.1 - 26.2 - na Kasprowicza na tym odcinku też powinny być pasy, połowa prawego pasa zajęta przez parkowanie, chodnik wąski, ograniczona widoczność.
29.1 - 29.3 - Woronicza to kolejna ulica idealna na pasy, gdzie próbuje się wcisnąć CPR, do tego na chodnik po stronie północnej; jeśli już robić jakiś DDR, to po stronie południowej, za torami tramwajowymi;
31.1 - 31.2 - fajnie, że usiłuje się poprawić bubel na Słowackiego, ale dlaczego przez wydzielanie DDR? To jest obecnie droga klasy L, tu się powinno uspokoić ruch, wydzielić pasy.
PODSUMOWANIE
- Co do zakresu opracowania - dobrze, że kładzie się nacisk na centrum i że trasy w centrum są gęściej, ale tak naprawdę wiele z opisanych tras (Emilii Plater, Żelazna, Koszykowa itp.) powinno trafić do robionego rok temu opracowania nt. udostępniania centrum dla ruchu rowerowego (zamiast popierdułek typu Niecała); w tym należało się skupić na głównych trasach międzydzielnicowych, które trochę giną wśród mnogości tras krótkich.
- Program ma wyraźnie ciągoty do wydłubywania ścieżynek z chodników przy ulicach, po których albo i tak się dobrze jeździ na rowerze (np. Kasprowicza, Bagatela), albo łatwo je objechać równoległymi ulicami lokalnymi (np. Żeromskiego, Mickiewicza). Rowerzystom się nie pomoże, a wkurzy się kierowców likwidacją miejsc parkingowych. Powtórka z rozrywki sprzed niecałego roku.
- Dobrze, że próbuje się prostować błędy, wypaczenia i niedoróbki przeszłości (al. JP2, Górczewska, Słowackiego, bubel Zesłańców), ale w za małym zakresie - co np. z Belwederską? Cybernetyki? rejonem ronda Starzyńskiego?
- W zasadzie wszystko jest w pasach drogowych, tymczasem Warszawa jest rozlazła i przydałyby się jakieś z grubsza bezkolizyjne cycle superhighways poza układem drogowym, np.: 1. na prawym brzegu Wisły od Nowodworów po most Gdański; 2 i 3. wzdłuż torów kolejowych od Dworca Wschodniego do Wawra (zwłaszcza, że Grochowska się nie załapała) i Rembertowa; 4. wzdłuż torów kolejowych od dworca Zachodniego do Włoch i Ursusa; 5. w rezerwie na trasę N-S; 6. wzdłuż torów kolei wileńskiej; 7. ewentualnie na Białołęce wzdłuż Kanału Żerańskiego i Bródnowskiego. Rozumiem, że tu trzeba by pozyskać jakieś grunty, dogadać się z innymi instytucjami, ale kurcze, to jest program do 2020 r., a nie tylko na rok przyszły. W perspektywie 6-7 lat pozyskanie gruntów może być tańsze niż przerabianie miliona sygnalizacji. W takim czasie zrobiona będzie prawdopodobnie Polska Wschodnia, 2000 km trasy z kilkuset zarządcami terenów.
- Jeśli to ma być podkładka pod fundusze unijne, to zdecydowanie brakuje rozpracowania kwestii przepraw przez Wisłę. W zasadzie to jedynie w odniesieniu do mostu Śląsko-Dąbrowskiego zasygnalizowano, że może by się coś zrobiło, ale tak naprawdę to nie wiadomo co i czy się uda. Co z kładką pieszo-rowerową na przedłużeniu Ratuszowej? Co z mostem Łazienkowskim? W zasadzie ta perspektywa to ostatnia szansa, żeby pozyskać większą kasę z UE, 300-metrowe odcinki CPR przy drogach drugorzędnych to sobie można dłubać później.
- Podobnie kładki nad / tunele pod torami / głównymi drogami - analiza powinna poszukać miejsc, gdzie zrobienie jakiegoś przejazdu przez tory udrożni długą trasę ulicami lokalnymi poza korytarzami głównych dróg. Nie widać śladu takiego wysiłku.
- Ze względu na wiele znaków zapytania w kluczowych miejscach (rondo Dmowskiego, plac Bankowy, most Śląsko-Dąbrowski) ciężko ocenić, czy wyjdzie z tego jaka spójna sieć, albo chociaż jej kręgosłup. ALE:
- Na pewno nie odblokuje niektórych kluczowych relacji międzydzielnicowych - brakuje np. Praga Południe - centrum, Praga Północ - Praga Południe, Bielany - Bemowo - Jelonki, Bemowo (właściwe) - centrum, Ursus - Włochy - centrum. I w sumie to dość pesymistyczne, że nawet przy pełnej realizacji Programu w 2020 r. wciąż circa about pół miliona narodu mieszkające w bardzo rowerowej odległości od 4 do 10 km od Pałacu Kultury nie będzie miało sensownego dojazdu do centrum.
_________________ pozdrawiam, olek
|