green_green_yellow napisał(a):
Cytuj:
Niezbyt szczęśliwe.
Szeroka linia oddzielająca przy takiej pogodzie jak dzisiaj jest cholernie śliska.
O, tak przy okazji: czy było coś kiedyś na forum o tych poślizgowych farbach?... Bo stosuje się je np. na pasach dla pieszych przecinających ddr i przy opadzie atmosferycznym, zwłaszcza lekkim śnieżku, wjeżdżam (ba, nawet
Wiedziałem, że gdzieś to jest i znalazłem:
Dz.U. Nr 220, poz. 2181 (słynna czerwona książka), załącznik 2, punkt 1.3: "Oznakowanie poziome powinno charakteryzować się (...) odpowiednią szorstkością
zbliżoną do szorstkości nawierzchni, na której są umieszczone".
"Do oznakowania poziomego można stosować tylko materiały atestowane. Badania jakości materiałów do oznakowania poziomego określa odpowiednia norma." Pies jeden wie, co za norma?
Jest też tabelka, w której jest wymieniony współczynnik szorstkości SRT. Dla dróg innych niż ekspresowe i autostrady musi być SRT minimum 45.
Znalazłem też dokument "Załącznik nr 1 OGÓLNE SPECYFIKACJE TECHNICZNE D - 07.01.01 OZNAKOWANIE POZIOME"
a tam:
Cytuj:
6.3.1.4. Szorstkość oznakowania
Miarą szorstkości oznakowania jest wartość wskaźnika szorstkości SRT (Skid Resistance Tester) mierzona wahadłem angielskim, wg PN-EN 1436:2000 [4] lub POD-97 [9] i POD-2006 (po wydaniu) [10]. Wartość SRT symuluje warunki, w których pojazd wyposażony w typowe opony hamuje z blokadą kół przy prędkości 50 km/h na mokrej nawierzchni.
Wymaga się, aby wartość wskaźnika szorstkości SRT wynosiła na oznakowaniu:
w ciągu całego okresu użytkowania, co najmniej 45 jednostek SRT (klasa S1).
UWAGA: Wskaźnik szorstkości SRT w normach powierzchniowych został nazwany PTV (Polishing Test Value) za PN-EN 13 036-4:2004(U)[6a]. Metoda pomiaru i sprzęt do jego wykonania są identyczne z przyjętymi w PN-EN 1436:2000[4] dla oznakowań poziomych."
Podkreślenia moje.
Teraz pozostaje spytać o nr atestu, laboratorium testujące i wartość SRT...