To i ja dorzucę swoje (długie) trzy grosze. Jadąc od początku fot, czyli od Radzymińskiej:
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300001.JPG - przydałby się wjazd na ścieżkę z prawdziwego zdarzenia. Obecnie jadąc Radzymińską trzeba zwolnić prawie do zera by na ścieżkę wjechać pod kątem 90 stopni. Możnaby pomyśleć o pasie wyłączeń, coś w tym stylu:
http://www.krbrd.gov.pl/images/aktualnosci/dutch_town/Pulawy-12b.jpg
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300002.JPG - wyłukowanie lepsze by mogło być, a po prawej stronie zdjęcia (pln-zach strona skrzyżowania) brak jest miejsca na akumulację, a dodatkowo pasy na zakręcie ścieżki wymalowane tradycyjnie śliską farbą będą powodowały, że rowerzyści będą wypadali z zakrętu na chodnik, albo nie mogąc wyhamować - na ulicę. To bardzo niebezpieczne miejsce!
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300003.JPG - brak jakichkolwiek wygrodzeń gwarantujących, że wjazd i zjazd ze ścieżki na ulice techniczne nie zostanie zastawiony samochodami.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300004.JPG - sytuacja z brakiem wygrodzeń jak wyżej. Dodatkowo wjazd pod kątem jest o tyle problematyczny, że jakikolwiek krawężnik (nawet ze ściętą ścianką) na wjeździe z ulicy na ścieżkę będzie powodował wywracanie się rowerzysty w tym miejscu. Zwłaszcza przy precyzji wykonawców +-5cm jaką mamy w Warszawie.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300006.JPG - wyłukowanie jezdni na zakręcie w prawo z radzymińskiej i w prawo w radzymińską zmniejsza bezpieczeństwo rowerzysty. Trzeba albo zadbać by faza dla skręcających w prawo nie miała kolizji z rowerzystami, albo zmniejszyć wyłukowanie, a co za tym idzie prędkość pojazdów skręcających.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300007.JPG - brawo, da się, choć łuki na prawoskrętach jak wyżej... tutaj raczej trzeba fazami sygnalizacji podziałać, bo z racji na skręcające tu TIRy zmniejszenie promieni na prawoskrętach raczej nie przejdzie
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300009.JPG - pomijam milczeniem z racji na 300007, które jest po prostu o niebo lepsze
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300010.JPG - brak miejsca na akumulację, pasy dla pieszych na zakręcie ścieżki i w miejscu potencjalnego hamowania rowerzysty. A jednocześnie gigantyczne łuki na wjeździe w małą uliczkę. Po zmniejszeniu ich promienia powinno być więcej miejsca na rozwiązanie problemu tego przejścia. Obecna jego postać jest też niebezpieczna z uwagi na brak widoczności rowerzysta-pieszy po płn-zach stronie skrzyżowania. Może jakieś lustro weneckie?
Dodatkowy problem to wyłukowanie ścieżki... miejsca wydaje się być wystarczająco, by zastosować łuki o promieniach >=20m zalecane przez rowerzystów.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300011.JPG - ciąg pieszo-rowerowy ma tu 4m. To wystarczająco na ścieżkę dwukierunkową i chodnik. Nie do końca rozumiem więc ideę autora. Pewnie chodzi o te latarnie? Zwłaszcza, że na focie 300012 juz jest normalnie.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300014.JPG - tu jest duży kłopot i każdy to wie. Ogólnie to dużo lepiej się pewnie zrobić nie da ale te pasy na zakrętach scieżki w miejscu hamowania przed skrzyżowaniem połączone z brakiem miejsca na akumulację to będzie duży problem z bezpieczeństwem. Zwłaszcza, że ruch pieszy tutaj jest duży. Zmniejszenie promienia łuku na prawoskręcie z Solidarności w Targową pozwoliłoby zrezygnować z zakrętów na ścieżce, poprawić jej przebieg, widoczność pieszy-rowerzysta itd
Po stronie płn-zach skrzyżowania też są pasy na zakrętach i w miejscach hamowania połączone z brakiem miejsca na akumulację i dużym ruchem pieszym. Tutaj dodatkowo problemem będzie duzy ruch pieszy przecinający ściezkę w miejscach akumulacji, więc nie wiem czy fizyczne wygrodzenia nie byłyby dobrym pomysłem. Na pewno byłoby nim zmniejszenie (znowu) łuku na prawoskręcie Targowa-Solidarności, bo tam już teraz piesi nie mogą czuć się bezpieczni.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300016.JPG - pasy na zakręcie, wyłukowanie ścieżki też mogłoby być chyba lepsze. Przebieg z Jagiellońskiej w prawo w kierunku mostu ktoś już na focie dorysował przede mną
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300017.JPG - przejścia na zakrętach jak wyżej. Problem będzie też z wyjazdem na ulicę ze ścieżki. Tzn fajnie, ze wprowadzono ścieżkę w parking, ale przydałyby się wygrodzenia uniemożliwiajace blokowanie tego wyjazdu czy też samej ściezki i chodnika. A parkowanie na chodniku tutaj niestety jest normą.
Kolejny problem to mozliwość wjazdu na ściezkę z mostu - tej po prostu nie ma. Nie wiem czy to da się wcisnąć w zakres robót, ale przejazd przez Solidarności na tym skrzyżowaniu z wjazdem na ściezkę z Kłopotowsniego i mostu byłby bardzo dobrym pomysłem.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300018.JPG - znowu pasy na zakręcie w miejscu hamowania. Wyłukowania przy pętli tramwajowej tez mogłyby mieć większe promienie niż 10m. Zalecane to 20m
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300019.JPG - ponownie pasy na zakręcie w miejscu hamowania. Tutaj dodatkowo połaczone z brakiem miejsca na akumulację przed światłami. Dodatkowo pragnę zaproponować wysłupkowanie przynajmniej płd-zach strony skrzyżowania, bo czesto odbywa się tam blokowanie chodnika przez samochody (czyli ściezkę tez zastawią).
Możnaby też pomyślec o przejeździe w poprzek Jagiellońskiej - jadący z północy będą mieli szansę dojechać np do szkół znajdujących się przy Ratuszowej.
Niezbyt tez rozumiem (znowu) łączenie ścieżki i chodnika w jeden ciąg (płn-zach strona skrzyżowania), zwłaszcza, że miejsca hektary. Przy uliczce dojazdowej do miejskich zakładów kanalizacyjnych przydałoby się też wysłupkowanie od torów do bramy wpoprzeg chodnika i ścieżki - obecnie tam podczas mszy w niedziele jest nielegalny parking.
20 jako powiększenia 19 nie opisuję.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300022.JPG - słabo widać to miejsce na zdjęciach, ale pomiędzy obiema jezdniami na pl. Hallera od ścieżki do ul Jagiellońskiej powinien być łącznik drogi rowerowej umożliwiający zjazd na ścieżkę i na pl. Hallera ze ściezki. W końcu sporo tam źródeł i celów podróży.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300023.JPG - Znowu mamy też pasy na zakręcie. Drobna korekta przebiegu chodnika/ścieżki powinna ten problem załatwić.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300024.JPG - to zabawne, że ściezka do tej pory kończąca się w połowie ronda jednak będzie miała kontynuację. Cieszy mnie to niezamowicie. Swoją drogą, czy ten pas do skrętu w prawo jest konieczny? Jakby go zlikwidować i umozliwić skręt z jednego pasa w prawo (z tego który teraz jedzie prosto) , pod wiaduktem byłoby dość miejsca na ściezkę, chodnik, wyłukowanie. A ruch w prawo jest na tyle niewielki, ze nie powinno to być problemem.
Sam przejazd ściezki przez jezdnie techniczną powinien za to prowadzić grzbietem płytowego progu zwalniającego, tak by kierowcy nie mogli tutaj jechać 100km/h, co obecna geometra jezdni i wjazdu im umożliwia i co czasem jest uskuteczniane.
Dobrym pomysłem byłoby tez wysłupkowanie okolic przejazdu (chodnika) od samego przejazdu pod torami do przejazdu rowerowego, a nawet dalej. Obecnie odbywa się tam nielegalne parkowanie na chodniku.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300025.JPG - ta reklama to świetny pomysł na wypadek. Ani rowerzysta nie zobaczy samochodu, ani samochód rowerzysty. Reklamę trzeba przenieść niestety lub usunąć.
Dodatkowo nie wiem czy nie byłoby dobrym wyjściem odseparowanie ścieżki od jezdni technicznej słupkami, lub (lepiej) zróżnicowaniem jej wysokości od tej jezdni, co by uniemożliwiło kierowcom nielegalne parkowanie na niej, które teraz często się zdarza w tym miejscu.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300026.JPG - wyłukowanie chyba mogłoby być lepsze. Separacja od Modlińskiej jest chyba nie konieczna, nie widziałem tam parkowania, a rowerzyści na ulice spadać raczej nie powinni bez niej. Za to od strony drogi technicznej mamy słupki w skrajni. Słupki tu są potrzebne, ale czy nie dałoby się nieco odsunąć ich od ścieżki (50cm)? Dodatkowo brak wysłupkowania pomiędzy zatokami dla aut spowoduje wykorzystywanie przestrzeni tam do parkowania (na drodze rowerowej niestety też).
Nie wiem czy obecnie ta droga funkcjonuje jako dwukierunkowa, ale jak się ją zrobi jednokierunkową to szerokość 6m będzie zbędna, dojazd się niewiele pogorszy, a większość problemów z brakiem miejsca na ściezkę i parking sama się rozwiąże.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300027.JPG - ta lampa pomiędzy wjazdem i wyjazdem z drogi technicznej to jest konieczna na ścieżce? Podobnie parę metrów dalej na ciągu pieszo-rowerowym.
Znowu też powraca pomysł likwidacji dwukierunkowości i tym samym rozwiązania problemów z brakiem miejsca.
Na wyjeździe z drogi technicznej przejazd rowerowy znajduje się w miejscu gdzie auta będą się zatrzymywały by skręcić w prawo/lewo w Jagiellońską. Ściezka będzie blokowana. Niezbyt mam pomysł jak to rozwiązać (bo nie ma zbyt dużo miejsca) ale to będzie spory problem.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300028.JPG - przejście na zakręcie ściezki, oj ślisko i niebezpiecznie.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300029.JPG - przejście jak wyżej, na szczęście ruch pieszych tu niewielki (na razie). Ale brak widoczności dodatkowo na tym przejściu będzie już problemem. Znowu (jak bumerang) problem braku miejsca i szerokości ulicy powraca. Z racji faktu, że zatoki parkingowe tu praktycznie w ogóle nie są wykorzystywane, możnaby pomysleć o parkowaniu wzdłuż, a nie w poprzeg. Miejsca nagle zrobi się od tego manewru bardzo dużo.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300029.JPG - z racji na charakter ulicy pożarowej, przejazd przez nią mógłby być prowadzony grzbietem płytowego progu zwalniającego. Przy tym wyłukowaniu prawoskrętów byłoby to całkiem dobrym pomysłem.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300030.JPG - tradycyjnie problem szerokości. Nie wiem jak tu z własnością gruntów, ale na wschód od ścieżki miejsca jest w diabły. Latarnię tez można przesunąć bliżej jezdni ul. Jagiellońskiej i miejsce się znajdzie. Dodatkowo przydałoby się wysłupkowanie lub nawet barierki pomiędzy stacją a ciągiem p-r/ścieżką, by nie parkowały tam auta a kierowcy nie otwierali drzwi prosto pod koła rowerzystom.
Tradycyjnie doczepię się też do przejścia w miejscu potencjalnego hamowania rowerzysty. Wyłukowanie zakrętu najbardziej na północ też możnaby poprawić.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300031.JPG -
nie wiem, czy pod kładką nie będzie mimo wszystko problemu z widocznością pieszych, może by jeszcze odsunąć nieco ścieżkę od kładki nawet kosztem długości zatoki, która tutaj jest dość długa a z racji na niewielką ilość linii z niej korzystających, niewykorzystywana.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300032.JPG - Przejście w miejscu hamowania, wyłukowania, przejazd grzbietem progu zwalniającego lum zmniejszenie łuków na prawoskręcie z Jagiellońskiej i w Jagiellońską (o ile możliwe).
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300033.JPG - cieszy dojazd do szkoly, ale czemu konczy sie na chodniku a nie przy bramie dajac mozliwosc zjazdu na droge wjazdowa do szkoly? Sam dojazd do szkoły z racji na wystepowanie tam nielegalnego parkowania, trzeba wysłupkować. Z racji na wykorzystanie go tylko przez uczniów szkoły (dość nieliczna grupa) można tez moim zdaniem zmniejszyć jego szerokość do 2m, choć nie jest to oczywiście konieczne
Obok przejazdu możnaby tez zrobić przejście, to uczniowie szkoły będą mogli korzystać z parkingu po drugiej stronie (obecnie chodzą "na przełaj" pomiędzy autami).
Jeżeli zaś chodzi o sam wyajzd z parkingu, to przejazd przezeń powinien być prowadzony grzbietem progu zwalniającego. Przejazd też możnaby odsunąć od jazdni ul Jagiellońskiej, co uniemożliwi blokowanie go przez wyjezdżające samochody (w tej chwili to norma).
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300034.JPG - wyłukowanie mogłoby być lepsze, miejsca jest w bród.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300035.JPG - widoczność zza tej budy przy ściezce będzie problemem. Może by nieco odcunąć ścieżke od budy i zastosować wygrodzenia uniemożliwiajace wychodzenie pieszym bezposrednio zza budy pod koła rowerów.
tego wjazdu nie ma na zdjęciach, pomiędzy fotą 35 a 36 jest wjazd do bramy FSO. Tam trzeba zastosowac wysłupkowanie w poprzek chodnika i ściezki, by auta nie blokowały ich jak to się dzieje obecnie.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300036.JPG - w tunelu chodnik powinien biec po wewnetrznej stronie zakrętu, inaczej piesi będą "scinać" po ścieżce i z racji na słaba widoczność będzie to powodowało wypadki.
Dalej, pod wiaduktami ściezkę należy dokładnie odseparować (np słupkami), gdyż w czasie mszy niedzielnych odbywa się tam nielegalne parkowanie i ściezka zapewne będzie blokowana.
http://duch.mimuw.edu.pl/~abuczyns/radz-jag/P1300037.JPG - Kluczowe miejsce to Kościół. Chodnik i ściezka będą blokowane przez samochody co niedziela, więc konieczne jest wysłupkowanie uniemożliwiające to.
Dalej przydałaby się na zakończeniu ściezki jeszcze jedna rzecz lub dwie - połączenie z ciągiem pieszo-rowerowym po drugiej stronie ul Modlińskiej. Wariant minimum to obniżenie krawężników po płn-zach stronie tego skrzyżowania, a rowerzyści jakoś sobie poradzą by przejechać przez skrzyzowanie. Wariant optymalny to oczywiście doprowadzenie tam ścieżki z pzreajzdami.
Tyle uwag, przepraszam za ilość i czepianie się, ale będę tą ściezka jeździł conajmniej 2x dziennie przez co jest dla mnie bardzo istotne by była bezpieczna i szybka.