Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 365 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt kwi 11, 2008 9:23 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pt sie 24, 2007 11:36
Posty: 115
Lokalizacja: Königswinter/Niemcy
proszę zobaczyć co znalazłem

http://www.tvn24.pl/0,1545635,wiadomosc.html

"Bierzesz rower ze stojaka w jednym miejscu miasta, a zostawiasz w innym - tak może być w stolicy. Warszawa bierze przykład z europejskich metropolii i chce wprowadzić system rowerów publicznych - zapowiada "Życie Warszawy".
Władze miasta negocjują z firmą reklamową Clear Channel Polska wprowadzenie w stolicy systemu publicznego transportu rowerowego - dowiedział się stołeczny dziennik. Szacuje się, że na potrzeby Warszawy wystarczy 6 – 8 tysięcy rowerów. Stojaki z pojazdami byłyby ustawione w najbardziej ruchliwych miejscach, np. przy stacjach metra, uczelniach czy centrach handlowych.

Jak działałby system? Chętny wypożyczałby pojazd np. na stacji rowerowej Powiśle, a odstawiał na stacji Centrum. Za wypożyczenie płaciłby kartą miejską (na niej są zapisane są dane osobowe). – Zawsze jest tak, że jedne stacje są oblegane bardziej niż inne. Z miejsc, gdzie rowerów jest zbyt dużo, przewozi się je później tam, gdzie jest ich za mało – tłumaczy Marek Łutkin z Wydziału Transportu Rowerowego ratusza – Dlatego miejsc w stojakach zawsze musi być więcej niż rowerów.

Stacje rowerowe
Chętny wypożyczałby pojazd np. na stacji rowerowej Powiśle, a odstawiał na stacji Centrum. Za wypożyczenie płaciłby kartą miejską (na niej zapisane są dane osobowe).
Negocjacje ratusza z firmą Clear Channel dopiero się rozpoczęły. Jednak po podpisaniu umowy wprowadzenie systemu zajęłoby najwyżej kilka miesięcy. W Europie taki system funkcjonuje między innymi w Amsterdamie, Kopenhadze, Lyonie i Barcelonie, właśnie wprowadza go Londyn.

Jednak najbardziej znany jest francuski Velib. Po Paryżu jeździ ponad 20 tysięcy publicznych rowerów. Jest też prawie 1,5 tys. stojaków (każdy na 20 rowerów). „Stacje” rozmieszczone są mniej więcej co 300 metrów, więc jednoślady można zostawić bardzo blisko miejsca docelowego miejskiej podróży.

Warszawa śladem Paryża czy Wilna
W pojazdach zainstalowane są mikrochipy, które informują system o wszelkich awariach. W przypadku kłopotów technicznych rower zostaje zablokowany w stojaku i odtransportowany do naprawy. Nad Sekwaną aby korzystać z rowerów należy wykupić abonament. Tygodniowy kosztuje 5 euro, roczny 29 euro, czyli ok. 100 zł. Pierwsze pół godziny jazdy jest za darmo, a ponieważ w tym czasie na rowerze można dojechać naprawdę daleko, większość podróży jest bezpłatna. Na czas używania roweru na koncie użytkownika zostaje zablokowana kwota 150 euro. To ma zapobiec kradzieżom i niszczeniu pojazdów.

Systemu rowerowego nie udało się wprowadzić w Wilnie. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych na ulice wystawiono 1,5 tys. pojazdów i w ciągu dwóch dni... zniknęły wszystkie. Potem można je było kupić na okolicznych targach."

normalnie raj :-)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt kwi 11, 2008 11:06 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 20:48
Posty: 2581
Lokalizacja: Ochota / Ursynów
http://www.zw.com.pl/artykul/239013.html

Maciej Miłosz napisał(a):
Rower na godziny
10-04-2008, ostatnia aktualizacja 10-04-2008 22:07

Bierzesz rower ze stojaka w jednym miejscu miasta, a zostawiasz w innym. Tak może być w stolicy. Warszawa bierze przykład z Paryża i chce wprowadzić system rowerów publicznych.

Już wkrótce nikogo nie zdziwi taka rozmowa warszawiaków: jadę metrem do centrum, potem szybko pożyczam rower i widzimy się na Nowym Świecie. Jak się dowiedzieliśmy, władze miasta negocjują z firmą reklamową Clear Channel Polska wprowadzenie w stolicy systemu publicznego transportu rowerowego.

– Rzeczywiście, prowadzimy rozmowy dotyczące systemu Smart Bike dla Warszawy – potwierdza Agnieszka Zawistowska z Clear Channel Polska.

Jak będzie w Warszawie

Szacuje się, że na potrzeby naszej stolicy wystarczy 6 – 8 tysięcy rowerów.

Stojaki z pojazdami byłyby ustawione w najbardziej ruchliwych miejscach, np. przy stacjach metra, uczelniach czy centrach handlowych. Jak działałby system? Chętny wypożyczałby pojazd np. na stacji rowerowej Powiśle, a odstawiał na stacji Centrum. Za wypożyczenie płaciłby kartą miejską (na niej zapisane są dane osobowe).

– Zawsze jest tak, że jedne stacje są oblegane bardziej niż inne. Z miejsc, gdzie rowerów jest zbyt dużo, przewozi się je później tam, gdzie jest ich za mało – tłumaczy Marek Łutkin z Wydziału Transportu Rowerowego ratusza – Dlatego miejsc w stojakach zawsze musi być więcej niż rowerów.Negocjacje ratusza z firmą Clear Channel dopiero się rozpoczęły. Jednak po podpisaniu umowy wprowadzenie systemu zajęłoby najwyżej kilka miesięcy. Zazwyczaj w takich przypadkach transakcja rozliczna jest barterowo: firma kupuje rowery i tworzy system obsługi, a w zamian za to miasto na pewien czas udostępnia jej billboardy reklamowe.

Jak jest w Paryżu

W Europie taki system funkcjonuje między innymi w Lyonie i Barcelonie, właśnie wprowadza go Londyn.

Jednak najbardziej znany jest francuski Velib. Po Paryżu jeździ ponad 20 tysięcy publicznych rowerów. Jest też prawie 1,5 tys. stojaków (każdy na 20 rowerów).

„Stacje” rozmieszczone są mniej więcej co 300 metrów, więc jednoślady można zostawić bardzo blisko miejsca docelowego miejskiej podróży.W pojazdach zainstalowane są mikrochipy, które informują system o wszelkich awariach. W przypadku kłopotów technicznych rower zostaje zablokowany w stojaku i odtransportowany do naprawy.

Aby nad Sekwaną korzystać z bicykli, należy wykupić abonament. Tygodniowy kosztuje 5 euro, roczny 29 euro, czyli ok. 100 zł. Pierwsze pół godziny jazdy jest zawsze za darmo, a ponieważ w tym czasie na rowerze można dojechać naprawdę daleko, większość podróży jest bezpłatna.

Na czas używania roweru na koncie użytkownika zostaje zablokowana kwota 150 euro. To ma zapobiec kradzieżom i niszczeniu.

Systemu rowerowego nie udało się wprowadzić w Wilnie. Pod koniec lat 90. na ulice wystawiono 1,5 tysięcy pojazdów i w ciągu dwóch dni... zniknęły wszystkie. Potem można je było kupić na okolicznych targach.

– Zawsze są straty, ale najczęściej nie sięgają więcej niż pięciu proc. – uspokaja Łutkin.

Cytuj:
ZA: Stanisław Plewako, były pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. rowerów

Wprowadzenie takiego systemu to świetny pomysł. Kilka tysięcy rowerów bardzo ułatwiłoby życie mieszkańców stolicy. Warszawa jest zbyt dużym miastem, by dojeżdżać rowerem z odległych dzielnic, ale przyjazd autobusem, metrem lub tramwajem do centrum i potem przesiadka na rower to znakomite rozwiązanie. Warto też pamiętać, że taki pojazd nie służy tylko jednej osobie. Wszyscy starają się wyrobić w czasie pierwszych 30 minut, które są bezpłatne, i dlatego w ciągu dnia z jednego roweru może skorzystać nawet kilkanaście osób. Część z nich na pewno zostawi w domu samochód. Poza tym przez wprowadzenie tak dużej liczby rowerów na ulice miasto zyskałoby bardziej przyjazny charakter.
Cytuj:
PRZECIW: Adrian Furgalski, zespół doradców gospodarczych TOR

To nie jest najlepszy pomysł. W krajach, gdzie istnieje jakaś tradycja rowerowa, w Holandii czy Belgii, takie systemy działają. Myślę, że w Warszawie coś takiego może zacząć funkcjonować najwcześniej za kilkanaście lat. Poziom kultury jest u nas, niestety, ciągle zbyt niski. Jesteśmy jeszcze trochę dzikusami i wciąż kusi nas wspólna własność. Nawet jeśli te rowery mają różne zabezpieczenia, to przecież nie od dziś wiadomo, że Polak potrafi. Bo jak człowiek założył, to człowiek potrafi też zdjąć. Przypomnę tylko akcję z bezpłatną wymianą książek. Czytasz, zostawiasz w miejscu publicznym, by ktoś inny mógł ją przeczytać. Ona się skończyła z racji tego, że tych książek bardzo szybko zabrakło – zostały rozkradzione.


Jeżeli faktycznie miasto nie będzie ponosić kosztów, to nie mam nic przeciwko (choć nie wiem, ile jest takich osób, jak ja, którym nie będzie przeszkadzalo zanadto przejechanie się Jerozolimskimi między stacją Powiśle a Centrum). Ale trudno mi sobie wyobrazić, by w zawalonej reklamami Warszawie dało się wyciągnąć z firmy reklamowej skuteczne utrzymanie i zadbanie o te rowery. Co innego w Paryżu, gdzie bilbordy są wyjątkiem, a nie normą na każdym metrze kwadratowym.

Poza tym trochę obawiam sie, że przedwczesne zabranie się za taki projekt może zrazić do jego powtórzenia w bardziej sprzyjających warunkach (gdy już dorośniemy do zwężania ulic w centrum zamiast ich poszerzania).

Pozdrawiam,
Maciek

_________________
Pozostanie po nas..............|................Włóczykije.eu
ta smutna legenda,.-....__...|.......Przejrzyj, polub, podsubskrybuj RSS.
że wciąż nas uczono...........|_________________________________
uczyć się na błędach...........(Włodzimierz Ścisłowski)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt kwi 11, 2008 13:01 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 22:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
axxenfall napisał(a):
trudno mi sobie wyobrazić, by w zawalonej reklamami Warszawie dało się wyciągnąć z firmy reklamowej skuteczne utrzymanie i zadbanie o te rowery. Co innego w Paryżu, gdzie bilbordy są wyjątkiem, a nie normą na każdym metrze kwadratowym.

Wszystko to kwestia negocjacji -- na co dana firma się zgodzi.

Plus szkolenia dla strażaków miejskich, Policji i kolejarzy + przyjacielskie wizyty służb różnych w skladnicach złomu, żeby zniechęcali do wywożenia i skupowania (charakterystycznyćh, bądź-niebądź) rowerów.

<edit:>
był błąd w nazwisku -- już poprawione.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So kwi 12, 2008 16:30 
Offline
Zielony Oszołom

Dołączył(a): So sty 19, 2008 19:33
Posty: 460
Lokalizacja: Żoliborz
W Wiedniu też działa taki system. Wiedeń, czyli stolica naprawdę cywilizowanego kraju. Niemniej przy pierwszym wdrażaniu systemu w ciągu dwóch dni rozkradziono wszystkie rowery. Tak przynajmniej twierdzą moi znajomi Wiedeńczycy. Jednak spróbowano jeszcze raz, z innymi zabezpieczeniami, system działa teraz na kartę bankomatową lub specjalną kartę City-Bike. I wszystko jest git. Sam jeździłem, bardzo fajna sprawa. Pierwsza godzina jest za darmo.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So kwi 12, 2008 19:19 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pn cze 25, 2007 11:29
Posty: 245
Wzorem powinien być uważam system z Paryża gdyż on się sprawdził - automatyczne wypożyczanie i oddawanie roweru korzystając z karty miejskiej. Pierwsze 30 minut za darmo.

Aby system miał sens musi powstać system dróg, poboczy, kontra pasów, śluz itp. rowerowych. - jak na razie brak.

Kolejnym zagrożeniem dla powstania takich systemów w Polsce jest absurdalny pomysł stworzenia przepisu nakazującego zakładania kamizelek i kasków przez rowerzystów. Dodatkowo więc będzie trzeba uruchomić wypożyczalnie kamizelek i kasków więc wprowadzenie systemu będzie 3 razy bardziej skomplikowane niż w Paryżu. Zatem po wprowadzeniu przepisu proponowanego przez warszawskich urzedników system, który już działa w każdym większym europejskim mieście nie zostanie u nas nigdy zrealizowany


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So kwi 12, 2008 22:27 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 22:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Hubert Pollak napisał(a):
Wzorem powinien być uważam system z Paryża gdyż on się sprawdził - automatyczne wypożyczanie i oddawanie roweru korzystając z karty miejskiej. Pierwsze 30 minut za darmo.

To oczywiste.

Hubert Pollak napisał(a):
Aby system miał sens musi powstać system dróg, poboczy, kontra pasów, śluz itp. rowerowych. - jak na razie brak.

Niekoniecznie. W Lyonie ścieżek rowerowych proporcjonalnie do powierzchni miasta nie jest dużo, obecność masy rowerów na ulicach uspokaja ruch.

Hubert Pollak napisał(a):
Kolejnym zagrożeniem dla powstania takich systemów w Polsce jest absurdalny pomysł stworzenia przepisu nakazującego zakładania kamizelek i kasków przez rowerzystów.

Sam piszesz, że pomysł. Z gatunku poronionych, więc ma u nas szansę realizacji, ale jeszcze nie wszedł, a być może wola zaimplementowania systemu rowerów publicznych ukręci mu łeb.

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N kwi 13, 2008 7:03 
Offline
Stały Bywalec

Dołączył(a): Pn cze 25, 2007 11:29
Posty: 245
Cytuj:
Z gatunku poronionych, więc ma u nas szansę realizacji, ale jeszcze nie wszedł, a być może wola zaimplementowania systemu rowerów publicznych ukręci mu łeb.


Tak tylko jak zrobić aby dzięki temu ukręcić łeb temu pomysłowi?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N kwi 13, 2008 12:17 
Offline
Oberspammer

Dołączył(a): Cz sty 17, 2008 22:55
Posty: 2010
Lokalizacja: Śródmieście, trzecie piętro
Hubert Pollak napisał(a):
Tak tylko jak zrobić aby dzięki temu ukręcić łeb temu pomysłowi?

Właśnie dzięki wykazaniu absurdalności pomysłu wypożyczalni kamizelek i hełmów.
Przedstawić kuszącą wizję zakładania przepoconej kamizelki po kimś innym przy temperaturze +35C, samo południe, jak również o trzy numery za dużego kasku z ociekającymi wkładkami przeciwpotnymi.
A może każdy potencjalny wypożyczyciel roweru, czyli każdy przechodzień, powinien łazić po ulicy objuczony jak marine w wietnamskiej dżungli -- z hełmem przytroczonym do plecaka, przypiętą tamże kamizelką i manierką/bidonem? Urocza wizja... :twisted:

_________________
We made it idiotproof. They grow better idiots.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn kwi 14, 2008 12:30 
Offline
Admin

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 11:44
Posty: 2017
Lokalizacja: Bielany, Żoliborz, Praga Północ
Monty B. Ike napisał(a):
Właśnie dzięki wykazaniu absurdalności pomysłu wypożyczalni kamizelek i hełmów.
Przedstawić kuszącą wizję zakładania przepoconej kamizelki po kimś innym przy temperaturze +35C, samo południe, jak również o trzy numery za dużego kasku z ociekającymi wkładkami przeciwpotnymi.


E, jak wypożyczasz np. kajak, to też Ci wciskają niekoniecznie dopasowany i czysty kapok.

Mnie to bardziej urzeka wizja np. niemieckiego emeryta przyjeżdżającego do Warszawy i wbijającego się na trzy numery za małym, topornym rowerze publicznym na lewoskręt na rondzie Dmowskiego. A jeśli przypadkiem dotrze żywy w rejon atrakcji turystycznych, to zostanie zhaltowany za złamanie zakazu ruchu...

Cytuj:
W Lyonie ścieżek rowerowych proporcjonalnie do powierzchni miasta nie jest dużo, obecność masy rowerów na ulicach uspokaja ruch.


W Lyonie byłem tylko przejazdem, ale wydaje mi się, że jednak centrum tamże nie jest tak poszatkowane absurdalnie szerokimi arteriami jak Warszawa. I przed wprowadzeniem rowerów miejskich też jeździło się znacznie wolniej...

_________________
pozdrawiam, olek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt cze 03, 2008 8:04 
Offline
Moderator

Dołączył(a): Pt gru 29, 2006 14:56
Posty: 104
Lokalizacja: z grodu stołecznego
Witam,

Kolejna, trzecia już propozycja dla Warszawy - systemu roweru miejskiego. Po OY Bike i Sanmargar, chyba najpoważniejszy gracz na europejskim rynku, zaprezentuje dziś swój projekt. Po pokazie multimedialnym i dsykusji, będzie prezentacja modułu dokującego - specjalnie przywiezionego z Paryża wraz z rowerami. Program spotkania:

Wydział Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej

Z A P R O S Z E N I E

prezentacja systemu roweru miejskiego firmy JC Decaux

Miejsce: Pl. Bankowy 3/5, wejście B - sala 259 (II p.)

Data: 3 czerwca 2008, 13:00 – 16:00, wtorek

Program spotkania:
13:00 – 13:45 prezentacja multimedialna i omówienie systemu roweru miejskiego
firmy JC Decaux
13:50 – 14.15 dyskusja – pytania do przedstawionej prezentacji
14:20 - przerwa – przemieszczenie się gości na dziedziniec przed ratuszem
14:25 – 16:00 prezentacja na dziedzińcu ratusza roweru miejskiego firmy JC Decaux

Jak wiadomo JC Decaux zasłynął szybka nocną akcja w stolicy Francji. W cągu jednej nocy oddano do użytku 20 000 rowerów! (sic!!!) Oby taki nalot nasze miasto mógł spotkać;)

pozdrawiam

Czajnik


P.S. Jak wczoraj istalowaliśmy moduł paryski na placu Bankowym szczęka mi odpadła, już nie wspomnę że sam moduł z LCDekiem oparł się kijowi bejsbolowemu oparł się też łomowi:)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 365 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL