Na spotkaniu w sprawie BP padła słuszna uwaga, że jeśli projekt dotyczy zarówno rowerów, jak i pieszych, to należy najpierw pokazywać, że jest to projekt dla pieszych, a dopiero w drugiej kolejności, że jest to dla rowerzystów, bo wtedy jest większa szansa na poparcie. Dlatego przeformułowałem pierwotną wersję.
Na spotkaniu padł też inny słuszny wniosek, żeby nie składać projektów na całą kwotę, bo wtedy szansa na jego realizację jest tylko wtedy, gdy będzie na pierwszym miejscu. Dlatego po podliczeniu całości wychodzi, że jednak chyba warto go będzie trochę okroić. Być może z ulic Bartoka i Dereniowej, które w założeniu mają być robione w tym roku.
Poniżej propozycja po zmianach. Co Wy na to?
Cytuj:
Nazwa projektu: Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na wybranych ulicach Ursynowa
Krótki opis propozycji projektu: Projekt składa się z dwóch uzupełniających się elementów:
1) poprawy bezpieczeństwa pieszych poprzez uniemożliwienie samochodom wyprzedzania przed przejściami dla pieszych oraz poszerzenie azyli dla pieszych (tam gdzie to możliwe);
2) Wyznaczenie pasów rowerowych na jezdni.
Projekt dotyczy następujących ulic: Bartoka, Dereniowej, Jastrzębowskiego, Herbsta, Romera, Surowieckiego, Cynamonowej, Stryjeńskich, Kiedacza, Nugat.
Pełny opis propozycji projektu:
1) Wiele przejść dla pieszych znajdujących się przy ulicach, których dotyczy wniosek nie jest bezpieczna. Przyczyną jest możliwość wyprzedzania bezpośrednio przed przejściami dla pieszych (dwa pasy ruchu w jednym kierunku lub bardzo szeroki jeden pas). Bardzo często zdarza się tak, ze jeden samochód zatrzymuje się, by przepuścić pieszego, a drugi tego nie robi. Dochodzi wtedy do bardzo groźnych sytuacji, niekiedy z tragicznym skutkiem.
Projekt przewiduje zmniejszenie liczby pasów ruchu z dwóch do jednego (lub zwężenie bardzo szerokiego pasa w przypadku ul. Cynamonowej) oraz poszerzenie azyli dla pieszych na przejściach (Azyle piesze to przestrzeń na środku jezdni, w której może bezpiecznie zatrzymać się pieszy i przejść przez ulicę „na dwa razy”).
Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo pieszych. Jednocześnie nie pogorszą się warunki ruchu samochodowego, gdyż jest on na tych ulicach na tyle mały, że do jego obsługi wystarczy po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na niektórych odcinkach umożliwi to zorganizowanie miejsc parkingowych na jezdni poprzez zamianę pasów ruchu na pasy postojowe.
2) W Warszawie (w tym na Ursynowie) w bardzo szybkim tempie rośnie liczba osób wykorzystujących rower jako środek transportu. Za wzrostem natężenia ruchu rowerowego nie nadąża rozwój infrastruktury rowerowej. Niniejszy projekt oprócz poprawy bezpieczeństwa przejść dla pieszych uwzględnia wyznaczenie obustronnych, jednokierunkowych pasów rowerowych na ulicach, których dotyczy wniosek.
Pas rowerowy to wydzielony w jezdni pas ruchu przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerowego.
Obustronne, jednokierunkowe pasy dla rowerów, wyznaczane są na jezdni przy jej obu krawędziach w kierunkach zgodnych z ruchem pojazdów; segregacja ruchu rowerowego od ruchu samochodowego powinna być uzyskiwana dzięki zastosowaniu oznakowania pionowego, poziomego oraz ewentualnie dzięki zastosowaniu separatora;
Uzasadnienie dla realizacji propozycji projektu:
Bezpieczne przejścia dla pieszych:
- Uniemożliwienie wyprzedzania samochodów przed przejściami dla pieszych oraz poszerzenie azyli pieszych wydatnie poprawi bezpieczeństwo na tych przejściach.
- Jest to rozwiązanie 10-20 razy tańsze niż stawianie sygnalizacji świetlnej przy każdym przejściu dla pieszych
Pasy rowerowe:
Pasy rowerowe to rozwiązanie bardzo rozpowszechnione w krajach, w których rower jest popularnym środkiem transportu, a zarazem charakteryzujących się wysokimi wskaźnikami bezpieczeństwa ruchu drogowego;
-Wyznaczenie pasów rowerowych jest 5-10 razy tańsze niż budowa wydzielonej drogi rowerowej;
- W wielu wskazanych miejscach nie ma miejsca na budowę wydzielonej drogi rowerowej lub jej budowa wymagałaby zwężania chodników lub ograniczania terenów zielonych;
Ciąg dalszy w załączniku:
- Pasy rowerowe są bardzo bezpiecznym rozwiązaniem. W przeciwieństwie do wydzielonej drogi rowerowej, rowerzysta jest dobrze widziany przez kierowców samochodów (w szczególności na skrzyżowaniach). Mniejsza jest też liczba punktów przecięć z ruchem pieszych dzięki czemu mniejsze jest też prawdopodobieństwo zderzenia pieszego z rowerzystą;
- Wszystkie ze wskazanych ulic charakteryzują się dużą szerokością oraz stosunkowo niskimi natężeniami ruchu samochodów. Na takich ulicach optymalnym rozwiązaniem są właśnie pasy rowerowe;
- Na pasach rowerowych nie stracą kierowcy samochodów, gdyż natężenie ruchu samochodowego na wskazanych ulicach jest na tyle małe, że do jego zaspokojenia wystarczy po jednym pasie ruchu dla aut w każdą ze stron. Zaoszczędzoną przestrzeń na niektórych odcinkach będzie można wykorzystać na parkowanie pojazdów (zamiana pasów ruchu na pasy postojowe)
- Projekt jest zgodny z polityką transportową Warszawy, która wymienia pasy rowerowe na jezdniach jako jeden z głównych sposobów rozwoju infrastruktury rowerowej;
- Projekt jest zgodny ze standardami projektowymi i wykonawczymi dla systemu rowerowego w Warszawie, który wskazuje pasy rowerowe jako jeden z głównych sposobów poprawy warunków ruchu rowerowego w mieście;
- Koncepcja sieci tras rowerowych dla Dzielnicy Ursynów na większości spośród wskazanych ulic przewiduje wyznaczenie pasów dla rowerów;
Wstępny kosztorys propozycji projektu wraz z wyszczególnieniem jej składowych:
Zmiana organizacji ruchu na poszczególnych ulicach:
Bartoka: 0,6 km= 30-60 tys. zł
Surowieckiego: 1,2 km = 60-120 tys. zł
Dereniowa: 1,3 km=65-130 tys. zł
Stryjeńskich: 1,4 km=70-140 tys. zł
Romera: 1 km = 50-100 tys. zł
Herbsta: 0,75 km=375-750 tys. zł
Jastrzębowskiego: 0,9 km=450-900 tys. zł
Kiedacza-Nugat: 0,85 km=425-850 tys. zł
Cynamonowa: 1,4 km=70-140 tys. zł
Razem: 8 km, 1,6-3,2 mln