Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Śluzy rowerowe
PostNapisane: Cz paź 07, 2010 11:10 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://infobike.pl/text.php?from=main&id=35476

Cytuj:
Pierwsza w Polsce śluza rowerowa

Jak informuje Marcin Hyła na portalu http://www.miastadlarowerow –w sierpniu oddano do użytku pierwsze w Polsce tzw. śluzy rowerowe. W ramach przebudowy placu Bema na wylotach ulic Drobnera i Kilińskiego rowerzyści nie będą musieli stać w korku wraz z samochodami. Będą mogli ominąć stojące na światłach samochody i zatrzymać przed nimi na wlocie skrzyżowania. Śluza rowerowa jest to część pasa ruchu, przeznaczona do zatrzymania wyłącznie rowerów. Znajduje się między linią zatrzymań dla samochodów a skrzyżowaniem. Rowerzyści w śluzie na zielonym świetle ruszają jako pierwsi - co jest dla nich ułatwieniem. Są też doskonale widoczni. Kierowcy stojących na światłach pojazdów widzą ich lepiej, niż gdyby stali obok, często w martwym polu widzenia. W ten sposób śluza rowerowa poprawia bezpieczeństwo.

Obrazek
Wrocławskim śluzom towarzyszy nowy rodzaj sygnalizatora - trójkomorowy (światło czerwone, żółte, zielone) z dodatkowym symbolem roweru. –„Takie rozwiązanie pozwala na właściwe traktowanie pojazdu typu rower na skrzyżowaniu gdzie rowerzyści jadą po jezdni - mówi Daniel Chojnacki, 'oficer rowerowy' Urzędu Miasta Wrocławia. - Polskie przepisy nie mówią nic o śluzach rowerowych. Uznaliśmy, że skoro ich nie zakazują, to możemy je wprowadzić na wrocławskie skrzyżowania. Na pewno minie trochę czasu, żeby wrocławianie przyzwyczaili się do nowego rozwiązania. W przyszłym roku takich śluz rowerowych powinno się w mieście pojawić dużo więcej - dodaje. Śluzy rowerowe brane są pod uwagę przy planowaniu przebudowy i remontów wrocławskich ulic. Zostały już wpisane do kilku projektów na przyszły rok. Pojawią się na wylocie ul. Łukasiewicza w ul. Curie-Skłodowskiej, przy ul. Zwycięskiej, kilka śluz znajdzie się w tzw. Osi Inkubacji na południu Wrocławia. Kolejne znajdą się przy wylocie z Ruskiej w Kazimierza Wielkiego oraz na Świdnickiej.

Obrazek

Jak dodaje Marcin Hyła –śluzy są powszechnie stosowane na świecie. W języku angielskim są określane jako Advanced Bicycle Stop Line - przesunięta linia zatrzymań dla rowerzystów. Spotyka się dwa podstawowe rodzaje śluz rowerowych: klasyczne, w przedłużeniu pasa ruchu dla rowerzystów w jezdni (czasem - jak we Wrocławiu - bez takiego pasa) lub śluzy do obsługi relacji skrętnych. Wówczas są umieszczone obok przejazdu rowerowego i rowerzyści zmieniający kierunek oczekują na zielone światło nie blokując ruchu innym rowerzystom. Wrocławski eksperyment wyprzedza 'oficjalne' wprowadzenie śluz rowerowych do polskich przepisów. Nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym definiuje śluzę rowerową, a znowelizowane rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych sprecyzują zasady stosowania i oznakowania tych rozwiązań.
A co wrocławscy rowerzyści myślą o nowym „udogodnieniu”–przeczytaj tutaj .


W Warszawie jest oczywiście dokładnie na odwrót... Skoro coś nie jest opisane w czerwonej książeczce, jest zakazane. Jeśli ktoś uważał na WoSie, wie przejawem jakiego to jest systemu ;)

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz paź 07, 2010 11:32 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Śr maja 13, 2009 6:52
Posty: 658
Lokalizacja: Grochów,Gocławek, Szaserów
http://rowerowy.wroclaw.pl/index_aktual ... limit=0#a1

_________________
Inżynier to pewien stan umysłu,a nie tytuł.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr maja 25, 2011 5:10 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 10:44
Posty: 2036
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... erze_.html

Cytuj:
Są nowe przepisy. Śluzy rowerowe tylko na papierze?
Krzysztof Śmietana
24.05.2011 aktualizacja: 2011-05-23 20:50

Czy wzorem wielu miast Europy na skrzyżowaniach w Warszawie powstaną wygodne dla cyklistów śluzy rowerowe? Według urzędników do tego jeszcze daleka droga.

Obrazek
Śluzy rowerowe można zobaczyć na drogach Brukseli, Amsterdamu, Londynu ale też Wrocławia. Na zdjeciu śluza na placu Bema
fot. Łukasz Giza

Obrazek
Schemat zastosowania śluzy rowerowej na skrzyżowaniu

Możliwość wyznaczania śluz rowerowych daje nowe prorowerowe prawo, które weszło w życie w sobotę. Takie rozwiązanie na dużą skalę stosują miasta w Europie Zachodniej, np. Bruksela, Amsterdam czy Londyn. Dzięki temu jazda na rowerze jest tam znacznie wygodniejsza i bezpieczniejsza.

Taka śluza to pole na pasie ruchu tuż przed skrzyżowaniem przeznaczone tylko dla rowerów. Zazwyczaj doprowadza do niego kilkudziesięciometrowy pas rowerowy wyznaczony z boku jezdni. Dzięki śluzie rowerzysta może minąć samochody i ustawić się przed nimi. Kiedy zapali się zielone światło, rowerzyści ruszają jako pierwsi i mogą wygodnie pojechać prosto albo skręcić w lewo lub w prawo. - To bezpieczne rozwiązanie dla rowerzysty, zwłaszcza gdy skręca w lewo. Wygodne jest także dla kierowców, którzy z przodu widzą, co robią rowerzyści, i nie zagrażają im, bo prędkość przy ruszaniu jest podobna w przypadku samochodu i roweru - mówi Aleksander Buczyński ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze.

Ma już propozycję pierwszego skrzyżowania, na którym można wyznaczyć taką śluzę - to wlot Nowego Światu przy Świętokrzyskiej. - Tędy jeździ dużo rowerzystów, śluza bardzo by im się przydała. Wkrótce przeprowadzimy badania i wskażemy kolejne lokalizacje - zaznacza.

Okazuje się jednak, że śluzy rowerowe w Warszawie mogą się prędko nie pojawić. - Takie rozwiązanie jest przydatne. Zmiana w przepisach kodeksu drogowego to jednak nie wszystko. Teraz Ministerstwo Infrastruktury musi jeszcze zmienić odpowiednie szczegółowe rozporządzenie - mówi miejski inżynier ruchu Janusz Galas. Rowerzyści dziwią się tej argumentacji, bo w Polsce takie rozwiązanie jest już stosowane - pierwsze śluzy powstały we Wrocławiu bez dodatkowych rozporządzeń.

Janusz Galas dodaje też, że na razie w kasie miasta po prostu nie ma pieniędzy na śluzy. - Wbrew pozorom to trochę kosztuje. Najpierw trzeba zrobić projekt, a potem go wdrożyć, czyli nie tylko pomalować pasy, ale także przeprogramować sygnalizację - zaznacza miejski inżynier ruchu. Zielone Mazowsze przypomina w związku z tym, że miasto od kilku lat nie wydaje w całości kwot przeznaczonych w budżecie na ścieżki rowerowe.

W Zarządzie Dróg Miejskich dowiedzieliśmy, że do wyznaczania śluz rowerowych na skrzyżowaniach dojdzie najwcześniej w przyszłym roku. - Przedtem musimy skonsultować ich lokalizację z inżynierem ruchu i znaleźć na to pieniądze - mówi Adam Sobieraj, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Gdzie można by wyznaczyć śluzy rowerowe? Czy macie inne propozycje, żeby tanim kosztem ułatwić poruszanie się cyklistom po Warszawie? Piszcie: krzysztof.smietana@agora.pl


Małe sprostowanie: śluza rowerowa nie wymaga żadnych nowych znaków, to jest po prostu podwójna, linia zatrzymań, cofnięta dla samochodów (+ ewentualnie odcinek pasa rowerowego, który już ma swoje oznakowanie). Ewentualne kontrowersje formalne mogą jedynie dotyczyć umieszczania znaku P-23 w polu między liniami zatrzymań.

Plus dla Gazety za czytelny schemat. No i oczywiście piszcie.

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So wrz 10, 2011 1:47 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Cz sty 18, 2007 21:10
Posty: 999
Lokalizacja: Warszawa
należałoby dążyć przy tym do wprowadzenia trójfazowej sygnalizacji świetlnej dla rowerów (na wzór miast niemieckich).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt lis 10, 2015 19:10 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 19:48
Posty: 2820
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
Dopiero teraz zwróciłem, że przy malowaniu śluzy na Świętokrzyskiej nie wykorzystano możliwości dosunięcia linii zatrzymania do skrzyżowania do 0,5 zamiast 2,0 m od przejścia. Ciekawe, czy przez przeoczenie, czy celowo.

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt lis 10, 2015 19:13 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Śr paź 23, 2013 10:27
Posty: 186
Podejrzewam że z prozaicznej przyczyny - im więcej zmian, tym mniejsza szansa że udało by się projekt zrealizować tak szybko.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt lis 10, 2015 22:04 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 9:45
Posty: 681
axxenfall napisał(a):
Dopiero teraz zwróciłem, że przy malowaniu śluzy na Świętokrzyskiej nie wykorzystano możliwości dosunięcia linii zatrzymania do skrzyżowania do 0,5 zamiast 2,0 m od przejścia. Ciekawe, czy przez przeoczenie, czy celowo.

Olek zauważył od razu :-)

_________________
Rowerowe mądrości http://rowerozofia.blox.pl/html
Rondo Zesłańców Syberyjskich dla piszych i rowerzystów https://www.facebook.com/RowerZnosSchodami
Rowerowy Ursus https://www.facebook.com/RowerowyUrsus


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL