zm.org.pl http://forum.zm.org.pl/ |
|
Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=1383 |
Strona 5 z 9 |
Autor: | Monty B. Ike [ So gru 12, 2015 19:31 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Cytuj: Nie słyszałeś? Robią właśnie koncepcję rozwoju Veturilo. A wcześniej? I dlaczego z Krakowa? |
Autor: | mikeleg [ Śr gru 16, 2015 18:50 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Aaaaaa, ratunku! Co prawda niby nie ten wątek, ale patrząc na to jaki "standard" mają inwestycje przeprowadzane pod Warszawą to obawiam się, że będzie to 400mln wydane w błoto... http://www.zw.com.pl/artykul/244833,668546.html |
Autor: | marek.slon [ N sty 24, 2016 10:31 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
To może spróbować coś zrobić w tej sprawie? Na poziomie gminy, w której mieszkam, udało się gruntownie zmienić koncepcję przebiegu tras i w wielu punktach poprawić projekt. W kwestiach ogólnych odbijałem się od ściany braku obowiązujących standardów i zarazem praktycznie przyjętych "standardów" Zarządu Dróg Powiatowych. Mam kontakt do Krzysztofa Knyża, sekretarza Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i zarazem Pełnomocnika Marszałka ds. komunikacji rowerowej. Odniosłem wrażenie, że jest przekonany o swoich wystarczających kompetencjach merytorycznych, a MRBRD ma w jego oczach wiedzę wręcz absolutną i w konsekwencji nie widzi potrzeby konsultacji ze środowiskiem rowerzystów. Tym bardziej warto chyba z nim się spotkać i poddać tę wizję pewnej weryfikacji. Kto byłby chętny do pomocy w przygotowaniu i do udziału w spotkaniu? |
Autor: | PMN76 [ Pn sty 25, 2016 12:23 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Do 5.lutego jestem na zwolnieniu. Wyjątkowo dysponuję czasem, mogę spróbować pomóc i uczestniczyć w spotkaniu. Wada jest taka, że wątpię żebym mógł potem aktywnie prowadzić sprawę dalej, po 5.02. Jak wrócę do pracy, to z niej nie wyjdę pewnie ze dwa miesiące |
Autor: | t.dombi [ Cz lut 18, 2016 15:49 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Witajcie, ogłosiliśmy dziś konsultacje nowych standardów: http://rowery.um.warszawa.pl/aktualnosc ... y-rowerowe Zapraszamy na spotkania konsultacyjne, będzie można podyskutować o projekcie z nami i z autorami: 01.03. 17:30 Warsztat, pl. Konstytucji 4 08.03. 17:30 Centrum Społeczne PACA 40 Oczywiście, uwagi można też składać mailem jak zwykle na rowery@um.warszawa.pl, będziemy też czytać to forum Do zobaczenia na spotkaniach! Tomek Dombi |
Autor: | olek [ Cz lut 18, 2016 19:02 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Pisałem na FB, napiszę i tutaj, bo jestem zażenowany jakością tego, co wystawiliście do konsultacji. Po pierwszym czytaniu mam oficjalny wniosek, żeby rozwiązać umowę z wykonawcą i zlecić opracowanie komuś, kto ma a) pojęcie o temacie oraz b) czas i zasoby wykonać je z pewnym minimum staranności. Pierwszy z brzegu przykład: jednym z oczekiwań wobec standardów było doprecyzowanie wymagań dotyczących śluz rowerowych, dość lakonicznie opisanych w rozporządzeniu. Tymczasem z opracowania można się w zasadzie dowiedzieć tyle że w Poznaniu i Szczecinie mają te śluzy rozrysowane. W części normatywnej jest parę zdań pomieszania z poplątaniem, np.: "Śluzę należy wykonać za pomocą dwóch równoległych linii zatrzymania (P – 12 lub P – 14), oddalonych od siebie o min. 2,5 m. Zleca się, aby było to 5,0 m." Pierwsze zdanie jest niespójne z wymogami rozporządzenia dot. linii zatrzymań, mimo że wykonawca na samym początku zarzeka się, że "dokumentacja ta jest zgodna m.in. z" tym rozporządzeniem. W drugim "zleca" zamiast "zaleca" pogłębia wrażenie pisania na akord. Ale najśmieszniejsze, że cały ten akapit znalazł się w rozdziale dotyczącym znaku P-27, którego rozporządzenie explicite zakazuje stosowania w śluzach. Wyprostowanie wszystkich tego typu zamotań uwagami w konsultacjach społecznych wymagałoby napisania opracowania o 3x większej objętości niż same standardy. Lepiej chyba grzecznie poprosić Poznań o udostępnienie ich standardów i zrobić "s/pestka/metro/g" |
Autor: | olek [ Pt lut 19, 2016 18:28 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Kolejny przypadkowo wybrany smaczek: rozdział 1.4. "Przegląd standardów rowerowych w wybranych krajach - NIEMCY, HOLANDIA oraz DANIA" liczy sobie 8 stron. 6 z tych 8 stron (75%) zajmuje opis standardów... amerykańskich. Ameryka Północna nie ma się czym specjalnie pochwalić jest chodzi o rozwój ruchu rowerowego czy jego bezpieczeństwo, ma też nieco odmienne ogólne zasady ruchu drogowego (np. skrzyżowania all-way stop), co powoduje nieprzekładalność niektórych rozwiązań na warunki europejskie, ale za to ma wytyczne darmowe, dostępne w Internecie i łatwe do przetłumaczenia. Znak wodny z ilustracji też łatwo wyciąć. Z drugiej strony zapoznanie się np. z normatywem holenderskim naraziłoby wykonawcę na koszt ok. 100 euro. Ponieważ wykonawca tych 100 euro podziadował, to miliony z ZIT pójdą na rozkurz. I ruch rowerowy nam się rozwinie tak jak np. w Austin, TX (0,9% udziału w ogóle podróży). |
Autor: | olek [ Pn lut 22, 2016 18:47 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
No dobra, to co wyżej to było z kategorii żenada / uśmiech numeru / "zorientowaliśmy się o 23, że jutro o 10 mamy oddać opracowanie, może Józek coś wygugla o rowerkach", a teraz przykład czegoś naprawdę niebezpiecznego. W rozdziale 5.9.1. jest sobie taki kwiatek: "Wyokrąglenia łuków na drogach dla rowerów w obszarze skrzyżowania powinny zawierać się w przedziale pomiędzy 2,0 m, a 4,0 m, aby umożliwiać sprawne poruszanie się rowerzystów i jednocześnie ograniczać uzyskiwanie zbyt dużych prędkości przejazdu." Proszę sobie wyobrazić zastosowanie takiego "standardu" np. na drodze rowerowej przy ul. Marszałkowskiej. Od placu Konstytucji do ronda Dmowskiego kilkanaście łuków o promieniu 2,0 m. Co śmieszniejsze, ten promień łuku między 2 a 4 m jest obowiązujący także dla "autostrad rowerowych". Parę lat takich standardów i nawet Teksas nas prześcignie jeśli chodzi o ruch rowerowy. |
Autor: | olek [ Śr lut 24, 2016 8:10 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Kolejne podejście do dzieła. Otwarłem na stronie 42, szukając odpowiedzi na wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę. Znalazłem: Cytuj: 5.9.1.1. Drogi rowerowe w obszarze rond W przypadku projektowania wydzielonych dróg dla rowerów na rondach należy: - stosować dwukierunkowe drogi dla rowerów wokół ronda, - prowadzić przejazdy dla rowerzystów równolegle do przejść dla pieszych, - zapewnić segregacje ruchu pieszego od rowerowego. W szczególnych przypadkach dopuszczalne jest projektowanie dwukierunkowej drogi dla rowerów na przejeździe przez wlot/wylot ronda. Rozwiązanie takie wymaga jednak odpowiedniego oznakowania, zwiększającego czytelność takiego rozwiązania z uwagi na wymogi brd. Koniec wymogów dot. DDR na rondach, reszta (większość) rozdziału nie jest na temat zawarty w jego tytule. No i rozdział pozostawił mnie w konfuzji: - Czy drogi dla rowerów na rondzie należy projektować jako dwukierunkowe zawsze (jak wynika z pierwszego tiretu), czy tylko "w szczególnych przypadkach" (jak wynika z drugiego akapitu)? - Jak powinno wyglądać "odpowiednie oznakowanie, zwiększające czytelność takiego rozwiązania"? Jak wiadomo magiczne zaklęcia typu "z uwagi na wymogi brd" dodają +4 do bezpieczeństwa. Nie trzeba już wtedy zastanawiać się nad niegodnymi poety szczegółami technicznymi, jak daną drogę prowadzić. A nie sorry, z poprzedniego rozdziału wiemy, że łuczkami o promieniu "w przedziale pomiędzy 2,0 m a 4,0 m". Na plus należy zaliczyć wywalenie kompromitującego poprzednie standardy rozwiązania z pasami ruchu dla rowerów na jezdni ronda. Na deser zwracam uwagę na bajzel pojęciowy - w tytule rozdziału mamy "drogi rowerowe", dalej już "drogi dla rowerów", czasem "wydzielone" a czasem bezprzymiotnikowe. To nie do końca to samo, od 4 kwietnia 2014 r. "droga rowerowa" ma swoją własną definicję w ustawie o drogach publicznych. |
Autor: | olek [ Cz lut 25, 2016 18:19 ] |
Tytuł: | Re: Standardy techniczne dla dróg rowerowych w Warszawie |
Humor zeszytów, porcja na czwartek: Cytuj: 11. WYMOGI SPECJALNE DLA CENTRUM WARSZAWY [...] W centrum Warszawy wprowadza się podział na 3 strefy, zgodnie z Polityką tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju ruchu pieszego i wytycznymi pn. „Rozwój ruchu pieszego w Warszawie. Standardy projektowania i wykonywania” opracowanymi w 2015r. dla m. st. Warszawy. Te strefy to: - Strefa I – Centrum funkcjonalno – przestrzenne, - Strefa II – Zabudowa pierzejowa, - Strefa III – Przedmieścia. W centrum miasta nawierzchnie powinny być wykonane z materiału odpowiadającego strefie, w której są zlokalizowane. [...] Czy: A) pod hasłem "Przedmieścia" należy rozumieć Krakowskie Przedmieście? A może mamy jeszcze jakieś inne Przedmieścia w centrum Warszawy? B) w rozdziale "WYMOGI SPECJALNE DLA CENTRUM WARSZAWY" wbrew nazwie i wstępowi opisane są wymogi dotyczące nawierzchni dla całej Warszawy od centrum po przedmieścia, a wcześniejsze wymogi, zawarte np. w rozdziałach 6.2 i 10.1, dotyczą tylko innych gmin WOF? C) gdy Józek sklejał o 4 nad ranem przypadkowe fragmenty różnych opracowań, to już kompletnie nie ogarniał, co gdzie wkleja? |
Strona 5 z 9 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |